En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Tupakointikielto, Pikalähetintie 14 ja 18, Asunto Oy Pikalähetintie 14 ja 18

HEL 2024-004544
Ärendet har nyare handläggningar
§ 42

Päätös Asunto Oy Pikalähetintie 14 ja 18:n tupakointikieltohakemukseen

Enhetschef

Päätös

Ympäristöterveysyksikön päällikkö päätti määrätä tupakkalain (549/2016) 79 §:n mukaisen tupakointikiellon Asunto Oy Pikalähetintie 14 ja 18:n huoneistoparvekkeille.

Päätöksen voimassaoloaika

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Päätökseen velvoitetut

Ympäristöterveysyksikön päällikön antama määräys annetaan osoitteissa Pikalähetintie 14 ja Pikalähetintie 18, 00620 Helsinki, kaikkien huoneistojen haltijoille. Huoneiston haltija vastaa siitä, että hänen huoneistossaan noudatetaan ympäristöterveysyksikön päällikön antamaa määräystä.

Hakemus

Hakemus on saapunut viranomaiselle 25.3.2024. Hakemusta on täydennetty 17.4.2024 ja 29.7.2024.

Hakemuksen tekijä

Asunto Oy Pikalähetintie 14 ja 18
Y-tunnus 0121098-2

Hakemuksen sisältö

Asunto Oy Pikalähetintie 14 ja 18 on hakenut tupakointikieltoa kaikille huoneistoparvekkeille osoitteissa Pikalähetintie 14 ja Pikalähetintie 18, 00620 Helsinki.

Kuuleminen

Asunto Oy Pikalähetintie 14 ja 18 on kuullut huoneistojen haltijoita tupakkalain 79 §:n mukaisesti. Vastustajat perustelivat kantaansa muun muassa siten, että parveketupakointikielto lisää rappukäytävään liikehdintää aiheuttaen melua ja että tupakointi siirtyy rappuoven eteen. Lisäksi muina perusteluina on muun muassa mainittu, että omassa kodissa jokaisella on oikeus elää miten haluaa, kuitenkin häiritsemättä muita.

Ympäristöpalvelut on kuullut hallintolain (434/2003) 34 §:n mukaisesti kaikkia tilojen haltijoita (omistaja/vuokraoikeuden tai muun vastaavan perusteella tiloja hallitseva). Kuulemisesta on ilmoitettu viranomaisen verkkosivuilla 6.8.2024. Kuuleminen järjestettiin yleistiedoksiantona, koska kuultavia oli yli 30. Ympäristöpalveluiden kuulemiseen saapui määräaikaan mennessä kaksi vastinetta. Toisessa vastineessa vastustettiin parveketupakointikieltoa. Kieltoa vastustanut perusteli kantaansa muun muassa siten, että perustuslakiin vedoten omassa asunnossa tulee saada elää haluamalla tavalla ja että parveketupakointikiellon myötä tupakoinnista tulee hankalampaa.

Päätöksen perustelut

Tupakkalain 79 §:n 1 momentin mukaan asuntoyhteisö voi hakea kunnalta tupakointikiellon määräämistä asuntoyhteisön rakennuksen huoneistoihin kuuluville parvekkeille, huoneistojen käytössä oleviin ulkotiloihin ja huoneistojen sisätiloihin.

Tupakkalain 79 §:n 2 momentin mukaan kunnan on määrättävä tupakointikielto hakemuksessa tarkoitettuihin tiloihin, jos tiloista voi niiden rakenteiden tai muiden olosuhteiden vuoksi muutoin kuin poikkeuksellisesti kulkeutua tupakansavua toiselle parvekkeelle, toiseen huoneistoon kuuluvan ulkotilan oleskelualueelle tai toisen huoneiston sisätiloihin.

Valtioneuvoston tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön antaman asetuksen (601/2016) 4 a §:ssä on säädetty siitä, mitä selvityksiä ja liitteitä asuntoyhteisön tupakointikieltoa koskevassa hakemuksessa on oltava.

Asunto Oy Pikalähetintie 14 ja 18:n asuinkiinteistöön kuuluu kaksi vuonna 1957 valmistunutta asuinkerrostaloa, joissa on neljä kerrosta. Asuinkiinteistössä ei ole muista parvekkeista erillään olevia yksittäisiä huoneistoparvekkeita vaan rakennuksen kaikki huoneistoparvekkeet sijaitsevat pystylinjoissa päällekkäin. Rakennusten ilmanvaihtojärjestelmänä on koneellinen poistoilmanvaihto. Korvausilma johdetaan huoneistoihin ikkunoiden rakoventtiilien kautta.

Asunto Oy Pikalähetintie 14 ja 18:n huoneistoihin kuuluvat parvekkeet sijaitsevat niin, että tupakansavun on mahdollista kulkeutua parvekkeilta toisille tai korvausilman mukana asuntoihin.

Ympäristöterveysyksikön päällikön päätös perustuu tupakkalakiin, jota säädettäessä on otettu huomioon se, että kiellolla puututaan henkilön itsemääräämisoikeuteen, henkilökohtaiseen vapauteen ja yksityiselämän suojaan.

Ympäristöterveysyksikön päällikkö katsoo, ettei kuulemiseen tullut sellaisia vastustavia kannanottoja, joilla olisi vaikutusta tupakointikieltopäätökseen.

Sovelletut säännökset

Tupakkalaki (549/2016) 79, 90 ja 106 §

Valtioneuvoston asetus tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön (601/2016) 4 a §

Hallintolaki (434/2003) 34 ja 62 §

Toimivaltaperuste

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt toimivaltansa tupakkalain 79 §:n mukaisten päätösten antamisesta ympäristöterveysyksikön päällikölle.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Tupakointikieltohakemus, yhtiökokouksen pöytäkirja, lainvoimaisuustodistus, yhtiön kuulemismenettely, vastineet yhtiön kuulemiseen, osake- ja asukasluettelo sekä julkisivu- ja pohjapiirustukset, viranomaisen kuulemiskirje, viranomaisen ilmoitus kuulemisesta ja viranomaisen kuulemiseen saapuneet vastineet.

Hakemuksen käsittelymaksu

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan vahvistaman taksan (ympäristö- ja lupajaosto 15.02.2024 § 32) perusteella hakemuksen käsittelystä peritään 770 euron maksu. Lasku toimitetaan hakijalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.

Tiedoksianto

Päätös annetaan tiedoksi hakijalle ja tilojen haltijoille hallintolain 62 §:n mukaisena yleistiedoksiantona viranomaisen verkkosivuilla, koska vastaanottajia on yli 30.

Mer information fås av

Jari Mattila, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 38580

jari.mattila@hel.fi

Beslutsfattare

Päivi Vepsäläinen
yksikön päällikkö