Hankinta, kotihoidon asiakaspalveluostot, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-004963
Ärendet har nyare handläggningar
§ 69

Kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinta

Direktör för sjukhus-, rehabiliterings- och omsorgstjänster

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnan avoimeen järjestelyyn seuraavat palveluntuottajat:

Osa-alue 1:

Cinco Care Oy

Koti-Medi Oy

Vuovi Oy

Sam’s Care Oy

Lauran kotihoito Oy

Sievä tuki Oy

Heela Terveys Oy

Kenest Hoiva Oy

Finn-Hoito Oy

Lumina Care Oy

Piika & Sisar Oy

Capri hoivapalvelut Oy

Omegayksi Oy

ProHoiva Oy

Omakotisäätiö sr

Syke Kotipalvelut Oy

Stella Kotipalvelut Oy

Debora Oy

SihaCare Oy

Detair Oy

Medicare Oy

SuperHoiva Oy

Med Group Oy

Osa-alue 2:

Cinco Care Oy

Koti-Medi Oy

Kanlungan Oy

Vuovi Oy

Sam’s Care Oy

Lauran kotihoito Oy

ProHoiva Oy

Sievä tuki Oy

Kenest Hoiva Oy

Heela Terveys Oy

Lumina Care Oy

Piika & Sisar Oy

Suomen Hoitajavälitys Oy

Capri hoivapalvelut Oy

Omegayksi Oy

Syke Kotipalvelut Oy

Finn-Hoito Oy

Stella Kotipalvelut Oy

Debora Oy

SihaCare Oy

Medicare Oy

SuperHoiva Oy

Terveytesi Palvelut Oy

Med Group Oy

Lisäksi sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti, että Kultahoitajat ja Nordic Horizons Healthcare Oy suljetaan pois tarjouskilpailusta.

Valinnat on tehty ja palveluntuottajien etusijajärjestys on määräytynyt tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltyjen ehtojen mukaisesti. Tarjousvertailu on tämän päätöksen liitteenä (liite 1 Vertailutaulukko).

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo (alv 0 prosenttia) on 120 000 000 euroa.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen sillä ehdolla, että palveluntuottajat toimittavat asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa, palvelun tuottamiseen vaadittavat luvat ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa ja toimivalta

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnan HEL 2023-004963 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 110 (6.6.2023) ja päätti oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset ja päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Hankinnan kohde

Hankittava palvelu on kotihoitoa. Kotihoidolla tarkoitetaan palvelua, jolla huolehditaan, että henkilö suoriutuu jokapäiväiseen elämään kuuluvista toiminnoista kodissaan ja asuinympäristössään. Kotihoitoon kuuluu asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukainen hoito ja huolenpito, toimintakykyä ja vuorovaikutusta edistävä ja ylläpitävä toiminta, muu kuin 1 ja 2 kohdassa tarkoitettu henkilön suoriutumista tukeva toiminta ja terveydenhuoltolain 25 §:ssä tarkoitettu kotisairaanhoito.

Hankinnassa oli kaksi (2) osa-aluetta, jotka olivat

osa-alue 1: kotihoito eteläisen ja itäisen Helsingin kotihoidon asiakkaille

osa-alue 2: kotihoito läntisen ja pohjoisen Helsingin kotihoidon asiakkaille

Hankintamenettely

Kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu avoimella hankintajärjestelyllä, joka tarkoittaa tilaajan itsensä suunnittelemaa, lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevan palvelun hankkimiseen.

Kyseessä on hankintalain luvun 12 tarkoittama sosiaali- ja terveyspalvelu.

Tarjouskilpailu käynnistettiin sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa 2.8.2023 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Tarjouspyynnöstä julkaistiin korjausilmoitus 25.8.2023, jolla muutettiin tarjouspyynnön määräaikaa.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi tarjoajille asetettiin tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia tarkentavia lisätietokysymyksiä. Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 18.8.2023 klo 10.00 mennessä. Kysymyksiä esitettiin 90 kappaletta ja niihin vastattiin julkisesti 23.8.2023.

Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 11.9.2023 klo 13.00 mennessä. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät:

Cinco Care Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)

Capri Hoivapalvelut Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)

Debora Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)

Detair (osa-alue 1 ja osa-alue 2)

Finn-Hoito Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)

Heela Terveys Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)

Kanlungan (osa-alue 2)

Kenest Hoiva Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)

Koti-Medi Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)

Kultahoitajat (osa-alue 1 ja osa-alue 2)

Lauran kotihoito Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)

Lumina Care Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)

Med Group Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)

Medicare Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)

Nordic Horizons Healthcare Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)

Omakotisäätiö (osa-alue 1)

Omegayksi Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)

Piika ja Sisar Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)

ProHoiva Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)

Sam’s Care Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)

Sievä tuki Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)

SihaCare Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)

Stella Kotipalvelut Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)

Suomen hoitajavälitys Oy (osa-alue 2)

SuperHoiva Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)

Syke Kotipalvelut Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)

Terveytesi Palvelut Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)

Vuovi Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)

Yhdessä huomiseen Oy (osa-alue 1 ja osa-alue 2)

Tarjousten käsittely

Tarjoukset avattiin 11.9.2023 klo 13.12 sähköisestä järjestelmästä.

Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintayksikkö on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoajalle, tarjoukselle ja tarjottavalle palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti tarjoajien tuli ladata tarjouksensa liitteeksi omavalvontasuunnitelma. Kultahoitajat ei ollut ladannut omavalvontasuunnitelmaa, joten hankintayksikkö hylkäsi Kultahoitajien tarjouksen.

Tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti palvelun vastuuhenkilöllä tulee olla sosiaali- ja terveysalan korkeakoulututkinto tai vastaava sosiaali- ja terveysalan opistotasoinen tutkinto (esim. sosionomi tai sairaanhoitaja) ja työkokemukseen ja koulutukseen perustuvat johtamistaidot. Soveltuvana työkokemuksena pidetään vähintään yhden (1) vuoden yhtäjaksoista kokemusta vastaavista tehtävistä esimiesasemassa työskentelystä viimeisen kolmen vuoden aikana.

Tiedot palvelun vastuuhenkilöstä pystyi ilmoittamaan joko tarjouksessa tai tarjoaja pystyi jättämään osana tarjoustaan vakuutuksen, jolla se sitoutuu palkkaamaan soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävän henkilön ennen sopimuksen solmimista. Tämä päätös on ehdollinen, kunnes vaatimusten täyttyminen on osoitettu. Mikäli palvelun vastuuhenkilön tiedot oli ilmoitettu tarjouksessa, tarkastettiin soveltuvuusvaatimusten täyttyminen ennen tarjousvertailun tekemistä.

Hankintayksikkö pyysi täsmennystä palvelun vastuuhenkilön työkokemuksesta seuraavilta palveluntuottajilta: Cinco Care Oy, Vuovi Oy, Sievä tuki Oy, Nordic Horizons Healthcare Oy ja Medicare Oy. Saatujen täsmennysten jälkeen hankintayksikkö hylkäsi Nordic Horizons Healthcare Oy:n tarjouksen, sillä se ei täyttänyt asetettua vastuuhenkilön työkokemusvaatimusta. Nordic Horizons Healthcare Oy:n vastuuhenkilön mahdollinen työkokemus esimiesasemassa työskentelystä oli muodostunut yli kolme (3) vuotta sitten.

Lisäksi hankintayksikkö pyysi täsmennyksen tarjotusta hinnasta seuraavilta palveluntuottajilta: Cinco Care Oy, Vuovi Oy ja Kanlungan Oy. Saatujen täsmennysten jälkeen tarjoukset otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Muut tarjoajat ja tarjoukset täyttivät asetetut vaatimukset, ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Tilaajavastuulakiin liittyvät selvitykset ja hankintalain mukaiset pakolliset poissulkemisperusteet tarkastetaan tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti vain niiltä tarjoajailta, jotka tulivat vertailun perusteella valituiksi palveluntuottajiksi.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Tarjousten vertailu tehtiin osa-alueittain siten, että kumpaankin osa-alueeseen valittiin kaikki soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävät palveluntuottajat pois lukien kaksi kokonaistaloudellisesti kalleinta tarjousta. Tarjousten vertailutaulukko ja valitut palveluntuottajat on esitetty liitteessä 1 Vertailutaulukko.

Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus (kokonaisvertailupisteet), jossa hinnan painoarvo oli 80 prosenttia (hintavertailupisteet) ja laadun 20 prosenttia (laatuvertailupisteet).

Hintavertailupisteet muodostuivat tarjotusta tuntihinnasta siten, että hinnaltaan halvin tarjous saa hinnan osalta vertailussa 80 pistettä. Muiden tarjousten hintapisteytys suhteutetaan halvimpaan kaavalla: (halvin hinta / verrattava hinta) x 80.

Laatuvertailupisteet muodostuivat tarjoajan tarjoamasta sopimuskauden laatutasoon sidotusta laatuprosenttimäärästä (ns. laatutakuumalli). Vaihteluväli, jolta tarjoaja asetti tarjoukselleen laatutakuuprosentin, oli 5–9 prosenttia. Laatupisteet annettiin seuraavasti: 5 prosenttia - 0 pistettä, 6 prosenttia - 5 pistettä, 7 prosenttia - 10 pistettä, 8 prosenttia - 15 pistettä ja 9 prosenttia - 20 pistettä.

Tarjouspyynnön mukaisesti molempiin osa-alueisiin tuli tarjota sama laatutakuuprosentti. Mikäli prosentit erosivat toisistaan, huomioitiin molemmissa tarjouksissa korkeampi laatutakuuprosentti.

ProHoiva Oy oli tarjonnut osa-alueeseen 1 laatutakuuprosentin 8 ja osa-alueeseen 2 laatutakuuprosentin 6. Molemmissa osa-alueissa huomioitiin laatutakuuprosentti 8.

Finn-Hoito Oy oli tarjonnut osa-alueeseen 1 laatutakuuprosentin 9 ja osa-alueeseen laatutakuuprosentin 7. Molemmissa osa-alueissa huomioitiin laatutakuuprosentti 9.

Palveluntuottaja pystyi jättämään tarjouksen ja tulemaan valituksi yhden tai molempien osa-alueiden avoimeen järjestelyyn.

Sopimus

Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään toistaiseksi voimassa oleva sopimus.

Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.1.2024.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Mer information fås av

Kristiina Matikainen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 42207

kristiina.l.matikainen@hel.fi

Outi Ekebom, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183

outi.ekebom@hel.fi

Beslutsfattare

Seija Meripaasi
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja