En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Hankinta, DPS, perustamisvaihe, digitaalisten palveluiden kehityksessä tarvittavat asiantuntijapalvelut, kaupunginkanslia

HEL 2022-014385
Ärendet har nyare handläggningar
§ 235

Digitaalisten palveluiden kehitystyön asiantuntijoiden hankinta

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päätti hankkia Gofore Oyj:ltä asiantuntijoita kaupungin digitalisaatiohankkeiden toteuttamiseen.

Hankintasopimus on määräaikainen kaksi (2) vuotta ja sen jälkeen jatkuu toistaiseksi voimassa olevana. Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella.

Kansliapäällikkö päätti oikeuttaa digitalisaatiojohtajan allekirjoittamaan toimittajan kanssa tehtävän sopimuksen.

Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo kahdelle vuodelle (2023-2024) on 5 000 000 euroa.

Kansliapäällikkö päätti, että kehityskustannukset maksetaan investointien talousarviokohdasta (8 05 01 02, Keskitetty tietotekniikka, projekti 1892001) ja jatkuvan palvelun kustannukset käyttötalouden talousarviokohdasta (1 40 01, Kaupunginkanslia, projekti 1812003).

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 19.10.2022 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2022-H076-22. Hankinta on kilpailutettu kaupunginkanslian yhteishankintana perustaman Ohjelmistokehityksen asiantuntija- ja ylläpitopalvelut (H093-19, HEL 2020-000591) dynaamisen hankintajärjestelmän (DPS) sisäisenä kilpailutuksena. Tarjouspyyntö lähetettiin kaikille DPS:ään liittyneille toimittajille.

Hankinnan resursseilla kehitetään digitaaliset palvelut tiimin vastuulla olevia kaupunkiyhteisiä sovelluksia. Tällä yksittäisellä hankinnalla korvataan vähintään kuusi (6) erillistä puitesopimushankintaa (puitesopimushankinnoista ei tarvitse nykyisellä käytännöllä tehdä erillisiä Ahjo -päätöksiä). Hankintaan tarvittavat rahat on budjetoitu vuodelle 2023.

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 07.11.2022 ja määräaikaan mennessä saapui yhteensä 6 tarjousta seuraavilta toimittajilta: Futurice Oy, Gofore Oyj, Lease Deal Oy, Nordcloud Oy, Teamit Group Oy ja Vincit Oyj.

Kilpailutuksessa toimittajien piti tarjota 10 henkilön tiimi ennalta määrätyillä rooleilla. Tarjoajien kelpoisuus on tarkastettu DPS:ään ilmoittautumisen yhteydessä.

Parhaan tarjouksen valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellinen edullisuus määräytyi hinnan ja laadun perusteella, jossa hinnan painoarvo oli 40% ja laadun 60%. Tarjousten vertailu on tämän päätöksen liitteenä olevassa tarjousten vertailumuistiossa. Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Gofore Oyj.

Lease Deal Oy:n tarjous hylättiin tarjouspyynnön vastaisena.

Mer information fås av

Jari Eriksson, Palvelupäällikkö, puhelin: 050 3308551

jari.eriksson@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Markus Kühn
strategiajohtaja