Hankinta, vammaispalvelujen kohteiden laitoshuoltopalvelut, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-001873
Ärendet har nyare handläggningar
§ 195

Hankinnan keskeyttäminen, vammaispalvelun kohteiden laitoshuoltopalvelujen hankinta

Social-, hälsovårds- och räddningsnämndens sektorchef

Päätös

Helsingin kaupungin sosiaali- terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti keskeyttää vammaispalvelujen kohteiden laitoshuoltopalvelujen hankinnan lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 125 §:n mukaisesti ja palauttaa hankinnan uudelleen valmisteltavaksi tarjouspyynnössä olevien muutostarpeiden vuoksi.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan perhe- ja sosiaalipalveluihin kuuluvien vammaispalvelujen kohteille on hankittu laitoshuoltopalveluja sopimuksilla, joiden voimassaolo tulee päättymään 31.12.2024. Sopimuksien uusimiseksi Helsingin kaupungin sosiaali- terveys- ja pelastustoimi pyysi tarjouksia vammaispalvelujen kohteiden laitoshuoltopalvelujen hankinnasta kahden (2) vuoden sopimuskaudelle. Sopimusta oli mahdollista jatkaa toistaiseksi voimassa olevalla optiokaudella.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo oli 600 000 euroa.

Kilpailutuksen tarkoituksena oli valita yksi (1) palveluntuottaja, joka tuottaa hankinnan kohteena olevan laitoshuoltopalvelun kaikkiin sopimuksen vammaispalvelujen kohteisiin koko sopimuskauden ajan.

Hankintamenettely

Hankintamenettelynä oli lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (29.12.2016/1397), myöhemmin hankintalaki, 32 §:n mukainen avoin menettely. Kyseessä oli EU kynnysarvon ylittävä palveluhankinta. Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA-palvelussa 9.8.2024 ja tarjouspyyntö oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa.

Tarjousten jättöaika olisi päättynyt 9.9.2024 klo 12.00. Koska hankintayksikkö päätti keskeyttää hankinnan tarjousajan aikana, tarjoajaehdokkaiden mahdollisesti jättämät tarjoukset eivät päätyneet hankintayksikön käsiteltäviksi.

Keskeyttämisen perusteet

Hankintalain 125§:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä.

Hankinta keskeytetään tarjouspyynnössä olevien muutostarpeiden vuoksi. Hankintailmoituksen julkaisemisen jälkeen on käynyt ilmi, että hankintaa koskeva kilpailutusdokumentaatio on sisältänyt virheellisen vaatimuksen. Hankintailmoituksen julkaisemisen jälkeen tehtävässä hankintaa koskevassa ehdottomien vaatimusten muuttamisessa on kyse hankinnan olennaisesta muuttamisesta kesken hankintamenettelyn. Ehdottoman vaatimuksen muokkaus korjausilmoitusta käyttäen ei ole nykyisen oikeuskäytännön perusteella sallittua.

Hankinnan keskeyttämiselle on näin ollen todellinen ja perusteltu syy. Ratkaisu ei vaaranna tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua. Hankintaa esitetään keskeytettäväksi ja uudelleen kilpailutettavaksi. Uudella kilpailutuksella pyritään varmistamaan riittävä kilpailu ja hankintamenettelyn oikeellisuus.

Hankintavaltuudet

Sosiaali- terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan oikeus tehdä hankintaa koskeva päätös perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 12.12.2023 § 260.

Mer information fås av

Teija Pekonen, suunnittelija, puhelin: 09 310 29202

teija.pekonen@hel.fi

Satu Kivimäki, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 70333

satu.kivimaki@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja