Vahingonkorvaus, henkilö- ja esinevahinko 21.10.2022, Kampin edusta

HEL 2022-013343
Ärendet har nyare handläggningar
§ 169
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vahingonkorvausvaatimus, liukastuminen

Teamchef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 9.11.2022 esittänyt kaupungille määrältään yksilöimättömän vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakija liukastui 21.10.2022 klo 9.20 Kampin edustalla noin 10 metriä Kampin pääovista rautatien suuntaan. Hakija on täydentänyt vaatimustaan 20.2.2023 toimittamalla tarkennuksen vahinkotapahtumasta ja piirroksen vahinkopaikasta.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään hallussaan olevat torit ja muut niihin verrattavat yleiset alueet käyttötarkoituksensa vaatimassa kunnossa sekä siistinä ja terveydellisesti tyydyttävänä. Niiden talvikunnossapitoon laki ei kuitenkaan velvoita. Helsingissä osa torialueista talvikunnossapidetään perustellusti.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Vahinkopaikka on torialue, joka kuuluu puhtaanapidon vyöhykkeeseen I ja jota talvikunnossapidetään A-luokan mukaisesti.

A-luokan kevyen liikenteen väylän aurauksen lähtökynnys on 5 cm lunta. Toimenpideaika on aurauksen osalta neljä tuntia, kuitenkin niin, että klo 17 ja klo 3 välisenä aikana satanut lumi poistetaan klo 7 mennessä. Liukkaudentorjunnan osalta toimenpideaika on kolme tuntia, kuitenkin niin, että klo 18 ja klo 4 välisenä aikana havaittu tuntuvasti lisääntynyt liukkaus torjutaan klo 7 mennessä. Toimenpideaika alkaa siitä, kun säätilassa tapahtunut muutos aiheuttaa liukkauden tuntuvan lisääntymisen.

Puhtaanapidon laatuvaatimus PV1 sallii erittäin vähäisessä määrin pieniä ja suuria roskia sekä kasvillisuusjätekerrosta, likaa ja pölyämistä tulee olla vain vähän. Ihmisen terveydelle vaaraa aiheuttavat roskat on poistettava välittömästi niiden havaitsemisen jälkeen.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan Kampissa aloitettiin puhtaanapitotyöt 21.10.2022 klo 6. Vahinkopaikka lakaistiin 21.10.2022 klo 7.55. Kunnossapidon omien havaintojen mukaan lämpötila oli reilusti plussan puolella. Liukkautta ei havaittu missään.

Forecan mukaan vahinkopäivänä 21.10.2022 ennen vahinkoa lämpötila on vaihdellut Helsingin Kumpulan mittausasemalla tehdyissä mittauksissa 6,6 °C ja 7,4 °C asteen välillä. Vahinkohetkellä lämpötila on ollut 6,9 °C. Lämpötila on pysynyt reilusti plussan puolella myös vahinkoa edeltäneen viikon ajan.

Kaupungin palautejärjestelmään ei ole tullut palautteita vahinkopaikan liukkaudesta tai muista kunnossapitotarpeista ennen vahinkotapahtumaa. Kaupungille ei ole esitetty kyseisestä vahinkopaikasta muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia lokakuulta 2022.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Saatujen selvitysten perusteella vahinkopaikkaa on kunnossapidetty kaupungin normien mukaisesti. Vahinkopaikalla on tehty puhtaanapidon toimenpiteet vahinkopäivän aamuna ennen vahinkoa, ja liukkautta ei ole havaittu missään. Lämpötila on ollut vahinkohetkellä ja ennen vahinkoa reilusti plussan puolella. Talvikunnossapidon toimenpiteille ei ole ollut tarvetta.

Edellä esitetyn perusteella kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen. Kyseinen vahinko on valitettava tapaturma, josta kaupunki ei ole vastuussa.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 6 §, 9 - 11 §, 14 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 19.12.2022 tekemän päätöksen § 45 mukaan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5.000 euroa.

Vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta myös silloin, kun vaatimus on määrältään yksilöimätön.

Mer information fås av

Eeva-Maria Mattila, valmistelija, puhelin: 09 310 34957

kymp.korvausasiat@hel.fi

Beslutsfattare

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö