Konepajan lukion ja aikuislukion perusparannus ja muutos

HEL 2023-012615
Ärendet har nyare handläggningar
§ 21

Konepajan lukio ja aikuislukio, Töysänkatu 2, toteuttajan valinta

Tekniskt chef

Päätös

Tekninen johtaja päätti hyväksyä NCC Suomi Oy:n tarjouksen Konepajan lukion ja aikuislukion toteuttajaksi neuvottelumenettelyn arviointipisteytyksen mukaisesti kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

Tekninen johtaja päätti oikeuttaa hankeyksikön päällikön allekirjoittamaan hankkeeseen kohdistuvan esisopimuksen.

Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valittu tarjoaja on toimittanut hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet.

Päätöksen perustelut

Osallistumispyyntövaihe

Konepajan lukion ja aikuislukion hankinnan kilpailutus on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (29.12.2016/1397) mukaisena neuvottelumenettelynä. Hankinnasta on julkaistu EU-hankintailmoitus 12.10.2023 sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä rakennusurakka.

Määräaikaan 13.11.2023 klo 13 mennessä osallistumishakemuksen jättivät seuraavat ehdokkaat:

- Consti Korjausrakentaminen Oy
- Fira Rakennus Oy
- NCC Suomi Oy
- Pakrak Oy
- Pylon Rakennus Oy

Kaikki osallistumishakemuksen jättäneet ehdokkaat täyttivät osallistumispyynnössä asetetut soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset.

Ehdokkaiden valinta

Osallistumispyynnössä todettiin, että ilmoitetun pisteytysmenettelyn perusteella valitaan 4–5 ehdokasta, jotka täyttävät soveltuvuutta koskevat vähimmäisvaatimukset ja lähetetään pyyntö laatia alustava tarjous 13.12.2023 klo 13:00 mennessä.

Alustava tarjouspyyntö lähetettiin kaikille edellisessä vaiheessa osallistumishakemuksen jättäneelle ja osallistumispyynnössä asetetut soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttäneelle ehdokkaille:

- Consti Korjausrakentaminen Oy
- Fira Rakennus Oy
- NCC Suomi Oy
- Pakrak Oy
- Pylon Rakennus Oy

Alustava tarjouspyyntö ja neuvotteluvaihe

Osallistumispyynnössä todettiin, että neuvotteluvaiheeseen valitaan osallistumispyynnössä asetetut soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävistä tarjoajista alustavan tarjouksen perusteella enintään 4 tarjoajaa jatkoon.

Alustavien tarjousten perusteella neuvotteluvaiheeseen valittiin seuraavat ehdokkaat:

- Consti Korjausrakentaminen Oy
- Fira Rakennus Oy
- NCC Suomi Oy
- Pakrak Oy

Tilaaja järjesti tarjousvaiheessa 2 kullekin tarjoajalle neuvottelu- ja työpajapäivän aikavälille 12.1.-17.1.24. Jolloin kukin tarjoaja osallistui työpajaan, haastatteluun ja sopimusneuvotteluihin.

Lopullinen tarjouspyyntö ja tarjousten vertailu

Lopullinen tarjouspyyntö julkaistiin neuvottelumenettelyyn osallistuneille tarjoajille 19.1.2024 Consti Korjausrakentaminen Oy, Fira Rakennus Oy, NCC Suomi Oy, Pakrak Oy. Tarjousten hinnan ja laatupisteiden vertailun perusteella valittiin kokonaistaloudellisesti edullisin.

Kaikki neuvottelumenettelyyn osallistuneet ja tarjouspyynnön saaneet tarjoajat toimittivat määräaikaan 30.1.2024 klo 13:00 mennessä lopulliset tarjoukset, jotka sisälsivät seuraavat liitteet:

- Hintatarjous

- Tarjousdokumentti

- Tilaajavastuu

Tarkastusvaiheessa todettiin, että saadut tarjoukset täyttivät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailuperusteena oli paras hinta-laatusuhde siten, että hinnan painoarvo oli 40 % ja laadun painoarvo oli 60 %. Tarjousten laatuvertailun pisteytyksen painokertoimet jakautuivat seuraavasti:

- Avainhenkilöiden kokemus 15 %

- Projektinjohto- ja yhteistoimintakyvykkyys 15 %

- Haastattelu 20 %

- Työpajassa laadittava tarjouksen osa 10 %

Tarjouksen vertailupisteet muodostuvat tarjouksen yhteenlasketuista hinnan ja laadun kokonaispisteistä. Korkeimmat vertailupisteet saanut tarjous voittaa tarjouskilpailun.

Vertailuperusteet ja niiden arviointiperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta.

Toteuttajan valinta

Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki NCC Suomi Oy, joka valitaan projektinjohtourakoitsijaksi. Toteutusvaiheesta tehdään erillinen päätös kehitysvaiheen päätyttyä.

NCC Suomi Oy:n kanssa tehdään kehitysvaihetta koskeva esisopimus. Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen.

Ensimmäisen kehitysvaiheen lopuksi projektinjohtourakoitsija laskee lopullisen tavoitebudjettinsa koko hankkeelle vaiheittain jaoteltuna. Tilaaja arvioi tavoitebudjetin perusteella hankkeen kannattavuuden ja päättää rakentamisen aloittamisesta (vaiheet 2 ja 3) ja projektinjohtourakkasopimuksen solmimisesta.

Hankkeen aikataulu ja rahoitus

Tavoitteena on aloittaa hankkeen toteutus 1.6.2024. Hankkeen laajuus ja kustannukset täsmentyvät kehitysvaiheessa. Mikäli ensimmäinen kehitysvaihe ei johda toteutukseen, maksetaan urakoitsijalle hankesopimuksen mukaisesti palkkio kehitysvaiheessa tehdystä työstä.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 19.12.2023 § 700) mukaan tekninen johtaja voi tehdä hankesuunnitelmiin perustuvia hankintoja kaupunginvaltuuston, -hallituksen tai kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston hyväksymissä hankesuunnitelman enimmäisarvoa koskevissa rajoissa. Tekninen johtaja on siten toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Mer information fås av

Päivi Halme, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 38862

paivi.halme@hel.fi

Beslutsfattare

Kari Pudas
tekninen johtaja

Bilagor

1. Arviointitaulukko
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Laatuarviointien perustelumuistio
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.