Vahingonkorvaus, esinevahinko ja henkilövahinko, 27.1.2023, Herttoniemen metroaseman läheisyydessä oleva kävelytie

HEL 2023-002426
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 16. / 503 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 3.8.2023 § 250 (kompastuminen)

Stadsmiljönämnden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 3.8.2023 (250 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden vahingonkorvaustiimin päällikkö on 3.8.2023 (250 §) päätöksellään hylännyt 27.1.2023 Itäväylän ylittävällä sillalta Hitsaajankadulle johtavalla kevyen liikenteen väylällä tapahtuneeseen kompastumiseen liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessa vaatimuksensa vahingonkorvauksesta liittyen 27.1.2023 noin kello 18 Itäväylän ylittävällä sillalta Hitsaajankadulle johtavalla kevyen liikenteen väylällä tapahtuneeseen kompastumiseen. Hakija vaatii korvauksena yhteensä 358,60 euroa. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessaan muun muassa, että kevyen liikenteen väylä on ollut hoitamaton, ja kuoppa, johon hakija kompastui, oli riittävän syvä siihen, että jalkaterän muljahtaessa sinne kaatuminen on väistämätöntä. Hakija katsoo kaupungin pyrkineen vain välttämään uusia vahinkoja, kun kaupungin kunnossapito on käynyt tiedon vahingosta saatuaan täyttämässä kuopan. Lisäksi hakija on nostanut esiin, onko vahingonkorvausvaatimuksen käsittelyssä toimittu lain puitteissa, kun sen käsittely on kestänyt noin seitsemän kuukautta.

Perustelut

Lautakunta viittasi tiimipäällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen ja yhtyi tiimipäällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin.

Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen.

Tuottamusvaatimuksesta johtuen ei pelkkä vahinkotapahtuma yksinään synnytä kaupungin vahingonkorvausvastuuta. Korvausvastuun edellytyksenä on, että kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti taikka kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä.

Kunnossapidosta saadun selvityksen mukaan vahinkopaikka on aurattu ennen vahinkoa edellisen kerran 19.1.2023, eikä tuolloin ole havaittu liikenneturvallisuutta vaarantavaa kuoppaa. Kunnossapito on käynyt 3.3.2023, noin kuusi viikkoa vahinkotapahtuman jälkeen, paikkaamassa vahinkopaikalla olleen päällystevaurion saatuaan tiedon tästä vahingonkorvausvaatimuksesta. Kaupungille ei ole tullut vahinkopaikalta palautteita kuopista eikä vahinkopaikalta ole esitetty muita vahingonkorvausvaatimuksia.

Ottaen huomioon, että kuoppa on myös hakijan toimittamien kuvien perusteella ollut pienehkö ja matala, on se ollut väistettävissä eikä ei se itsessään ole aiheuttanut välitöntä vaaraa jalankululle. Vahingon tapahtuma-aikaan väylällä ei ole ollut myöskään lunta, joten on päällystevaurio ollut havaittavissa. Kaupunki katsoo, että kevyen liikenteen väylä on näin ollen ollut myös vahingon tapahtuma-aikaan kunnossapitolain vaatimassa, jalankulun tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa.

Edellä esitetyillä ja muutoin tiimipäällikön päätöksestä ilmenevillä perusteilla kaupunki katsoo, ettei vahinkopaikan kunnossapitoa ole laiminlyöty eikä kaupungin korvausvastuulle siten ole perustetta.

Kaupungin vahingonkorvausvaatimusten käsittelyssä ei ole kyse lakisääteisestä tehtävästä, eikä sitä koske sen takia missään laissa erikseen säädetty käsittelymääräaika. Kaupunki noudattaa vahingonkorvausvaatimusten käsittelyssä sekä niihin annettavissa päätöksissä hallintolain säännöksiä. Hallintolaki velvoittaa kaupunkia käsittelemään asiat ilman aiheetonta viivytystä sekä määrittämään keskeisille asiaryhmille odotettavissa olevan käsittelyajan.

Vahingonkorvausvaatimusten odotettavissa oleva käsittelyaika kaupunkiympäristön toimialalla on ilmoitettu kaupungin verkkosivuilla ja se on 6–8 kuukautta vaatimuksen vireille tulosta. Vahingonkorvausvaatimukset käsitellään pääsääntöisesti niiden vireilletulojärjestyksessä hallintolaissa säädetyn tasapuolisen kohtelun vaatimuksen mukaisesti. Hakijan vaatimuksen käsittelyssä ei näin ollen ole menetelty lainvastaisesti, kun sen käsittely on kestänyt noin seitsemän kuukautta.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijalle kompastumisen seurauksena syntyneestä vahingosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että tiimipäällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §

Hallintolaki (434/2003) 6 §, 23 §, 23a §

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Mer information fås av

Inkeri Lehmusoksa, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 22794

inkeri.lehmusoksa@hel.fi

Bilagor

1. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k, Tietosuojalaki 29 §
2. Oikaisuvaatimus 24.8.2023, liite, kuva housuista, 1
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Oikaisuvaatimus 24.8.2023, liite, kuva housuista, 2
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Oikaisuvaatimus 24.8.2023, liite, kuva kengistä
Bilagan publiceras inte på internet.
5. Oikaisuvaatimus 24.8.2023, liite, kuva sormikkaista
Bilagan publiceras inte på internet.
6. Oikaisuvaatimus 24.8.2023, liite, kuva tiestä, 1
Bilagan publiceras inte på internet.
7. Oikaisuvaatimus 24.8.2023, liite, kuva tiestä, 2
Bilagan publiceras inte på internet.
8. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k, Tietosuojalaki 29 §

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.