Sopimuksen irtisanominen, lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avopalvelut, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-006176
Ärendet har nyare handläggningar
§ 28

Lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avopalvelujen sopimuksen irtisanominen

Direktör för familje- och socialtjänster

Päätös

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja päätti irtisanoa Mahistuki Oy:n ja Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan välisen lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avopalvelujen sopimuksen HEL 2020-007602-20.

Sopimuksen irtisanomisaika on kuusi (6) kuukautta, joten sopimus päättyy 12.11.2023.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Sosiaali- ja terveyslautakunta on hyväksynyt lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avopalvelujen hankintaa koskevat keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 15.9.2020, § 157. Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta on päättänyt oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja on päättänyt 21.9.2022 § 62 lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avopalvelujen hankinnan optiokauden käyttöönotosta ajalle 1.2.2023–31.5.2024. Sopimusehtojen mukaan tilaaja voi irtisanoa sopimuksen noudattaen kuuden (6) kuukauden irtisanomisaikaa. Irtisanominen on tehtävä kirjallisesti.

Palvelussa ilmenneet virheet

Tilaajan sosiaalityöntekijät ovat raportoineet tapauksia, joissa palveluntuottajan henkilökunta on vaihtunut useasti tai käyntejä on peruuntunut toistuvasti. Myös yhteydenpito sosiaalityöntekijän kanssa on ollut puutteellista. Puutteet asiakassuhteen hoitamisessa ja siihen liittyvässä yhteistyössä ovat olleet omiaan heikentämään asiakkaan luottamusta palveluun ja vaikeuttamaan olennaisesti palvelun tavoitteiden toteutumista.

Toistuvilla tai viime hetken asiakastapaamisten peruutuksilla, muutosten puutteellisella viestimisellä, palvelun aloittamisen oleellisella viivästymisellä ja ennakoimattomilla työntekijävaihdoksilla on ollut ilmeinen, eri toimijoiden välistä luottamusta ja yhteistyötä sekä perheiden motivaatiota ja sitoutumista heikentävä vaikutus. Palvelua ei ole tuotettu tarjouspyynnön liitteenä olleiden palvelukuvausten mukaisesti yhteistyössä sosiaalityöntekijän kanssa, työntekijöiden vaihtuvuus minimoiden ja luottamuksellisen asiakassuhteen syntymistä edistäen, ja palvelukuvauksen vastaisuudesta aiheutuneet seuraukset asiakkaalle ja tilaajalle ovat olleet huomattavia.

Palvelukuvauksissa on edellytetty, että palveluntuottaja toimittaa asiakkaan vastuusosiaalityöntekijälle työskentelysuunnitelman ja loppuyhteenvedon. Velvollisuudesta kirjata asiakastiedot säädetään lisäksi sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista annetun lain (254/2015) 4 §:ssä. Tilaajalle on raportoitu sekä työskentelysuunnitelman että loppuyhteenvedon toimittamisessa toistuvia puutteita, jotka heikentävät tilaajan edellytyksiä sosiaalihuollon tehtävien asianmukaiseen hoitamiseen. Palveluntuottaja on lisäksi viivästynyt toimittaessaan palvelukuvauksessa edellytettyjä asiakirjoja valvontaa varten.

Perustelut sopimuksen irtisanomiselle

Sopimus Mahistuki Oy:n kanssa irtisanotaan, koska palvelun laadussa on sopimuskaudella ollut palvelukuvausten vastaisia olennaisia puutteita. Palvelu on ollut laadultaan merkittävän epätasaista. Palvelu on osittain alittanut palvelukuvauksessa asetetut laatuvaatimukset tai sitä ei ole pystytty lainkaan tarjoamaan kohtuullisessa ajassa.

Tilaaja on saamiensa epäkohtailmoitusten perusteella reklamoinut palveluntuottajaa useasti kirjallisesti. Puutteita on lisäksi käsitelty useassa yhteisessä tapaamisessa. Tilaaja katsoo valvontaprosessin myötä toteennäytetyksi, että palvelutaso on alittunut. Puutteita on ollut sekä tehostetun perhetyön, sosiaalihuoltolain mukaisen perhetyön että ammatillisen tukihenkilötyön palvelussa.

Puutteet ovat olleet olennaisia, sillä ne ovat kohdistuneet palvelukuvauksen keskeisiin velvoitteisiin koskien tapaamisten toteutumista, niiden raportointia ja luottamuksellisen asiakassuhteen syntymiseen vaikuttavia keskeisiä laatutekijöitä. Ensimmäiset epäkohtailmoitukset on tehty elo–syyskuussa 2022 ja palvelussa oli vuoden 2022 lopussa toteutetun seurantakyselyn mukaan edelleen laatuongelmia. Olennaiset ja toistuvat virheet ovat olleet omiaan vaarantamaan asiakkaiden oikeuksien ja tilaajan sopimukseen liittyvien tarkoitusten toteutumisen, minkä vuoksi tilaajan ei voida kohtuudella edellyttää pitäytyvän sopimuksessa.

Järjestämisvastuullisena tahona tilaaja vastaa palvelun asianmukaisuudesta asiakkaalle. Hyvinvointialueen ohjaus- ja valvontavelvollisuudesta, mukaan lukien velvollisuudesta ohjata ja valvoa järjestämisvastuulleen kuuluvaa palveluntuotantoa, säädetään hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 10 §:ssä ja sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain (612/2021) 41 §:ssä. Järjestämislain 41 §:n 3 momentin mukaan jollei yksityinen palveluntuottaja korjaa epäkohtia tai puutteita hyvinvointialueen asettamassa määräajassa, hyvinvointialueen on tarvittaessa ryhdyttävä sopimuksen mukaisiin toimenpiteisiin korvauksen alentamiseksi tai sen maksamisesta pidättymiseksi. Jos rikkomukset ovat olennaisia tai toistuvia, hyvinvointialueen on ryhdyttävä toimenpiteisiin sopimuksen irtisanomiseksi tai purkamiseksi. Palveluntuottajalle on toimitettu tarkemmat irtisanomisperustelut sähköpostitse 19.4.2023. Virheiden luonteen ja toistuvuuden vuoksi vaihtoehdoksi jää sopimuksen irtisanominen.

Mer information fås av

Timo Turpeinen, sosiaalityöntekijä, puhelin: 09 310 38223

timo.turpeinen@hel.fi

Outi Pohjois-Koivisto, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35795

outi.pohjois-koivisto@hel.fi

Beslutsfattare

Leena Luhtasela
perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja