Liikennejärjestelmäsuunnitelma, ydinkeskusta

HEL 2023-004653
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 3. / 507 §

Ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelma

Stadsmiljönämnden

Esitys

Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi ja jatkosuunnittelussa ohjeellisena noudatettavaksi:

  • ydinkeskustan liikennejärjestelmää koskeva kehittäminen (liite 1)
  • ydinkeskustan liikenneverkon tavoitetila (liite 2).

Selvitetään mahdollisuutta nopeuttaa Kaivokadun ja Esplanadien katuremonttien kestoa. Katutyöt tulee hoitaa mahdollisimman tehokkaasti minimoiden häiriöt keskustan asukkaille, vierailijoille ja yrityksille.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että haastavasta kokonaisuudesta on huolellisella valmistelulla löydetty tasapainoinen ehdotus, joka palvelee jatkovalmistelua hyvin. Helsingin ydinkeskustan saavutettavuuden, logistisen toimivuuden ja elinvoiman kysymykset ovat kaupunkistrategiassa keskeisessä roolissa ja tämä liikennejärjestelmäsuunnitelma luo edellytykset keskustaa koskevien keskeisten päämäärien harkitulle edistämiselle.

Lautakunta korosti jatkosuunnittelussa kävelyolosuhteiden laatuun panostamista Esplanadeilla ja sujuviin kävely-yhteyksiin Rautatieaseman ja Kampin keskuksen välisillä reiteillä. Lautakunta totesi, että Kruunusiltojen raitiotielinjan jatko Hakaniemestä Rautatieaseman ohi Jätkäsaareen on hankkeena tärkeää suunnitella oikeassa aikataulussa ja kokonaisuudessaan toimivaksi suhteessa muihin samalla alueella tapahtuviin hankkeisiin.

Lisäksi lautakunta korosti, että elävä ja huolellinen vuorovaikutus asukkaiden ja keskustan toimijoiden kesken on edellytys suunnitelman seuraavien vaiheiden mahdollisimman onnistuneelle läpiviennille.

Käsittely

Kaupunkiympäristölautakunta päätti käsitellä toimialajohtajan esityksen nro 3 kokouksen asiana nro 9.

Asian aikana kuultavana olivat yksikön päälliköt Pihla Kuokkanen, liikenneinsinöörit Marek Salermo, Henna Hovi, Taneli Nissinen, maisema-arkkitehti Anu Lamminpää. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Vastaehdotus 1:
Risto Rautava: Lisätään esitysehdotuksen loppuun: "Kaivokadun sulkeminen ja tätä kautta Esplanadien pohjoispuolelta tapahtuvan liikenteen rajoittaminen, aiheuttaisi sen, että Esplanadien liikennemäärät kasvaisivat selkeästi. Tällöin henkilöauto- ja jakeluliikenne uhkaisivat ruuhkautua myös esplanadeilla. Tämä voi johtaa keskusta-alueen liikenteen sumppuuntumiseen entistä pahemmin ja erityisesti pelastusajoneuvojen liikkumisen ja satamien liikenteen sujuvuuden kärsimiseen. Tilannetta helpottaisi merkittävästi se, että osa läpiajoliikenteestä voitaisiin ohjata keskustan huoltotunneliin, jos tunnelissa olisi läpiajomahdollisuus.

Lautakunta edellyttää, että ennen Kaivokadulle suunniteltujen muutosten toteuttamista, varmistetaan liikenteen sujuvuus keskustan alueella mahdollistamalla keskustan huoltotunnelin käyttö myös läpiajoväylänä. Jos tunnelin käyttö läpiajoväylänä ei onnistu, tulee jatkosuunnittelussa varautua myös siihen, että Kaivokadulla on yksi kaista suuntaansa autoliikenteen käytössä. Tämä ei estä lukuisten esitettyjen Kaivokadun viihtyisyyttä parantavien toimien toteuttamista."

Kannattaja: Jenni Pajunen

Vastaehdotus 2:
Risto Rautava: Lisätään esitysehdotuksen loppuun: "Raitiovaunuliikenteen osalta tavoitellaan ratkaisua, jossa rautatieaseman edustalla on vain yksi kiskopari suuntaansa raitiovaunuliikenteelle. Vapautuva tila varataan jalankulun käyttöön."

Kannattaja: Silja Borgarsdottir Sandelin

Vastaehdotus:
Jenni Pajunen: Lisätään esitysehdotuksen loppuun: "Selvitetään mahdollisuutta nopeuttaa Kaivokadun ja Esplanadien katuremonttien kestoa. Katutyöt tulee hoitaa mahdollisimman tehokkaasti minimoiden häiriöt keskustan asukkaille, vierailijoille ja yrityksille."

Kannattaja: Olli-Pekka Koljonen

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Jenni Pajusen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

Vastaehdotus:
Anni Sinnemäki: Lisätään esitysehdotuksen loppuun seuraava kannanotto: " Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että haastavasta kokonaisuudesta on huolellisella valmistelulla löydetty tasapainoinen ehdotus, joka palvelee jatkovalmistelua hyvin. Helsingin ydinkeskustan saavutettavuuden, logistisen toimivuuden ja elinvoiman kysymykset ovat kaupunkistrategiassa keskeisessä roolissa ja tämä liikennejärjestelmäsuunnitelma luo edellytykset keskustaa koskevien keskeisten päämäärien harkitulle edistämiselle.

Lautakunta korostaa jatkosuunnittelussa kävelyolosuhteiden laatuun panostamista Esplanadeilla ja sujuviin kävely-yhteyksiin Rautatieaseman ja Kampin keskuksen välisillä reiteillä. Lautakunta toteaa, että Kruunusiltojen raitiotielinjan jatko Hakaniemestä Rautatieaseman ohi Jätkäsaareen on hankkeena tärkeää suunnitella oikeassa aikataulussa ja kokonaisuudessaan toimivaksi suhteessa muihin samalla alueella tapahtuviin hankkeisiin.

Lautakunta korostaa, että elävä ja huolellinen vuorovaikutus asukkaiden ja keskustan toimijoiden kesken on edellytys suunnitelman seuraavien vaiheiden mahdollisimman onnistuneelle läpiviennille."

Kannattaja: Olli-Pekka Koljonen

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Risto Rautavan vastaehdotuksen 1 mukaisesti muutettuna.

Jaa-äänet: 7
Mia Haglund, Otso Kivekäs, Olli-Pekka Koljonen, Sami Kuusela, Tuomas Nevanlinna, Saana Rossi, Anni Sinnemäki

Ei-äänet: 6
Silja Borgarsdottir Sandelin, Otto Meri, Jenni Pajunen, Katri Penttinen, Mika Raatikainen, Risto Rautava

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä esittelijän ehdotuksen äänin 7–6.

2 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Risto Rautavan vastaehdotuksen 2 mukaisesti muutettuna.

Jaa-äänet: 7
Mia Haglund, Otso Kivekäs, Olli-Pekka Koljonen, Sami Kuusela, Tuomas Nevanlinna, Saana Rossi, Anni Sinnemäki

Ei-äänet: 5
Silja Borgarsdottir Sandelin, Otto Meri, Jenni Pajunen, Mika Raatikainen, Risto Rautava

Tyhjä: 1
Katri Penttinen

Poissa: 0

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä esittelijän ehdotuksen äänin 7–5 (1 tyhjä).

3 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Anni Sinnemäen vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna.

Jaa-äänet: 5
Otto Meri, Jenni Pajunen, Katri Penttinen, Mika Raatikainen, Risto Rautava

Ei-äänet: 7
Mia Haglund, Otso Kivekäs, Olli-Pekka Koljonen, Sami Kuusela, Tuomas Nevanlinna, Saana Rossi, Anni Sinnemäki

Tyhjä: 1
Silja Borgarsdottir Sandelin

Poissa: 0

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä Anni Sinnemäen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen äänin 5–7 (1 tyhjä).

Se röstningsresultatet i tabellform

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Mer information fås av

Marek Salermo, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37106

marek.salermo@hel.fi

Henna Hovi, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 21337

henna.hovi@hel.fi

Pihla Kuokkanen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 34301

pihla.kuokkanen@hel.fi