En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Hankinta, DPS, sisäinen kilpailutus, siivouspalvelut kirjastokohteet, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

HEL 2022-009076
§ 12

Tapanilan kirjaston siivouspalvelut, päätöksen 8 § 15.11.2022 korvaaminen

Chef för områdesbibliotekstjänsterna

Päätös

Tämä päätös korvaa kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan aluekirjastopalvelujen johtajan päätöksen 8 §, 15.11.2022 Tapanilan kirjaston siivouspalveluista, koska IC Siivous, Info-Controller Oy (2059341–3) tarjous on peruttu 12.12.2022.

Aluekirjastopalvelujen johtaja päättää hankkia Tapanilan kirjaston siivouspalvelut neljäksi (4) vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneeltä Siskon Siivous Oy:ltä.

Hankintaan kuuluu yksi (1) yhden vuoden ja yksi (1) kahden (2) vuoden optiokautta, joiden käyttöönotosta hankintayksikkö päättää erikseen suoraa hankintaa käyttäen ennen perussopimuskauden päättymistä.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi. Samalla aluekirjastopalvelujen johtaja delegoi varsinaisen siivoussopimuksen allekirjoituksen Tapanilan kirjastonjohtajalle.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on 50 000 euroa mukaan lukien mahdolliset optiokaudet.

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan 10.10.2022 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2022-009076. Hankinta on kilpailutettu kaupunginkanslian yhteishankintana perustetun siivouspalveluiden dynaamisen hankintajärjestelmän (DPS, H010-21/ HEL 2021-008058) sisäisenä kilpailutuksena.

Tarjouspyyntö lähetettiin sähköisesti toimittajaportaalin kautta kaikille DPS:ään hyväksytyille toimittajille. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 25.10.2022 klo 12.00. Määräaikaan mennessä saapui viisi (5) tarjousta: H A Team Oy, IC Siivous, Info-Controller Oy, LT Siivous Oy, Services Netto ja Siskon Siivous Oy.

Tätä hankintasopimusta ei ole jaettu osiin, koska jakaminen tekee sopimuksen toteuttamisesta teknisesti liian vaikeaa.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjoajien soveltuvuus on tarkastettu DPS:ään hyväksymisen yhteydessä

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Hankittavan palvelun valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinta-laatusuhteeltaan parasta tarjousta.

Tarjouspyynnön kohdan Hankinnan kohteen kriteerit mukaan hinnan painoarvo oli 60 % ja laadun 40 %.

Laadun arviointikriteereinä olivat digitalisaatio, työllistämisehto ja ylläpitosiivouksen ajankäyttösuunnitelma.

IC Siivous, Info-Controller tarjous on peruttu kirjallisesti 12.12.2022, joten valinta on tehty toiseksi tulleen Siskon Siivous Oy:n kanssa.

Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen on tehnyt Siskon Siivous Oy

Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta

Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelynratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 12.1.2022, § 3 siirtää hankintojen toimivaltaansa viranhaltijoille Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 2. momentin 3. kohdan perusteella siten, että aluekirjastopalvelujen johtaja voi päättää hankinnoista 60 000 euroon saakka

Mer information fås av

Tarja Vuorinne, kirjastonjohtaja, puhelin: 09 310 85202

tarja.vuorinne@hel.fi

Niina Lammi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20573

niina.lammi@hel.fi

Beslutsfattare

Saara Ihamäki
aluekirjastopalvelujen johtaja