Hankinta, metron junakulunvalvontajärjestelmä, Liikenneliikelaitos HKL

HEL 2023-010003
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 3. / 72 §

Metron kulunvalvontajärjestelmän ja siihen liittyvien palvelujen hankinta

Päätös

Johtokunta valitsi ATC Metron kulunvalvontajärjestelmän ja siihen liittyvien palvelujen hankinnan toimittajaksi seuraavan tarjoajan: ryhmittymä CAF GROUP

Hankinnan arvioitu kokonaishinta sopimuskaudella (ml. mahdolliset optiot ja arvio ylläpitokustannuksista 15 vuoden ajalta) ilman arvonlisäveroa on 125.595.160,90 euroa.

Hankintapäätös on ehdollinen sille, että metron junakulunvalvonnan toteutuksen hankesuunnitelman osalta Helsingin ja Espoon kaupunginvaltuustot hyväksyvät hankesuunnitelman enimmäishinnan korotuksen.

Johtokunta tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Käsittely

Asian aikana kuultavana olivat Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n hankejohtaja Heikki Viika, yksikön johtaja Artturi Lähdetie ja hallintojohtaja Anu Pajala.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Aiemmat päätökset

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi 7.12.2022, 318 §, metron junakulunvalvonnan toteutuksen hankesuunnitelman siten, että hankkeenarvonlisäveroton kokonaishinta on enintään 71.246.000 euroa elokuun 2022 hintatasossa.

Espoon kaupunginvaltuusto hyväksyi 30.1.2023, 7 §, metron kapasiteetin ja luotettavuuden hankesuunnitelman junakulunvalvonnan toteutuksen (METKA) hankesuunnitelman Espoon osalta niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta on enintään 37,0 milj. euroa elokuun 2022 hintatasossa, sidottuna elinkustannusindeksiin. Espoon kaupunginvaltuusto päätti myös, että hankkeen toteutusvastuu siirretään Länsimetro Oy:lle ja investointi rahoitetaan Länsimetro Oy:n kautta.

Johtokunta valitsi 11.10.2023, 48 §, Metron kulunvalvontajärjestelmän ja siihen liittyvien palvelujen hankinnan hankintamenettelyn neuvotteluvaiheeseen ehdokkaat kohdassa ”Kilpailullisen neuvottelumenettelyn kulku” kuvatun mukaisesti.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on Helsingin pääkaupunkiseudun metron (Metro) kapasiteetin ja luotettavuuden lisäämisen mahdollistavan junakulunvalvontajärjestelmän (ATC-järjestelmä) integroiminen olemassa olevaan toimintaympäristöön ja siihen sekä Metron kapasiteetin ja luotettavuuden kehittämishankkeeseen (METKA-hanke) liittyvät palvelut.

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy, Länsimetro Oy ja Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos (HKL) ovat tämän hankintakokonaisuuden hankintayksiköitä. METKA-hanke on hankintayksiköiden yhteinen hanke.

Hankinta sisältää järjestelmän suunnittelu-, määrittely- ja kehittämispalveluita, kulunvalvontajärjestelmän toimituksen sekä kulunvalvontajärjestelmän huolto- ja ylläpitopalvelut.

Kulunvalvontajärjestelmän onnistunut toteutus ja käyttöönotto on metron sujuvan ja luotettavan liikennöinnin kannalta kriittinen uudistus ja keskeinen keino metron turvallisuuden varmistamista. Nykyinen kulunvalvontajärjestelmä on elinkaarensa lopussa ja sen luotettava käyttöikä lähenee loppuaan. Muutoksella tavoitellaan merkittävästi nykyistä tehokkaampaa metron operointia. Hankinnan kohteena olevan kulunvalvontajärjestelmän tulee mahdollistaa metrojen vuorovälin tihentämisen sen tullessa ajankohtaiseksi metron lisäjunia hankittaessa. Metron kulunvalvontajärjestelmä uudistetaan siten myös tulevaisuuden kapasiteettitarpeet tyydyttävällä, kokonaistaloudellisesti kustannustehokkaalla ja korkeamman automaatiotason tarjoavalla järjestelmällä. Näin voidaan varmistaa metrojärjestelmän kyky vastata mahdolliseen nopeasti kasvavaan kysyntään.

