Suunnitteluperiaatteet, Tapulikaupungin ja Puistolan asemanseutu

HEL 2022-010362
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 3. / 188 §

Tapulikaupungin ja Puistolan asemanseudun suunnitteluperiaatteet

Stadsmiljönämnden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti

  • hyväksyä 21.3.2023 päivätyt Tapulikaupungin ja Puistolan asemanseudun suunnitteluperiaatteet (liite nro 5) jatkosuunnittelun pohjaksi
  • antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet esitettyihin mielipiteisiin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa Kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla: Päätöksenteko

Lautakunta painotti, että alueen jatkosuunnittelussa huomioidaan olemassa oleva kaupunkirakenne ja asukkaiden mielipiteet mahdollisimman hyvin, mikä tarkoittaa esimerkiksi kerrostalojen kohtuullisia korkeuksia pientalojen välittömässä läheisyydessä Puistolan puolella.

Alueen palveluverkkoa tulee suunnitella tiiviissä yhteydessä suunnitteluperiaatteiden mahdollistamien muutosten kanssa jotta koulu ja päiväkotipaikat alueella ovat riittävällä tasolla.

Samalla lautakunta kehotti kehittämään asiakasviestintää muun muassa rakennuslupaprosessiin liittyen niin, että milloin mahdollista varmistetaan rakennusprojektia suunnittelevan olevan tietoinen yleiskaavan sallimista mahdollisuuksista sekä suunnitteluperiaatteista ja vastaavista alueella.

Käsittely

Asian aikana kuultavina olivat arkkitehti Mimmi Koriseva, yksikön päällikkö Antti Varkemaa ja arkkitehti Joakim Kettunen. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Palautusehdotus:
Marleena Isomaa: Kaupunkiympäristölautakunta palauttaa asian uuteen valmisteluun siten, että alueen rakennuttamisessa huomioidaan seuraavat seikat:

Junaradan itäpuolinen Puistolan kaupunginosa on kaavoitettu omakotitalorakentamiselle ja on tyypillisesti omakotitalovaltainen kaupunginosa. Yleensä kaavoituksessa huomioidaan alueella vallitseva asuinrakennusten korkeus. Suunnitteluperiaatteissa asuintalojen maksimikorkeudeksi tulee asettaa 3-kerroksiset rakennukset. Taloista korkeimmat sijoitetaan junaradan varteen.

Ihmiset jotka hakeutuvat asumaan tai rakennuttavat talon omakotitaloalueeksi kaavoitetulle alueelle, olettavat kaava-alueen myös pysyvän omakotitaloalueena, ellei toisin mainita. Tonttia ostettaessa tai vuokrattaessa asukkaat kiinnittävät yleisesti huomioita alueen kaavoitukseen. Tonteille joille kerrostalorakennuttamista on kyseisessä suunnitteluperiaatteissa esitetty, sijaitsee tällä hetkellä varsin uusia omakotitaloja. Alueen rakennuskanta ei ole purkukuntoista tai merkittävän peruskorjauksen tarpeessa.

Alueen asukkaille kaavamuutos on tullut yllätyksenä, eikä kaupungin yleiskaavaa koskevia linjauksia ole tuotu esiin tonttikauppojen yhteydessä. Ihmiset ovat satsanneet huomattavia summia rahaa uusiin omakotitaloihin. Helsinkiläisten tulee voida luottaa kaavoittajiin ja päättäjiin. Tästä syystä Puistolan omakotitaloalueen rakennusten korkeus tulee huomioida myös päivitettävässä kaavassa sekä voimaan tulevassa suunnitteluperiaatteessa. Tapulikaupungin ja Puistolan asemanseudun suunnitelman kohta; pysäköinnistä asumiseen. Kuten ennakkotapauksista tiedetään, pysäköinnin siirtäminen pysäköintitaloihin lisää pysäköinnin kustannuksia autoilijoille. Se on väistämätöntä pysäköintitalojen rakennuskustannusten vuoksi. Kaupungin tulee kannustaa autoilevia helsinkiläisiä suosimaan joukkoliikennettä. Puistolan liityntäpysäköintikapasiteetti on arkipäivisin kovassa käytössä. Liityntäpysäköintipaikat ovat myös paikkoja joista ihmisiä noudetaan ja viedään junalle. Kaikilla ei ole esimerkiksi samanlaisia liikkumismahdollisuuksia iän tai fyysisen esteen vuoksi. Tapulinkaupungin ja Puistolan asemanseudun radan varren liityntäpysäköintipaikkoja tulee mahdollisuuksien mukaan säilyttää suunnitteluperiaatteissa. Kaupungin tulee taata sujuva liikenne ja edullinen liityntäpysäköinti myös jatkossa.

Mikäli Tapulikaupungin alueelle suunnitellaan korkeampia taloja, tämä tulee vaatimaan merkittävää paalutusta sekä täyttömaan käyttöä. Luonnollisesti hulevesien määrä ja pohjaveden korkeus on huomioitava, jotta alueelle ei rakenneta ajan myötä painuvia taloja. Useissa tiiviisti rakennettavissa kaupunkikohteissa pysäköintitilat sijoitetaan talojen alle tai alimpaan kerrokseen, mikäli se on maa- ja kallioperän kannalta mahdollista. Tätä vaihtoehtoa tulee tarkastella myös Tapulikaupungin kaavoituksessa, jossa talonpohjat joudutaan joka tapauksessa rakentamaan huolella. Mikäli osa pysäköinnistä on mahdollista sijoittaa talojen alempaan kerrokseen, säästyy kaava-alueella enemmän tilaa ihmisten liikkumiselle ja liikenteelle.

Kauempana kantakaupungista asuvat helsinkiläiset eivät liiku eri kaupunginosien välillä vain junaratoja tai pyöräbaanoja pitkin. Työpaikan, sukulaisten, ystävien ja harrastusten sijainti vaikuttaa myös helsinkiläisten liikkumiseen. Hyvät bussiliikenneyhteydet ovat merkittävässä roolissa monen helsinkiläisen arjessa, oman auton lisäksi. Tästä syystä autoliikenne (bussi- ja henkilöautoliikenne) tulee huomioida selkeämmin alueen yleiskaavan ja asukasmäärän (tavoitteellisen tehokkuuden) suunnittelussa.

Helsingin kaupungin strategiaan kuuluu että arvokkaimmille luontoalueille ei osoiteta rakentamista. Tapulikaupungin ja Puistolan asemanseudun suunnitteluperiaatteessa ollaan antamassa lupa kaupungin Vihreä lippu- päiväkodin, päiväkoti Kuminan lähimetsän rakennuttamiselle. Alue on kaavoitettu alunperin viheralueeksi ja on luontoarvioiden perusteella uhanalaista luontotyyppiä. Kyseessä on myös alueen asukkaille tärkeä valkovuokkometsä. Myös Sikalanmäen viheraluetta ollaan kaventamassa. Nämä alueet tulee säilyttää edelleen viheralueena kaavassa.

Yhden pysäköintitalon sijainti on suunniteltu Henrik Forsiuksen kadun päässä olevaan metsään. Suunnitteluperiaatteissa olisi syytä hakea kyseiselle pysäköintitalolle jokin muu sijainti kuin alueen metsä. Vaihtoehtoisesti on tarkasteltava uudelleen kyseiselle alueelle rakennettavan tonttitehokkuuden määrää, mikäli pysäköintitaloa ei saada sovitettua muualle kuin alueen lähimetsään.

Marleena Isomaan palautusehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi.

Vastaehdotus:
Sami Kuusela: Lisätään ehdotuksen loppuun seuraava kappale: "Lautakunta painottaa, että alueen jatkosuunnittelussa huomioidaan olemassa oleva kaupunkirakenne ja asukkaiden mielipiteet mahdollisimman hyvin, mikä tarkoittaa esimerkiksi kerrostalojen kohtuullisia korkeuksia pientalojen välittömässä läheisyydessä Puistolan puolella."

Kannattaja: Atte Kaleva

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Sami Kuuselan vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

Vastaehdotus:
Otso Kivekäs: Lisätään ehdotuksen loppuun seuraavat kappaleet: "Alueen palveluverkkoa tulee suunnitella tiiviissä yhteydessä suunnitteluperiaatteiden mahdollistamien muutosten kanssa jotta koulu ja päiväkotipaikat alueella ovat riittävällä tasolla."

"Samalla lautakunta kehottaa kehittämään asiakasviestintää muun muassa rakennuslupaprosessiin liittyen niin, että milloin mahdollista varmistetaan rakennusprojektia suunnittelevan olevan tietoinen yleiskaavan sallimista mahdollisuuksista sekä suunnitteluperiaatteista ja vastaavista alueella."

Kannattaja: Atte Kaleva

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Otso Kivekkään vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Mer information fås av

Joakim Kettunen, arkkitehti, puhelin: 09 310 37289

joakim.kettunen@hel.fi

Antti Varkemaa, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 37053

antti.varkemaa@hel.fi

Mimmi Koriseva, arkkitehti, puhelin: 09 310 52217

mimmi.koriseva@hel.fi