En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Valtuustoaloite, sähköautojen latauspalveluoperaattorin valinnan vapauttaminen

HEL 2023-003075
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 15. / 251 §

Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Mirita Saxbergin ym. valtuustoaloitteesta koskien sähköautojen latauspalveluoperaattorin valinnan vapauttamista

Stadsmiljönämnden

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Valtuustoaloitteessa edellytetään, että myös Helen/Liikennevirta Oy:n latauspalveluissa ja latauslaitteissa on mahdollisuus vapaasti kilpailuttaa ja valita latauspalveluoperaattori.

Helsingissä kilpailutetaan yleisille alueille sijoitettavat sähköautojen latauspaikat ja kilpailutukseen voi osallistua markkinoilla toimivat latauspalvelua tarjoavat yritykset. Kaupunkiympäristön toimiala ei voi määrittää vapailla markkinoilla toimivien osakeyhtiöiden kolmansille osapuolille tarjottavien palveluiden sisältöä. Helsingin kaupunginhallituksen päätöksen (HEL 2014-015106 T 00 00 02) mukaisesti kaupunki myötävaikuttaa julkisten latausasemien syntymiseen yleisille alueille kaupalliselta pohjalta.

Kaupunki edistää julkisten latausasemien toteutumista laatimansa latausasemien yleissuunnitelman avulla.

Tällöin kaupunki vuokraa toimijoille kaikille avoimen kilpailutuksen perusteella katutilaa lataustoimintaa varten ja myöntää tarvittavat luvat latauslaitteiden sijoittamiseen kaupungin omistamille yleisille alueille. Kaupunki ei osallistu latausasemien, eikä niihin liittyvien investointien rahoittamiseen tai toteuttamiseen muulla tavoin.

Toimiala kilpailuttaa operaattorit ja kilpailutus perustuu lataustoimintaan varattujen pysäköintiruutujen vuokrahintaan. Ihan alkuvaiheen kokeiluja lukuun ottamatta Helsingin kaupunki on kilpailuttanut yleiset sähköautojen latausasemansa. Nämä latausasemat ovat kaikkien käytettävissä, sillä operaattorien on edellytetty tarjoavan kertamaksumahdollisuutta. Nämä yleisillä katualueilla sijaitsevat latausasemat on vuokrattu määräajaksi, jonka jälkeen ne kilpailutetaan avoimesti uudestaan.

Kaupunkiympäristön toimialan seuraavissa yleisille katualuilla olevien sähköautojen latausasemien kilpailutuksien valmistelussa tutkitaan mahdollisuuksia monipuolistaa palvelutarjoajien valintaa, esimerkiksi pilkkomalla kilpailutusta pienempiin osiin. Sähköautojen latausasemien investointikustannukset ovat suuret ja nämä investointikustannukset on operaattorin katettava sähkön myynnillä kyseisellä asemalla.

Kuluttajan kannalta yksi suurimpia ongelmia on latauksen hinnoittelun sekavuus. Tähän asiaan on tulossa korjaus, kun Euroopan unionissa valmisteltu ns. AFIR-asetus tulee sovellettavaksi myös Suomessa muutaman vuoden päästä. Markkinoilla on myös erilaisia järjestelyitä, joilla yksittäisen kuluttajan maksama hinta latauksesta vaihtelee saman palveluntarjoajan asemilla.

Helsingissä sijaitsevista kaikista latausasemista noin 10 % on julkisia latausasemia. Näiden lisäksi kaupungissa on yksityisiä ja puolijulkisia latausasemia. Julkiset latausasemat voivat täyttää vain osan sähköautojen latauksen kokonaistarpeesta.

Yksityiset ja puolijulkiset toimijat kuten kiinteistöt, kauppakeskukset, toimitilat tai taloyhtiöt voivat myös kilpailuttaa omat operaattorinsa ja siten valita itselleen sopivimman palvelun tarjoajan.

Föredragande

vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Silja Hyvärinen

Mer information fås av

Petri Arponen, projektinjohtaja: 09 310 38955

petri.arponen@hel.fi