Kulunvalvontajärjestelmä toteutetaan koko pääkaupunkiseudun metrojärjestelmälle. Nykyisin metroa operoidaan Helsingissä ja Espoossa, mutta kaupunkikehityksen mukaisesti metrojärjestelmä voi tulevaisuudessa laajentua myös muiden pääkaupunkiseudun kuntien alueelle. Metrojärjestelmään kuuluvat metroasemat, -radat ja -laitteet ovat nykyisin HKL:n ja Länsimetro Oy:n omistuksessa. HKL vastaa myös metron liikennöinnistä Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) kanssa tehdyn sopimuksen perusteella. Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy (Kaupunkiliikenne) tuottaa metron omistajille kokonaisvaltaiset liikennöinti-, omaisuudenhallinta-, kunnossapito- ja korjauspalvelut.

Hankinta sisältää kaksi optiota:

  • Optio 1: M400-junien varustelu kulunvalvontajärjestelmällä (M400-junien hankinta ei sisälly tähän hankintaan)
  • Optio 2: Kulunvalvontajärjestelmän toiminnan vahvistaminen siten että se tukee metron operointia 100 sekunnin vuoroväliä ja GoA4-automaatioastetta.

Hankinnan arvioituun kokonaishintaan sisältyy optioiden kustannukset. Optio 1:n osalta kysymys on täysin HKL:n omistamien junien muutoskustannuksista, joista päättää HKL.

Sopimukseen sisältyvistä optioiden käyttöönotosta tehdään erillinen päätös.

Sopimus on voimassa sopimuksen voimaan tulosta siihen asti, kun hankinnan kohteena olevat tavarat ja palvelut (kulunvalvontajärjestelmä ja siihen liittyvät palvelut ja mahdolliset lisähankinnat (optiot)) on hyväksytysti toimitettu. Kulunvalvontajärjestelmän toimitussopimuksen jälkeen tulee voimaan huolto- ja ylläpitosopimus.

Hankintasopimus kattaa kulunvalvontajärjestelmän toimituksen ja siihen tarvittavat palvelut. Tämän lisäksi järjestelmän käyttö edellyttää huoltoa ja ylläpitoa koko järjestelmän elinkaaren ajaksi (jatkuvat palvelut).

Jatkuvien palvelujen tuottaminen alkaa, kun ATC-järjestelmän, tai erikseen niin sovittaessa sen osan, toimitus on suoritettu Pääsopimuksen mukaisesti hyväksytysti. Jollei muuta sovita, jatkuvien palvelujen tuotanto päättyy 30 vuoden kuluttua sopimuksen voimaantulosta ilman erillistä irtisanomista (perussopimuskausi). Tilaaja ja toimittaja voivat kuitenkin sopia jatkuvien palvelujen tuotannon jatkamisesta perussopimuskauden jälkeen toistaiseksi voimassa olevana. Toistaiseksi voimassa oleva sopimus on irtisanottavissa 24 kuukauden irtisanomisajalla.

Hankintamenettely

Hankintamenettelynä oli vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016) mukainen kilpailullinen neuvottelumenettely.

Kilpailullisen neuvottelumenettelyn kulku

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy julkaisi hankinnasta hankintailmoituksen nro:lla 2023-131232 17.6.2023 Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa ja nro:lla 2023/S 117-367251 20.6.2023 EU:n virallisen lehden lisäosan verkkoversiossa TED (Tenders Electronic Daily) osoitteessa https://ted.europa.eu(Länk leder till extern tjänst) .

Osallistumishakemukset tuli jättää 21.7.2023 mennessä. Määräaikaan mennessä osallistumishakemuksen jätti viisi ehdokasta:

  • ryhmittymä Alstom
  • ryhmittymä CAF GROUP
  • ryhmittymä GTS-NRC
  • ryhmittymä Siemens MT
  • Stadler Signalling AG 

Johtokunta valitsi 11.10.2023, 48 §, Metron kulunvalvontajärjestelmän ja siihen liittyvien palvelujen hankinnan hankintamenettelyn neuvotteluvaiheeseen alla olevat ehdokkaat:

  • ryhmittymä Alstom
  • ryhmittymä CAF GROUP
  • ryhmittymä GTS-NRC

Alustavat tarjouspyynnöt ja neuvottelut

Kilpailullisen neuvottelumenettelyn neuvotteluvaihe käynnistettiin toimittamalla neuvottelukutsu ja ensimmäinen alustava tarjouspyyntö 27.11.2023. Neuvotteluvaiheen aikana, aikavälillä 3.4.2024 - 10.4.2025 pidettiin neljä varsinaista neuvottelutapaamista sekä muita teemakohtaisia (tekninen ratkaisu, rajapinnat, kohdekäynnit, sopimus) tapaamisia. Jokaiselle tarjoajalle annettiin yhtäläiset mahdollisuudet osallistua neuvotteluihin Hankintayksikön kanssa.

Neuvottelutapaamisissa käytiin läpi hankinnan kohteeseen liittyviä yksityiskohtia, keskusteltiin tarjoajien alustavista tarjouksista ja käsiteltiin tarjoajien kommentteja ja huomioita alustaviin tarjouspyyntöaineistoihin. Varsinaisten neuvottelutapaamisten osalta tarjoajille lähetettiin hankintayksikön laatima muistio tapaamisesta.

Hankintayksikkö ilmoitti tarjoajille 10.4.2025 neuvotteluvaiheen päättyneeksi.

Lopullinen tarjouspyyntö ja tarjousaika

Lopullinen tarjouspyyntö julkaistiin Tarjouspalvelu-toimittajaportaalissa 17.4.2025. Lopullisten tarjousten vastaanottamisen määräaika oli 26.6.2025 klo 12.00.

Tarjousaikana tarjoajilla oli lopullisen tarjouspyynnön mukaisesti mahdollisuus esittää kysymyksiä lopullisesta tarjouspyynnöstä. Määräaikaan 21.5.2025 klo 12.00 mennessä esitettiin yhteensä 86 kysymystä. Hankintayksikkö vastasi kysymyksiin kuudessa erässä aikavälillä 16.5.-10.6.2025.

Asetettuun määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät seuraavat kaksi tarjoajaa (aakkosjärjestyksessä):

  • ryhmittymä CAF GROUP
    • CAF SIGNALLING 
    • Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A.  
  • ryhmittymä GTS-NRC
    • Hitachi Rail GTS Canada Inc.
    • NRC Group Finland Oy  

Tarjouskilpailun aikana ryhmittymä GTS-NRC ilmoitti toisen ryhmittymän osapuolen yrityskaupan yhteydessä tapahtuneesta nimenmuutoksesta, jossa Ground Transportation Systems Canada Inc. on muuttanut nimensä seuraavaksi: Hitachi Rail GTS Canada Inc.

Tarjousten käsittely

Tarjousten käsittely toteutettiin kahdessa vaiheessa:

  1. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
  2. Tarjousten vertailu

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastamista ei toteutettu tarjousvaiheessa, koska soveltuvuuden tarkastaminen on toteutettu hankinnan ensimmäisessä vaiheessa eli osallistumispyyntövaiheessa.

Kuten hankintailmoituksessa kohdassa ”Hankintamenettelyä koskevat lisätiedot” oli kerrottu, hankintayksikkö on käyttänyt neuvotteluissa, hankinnan valmistelussa ja tarjousten arvioinnissa ulkopuolisia asiantuntijoita, jotka eivät kuitenkaan ole tarjoajien suoria kilpailijoita.

Kaupunkiliikenteen asiantuntijaryhmä toteutti tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastamisen ja tarjousten vertailun. Kukin tarkastaja teki aluksi itsenäistä ja toisistaan riippumatonta työtä, tarkastaen lopullisessa tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten ja pisteytettävien tekijöiden täyttymisen. Kunkin arviointikriteerin 1-6 (lopullisen tarjouspyynnön liite M-00206 ATC Tarjousten arviointikriteerit) arvioijat olivat oman osa-alueensa erikoisasiantuntijoita. Yksikään arviointikriteeri ei ollut vain yhden henkilön arvioima.

Lopuksi METKA-hankkeen projektijohto arvioi kaikkien tarkastajien tulokset ja havainnot, jotta voitiin varmistua arvioinnin yhdenmukaisuudesta ja tasapuolisuudesta.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Tarjousten avaamisen jälkeen tarkastettiin tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus.

Erityisalojen hankintalain 83 §:n 1 mom. mukaan hankintayksikön on valittava ehdokkaat ja tarjoajat etukäteen ilmoitettujen puolueettomien perusteiden mukaisesti. Hankintayksikön on suljettava pois sellaiset tarjoajat tai ehdokkaat, jotka eivät täytä näitä ehtoja.

Tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin kohtiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.

Täsmennyspyynnöt

Erityisalojen hankintalain 78 §:n 2 mom. mukaisesti, jos tarjouksessa olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä taikka jos jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat, hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastamisen yhteydessä tarjouksissa havaittiin seuraavia epätäsmällisyyksiä:

