En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Yhteistyösopimus, apuvälinepalvelut, apuvälineiden huolto- ja korjauspalvelut, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-001023
Ärendet har nyare handläggningar
§ 6

Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan apuvälinepalveluiden ja kaupunkiympäristön toimialan välinen yhteistyösopimus 1.3.2023 alkaen

Direktör för sjukhus-, rehabiliterings- och omsorgstjänster

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluiden johtaja päätti hyväksyä Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan apuvälinepalveluiden ja kaupunkiympäristön toimialan apuvälinetiimin yhteistyösopimuksen apuvälineiden huolto- ja korjauspalveluista.

Sopimus on voimassa 1.3.2023 alkaen ja jatkuu toistaiseksi.

Sopimuksen kokonaisarvo ajalla 1.3.2023-31.12.2023 on 386 946 euroa (alv 0 %).

Kaupunkiympäristön toimialan tuottaman palvelukokonaisuuden kattohinta on 464 336 euroa (alv 0 %) vuodessa.

Päätöksen perustelut

Perusterveydenhuollon vastuulla on järjestää perustason apuvälinepalvelut kuntalaisille. Apuvälinepalvelut vastaavat asiakkaan apuvälinetarpeen arvioinnista, sovituksesta, luovuttamisesta, käytön opastamisesta ja palautusten vastaanottamisesta, sekä apuvälineiden, varaosien ja tarvikkeiden hankinnasta. Apuvälineiden huolto- ja korjauspalvelu on vuodesta 2008 hankittu kaupunkiympäristön toimialan apuvälinetiimiltä. Edellinen sopimus palvelusta on tehty vuonna 2017.

Apuvälineiden huolto- ja korjauspalveluun kuuluu sekä varastoon palautuneiden, että tilaajan käytössä olevien apuvälineiden huolto- ja korjauspalvelu sekä huoltojen koordinoiminen. Apuvälinehuoltopalveluun liittyy asiakaspalvelua apuvälineen vastaanotto-, sovitus- ja luovutustilanteessa sekä puhelinpalvelussa. Palveluntuottajan vastuulla on varaosa- ja tarviketilausehdotusten teko sekä tarvikkeiden ja varaosien hyllytys ja inventaario. Palvelu toteutetaan apuvälinepalvelun toimipisteen yhteydessä olevissa tiloissa ja tarvittaessa apuvälineen käyttäjän toimintaympäristössä.

Apuvälinepalveluissa maaliskuusta 2022 lähtien käytössä olevaan Effector-tietojärjestelmään myönnetään käyttöoikeudet apuvälinetiimin henkilöstölle. Järjestelmään kirjataan huoltotoimenpiteet, huoltotilaukset ja -määräykset, sekä huoltokirjaukset. Yhteistyösopimuksessa kuvataan yhteistoimintaan ja Effector-tietojärjestelmään liittyvät yksityiskohdat.

Henkilöstökulut ovat nousseet vuodesta 2017. Kaupunkiympäristön toimialan tuottaman palvelukokonaisuuden kattohinta on 464 336 euroa (alv 0 %) vuodessa. Sopimuksen kokonaisarvo ajalla 1.3.2023-31.12.2023 on 386 946 euroa (alv 0 %). Vuosityöpanoksen hinnoittelu kuvataan yhteistyösopimuksessa. Voimassa olevaa sopimusta päivitetään muun muassa vaihtuneen tietojärjestelmän sekä päivittyneiden kustannusten takia.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala on kilpailuttamassa apuvälineiden huolto- ja korjauspalveluja vuoden 2023 aikana. Hankinnasta on käynnistetty yhteistyöprojekti apuvälinepalveluiden, kaupunkiympäristön toimialan, sotepen hankintapalveluiden ja kanslian henkilöstöasiantuntijoiden kanssa syksyllä 2022. Tavoiteaikataulu uuden toimintamallin käyttöönotolle on alkuvuosi 2024.

Sopimus voidaan irtisanoa kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla. Sopimus päättyy viimeistään silloin kun kilpailutettu sopimuskausi alkaa, kuitenkin ottaen huomioon mahdollinen siirtymäaika nykyisestä apuvälineiden huoltotoiminnasta kilpailutettuun toimintaan. Siirtymä suunnitellaan hankinnan yhteistyöprojektissa.

Hallintosäännön 5 luvun 9 §:n mukaan sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen palvelukokonaisuutta johtaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja. Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 3 momentin mukaan viranhaltijan päätöksen perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa se viranhaltija, joka on päättänyt sopimukseen sitoutumisesta, tai hänen määräämänsä henkilö.

Mer information fås av

Eva Englund, johtava kuntoutussuunnittelija, puhelin: 09 310 50970

eva.englund@hel.fi

Beslutsfattare

Seija Meripaasi
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja