Hankinta, paperittomien päihteetön ryhmämuotoisena hätämajoituksena järjestettävä tilapäinen asuminen, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-014971
Ärendet har nyare handläggningar
§ 29

Paperittomien aikuisten ja pariskuntien päihteetön ryhmämuotoisena hätämajoituksena järjestettävä tilapäinen asuminen

Direktör för familje- och socialtjänster

Päätös

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella paperittomien aikuisten ja pariskuntien päihteettömän ryhmämuotoisena hätämajoituksena järjestettävän tilapäisen asumisen palveluntuottajaksi JST Solum Oy:n.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 3 670 000 euroa perussopimuskauden 2.5.2024–31.12.2025 ja enintään kahden (2) vuoden optiokauden ajalle.

Päätös on ehdollinen sillä ehdolla, että valittu palveluntuottaja toimittaa asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä paperittomien aikuisten ja pariskuntien päihteettömän ryhmämuotoisena hätämajoituksena järjestettävän tilapäisen asumisen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 252 (12.12.2023) ja päätti oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätökset, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Helsingin kaupungin sosiaali- terveys ja pelastustoimiala on huomioinut hankintalain (1397/2016) liitteen E mukaisen sote-palveluhankinnan valmistelussa lain sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) 8 §:ssä säädetyt vastuut ja palvelutoiminnan jatkuvuuden sekä lain 12 §:n edellytykset ja rajoitukset sote-palvelujen hankkimiseen hyvinvointialueella yksityiseltä palveluntuottajalta.

Tarjouskilpailu

Paperittomien aikuisten ja pariskuntien päihteettömän ryhmämuotoisena hätämajoituksena järjestettävän tilapäisen asumisen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä, jonka perusteella palveluntuottajat valittiin.

Tarjouskilpailu käynnistettiin sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa 9.1.2024 julkaistulla hankintailmoituksella. Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 17.1.2024 klo 12.00 mennessä ja niihin vastattiin 23.1.2024. Kysymyksiä esitettiin viisi kappaletta.

Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 31.1.2024 klo 12.00 mennessä.

Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät:

- A-klinikka Oy
- JST Solum Oy
- Rinnekodit Oy

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjoajan soveltuvuutta koskevat vaatimukset oli määritelty tarjouspyynnössä. Hankintayksikkö tarkasti tarjoajien soveltuvuusvaatimusten toteutumisen.

Kaikki tarjoajat täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintayksikkö on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin tarjouspyynnön kysymyksiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.

Tarjouspyynnöllä ei edellytetty palvelussa käytettävien tilojen yksilöintiä. Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden varmistamiseksi hankintayksikkö katsoi kuitenkin tarpeelliseksi tarkastaa, täyttävätkö tarjoukset hankinnan sisältöä koskevat vaatimukset ja voiko palvelu toteutua palvelukuvauksen mukaisena myös tiloja koskevien vaatimusten osalta.

Hankintayksikkö pyysi tarjoajilta lisäselvitystä siitä, täyttävätkö niiden toimintaan tarkoittamansa tilat palvelukuvauksen vaatimukset siten, että toiminta voi toteutua palvelukuvauksen ja alakohtaisen lainsäädännön mukaisena. Tarjoajien yhdenvertaisen kohtelun varmistamiseksi selvitystä pyydettiin kaikilta kolmelta tarjoajalta.

Kaikki tarjoajat toimittivat lisäselvitykset määräajassa. Lisäselvitysten perusteella kaikki kolme tarjousta täyttävät palvelukuvauksen vaatimukset myös tilojen suhteen.

Kaikkien tarjoajien tarjoukset hyväksyttiin mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettujen ehdottomien vähimmäisvaatimusten katsotaan takaavan palvelulle vaadittavan laatutason, joten palveluntuottajien valinta toteutetaan kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella vertaamalla palvelulle annettua hintaa.

Vertailussa kuukausihintaa painotetaan 0,97:llä ja lisäpaikkojen vuorokausihintaa 0,03:lla ja vertailuhintana on näiden summa.

Palvelua tuottamaan valitaan yksi palveluntuottaja.

Vertailutaulukko on liitteenä.

Sopimus

Sopimuskausi on 2.5.2024–31.12.2025.

Sopimusta on tilaajan niin päättäessä mahdollista jatkaa enintään kahden (2) vuoden optiokaudella. Tilaaja ilmoittaa option käyttöönotosta kuusi (6) kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Mer information fås av

Sari Karisto, aikuissosiaalityön päällikkö, puhelin: 09 310 37579

sari.karisto@hel.fi

Beslutsfattare

Maarit Sulavuori
perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja