Vahingonkorvaus, takaisinsaantivaatimus, henkilövahinko, 25.7.2023, Paciuksenkaaren ja Tilkankadun risteyksen lähettyvillä, Pohjola Vakuutus Oy

HEL 2023-013991
Ärendet har nyare handläggningar
§ 4
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Takautumisvaatimus, polkupyörävahinko, Pohjola Vakuutus Oy

Förvaltningschef

Päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallintopäällikkö päätti hylätä hakijan takautumisvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 1.11.2023 esittänyt kaupungille määrältään 15 982,23 euron takautumisvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan vakuutusyhtiöllä on takautumisoikeus kaupunkia kohtaan maksamassaan polkupyörävahingossa 87-2023-037385-3 työtapaturma- ja ammattitautilain 270 §:n perusteella. Vaatimuksen mukaan vahingonkärsijä kaatui 25.7.2023 kello 11.20 polkupyörällä ajaessaan ajoradan oikeassa reunassa olleeseen kuoppaan osoitteessa Paciuksenkaari ja Tilkankatu, risteyksen lähettyvillä. Takautumisvaatimuksen mukaan kaatuminen johtui kadun puutteellisesta kunnossapidosta.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Helsingissä kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä väylän vilkkauden mukaan. Pääkadun ja erittäin vilkkaan liikenteen väylän (I-luokan kadun) päällysteessä voi olla yksittäisiä viivahalkeamia ja urasyvyys saa olla vähäinen. Kokoojakadun ja vilkasliikenteisen kevyen liikenteen väylän (II-luokan kadun) päällysteessä voi olla lieviä vaurioita ja se voi olla kulunut, mutta urasyvyys ei saa olla huomattava. Tonttikadun ja vähäliikenteisen väylän (III-luokan kadun) päällysteessä sallitaan vaurioita kohtuullisin määrin, mutta ne eivät saa aiheuttaa vaaratilanteita.

Tilkankatu ja Paciuksenkaari ovat tonttikatuja ja luokiteltu III-luokan kunnossapidettäviin väyliin.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan urakoitsija on arvioinut takautumisvaatimuksen liitteenä olleen vahingonkärsijän kuvauksen perusteella vahinkopaikan osoitteeksi Tilkankatu 20–24. Ennen vahinkoa alueella on suoritettu tarkastusajoja 4 kertaa edeltävän kuukauden aikana. Viimeisin tarkastus ennen vahinkoa on tehty 14.7.2023, jolloin ei ole havaittu korjaustarpeita kadussa. Takautumisvaatimuksessa ja sen liitteessä ilmoitettu kohta Tilkankadulla on selvityksen mukaan liikenteellisesti hyvässä kunnossa. Paikalla ei ole tehty, eikä ole tarpeen tehdä päällysteisiin kohdistuvia korjaustöitä. Tilkankadulla on kadussa muita rakenteita, muun muassa kaasun sulkuja.

Kunnossapidon tietoon ei ole tullut yhtään asiakaspalautetta, eikä ilmoituksia ole tehty päivystykseen. Kaupungille ei ole esitetty muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia kyseisestä vahinkopaikasta. Vahinkopaikan liikennemäärä on noin 3 800 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Ilmatieteenlaitoksen Kaisaniemen säähavaintoasemalla tehtyjen mittausten mukaan vahinkopäivänä vahingon aikaan säätila on ollut selkeä ja taivas pilvetön, eikä sateita ole mitattu. Lämpötila on vahingon aikaan ollut 17,9 °C.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Polkupyörää pidetään tieliikennelaissa ajoneuvona. Tieliikennelain mukaan tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa. Ajoneuvolla risteystä ja suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kaupungin vahingonkorvausvastuu konkretisoituu vain, mikäli kaupunki on laiminlyönyt velvollisuuttaan pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapitolaki ei sääntele tyhjentävästi kunnossa- ja puhtaanapidon tapoja tai laatuvaatimuksia. Katupäällysteiden laatuvaatimuksista mittayksiköissä (cm) ei ole olemassa kaupunkia sitovaa lakia tai normia. Kadunpitäjänä kaupunki määrittelee yleisen katujen kunnossapidon palvelutason ja siihen liittyvät laatuvaatimukset.

Vahinkopaikalla on selvityksen perusteella tehty tarkistusajoja, eikä vahinkopaikalla ole todettu liikenneturvallisuutta vaarantavia kuoppia.

Hakijan ilmoittamasta kuopasta ei ole tehty havaintoa eikä siitä ole tullut muita ilmoituksia kuin hakijan takautumisvaatimus. Katu vahinkopaikalla on kunnossapitolain mukaisessa liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa.

Edellä esitetyn perusteella asiassa jää näyttämättä, että vahinko olisi syntynyt kaupungin vastattavasta syystä. Kaupunki katsoo, ettei se ole siten myöskään laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia velvollisuuksiaan, eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta(669/1978) 1–4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §, 27 – 28 §

Työtapaturma- ja ammattitautilaki (459/2015) 270 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan hallintopäällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on yli 15 000 euroa.

Mer information fås av

Marjo Laine, valmistelija, puhelin: 09 310 38506

marjo.laine@hel.fi

Beslutsfattare

Mikko Ravantti
hallintopäällikkö