Asumisen ja siihen liittyvän maankäytön toteutusohjelma 2024
- Helsingfors stadsfullmäktige 9/21.05.2025
- Helsingfors stadsstyrelse 19/12.05.2025
- Helsingfors stadsstyrelse 18/05.05.2025
- Helsingfors stadsstyrelse 39/21.10.2024
- Helsingfors stadsstyrelse 37/07.10.2024
- Helsingfors stadsstyrelse 36/30.09.2024
- Helsingfors stadsfullmäktige 12/28.08.2024
- Helsingfors stadsstyrelse 26/17.06.2024
- Helsingfors stadsstyrelse 25/10.06.2024
- Helsingfors stadsstyrelse 23/27.05.2024
- Stadsmiljönämnden 16/14.05.2024
- Stadsmiljönämnden 15/07.05.2024
- Nämnden för fostran och utbildning 7/23.04.2024
- Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden 8/23.04.2024
- Stadsmiljönämnden 13/16.04.2024
- Kultur- och fritidsnämnden 7/09.04.2024
Uppföljningsrapport 2025 om genomförandeprogrammet för boende och härmed sammanhängande markanvändning 2024
Beslutsförslag
Stadsfullmäktige antecknar uppföljningsrapporten 2025 för genomförandeprogrammet för boende och härmed sammanhängande markanvändning som godkändes 2024.
Sammandrag
Stadsfullmäktige godkände 28.8.2024 genomförandeprogrammet för boende och härmed sammanhängande markanvändning 2024 (BM-programmet 2024). I programmet ingår en vision för boende och härmed sammanhängande markanvändning, de bostadspolitiska och markpolitiska huvudmålen samt åtgärderna för de följande fyra åren. Stadsstyrelsen godkände BM-programmets verkställighetsbeslut 21.10.2024. Stadsfullmäktige får årligen en rapport om förverkligandet av BM-programmets mål och åtgärder och om förändringarna i omvärlden. I den första uppföljningsrapporten 2025 om BM-programmet 2024 ingår en översikt av det aktuella bostadspolitiska läget och utsikterna för bostadsproduktionen i Helsingfors samt en utredning om hur målen för BM-programmet 2024 har uppnåtts efter programmet godkändes 2024. I samband med uppföljningsrapporten ges även för kännedom en promemoria som gäller tomtprissättning i modellen för att omvandla hyresbostäder till ägarbostäder (Vuokralla omaksi -malli).
Föredragandens motiveringar
Förändringar i omvärlden
Den omvälvning av statens bostadspolitik och den dykning av bostadsbyggandets konjunkturer som pågick under beredningen av BM-programmet 2024 har även påverkat beredningen av uppföljningsrapporten. Å andra sidan har befolkningstillväxten fortsatt på rekordhög nivå och staden har fortsatt skapa förutsättningar för bostadsbyggande.
Helsingfors invånarantal ökade med nästan 10 000 invånare 2024. Tillväxten beror på både inflyttningsöverskott från utlandet och från övriga Finland. Dessutom ökade den naturliga befolkningstillväxten. Jämfört med år 2023 minskade utländsk nettoflyttning och ökade inhemsk nettoflyttning.
Bostadsproduktionen sjönk och var på lägre nivå 2024 än tidigare år. Totalt 4 061 nya bostäder färdigställdes i Helsingfors under 2024. Under året inleddes byggandet av 2 931 bostäder och 3 609 bostäder beviljades bygglov. Antalet bostäder under uppförande minskade till cirka 5 700 bostäder från cirka 10 000 bostäder under toppåren. Den snabba stegringen i ränte- och kostnadsnivån har försvagat efterfrågan på bostäder och på så sätt även byggandet. Det låga antalet påbörjade bostäder betyder att antalet nya bostäder som kommer att färdigställas under de närmaste åren kommer förblir låg.
Bostadsaffärer ingicks i Helsingfors 2024 lika mycket som år 2023. Antalet bostadsaffärer var fortfarande avsevärt lägre än de föregående toppåren. Utöver efterfrågan bland konsumenter har efterfrågan bland investerare varit svag på bostadsmarknaden i Helsingfors under de senaste åren. Läget på bostadsmarknaden har medfört att bostadspriserna fortsatte att sjunka under 2024. Prisnedgången blev dock långsammare jämfört med 2023. Skillnaderna i bostadspriserna ökade inte mellan dyrhetsområdena under 2024. Hyrorna fortsatte stiga 2024. Hyrorna steg förhållande vis mest i dyrortsområde 4.
Förändringen i statens bostadspolitik konkretiserades 2024. Bostadsbidragen skars ner och inkomstgränser togs i bruk för hyresbostäder med statligt stöd från början av 2025. Ett finanspolitiskt ministerutskott beslutade lägga ned verksamheten av Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet som en fond utanför statsbudgeten och införliva den i statsbudgeten år 2026. Dessutom beslutades att verksamheten av Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet (ARA) som ett enskilt verk läggs ned och uppgifterna överförs till miljöministeriets nya central för statligt stött bostadsbyggande (Varke). Staten har inlett flera utredningar gällande bland annat framtiden för produktionen av hyresbostäder och bostäder av mellanformstyp med statligt stöd. Under 2024 har Helsingfors aktivt bevakat sina intressen i bostadspolitiska frågor.
Exempel på åtgärder som genomfördes 2024
Konjunkturläget inom byggnadsbranschen återspeglades 2024 tydligt i fördelningen av upplåtelse- och finansieringsformer och byggandet var mer beroende av produktion med statligt stöd. Målet för fördelningen uppnåddes inte i synnerhet i fråga om fritt finansierad ägarbostadsproduktion. En stor del av alla bostäder färdigställdes på mark i stadens ägo.
Stadens egen bostadsproduktion nådde inte målet 2024. Det färdigställdes cirka en tredjedel av målet på 1 500 bostäder. Av de färdigställda bostäderna var 230 hyresbostäder med statligt stöd och 286 bostäder med andra besittnings- och finansieringsformer.
För att förbättra förutsättningarna att genomföra bostadsproduktion med statligt stöd inleddes 2024 en beredning där det skapas en verksamhetsmodell för att bedöma planernas skäliga pris. Målet är att bedömningen av förutsättningarna att genomföra bostadsproduktion med statligt stöd i fortsättningen ingår i delgeneralplanebeskrivningarna för de mest betydande detaljplanerna som ligger på stadens mark och möjliggör bostadsbyggande. Dessutom inrättades en skild styrgrupp under ledning av kanslichefen med uppgift att granska stadens helhet för skäligt prissatt boende.
Antalet bostadslösa ökade 2024. Antal ensamstående bostadslösa började öka för första gången efter 2012. Antal bostadslösa familjer å sin sida har gått ner i enlighet med målet. För att minska bostadslösheten har Helsingfors effektiverat modellen för tillfälliga bostadsbehov hos bostadslösa barnfamiljer och flera bostadslösa har fått bostad i Helsingfors stads bostäder Ab:s hyresbostäder än tidigare år. Helsingfors stads program för att avskaffa bostadslösheten fortsätter fram till juni 2027. Staden har tillhandahållit omfattande boenderådgivning under 2024 och med rådgivningen har man lyckats förebygga vräkningar och hjälpa med ansökningar om bostad.
Staden fortsatte främja modellen för att omvandla hyresbostäder till ägarbostäder 2024 genom att bereda beslutsfattande i fråga om att bilda bolaget. Under april 2025 blir en ekonomisk modell och en bedömning av marknadsbrist i anslutning till statsstödsregleringen färdiga. Dessutom har användningen av ett nedsatt tomtarrende som är bunden vid amorteringstiden av statens kortvariga räntestöd utretts och en marknadsanalys som kartlägger efterfrågan på modellen och dess målgrupp genomförts. Staden har även gjort intressebevakning gentemot staten i anslutning till modellen så att lagstiftningen kan redigeras så att modellen kan fungera bättre både med tanke på målgruppens behov och stadens risker. De utredningar som har gjorts bekräftar uppfattningen att i synnerhet ett långt hyresboende och de låga inkomstgränserna i anslutning till det kortvariga räntestödet i förhållande till målet att inlösa bostaden får modellen att fungera sämre.
Staden har förbättrat förutsättningarna att bygga ägarbostäder i synnerhet i förorterna under 2024. På stadsförnyelseområdena kan en tomt som är reserverad för produktion av oreglerade ägarbostäder även överlåtas genom försäljning i stället för att arrenderas ut. Antalet tomtpristävlingar har fördubblats för att fastställa den rätta marknadsprisnivån och förutsättningarna för tävlingarnas schemaläggning och ordnandet av tävlingarna har förbättrats. Dessutom inleddes arbetet gällande förutsättningar för stadens egen produktion av ägarbostäder på stadsförnyelseområdena.
Staden har kartlagt platser för ett småskaligt byggande av bostäder för en boendeform mellan urbant flervåningshusboende och småhusboende under 2024. Den första tomten för kvalitetsstyrt familjeboende öppnades också för ansökningar 2024.
Stadsförnyelsen verkställs fortfarande målmedvetet på alla målområdena. De åtgärder som riktas till stadsförnyelseområdena upptas i åtgärds- och investeringsprogrammet för 2022–2025. År 2024 genomfördes flera nya försök på stadsförnyelseområdena. Staden satsade bland annat på sommarverksamheten som samarbete mellan olika sektorer. Dessutom beslutade staden påskynda investeringar i stadsförnyelseområdena i budgeten för 2024. För att göra verkställandet av stadsförnyelsen smidigare uppdaterades stadsförnyelsens ledningsstruktur.
Staden har med sin egen verksamhet skapat förutsättningar för bostadsproduktion som även kan vara omfattande. För tillfället är detaljplanereserven stor, cirka 4,5 miljoner kvadratmeter våningsyta, varav flervåningshusreserven uppgår till 3,6 miljoner kvadratmeter våningsyta. Flervåningshusreservens storlek har ökat avsevärt under de senaste åren. Detaljplanereserven räcker till cirka sex år om det byggs 7 000 bostäder per år i enlighet med det nuvarande produktionsmålet. År 2024 vann nya detaljplaner på 334 000 m² vy för boende laga kraft. Vid detaljplaneläggningen prioriterades under 2024 lösningar som i regel styr byggandet på andra områden än grönområden och där de mest värdefulla naturområdena värnas om.
År 2024 överläts bostadsbyggrätt på 152 100 m² vy på stadens mark, dvs. plats för cirka 2 170 bostäder. Staden har reserverat tomter på cirka två miljoner kvadratmeter våningsyta, vilket gör det möjligt att bygga cirka 27 500 nya bostäder. På stadens mark har reserverats tomter som är byggbara eller kommer att bli byggbara under 2025–2026 för byggande av cirka 18 000 bostäder.
På grund av ändringar som gäller bostadsmarknaden och finansieringen av bostadsproduktionen är det svårare än tidigare att göra bostadsprojekt ekonomiskt genomförbara. Behovet att anpassa byggnadspriset och kvalitativa egenskaper till lokala förhållandena betonas i både fritt finansierad bostadsproduktion och bostadsproduktion med statligt stöd. I genomförandet av BM-programmet ska staden inte satsa på kvantitativa mål, eftersom både detaljplanereserven och tomtreserven är stora, utan på hur det är möjligt att inleda projekt och samtidigt genomföra viktiga mål om en socialt hållbar bostadsproduktion som svarar mot olika hushålls behov.
Föredragande
Mer information fås av
Hanna Dhalmann, bostadsprogramchef, telefon: 09 310 15098