Vahingonkorvaus, henkilövahinko, 28.10.2022, Rukkilantien kävelytie

HEL 2023-012883
Ärendet har nyare handläggningar
§ 20
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vahingonkorvausvaatimus, liukastuminen

Teamchef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan takautumisvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 10.10.2023 esittänyt kaupungille määrältään 93 euron vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakija liukastui 28.10.2022 kello 11.30 hoitamattomassa, kyllästetystä puusta valmistetussa portaikossa osoitteessa Rukkilantien kävelytie. Vaatimuksen mukaan portaat olivat märät, hieman huurteiset ja täynnä lehtiä. Hakija on toimittanut kuvan portaikosta.

HL 51§:n perusteella korjattu osoitteen nimi, AA 22.2.2024

Hakija on 10.10.2023 esittänyt kaupungille määrältään 93 euron vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakija liukastui 28.10.2022 kello 11.30 hoitamattomassa, kyllästetystä puusta valmistetussa portaikossa osoitteessa Rukkilanpolku kävelytie. Vaatimuksen mukaan portaat olivat märät, hieman huurteiset ja täynnä lehtiä. Hakija on toimittanut kuvan portaikosta.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään sellaiset puiston osat, jotka on tarkoitettu käytettäväksi katuna, siistinä ja terveydellisesti tyydyttävänä. Kadun puhtaanapito käsittää mm. kadulle kertyneen lian, lehtien, roskien ja irtonaisten esineiden sekä rikkaruohojen poistamisen ajoradalta ja jalkakäytävältä.

Kunnossapitolaki velvoittaa talvikunnossapitämään ainoastaan katualueet. Puistot ja näihin verrattavat yleiset alueet on pidettävä käyttötarkoituksen vaatimassa kunnossa. Niiden talvikunnossapitoon laki ei kuitenkaan velvoita. Helsingissä osaa puistokäytäviä talvikunnossapidetään perustellusti. Mikäli alueella ei ole esim. jalkakäytäviä, kunnossapidetään talvisin liikenteellisesti tärkeitä ja merkittäviä puistokäytäviä, jotka palvelevat työ- ja koulumatkaliikennettä tai muuta kunnossapitoa alueella.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Rukkilantien portaikko sijaitsee puistokäytävällä, jota kunnossa- ja puhtaanapidetään PV3 ja C-luokan mukaisesti.

HL 51§:n perusteella korjattu osoitteen nimi, AA 22.2.2024

Rukkilanpolku portaikko sijaitsee puistokäytävällä, jota kunnossa- ja puhtaanapidetään PV3 ja C-luokan mukaisesti.

PV3-luokan kadut siistitään kiviaineksesta, liukkautta aiheuttavasta kasvillisuusjätteestä ja muista roskista siten, että katu pysyy tyydyttävässä kunnossa. Pieniä ja isompia roskia sallitaan melko vähän sekä kasvillisuusjätekerrosta ei saa olla häiritsevän paljon. Likaa ei saa olla häiritsevästi. Vaaraa aiheuttavat roskat kuten lasi ja huumeneulat pyritään poistamaan katu- ja puistoalueilta välittömästi.

C-luokan kevyen liikenteen väylän aurauksen lähtökynnys on 5 cm lunta. Toimenpideaika on aurauksen osalta kahdeksan tuntia, kuitenkin niin, että klo 13 ja klo 4 välisenä aikana satanut lumi poistetaan klo 12 mennessä. Liukkaudentorjunnan osalta toimenpideaika on viisi tuntia, kuitenkin niin, että klo 16 ja klo 7 välisenä aikana havaittu tuntuvasti lisääntynyt liukkaus torjutaan klo 12 mennessä. Toimenpideaika alkaa siitä, kun säätilassa tapahtunut muutos aiheuttaa liukkauden tuntuvan lisääntymisen.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Selvityksen mukaan vahinkopaikalla on tehty puhtaanapitoa, johon myös lehtien poistaminen kuuluu, ennen vahinkoa 17.10.2022 kello 12.00–12.10, 21.10.2022 kello 9.00–9.15, 24.10.2022 kello 8.15–8.30. Vahinkopäivänä puhtaanapitoa on vahinkopaikalla tehty kello 10.30–10.45 välisenä aikana. Tiedot perustuvat GPS-tietoihin. Liukkaudentorjuntatoimenpiteille ei ole ollut tarvetta.

Kaupungille ei ole tullut palautteita vahinkopaikan kunnossapidosta tai muita vahingonkorvausvaatimuksia kyseisestä vahinkopaikasta tämän vahingon lisäksi.

Ilmatieteen laitoksen Kumpulan säähavaintoasemalla tehtyjen mittausten mukaan lämpötila on vahingon aikaan ollut 10,9 °C. Sateita ei ole ollut vahinkopäivänä ennen vahinkoa. Vallitseva sää on vahinkopäivänä aamupäivästä ollut utuinen ennen vahinkoa. Lämpötila on pysytellyt reilusti lämmön puolella koko vahinkopäivän ajan.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Kadun käyttäjät voivat omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään varautumalla keliolosuhteiden muutoksiin ja ottamalla ne riittävästi liikkumisessaan huomioon (HE 281/2004 vp, s. 16). Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Portaat vahinkopaikalla sijaitsevat asemakaavoitetussa lähimetsässä puistokäytävällä, jota kunnossapidetään PV3 ja C-luokan mukaisesti. Saatujen selvitysten perusteella vahinkopaikalla ei ole ollut tarvetta tehdä liukkaudentorjuntatoimenpiteitä säätilan puolesta. Puhtaanapitoa on tehty vahinkopaikan kevyen liikenteen väylällä
säännöllisesti, myös vahinkopäivänä kaupungin normien mukaisesti.

Asiassa saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot ja suoritetut kunnossapidon toimenpiteet huomioiden kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti. Näin ollen kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen. Kyseinen vahinko on valitettava tapaturma, josta kaupunki ei ole vastuussa.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 6 §, 9 §, 11 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Mer information fås av

Marjo Laine, valmistelija, puhelin: 09 310 38506

marjo.laine@hel.fi

Beslutsfattare

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö