Vahingonkorvaus, autovaurio, 30.11.2022, Itäväylä

HEL 2022-015249
Ärendet har nyare handläggningar
§ 149
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Teamchef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 21.12.2022 esittänyt ELY-keskukselle määrältään 950 euron vahingonkorvausvaatimuksen. ELY-keskus on siirtänyt vaatimuksen käsittelyn kaupungille 21.12.2022. Vaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvon vasemmanpuolimmaiset renkaat rikkoutuivat 30.11.2022 klo 7.50 suureen kuoppaan ajettaessa Itäväylällä kauppakeskus Hertsin kohdalla. Vaatimuksen mukaan vahingon tapahtuessa meneillään oli vesisade, ja tien pinta oli sohjoinen. Vahingonkorvausvaatimuksen mukana on toimitettu valokuva vahingon aiheuttaneesta kuopasta.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Helsingissä kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä väylän vilkkauden mukaan. Pääkadun ja erittäin vilkkaan liikenteen väylän (I-luokan kadun) päällysteessä voi olla yksittäisiä viivahalkeamia ja urasyvyys saa olla vähäinen. Kokoojakadun ja vilkasliikenteisen kevyen liikenteen väylän (II-luokan kadun) päällysteessä voi olla lieviä vaurioita ja se voi olla kulunut, mutta urasyvyys ei saa olla huomattava. Tonttikadun ja vähäliikenteisen kevyen liikenteen väylän (III-luokan kadun) päällysteessä sallitaan vaurioita kohtuullisin määrin, mutta ne eivät saa aiheuttaa vaaratilanteita.

Itäväylä on pääkatu ja luokiteltu I-luokan kunnossapidettäviin väyliin.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikalla on tehty viimeisin tarkistusajo ennen vahinkotapahtumaa 22.11.2022. Kaupungille ei ole tullut ilmoituksia tai muita vahingonkorvausvaatimuksia vahingon aiheuttaneesta kuopasta. Kuoppa on paikattu 30.12.2022 viivytyksettä sen jälkeen, kun kunnossapito on saanut tiedon kuopasta. Tiedon kuopasta kunnossapito on saanut tästä vahingonkorvausvaatimuksesta. Kuoppa on sijainnut kaistojen välissä erotusviivan kohdalla, ja se on paikattu kylmämassalla.

Vahingon aiheuttanut kuoppa on syntynyt asfaltoinnin kulutuskerroksen irtoamisen johdosta arviolta viikoissa. Asfaltoinnin kulutuskerros on paksuudeltaan noin 5 cm. Vesi on todennäköisesti päässyt saumasta kulutuskerroksen alle ja runsaan liikenteen, sekä mahdollisten pakkasten yhteisvaikutuksesta kulutuskerros on irronnut alemmista asfalttikerroksista.

Forecan Kumpulan mittausasemalla tehtyjen mittausten mukaan lämpötilan vaihtelua on mitattu nollan molemmin puolin ennen vahinkoa jo marraskuun 2022 puolivälistä saakka. Kahden vuorokauden ajan ennen vahinkoa on esiintynyt toistuvasti sateita, jotka ovat sataneet vetenä, räntänä ja lumena, ja lämpötila on tuolloin pysynyt pääsääntöisesti plussan puolella. Lumen syvyys on sunnuntaina 28.11.2022 ollut 9 cm, ja vahinkopäivänä 30.11.2022 lumen syvyys on ollut 6 cm. Lämpötila on vahingon aikaan ollut 0,6 °C. Lämpötilan ja vähäisten vesisateiden vaikutuksesta ajoradat ovat olleet märkiä.

Liikennemäärä vahinkopaikalla on noin 23 682 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Päällystevaurio on syntynyt kadun pintaan aikana, jolloin on ollut paha kelirikko ja reikiintyminen on ollut nopeaa. Kuoppien syntyminen märkiin ajoratoihin johtuu ajoradalla olevasta vedestä, lämpötilan vaihtelusta 0 °C molemmin puolin sekä ajoneuvojen renkaiden kuluttavasta yhteisvaikutuksesta. Reikä alkaa tyypillisesti muodostumaan kohtaan, jossa vesi seisoo ja johon kohdistuu kulutusta, kuten ajouraan. Lämpötilan ollessa lähellä nollaa ajoradan märkä isokin kuoppa voi syntyä hyvin nopeasti, jopa muutamassa tunnissa.

Vaikka päällystevauriot olisivatkin joskus hankalia havaita, ajoneuvojen kuljettajia sitovat silti tieliikennelain säännökset. Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.

Kadun käyttäjät voivat omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään varautumalla keliolosuhteiden muutoksiin ja ottamalla ne riittävästi liikkumisessaan huomioon (HE 281/2004 vp, s. 16).

Vuosi 2022 oli routavaurioiden osalta haasteellinen ja katujen pintoihin syntyi vaurioita keskimääräistä enemmän koko maassa. Asiasta on uutisoitu yleisesti valtakunnallisella tasolla. Päällystevaurio on muodostunut aikana, jolloin katujen reikiintyminen on ollut laajaa sää- ja keliolojen vuoksi. Katujen reikiintyminen alkoi vuoden 2022 lopussa merkittävästi, useita kuukausia tavanomaista aikaisemmin.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kaupungin vahingonkorvausvastuu konkretisoituu vain, mikäli kaupunki on laiminlyönyt velvollisuuttaan pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa.

Kaupungilla on oltava kohtuullinen aika korjata päällystevauriot myös I-luokan kaduilla, sillä katuja ei voida pitää reaaliaikaisesti kaikilta osin hoitoluokan edellyttämässä kunnossa. Kaupungilla on mahdollisuus korjata päällystevaurio vain, jos se havaitaan tarkastusten yhteydessä tai jos tienkäyttäjä ilmoittaa siitä kaupungille. Kaupungille ei ole tullut ilmoitusta vahingon aiheuttaneesta kuopasta, ja kunnossapito on paikannut kuopan kylmämassalla viivytyksettä saatuaan siitä tiedon tämän vahingonkorvausvaatimuksen perusteella. Päällystevaurion syntymiseen ovat vaikuttaneet vesikeli, sateinen sää ja nastarengaskauden alkaminen. Kuoppa on sijainnut kaistojen välissä erotusviivan kohdalla, joten se on ollut sijaintinsa puolesta väistettävissä ja havaittavissa.

Edellä esitetyn perusteella kaupunki katsoo, ettei se ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia velvollisuuksiaan, eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1 - 4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 19.12.2022 tekemän päätöksen § 45 mukaan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5.000 euroa.

Mer information fås av

Eeva-Maria Mattila, valmistelija, puhelin: 09 310 34957

kymp.korvausasiat@hel.fi

Beslutsfattare

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö