Vahingonkorvaus, henkilövahinko, 15.12.2022, Kalasatama

HEL 2023-000491
Ärendet har nyare handläggningar
§ 179
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vahingonkorvausvaatimus, liukastuminen

Teamchef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 12.1.2023 esittänyt kaupungille määrältään yksilöimättömän vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakija liukastui 15.12.2022 klo 13.45 suojatiellä lähellä metroasemaa osoitteessa Lautatarhankatu. Hakijan kuvauksen mukaan suojatiellä oli liukas kohta ja suojatie oli hiekoittamaton, jäinen ja suolaamaton.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen, kuten jalankulun tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan. Vahinkopaikka on ajoradalla suojatiellä ja se kuuluu hoitoluokkaan I.

I-luokan kaduilta torjutaan liukkaus ja poistetaan liikennettä haittaava lumi, sohjo ja jää välittömästi tai aamun työmatkaliikennettä varten kello 7 mennessä. I-luokan ajoratojen aurauksen lähtökynnys on 5 cm lunta. Toimenpideaika on aurauksen osalta neljä tuntia, kuitenkin niin, että klo 18 ja klo 3 yöllä välisenä aikana satanut lumi poistetaan klo 7 mennessä. Liukkaudentorjunnan osalta toimenpideaika on kolme tuntia, kuitenkin niin, että klo 18-04 havaittu tuntuvasti lisääntynyt liukkaus torjutaan klo 7 mennessä. Toimenpideaika alkaa siitä, kun säätilassa tapahtunut muutos aiheuttaa liukkauden tuntuvan lisääntymisen. Ajoratojen liukkaus torjutaan joko hiekoittamalla tai suolaamalla. Ennalta tiedossa oleviin säätilan ja kelin muutoksiin on varauduttava ennakkosuolauksella tai -hiekoituksella.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikalla on tehty ajoratojen suolausta vahinkoa edeltäneenä päivänä 14.12.2022 klo 14.38. Vahinkopäivänä 15.12.2022 ajoratoja on suolattu klo 14.33. Saadut selvitykset perustuvat GPS-seurantaan.

Forecan mukaan vahinkopäivänä 15.12.2022 lämpötila on vaihdellut Kumpulan mittausasemalla tehdyissä mittauksissa -9,9 °C ja -3,3 °C asteen välillä. Lämpötila klo 14 on ollut -4,8 °C ja sää on ollut pilvinen ja poutainen. Aamuyöllä on esiintynyt vähäistä lumisadetta, mutta se ei ole nostanut lumensyvyyttä, joka on ollut vuorokauden alussa 38 cm ja vuorokauden lopussa laskenut 34 senttimetriin.

Vahinkoa edeltäneenä päivänä 14.12.2022 lämpötila on ollut lähes koko vuorokauden pakkasella nousten kuitenkin hieman plussan puolelle kello 20 ja 00 välisenä aikana. Lämpötila on vuorokauden aikana vaihdellut -11,9 °C ja 0,4 °C välillä. Vuorokauden aikana klo 16-21 esiintyi vähäistä lumisadetta, joka ei ole vaikuttanut lumikertymään ja oli vedeksi muutettuna 1,1 mm. Lumensyvyys on ollut vuorokauden alussa 41 senttimetriä ja laskenut 38 senttimetriin klo 10, jonka jälkeen se on pysynyt 38 senttimetrissä loppuvuorokauden ajan.

Vahinkopaikan kunnossapitotarpeista ei ole tullut kaupungille palautetta marraskuun ja joulukuun aikana ennen vahinkoa. Kaupungille ei ole esitetty Lautatarhankadulta muita vahingonkorvausvaatimuksia talven 2021-2022 ajalta.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Liukkauden torjuntaa ei ole mahdollista toteuttaa siten, että kadut eivät koskaan olisi liukkaat (KKO:1998:147). Liukkaudentorjuntatoimenpiteillä ei aina voida täysin estää jään aiheuttamaa liukkautta siinäkään tapauksessa, että kunnossapito on ollut asianmukaisella ja kunnossapitolain edellyttämällä tasolla. Aina on jokin kohta, johon on mahdollista liukastua. (Vakuutuslautakunnan ratkaisu FINE-001397.)

Kadun käyttäjät voivat omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään varautumalla keliolosuhteiden muutoksiin ja ottamalla ne riittävästi liikkumisessaan huomioon (HE 281/2004 vp, s. 16). Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Vahinkopaikalla on tehty kunnossapitotoimenpiteitä suolaamalla ajoratoja 14.12.2022 ja 15.12.2022. Saatujen selvitysten perusteella vahinkopaikalla ajorataa on kunnossapidetty kaupungin normien mukaisesti. Vahinkoa edeltävänä päivänä ajorata on suolattu ennakollisesti ennen kevyttä lumisadetta ja sään väliaikaista lauhtumista, ja vahinkopäivänä on vallinnut tasainen pakkassää. Sää- ja keliolosuhteet ovat olleet sellaiset, ettei vahinkopaikalla ole ollut tarvetta tehdä ylimääräisiä kunnossapidon toimenpiteitä. Palautteita kaupungille vahinkopaikan liukkaudesta ei ole tullut.

Vallitsevan oikeuskäytännön mukaisesti ja asiassa saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot ja suoritetut kunnossapidon toimenpiteet huomioiden kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti. Näin ollen kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen. Kyseinen vahinko on valitettava tapaturma, josta kaupunki ei ole vastuussa.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §

Toimivalta päätöksenteossa

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 19.12.2022 tekemän päätöksen § 45 mukaan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta myös silloin, kun vaatimus on määrältään yksilöimätön.

Mer information fås av

Jenni Leikas, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 52275

kymp.korvausasiat@hel.fi

Beslutsfattare

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö