En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Hankinta, yhteishankinta, kopiopaperit, kaupunginkanslia

HEL 2023-014799
Ärendet har nyare handläggningar
§ 31

Kopiopaperit

Upphandlingsdirektör

Päätös

Hankintajohtaja päätti hyväksyä Lyreco Finland Oy:n (1870837-3), RCK Finland Oy:n (2536881-3) ja Wulff Oy Ab:n (1717232-7) tarjoukset neljäksi (4) vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimpina etusijajärjestyksessä seuraavasti:

1. Lyreco Finland Oy

2. RCK Finland Oy

3. Wulff Oy Ab

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 1 200 000 euroa neljän vuoden aikana.

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 6.2.2024 päivättyyn tarjouspyyntöön H075-23, Dnro HEL 2023-014799. Kopiopapereiden hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 6.2.2024 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 8.3.2024. Määräaikaan mennessä saapui 3 tarjousta: Lyreco Finland Oy, RCK Finland Oy ja Wulff Oy Ab.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

ESPD-lomakkeella ja tarjouspyynnön kohdassa Muut ehdot on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.

Kaikki tarjoajat täyttivät soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville tavaroille laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavien tavaroiden on pitänyt täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous hylätty tarjouspyynnön vastaisena.

Määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Hankittavien tavaroiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinnaltaan halvinta tarjousta.

Hankittaville tavaroille on asetettu vähimmäisvaatimuksina laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavien tavaroiden on pitänyt täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous hylätty tarjouspyynnön vastaisena. Tarjousten vertailu hintapisteineen ja perusteluineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa. Vertailu osoittaa, että hinnaltaan halvimmat laadulliset kriteerit täyttävän tarjouksen ovat tehneet:

1. Lyreco Finland Oy

2. RCK Finland Oy

3. Wulff Oy Ab

Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta

Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kansliapäällikkö päätti yhteishankintojen toimivallan siirrosta hankintajohtajalle päätöksellään 15.6.2017, 37 §.

Mer information fås av

Tuulia Okoye, Hankinta-asiantuntija, puhelin: +3589 310 70292

tuulia.okoye@hel.fi

Beslutsfattare

Jorma Lamminmäki
hankintajohtaja