ryhmittymä CAF GROUP

CBI Simulaattori
  • Hankintayksikkö lähetti täsmennyspyynnön 11.7.2025 ryhmittymä CAF:lle, jossa se pyysi ryhmittymä CAF:a täsmentämään tarjoustaan otsikossa mainittuun aihepiiriin liittyen.
  • Täsmennyspyynnössä oli viitattu tarjouspyynnössä asiakokonaisuuteen liittyvään vaatimukseen ja lisäkysymysvaiheessa asiakokonaisuuteen liittynyt kysymys ja siihen annettu vastaus. Lisäksi täsmennyspyynnössä oli suoria viittauksia tarjouksen sisältöihin, joista oli todettavissa ristiriitaisuutta.
  • Hankintayksikön tulkinnan mukaan tarjouksessa toimitettujen tietojen perusteella oli ristiriitaa ja epäselvyyttä siltä osin, onko tarjous yhdenmukainen lopullisen tarjouspyynnön kanssa, liittyen CBI simulaattoriin käyttöön ja kustannusvastuisiin.
  • Täsmennyspyynnössä tarjoajaa pyydettiin vastaamaan joko kyllä tai ei seuraavasti:
    • Kyllä: Tarjous on yhdenmukainen lopullisen tarjouspyynnön kanssa ja tarjouksessa on huomioitu, että Tilaaja järjestää kustannuksellaan vain yhden CBI simulaattorin Roihupellon varikolle dokumentin M-00066 METKA ATC Contract Scope, kappaleessa 8 kuvatulla tavalla.
    • Ei: Tarjouksen viittaus CBI digitaalisen malliin ja sen toimittamiseen tehdastestausta varten CAFin laboratorioon viittaa siihen, että Tilaajan on kustannuksellaan toimitettava toinen CBI simulaattori Roihupellon varikolla olevan simulaattorin lisäksi.
  • Täsmennyspyynnön vastauksessaan 24.7.2025 ryhmittymä CAF vastasi kysymykseen ”Kyllä”.
Tarjoukseen sisällytetyt laitteet ja palvelut
  • Hankintayksikkö lähetti täsmennyspyynnön 11.7.2025 ryhmittymä CAF:lle, jossa se pyysi ryhmittymä CAF:a täsmentämään tarjoustaan otsikossa mainittuun aihepiiriin liittyen.
  • Täsmennyspyynnössä oli viitattu tarjouspyynnössä asiakokonaisuuteen liittyvään vaatimukseen. Lisäksi täsmennyspyynnössä oli suoria viittauksia tarjouksen sisältöihin, jotka joka käsittelivät em. asiakokonaisuutta, ja joista oli todettavissa ristiriitaisuutta.
  • Hankintayksikön tulkinnan mukaan tarjous on ristiriitainen ja epäselvä siltä osin, täyttyykö lopullisen tarjouspyynnön, dokumentissa M-00066 METKA ATC Contract Scope, kohdan 8.4 (equipments) sisältö.
  • Täsmennyspyynnössä tarjoajaa pyydettiin vastaamaan joko kyllä tai ei seuraavasti:
    • Kyllä: Tarjous on yhdenmukainen lopullisen tarjouspyynnön kanssa ja tarjouksessa on huomioitu dokumentin M-00066 METKA ATC Contract Scope, ja sen kappale 8.4, jolloin tarjous pitää sisällään mm. M300-junien, työjunien ja M400-junien kaapelit.
    • Ei: Tarjous ei ole yhdenmukainen lopullisen tarjouspyynnön kanssa koska tarjouksessa ei ole huomioitu dokumentin M-00066 METKA ATC Contract Scope, ja sen kappale 8.4 (joko osittain tai kokonaan).
  • Täsmennyspyynnön vastauksessaan 24.7.2025 ryhmittymä CAF vastasi kysymykseen ”Kyllä”.
Tarjouksen hinnoittelu
  • Hankintayksikkö lähetti täsmennyspyynnön 11.7.2025 ryhmittymä CAF:lle, jossa se pyysi ryhmittymä CAF:a täsmentämään tarjoustaan otsikossa mainittuun aihepiiriin liittyen.
  • Hankintayksiköllä on erityisalojen hankintalakiin perustuva velvollisuus pyytää tarjoajalta selvitys tarjouksen hinnoista tai kustannuksista, jos hinnoittelu voi olla poikkeuksellinen alhainen. Osana täsmennyspyyntöä, hankintayksikkö pyysi tarjoajalta selvityksen hinnoittelusta ja sen vaikutuksista.
  • Täsmennyspyynnön vastauksessaan 24.7.2025 ryhmittymä CAF toimitti hankintayksikölle pyydetyllä tavalla kattavan selvityksen hintarakenteestaan, siihen liittyvistä elementeistä ja tekijöistä sekä hinnoittelun periaatteista ja vaikutuksista.
Aikataulu ja välitavoitteet
  • Hankintayksikkö lähetti täsmennyspyynnön 11.7.2025 ryhmittymä CAF:lle, jossa se pyysi ryhmittymä CAF:a täsmentämään tarjoustaan otsikossa mainittuun aihepiiriin liittyen.
  • Täsmennyspyynnössä oli viitattu tarjouspyynnössä asiakokonaisuuteen liittyvään vaatimukseen. Lisäksi täsmennyspyynnössä oli suoria viittauksia tarjouksen sisältöihin, jotka käsittelivät em. asiakokonaisuutta, ja joista oli todettavissa ristiriitaisuutta.
  • Tarjouksessa toimitetun välitavoitteiden aikataulun osalta ei ollut täysin yksiselitteistä mitä aikataulu tarkoitti ja siten ei ollut selkeää täyttikö aikataulu tarjouspyynnön vaatimukset.
  • Täsmennyspyynnössä tarjoajaa pyydettiin vastaamaan joko kyllä tai ei seuraavasti:
    • Kyllä: Sitoudumme tarjoajana, että sitovien välitavoitteiden osalta toimitus voi tapahtua lopullisessa tarjouspyynnössä edellytettyinä ajankohtina.
    • Ei: Emme sitoudumme tarjoajana, siihen että sitovien välitavoitteiden osalta toimitus voi tapahtua lopullisessa tarjouspyynnössä edellytettyinä ajankohtina.
  • Täsmennyspyynnön vastauksessaan 24.7.2025 ryhmittymä CAF vastasi kysymykseen ”Kyllä”.
Ryhmittymänä tarjoaminen
  • Hankintayksikkö lähetti täsmennyspyynnön 11.7.2025 ryhmittymä CAF:lle, jossa se pyysi ryhmittymä CAF:a täsmentämään tarjoustaan otsikossa mainittuun aihepiiriin liittyen.
  • Tarjouksen perusteella ei ollut täysin yksiselitteistä, onko tarjouksen jättänyt taho sama, joka on hyväksytty neuvottelumenettelyyn tarjoajaksi.
  • Täsmennyspyynnössä tarjoajaa pyydettiin vastaamaan joko kyllä tai ei seuraavasti:
    • Kyllä: Tarjouksen jättänyt taho on sama kuin se, joka on hyväksytty ATC-hankinnan neuvotteluvaiheeseen.
    • Ei: Tarjouksen jättänyt taho ei ole sama kuin se, joka on hyväksytty ATC-hankinnan neuvotteluvaiheeseen.
  • Täsmennyspyynnön vastauksessaan 24.7.2025 ryhmittymä CAF vastasi kysymykseen ”Kyllä”.
ESDP, osan III, Poissulkuperusteet
  • Hankintayksikkö lähetti täsmennyspyynnön 29.8.2025 ryhmittymä CAF:lle, jossa se pyysi ryhmittymä CAF:a täsmentämään tarjoustaan otsikossa mainittuun aihepiiriin liittyen.
  • Tarjoajaa pyydettiin toimittamaan vapaamuotoinen selvitys siitä, miten yhteisen eurooppalaisen hankinta-asiakirjan (ESDP), osan III, ja erityisesti sosiaaliseen vastuullisuuteen liittyvät velvoitteet toteutuvat METKA-projektin toteutuksen aikana, mikäli tarjoaja tulisi valituksi ATC-toimittajaksi (huomioiden sekä tarjoajaryhmittymä, että aiottu alihankintaketju).
  • Täsmennyspyynnön vastauksessaan 11.9.2025 ryhmittymä CAF toimitti hankintayksikölle selvityksen edellä mainituista pyydetyistä tiedoista. Selvityksessä käsiteltiin kattavasti ja osin viranomaistodistuksin todistaen ESPD:n osan III velvoitteiden toteutumista muun muassa pakollisten (ml. kansalliset poissulkuperusteet) ja harkinnanvaraisten poissulkuperusteiden osalta huomioiden sosiaalinen vastuullisuus. Selvityksessä otettiin em. tekijöihin kantaa ryhmittymän sekä aiotun alihankintaketjun osalta.

Täsmennyspyyntöjen vastauksissaan 24.7.2025 ja 11.9.2025 ryhmittymä CAF täsmensi pyydettyjä tietoja. Tarjoajan antamien vastausten perusteella hankintayksikkö totesi, ettei poissulkuperusteisiin liittyvä selvitys aiheuta jatkotoimenpiteitä selvityksen ollessa hyväksyttävä. Lisäksi hankintayksikkö totesi tarjouksen olevan lopullisen tarjouspyynnön mukainen.

ryhmittymä GTS-NRC

CBI Simulaattori
  • Hankintayksikkö lähetti täsmennyspyynnön 11.7.2025 ryhmittymä GTS-NRC:lle, jossa se pyysi ryhmittymä GTS-NRC:a täsmentämään tarjoustaan otsikossa mainittuun aihepiiriin liittyen.
  • Täsmennyspyynnössä oli viitattu tarjouspyynnössä asiakokonaisuuteen liittyvään vaatimukseen ja lisäkysymysvaiheessa asiakokonaisuuteen liittynyt kysymys ja siihen annettu vastaus. Lisäksi täsmennyspyynnössä oli suoria viittauksia tarjouksen sisältöihin, jotka käsittelivät em. asiakokonaisuutta, ja joista oli todettavissa ristiriitaisuutta.
  • Hankintayksikön tulkinnan mukaan tarjouksessa toimitettujen tietojen perusteella oli ristiriitaa ja epäselvyyttä siltä osin, onko tarjous yhdenmukainen lopullisen tarjouspyynnön kanssa, liittyen CBI simulaattoriin käyttöön ja kustannusvastuisiin.
  • Täsmennyspyynnössä tarjoajaa pyydettiin vastaamaan joko kyllä tai ei seuraavasti:
    • Kyllä: Tarjous on yhdenmukainen lopullisen tarjouspyynnön kanssa ja tarjouksessa on huomioitu, että Tilaaja järjestää kustannuksellaan vain yhden CBI simulaattorin Roihupellon varikolle dokumentin M-00066 METKA ATC Contract Scope, kappaleessa 8 kuvatulla tavalla.
    • Ei: Tarjouksen viittaus CBI digitaalisen malliin ja sen toimittamiseen tehdastestausta varten CAFin laboratorioon viittaa siihen, että Tilaajan on kustannuksellaan toimitettava toinen CBI simulaattori Roihupellon varikolla olevan simulaattorin lisäksi.
  • Täsmennyspyynnön vastauksessaan 17.7.2025 ryhmittymä GTS-NRC vastasi kysymykseen ”Kyllä”.
Tarjoukseen sisällytetyt laitteet ja palvelut
  • Hankintayksikkö lähetti täsmennyspyynnön 11.7.2025 ryhmittymä GTS-NRC:lle, jossa se pyysi ryhmittymä GTS-NRC:a täsmentämään tarjoustaan otsikossa mainittuun aihepiiriin liittyen.
  • Täsmennyspyynnössä oli viitattu tarjouspyynnössä asiakokonaisuuteen liittyvään vaatimukseen. Lisäksi täsmennyspyynnössä oli suoria viittauksia tarjouksen sisältöihin, jotka joka käsittelivät em. asiakokonaisuutta, ja joista oli todettavissa ristiriitaisuutta.
  • Hankintayksikön tulkinnan mukaan tarjous on ristiriitainen ja epäselvä siltä osin, täyttyykö lopullisen tarjouspyynnön, dokumentissa M-00066 METKA ATC Contract Scope, kohdan 8.4 (equipments) sisältö.
  • Täsmennyspyynnössä tarjoajaa pyydettiin vastaamaan joko kyllä tai ei seuraavasti:
    • Kyllä: Tarjous on yhdenmukainen lopullisen tarjouspyynnön kanssa ja tarjouksessa on huomioitu dokumentin M-00066 METKA ATC Contract Scope, ja sen kappale 8.4, jolloin tarjous pitää sisällään mm. M300-junien, työjunien ja M400-junien kaapelit.
    • Ei: Tarjous ei ole yhdenmukainen lopullisen tarjouspyynnön kanssa koska tarjouksessa ei ole huomioitu dokumentin M-00066 METKA ATC Contract Scope, ja sen kappale 8.4 (joko osittain tai kokonaan).
  • Täsmennyspyynnön vastauksessaan 17.7.2025 ryhmittymä GTS-NRC vastasi kysymykseen ”Kyllä”.
Aikataulu ja välitavoitteet
  • Hankintayksikkö lähetti täsmennyspyynnön 11.7.2025 ryhmittymä GTS-NRC:lle, jossa se pyysi ryhmittymä GTS-NRC:a täsmentämään tarjoustaan otsikossa mainittuun aihepiiriin liittyen.
  • Täsmennyspyynnössä oli viitattu tarjouspyynnössä asiakokonaisuuteen liittyvään vaatimukseen. Lisäksi täsmennyspyynnössä oli suoria viittauksia tarjouksen sisältöihin, jotka käsittelivät em. asiakokonaisuutta, ja joista oli todettavissa ristiriitaisuutta.
  • Tarjouksessa toimitetun välitavoitteiden aikataulun osalta ei ollut täysin yksiselitteistä mitä aikataulu tarkoitti ja siten ei ollut selkeää täyttikö aikataulu tarjouspyynnön vaatimukset.
  • Täsmennyspyynnössä tarjoajaa pyydetiin vastaamaan joko kyllä tai ei seuraavasti:
    • Kyllä: Sitoudumme tarjoajana, että sitovien välitavoitteiden osalta toimitus voi tapahtua lopullisessa tarjouspyynnössä edellytettyinä ajankohtina.
    • Ei: Emme sitoudumme tarjoajana, siihen että sitovien välitavoitteiden osalta toimitus voi tapahtua lopullisessa tarjouspyynnössä edellytettyinä ajankohtina.
  • Täsmennyspyynnön vastauksessaan 17.7.2025 ryhmittymä GTS-NRC vastasi kysymykseen ”Kyllä”.
ESDP, osan III, Poissulkuperusteet
  • Hankintayksikkö lähetti täsmennyspyynnön 29.8.2025 ryhmittymä GTS-NRC:lle, jossa se pyysi ryhmittymä GTS-NRC:a täsmentämään tarjoustaan otsikossa mainittuun aihepiiriin liittyen.
  • Tarjoajaa pyydettiin toimittamaan vapaamuotoinen selvitys siitä, miten yhteisen eurooppalaisen hankinta-asiakirjan (ESDP), osan III, ja erityisesti sosiaaliseen vastuullisuuteen liittyvät velvoitteet toteutuvat METKA-projektin toteutuksen aikana, mikäli tarjoaja tulisi valituksi ATC-toimittajaksi (huomioiden sekä tarjoajaryhmittymä, että aiottu alihankintaketju).
  • Täsmennyspyynnön vastauksessaan 11.9.2025 ryhmittymä GTS-NRC toimitti hankintayksikölle selvityksen edellä mainituista pyydetyistä tiedoista. Selvityksessä käsiteltiin kattavasti ESPD:n osan III velvoitteiden toteutumista muun muassa pakollisten (ml. kansalliset poissulkuperusteet) ja harkinnanvaraisten poissulkuperusteiden osalta huomioiden sosiaalinen vastuullisuus. Selvityksessä otettiin em. tekijöihin kantaa ryhmittymän sekä aiotun alihankintaketjun osalta.

Täsmennyspyyntöjen vastauksissaan 17.7.2025 ja 11.9.2025 ryhmittymä GTS-NRC täsmensi pyydettyjä tietoja. Tarjoajan antamien vastausten perusteella hankintayksikkö totesi, ettei poissulkuperusteisiin liittyvä selvitys aiheuta jatkotoimenpiteitä selvityksen ollessa hyväksyttävä. Lisäksi hankintayksikkö totesi tarjouksen olevan lopullisen tarjouspyynnön mukainen.

Yhteenveto täsmennyspyynnöistä

Täsmennyspyyntöjen vastausten ja tarjousten tietojen perusteella tarjoajien ryhmittymä CAF GROUP:n ja ryhmittymä GTS-NRC:n tarjoukset todettiin olevan lopullisen tarjouspyynnön mukaisia, hyväksyttiin ne mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousten vertailu

Hankintamenettelyssä valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus eli tilaajalle paras hinta-laatu–suhde. Hinta arvioidaan kustannusperusteisesti, josta hinnan painoarvo oli 60 % ja laadun 40 %.

Lopullisessa tarjouspyynnössä kuvatusti tarjousten vertailu toteutettiin seuraavasti:

Hinnan vertailu, painoarvo 60 %

Hinnan vertailu rakentui elinkaarikustannusmallin (Life Cycle Costs, LCC) ja koko omistamisen kustannusten laskennan (Total Cost of Ownership, TCO) ajatusmalleihin, joiden perusteella vertailuhinnassa huomioitiin koko taloudellisen elinkaaren kustannuksia. Lopullisen tarjouspyynnön mukaisesti vertailuhintana toimi elinkaarikustannus nykyarvoon laskettuna.

Tarjous, jonka vertailuhinta oli alhaisin, sai 60 vertailupistettä. Muiden tarjousten hinta laskettiin kaavalla: ((alhaisin vertailuhinta / tarjoajan tarjouksen vertailuhinta) * 60). Tarjoajan tarjouksen vertailuhinta muodostui lopullisen tarjouspyynnön liitteellä M-00147 ATC LCC-malli ilmoitetun mukaisesti (välilehdellä ”Yhteensa”, solussa F33).

Laadun vertailu, painoarvo 40 %

Laatuvertailukriteerit ja alapainoarvot olivat seuraavat:

  • Arviointikriteeri 1: Häiriöistä palautuminen ja häiriöiden vaikutusten minimointi (painoarvo 5 %)
  • Arviointikriteeri 2: Räätälöityjen rajapintojen osuus (painoarvo 3 %)
  • Arviointikriteeri 3: Avainrooleihin nimettyjen osaaminen ja kokemus (painoarvo 6 %)
  • Arviointikriteeri 4: M300-kaluston asennusaikataulu (painoarvo 11 %)
  • Arviointikriteeri 5: Raideosuuksien vapautumisaika (painoarvo 14 %)
  • Arviointikriteeri 6: Laitteiden ympäristöselosteiden (EPD) kattavuus (painoarvo 1 %)

Kunkin laatuvertailukriteerin vertailupisteet laskettiin lopullisen tarjouspyynnön liitteessä ”M-00206 METKA ATC Tarjousten arviointikriteerit” kuvatulla tavalla.

Lopuksi tarjouksen hinnan vertailupisteet ja kaikkien laatuvertailukriteerien vertailupisteet laskettiin yhteen kahden desimaalin tarkkuudella. Korkeimmat pisteet saanut tarjous valitaan tarjouskilpailun voittajaksi. Tasapisteissä korkeammalla sijoituksella on tarjous, jolla on alhaisempi vertailuhinta.

Pisteet hinnan vertailusta olivat seuraavat:

Tarjoaja Vertailuhinta Pisteet  
ryhmittymä CAF GROUP 64.862.452,23 euroa 60,00 pistettä  
ryhmittymä GTS-NRC 179.727.111,79 euroa 21,65 pistettä  

Pisteet laadun vertailusta olivat seuraavat:

Laatukriteeri / Tarjoaja ryhmittymä CAF GROUP ryhmittymä GTS-NRC  
Arviointikriteeri 1 2,50 pistettä 5,00 pistettä  
Arviointikriteeri 2 3,00 pistettä 3,00 pistettä  
Arviointikriteeri 3 5,50 pistettä 5,90 pistettä  
Arviointikriteeri 4 11,00 pistettä 11,00 pistettä  
Arviointikriteeri 5 14,00 pistettä 14,00 pistettä  
Arviointikriteeri 6 0,00 pistettä 0,00 pistettä  
YHTEENSÄ: 36,00 pistettä 38,90 pistettä  

Laatupisteiden maksimimäärä oli 40 pistettä. Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu kunkin vertailtavan laatutekijän painoarvot ja pisteytykset.

Tarjouksen laadullisessa arvioinnissa käytettiin liitettä M-00300 METKA ATC Laatuvertailulomake, joka tarjoajan tuli palauttaa tarjouksen liitteenä täytettynä. Laatuarviointi on tehty lopullisen tarjouspyynnön kohdan 6 Tarjouksen valintaperuste ja vertailuperusteet mukaisesti.

Pisteytyksen tarkemmat perustelut arviointikriteereittäin ovat päätöksen liitteessä 1 Laatuvertailu.

Yhteenveto

Tarjouskilpailussa vertaillut tarjoukset sijoittuivat paremmuusjärjestyksessä alla olevan mukaisesti. Suurimmat yhteispisteet saanut tarjoaja valitaan tarjouskilpailun voittajaksi.

Tarjoaja Pisteet hinnasta Pisteet laadusta Yhteispisteet  
ryhmittymä CAF GROUP 60,00 pistettä 36,00 pistettä 96,00 pistettä  
ryhmittymä GTS-NRC 21,65 pistettä 38,90 pistettä 60,55 pistettä  

Sopimussuhde tarjouskilpailun voittajan kanssa ei synny vielä tämän päätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla sopimuksella.

Hankintasopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy ja Länsimetro Oy tekevät vastaavat päätökset osaltaan tarjouskilpailun voittajasta.

Hankinnan arvioitu kokonaishinta jakaantuu HKL:n, Länsimetro Oy:n ja Pääkaupunkiseudun kaupunkiliikenne Oy:n välillä hyväksytyn hankesuunnitelman ja yhteistyösopimuksen mukaisesti.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

HKL:n johtokunta on 20.8.2025, 58 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 1.000.000 euroon (alv 0 %) asti.

Käsiteltävänä olevan hankinta-asian arvon ollessa yli 1.000.000,00 euroa (alv 0 %) hankinnasta päättää johtokunta.

Liikenneliikelaitoksen johtokunta 11.10.2023 § 48

Detta beslut publicerades 17.10.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Föredragande

toimitusjohtaja
Saara Kanto

Upplysningar

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi

Bilagor

1. ATC Laatuvertailu
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Täsmennyspyynnöt CAF GROUP
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Täsmennyspyyntöjen vastaukset CAF GROUP
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Täsmennyspyynnöt GTS-NRC
Bilagan publiceras inte på internet.
5. Täsmennyspyyntöjen vastaukset GTS-NRC
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.