Vahingonkorvaus, esinevahinko, 14.5.2023, Linnanaltaan portaat

HEL 2024-001612
Ärendet har nyare handläggningar
§ 109

Vahingonkorvausvaatimus, esinevahinko

Teamchef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 25.1.2024 esittänyt kaupungille määrältään 752 euron (plus inflaatio) vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakija täräytti kiviseen pohjaan pikkuveneen perävetolaitteella Presidentinlinnan satama-altaan portaiden edessä 14.5.2023 klo 14.00. Hakijan mukaan vesi oli matalalla vahingon tapahtuma-aikaan ja näkyvyys sameuden vuoksi nolla. Hakija kertoo havainneensa 0-kyltit sekä pari parkkeerattua saman kokoista alumiinivenettä samoilla perävetolaitteilla kyseisenä vahinkopäivänä Linnanaltaassa. Hakijan mukaan kaupungin olisi sijoitettava sekä altaassa sijaitsevien portaiden molemmin puolin että kävelysillalle värikkäät punaiset kyltit, joissa lukisi: Varo, matalaa edessä. Hakija kertoo käyneensä usein Linnanaltaassa eikä ole nähnyt kenelläkään olevan ongelmia matalan kohdan kanssa. Hakija toteaa ongelman tulevan esiin keväällä, jolloin vesi on matalimmillaan.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Vesiliikennelain mukaan vesiliikennemerkin sijoittamisesta yleiselle kulkuväylälle vastaa väylänpitäjä ja yleisen kulkuväylän ulkopuolisille alueille kunta.

Varoitusmerkkiä käytetään osoittamaan vesialueella olevaa vesiliikenteelle vaarallista kohtaa. Kulkusyvyyden rajoitusmerkillä osoitetaan, että väylällä on tällaisen merkin kohdalla tai tällaisin merkein varustetulla osalla kulkusyvyys rajoitettu. Merkin keskellä olevat numerot ilmoittavat suurimman kulkusyvyyden metreissä.

Vahinkopaikka on Kauppatorin Linnanallas, jossa veneiden lyhytaikainen kiinnittyminen on sallittu. Linnanaltaaseen johtavalla reitillä on kulkusyvyyden rajoitusmerkki, jossa on ilmoitettu suurimmaksi kulkusyvyydeksi 0 metriä. Kulkusyvyyden rajoitusmerkki on vesiliikennelain mukainen, eikä sen käyttö edellytä apumerkkiä päämerkin tarkoituksen tai kohteen selventämiseksi.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kaupungin on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikasta on pyydetty selvitys kaupunkiympäristön toimialan yleisten alueiden projektijohtajalta. Saadun selvityksen mukaan Linnanaltaaseen johtavalla reitillä on kulkusyvyyden rajoitusmerkki, johon on merkitty kulkusyvyydeksi 0,0 m. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kulkusyvyyttä ei taata, vaan alueella voi olla kohtia, jossa kulkusyvyyttä ei ole. Näin ollen kulku alueella tapahtuu omalla vastuulla.

Ilmatieteen laitoksen Helsingin Kaivopuiston mittausaseman mukaan merenpinnan korkeus teoreettisen keskiveden (MW) suhteen on ollut vahinkopäivänä 14.5.2023 klo 14 -327 mm eli noin 33 cm vedenkorkeuden vuoden keskiarvoa alempana.

Vahinkopaikasta ei ole tullut palautteita kaupungin palautejärjestelmään eikä kaupungille ole esitetty muita vahingonkorvausvaatimuksia kyseiseen vahinkopaikkaan liittyen.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Vesiliikennelain mukaan vesikulkuneuvon käyttäjän on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Vahinkoaikaan merenkorkeus on ollut matalalla, ja hakijan vaatimuksen mukaan näkyvyyttä ei veden sameuden vuoksi ole ollut. Vahinkoalueella on varoitusmerkit, jossa kerrotaan nollakulkusyvyydestä. Vesikulkuneuvolla liikkuvan tulee huomioida varoitusmerkit ja noudattaa muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

Asiassa saatujen selvitysten perusteella kaupunki ei ole laiminlyönyt vesiliikennelain mukaisia tehtäviään, eikä kaupungin toiminnassa ole muutenkaan tuottamusta. Näin ollen kaupunki ei ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Vesiliikennelaki (782/2019) 5 §, 54 §, 62 §, 82 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Mer information fås av

Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 09 310 39930

kymp.korvausasiat@hel.fi

Beslutsfattare

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö