En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Suojatieturvallisuuden parantaminen, Eläintarhantie

HEL 2024-002435
Ärendet har nyare handläggningar
§ 34

Eläintarhantien suojatieturvallisuuden parantaminen

Chef för trafik- och gatuplaneringen

Päätös

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö päätti, että toteutetaan liikennejärjestelyt Eläintarhantiellä piirustuksen 7579 mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Kaupunginhallitus hyväksyi (Kh 7.3.2022, 190 §) Liikenneturvallisuuden kehittämisohjelman 2022–2026, jossa nimettiin toimenpiteitä kadunylitysten turvallisuuden parantamiseksi. Eläintarhantiellä on tunnistettu useita suojateitä, joiden turvallisuutta on kehitettävä.

Eläintarhantie on alueellinen kokoojakatu, jonka nopeusrajoitus on 40 km/h lukuun ottamatta 80 metrin osuutta ennen Ensi linjan risteystä, jossa viereisen päiväkodin vuoksi nopeusrajoitus on 30 km/h. Katu erikoiskuljetusreitti, jonka tavoitemittaluokka on leveydeltään neljä, korkeudeltaan viisi ja pituudeltaan kolmekymmentä metriä. Keskimääräinen vuorokausiliikenne on ollut 4 500 ajoneuvoa syksyllä 2019. Maaperä on kalliota tai siltti-hiekkakerroksen päällä olevaa täytemaata.

Nykytilassa osuudella on yhdeksän suojatietä, joista kaksi on risteysten yhteydessä (Ensi linjan eteläpuolella, Porthaninrinteen länsipuolella ja Säästöpankinrannan länsipuolella) ja kuusi on niin sanottuja välisuojateitä, jotka sijaitsevat linjaosuudella. Porthanintien suojatietä lukuun ottamatta kaikilla suojateillä on pelkät tiemerkinnät ja molemminpuoleinen liikennemerkki.

Jalankulkijoiden kadunylitysjärjestelyiden suunnitteluperiaatteiden (Kylk 10.12.2019, 642 §) mukaan 40 km/h kadun pelkillä merkinnöillä oleva suojatie luokitellaan turvallisuudeltaan huonoksi (punaiseksi), joka vaatii parannustoimenpiteitä (riskejä vähentäviä toimenpiteitä). Osuuden suojateistä kyseiset kriteerit täyttää viisi suojatietä. Kahdella suojatiellä nopeusrajoitus on 30 km/h, ja kahdella on sekä keskisaareke että kavennus, minkä vuoksi näiden neljän luokitus on tyydyttävä (keltainen).

Kadun suojatietiheys, 95 metriä, on melko suuri käyttäjämääriin ja kadunvarren toimintoihin nähden. Kaksi välisuojatietä eivät johda kadun pohjoispuolella luontevasti mihinkään, ja näistä toisen jatkuvuus myös eteläpuolella on huono. Tämän vuoksi kaksi suojatietä (Linnunlaulun sillan pohjoispuolinen ja kaupunginteatterin pysäköintialueen kohdan) poistetaan kokonaan ja kadulle tulee seitsemän uutta pysäköintipaikkaa. Jäljelle jäävien suojateiden turvallisuutta parannetaan toimenpiteillä, jolloin kaikki saavat vähintään keltaisen luokituksen.

Eläintarhantie 18 kohdan suojatie luokitellaan jo nykytilassa keltaisen luokkaan. Viereisen päiväkodin vuoksi suojatien turvallisuutta ja parannetaan kaventamalla katua länsipuolelta. Suojatien ylitysmatka lyhenee, minkä lisäksi vilkkaan pyörätien ja ajoradan väliin muodostuu odotustila ja tilaa liikennemerkkipylväille. Tämän vuoksi kadulta poistuu kaksi pysäköintipaikkaa.

Linnunlaulun sillan eteläpuolisen suojatien kohdalla katua kavennetaan eteläpuolelta. Pyörätien ja ajoradan väliin muodostuu näin selkeä odotustila. Suojatie korotetaan nopeuksien hillitsemiseksi kahden kaltevan osuuden väliin jäävällä tasanteella. Korotuksen pituus on erikoiskuljetusreitin vuoksi 12 metriä. Näiden toimenpiteiden vuoksi kadulta poistuu kaksi pysäköintipaikkaa.

Eläintarhantie 12 kohdan suojatien kohdalla katua kavennetaan molemmin puolin. Tämän vuoksi kadulta poistuu yksi pysäköintipaikka.

Eläintarhantie 3 kohdan suojatie varustetaan keskisaarekkeella. Erikoiskuljetusreitin vuoksi saarekkeen reunakivilinja toteutetaan kuusi senttimetriä korkeana ja siihen sijoitettavat liikennemerkkipylväät irrotettavina. Pysäköinti kielletään keskisaarekkeen ympäriltä siinä määrin, että myös isot ajoneuvot mahtuvat kiertämään saarekkeen. Tämän vuoksi kadulta poistuu kuusi pysäköintipaikkaa.

Lähimpänä Ensi linjaa, Porthaninrinnettä ja Säästöpankinrantaa sijaitseville kolmelle suojateille ei esitetä toimenpiteitä, sillä kaikki on jo luokiteltu keltaiseen luokkaan.

Lisäksi tehdään tarkistuksia alueen liikenteenohjauksen järjestelyihin. Aluenopeusrajoituksen rajaa tarkistetaan Porthaninrinteen kohdalla siten, että 30 km/h rajoitus alkaa jo Porthaninrinteen länsipuolelta. Ympyrätalon kohdalla katuympäristö muuttuu kaupunkimaisemmaksi, minkä lisäksi kohdalla on leikkipuisto.

Muutosten myötä kadun osuuden suojateiden määrä laskee yhdeksästä seitsemään. Nykytilanteessa näistä yhdeksästä neljä on luokiteltu keltaisiksi ja viisi punaisiksi. Liikennejärjestelyjen toteuttamisen jälkeen yksi suojatie luokitellaan vihreäksi ja kuusi keltaiseksi. Kokonaisuudessaan kadulta poistuu neljä pysäköintipaikkaa.

Kustannusennuste

Rakennukset ja yleiset alueet, rakennuttaminen 75 000 euroa.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännössä (16 luku 6 § kohta 1) on liikenne- ja katusuunnittelupäällikön toimivallassa päättää katu- ja muulle yleiselle liikenteelle tarkoitetulla alueella merkitykseltään vähäisistä yksittäisistä liikennejärjestelyistä.

Sovelletut oikeusohjeet

Tieliikennelaki (729/2018) 71 § 1 momentti kohta 2.

Tiedoksianto

Päätös annetaan tiedoksi yleistiedoksiantona, sillä henkilöiden lukumäärää ei tiedetä (hallintolaki 55 § 2 momentti).

Mer information fås av

Aleksi Kinnunen, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 52602

aleksi.kinnunen@hel.fi

Beslutsfattare

Reetta Putkonen
liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö