En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Uhkasakon tuomitseminen, palotarkastuksella annettujen määräysten tehostaminen, Kirkonkyläntie 12

HEL 2024-005312
Ärendet har nyare handläggningar
§ 20

Päätös hallinnollisten pakkokeinojen tuomitsemisesta

Räddningskommendör

Kiinteistö Oy Kirkonkyläntie 12:sta (Kirkonkyläntie 12, pysyvä rakennustunnus 17585) tehtiin määräaikainen palotarkastus 15.12.2022 klo 11.00 -12.00. Valvontatapahtumasta on laadittu päätös 09.03.2023, pöytäkirjan numero 90 683. Pelastusviranomainen suoritti kuulemisen uhkasakon asettamiseen mahdollisesti johtavassa asiassa 03.10.2023. Asiasta on laadittu päätös 25.01.2024, päätöksen numero HEL 2024-000056 T 11 01 08.

Pelastusviranomainen on uhkasakkolain (1113/1990) 10 §:n nojalla päättänyt tuomita 25.01.2024 asetetun uhkasakon jäljempänä kuvatulla tavalla. Päätöksen perusteluna on lainvoiman saaneessa päätöksessä eriteltyjen päävelvoitteiden laiminlyönti. Asianosaisen tulee korjata päävelvoitteen edellyttämät asiat viivytyksettä.

Päävelvoite 1

Väestönsuojan tiiveyskokeen pöytäkirja on toimitettava allekirjoittaneelle pelastusviranomaiselle ja väestönsuojan kunnossapito on vastuutettava ja vastuutuksesta on annettava selvitys. (Pelastuslaki 379/2011 12 §; Sisäasiainministeriön asetus väestönsuojien teknisistä vaatimuksista ja väestönsuojien laitteiden kunnossapidosta 506/2011 20 §)

Väestönsuojalle tehtävällä tiiveyskokeella voidaan varmistua siitä, että suojassa on mahdollista pitää tarvittava ylipaine ja suojan rakenteet ovat tiiviit ja laitteet toimivat suunnitelulla tavalla. Väestönsuojan kunnossapidon vastuutuksen ansiosta rakennuksen henkilöt tietävät, kuka vastaa minkäkin järjestelmän huollosta ja kunnossapidosta eikä pääse syntymään tilannetta, jossa järjestelmän toimintaa ei koesteta eikä vikoihin puututa.

Pelastusviranomainen harkitsee asetetun uhkasakon tuomitsemista 50.000 € suuruisena.

Päävelvoite 2

Peräkkäin kytketyt jatkojohdot on poistettava käytöstä. (Pelastuslaki 379/2011 9 ja 14 §)

Peräkkäin kytketyt jatkojohdot voivat aiheuttaa jatkojohtojen ylikuormittumista ja siten lisätä oikosulun, sähköiskun ja tulipalon syttymisen vaaraa.

Pelastusviranomainen harkitsee asetetun uhkasakon tuomitsemista 5000 € suuruisena.

Päävelvoite 3

Asianosainen on toimittanut kuvallisen selvityksen asian korjaamisesta 16.2.2024. Pelastusviranomainen on luopunut tuomitsemisvaiheen kuulemisessa hallintopakkokeinoista (uhkasakko 500 €) tämän päävelvoitteen osalta.

Päävelvoite 4

Asianosainen on toimittanut kuvallisen selvityksen asian korjaamisesta 16.2.2024. Pelastusviranomainen on luopunut tuomitsemisvaiheen kuulemisessa hallintopakkokeinoista (uhkasakko 5000 €) tämän päävelvoitteen osalta.

Päävelvoite 5

Kohteen edustajan tulee antaa selvitys siitä, miten kuntosalin ja yökerhon poistumisreittien opasteiden ja valaistuksen toiminnan koestus vastuutetaan jatkossa. (Pelastuslaki 379/2011 12 §; Sisäasiainministeriön asetus rakennusten poistumisreittien merkitsemisestä ja valaisemisesta 805/2005 9 §)

Toiminnan vastuutuksen tarkoituksena on vastuunjaon selventäminen. Rakennuksen henkilöt tietävät, kuka vastaa minkäkin järjestelmän huollosta ja kunnossapidosta eikä pääse syntymään tilannetta, jossa järjestelmän toimintaa ei koesteta eikä vikoihin puututa.

Pelastusviranomainen harkitsee asetetun uhkasakon tuomitsemista 1000 € suuruisena.

Päävelvoite 6

Poistumisreittien opasteiden ja valaistuksen kunnossapito on tehtävä valmistajan antamien ohjeiden mukaan. Tehdyt testaus- ja huoltotoimenpiteet on merkittävä joko kunnossapito-ohjelmaan tai erilliseen päiväkirjaan. (Pelastuslaki 379/2011 12 §; Sisäasiainministeriön asetus rakennusten poistumisreittien merkitsemisestä ja valaisemisesta 805/2005 9 §)

Valaistut, toimivat ja sähkönsyötöstä riippumattomat opasteet mahdollistavat, että tilassa olevat henkilöt pystyvät tulipalossa tai muussa äkillisessä vaaratilanteessa poistumaan rakennuksesta turvallisesti ja tehokkaasti. Säännöllinen testaus ja huolto varmistavat järjestelmän toiminnan ja antaa kohteen edustajille mahdollisuuden puuttua vikaantumisiin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

Pelastusviranomainen harkitsee asetetun uhkasakon tuomitsemista 500 € suuruisena.

Päävelvoite 7

Rakennukseen/kohteeseen on laadittava pelastussuunnitelma. (Pelastuslaki 379/2011 15 §, Valtioneuvoston asetus pelastustoimesta 407/2011 1 ja 2 §)

Pelastussuunnitelman avulla rakennuksen omistaja, haltija ja toiminnanharjoittaja osoittavat tunnistavansa rakennukseen ja siinä tapahtuvaan toimintaan liittyvät vaarat. Pelastussuunnitelmassa kuvataan, miten kyseisiin vaaratekijöihin on varauduttu.

Pelastusviranomainen harkitsee asetetun uhkasakon tuomitsemista 4000 € suuruisena.

Asianosaisen vastine

Pelastusviranomainen suoritti kuulemisen (28.02.2024, pöytäkirjan numero 96 006) uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n ja 10 §:n sekä pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon tuomitsemiseen mahdollisesti johtavassa asiassa.

Asianosainen on toimittanut kuulemisaikana kirjallisia selvityksiä koskien päävelvoitteita 1, 2, 5 ja 7.

Päävelvoite 1:

Asianosainen on toimittanut 19.4.2024 sähköpostitse väestönsuojan tiiveyskokeesta pöytäkirjan, jonka perusteella suoja on toimintakuntoinen ja sen käyttöönotolle on laadittu suunnitelma. Päävelvoite 1 katsotaan täytetyksi.

Päävelvoite 2:

Asianosainen on toimittanut valokuvia ja sanallisen tarkennuksen sähköpostitse, joiden perusteella peräkkäin kytketyt jatkojohdot on poistettu käytöstä. Päävelvoite 2 katsotaan täytetyksi.

Päävelvoite 5:

Asianosainen on toimittanut 19.4.2024 pelastussuunnitelman, jonka liitteeksi on kirjattu vastuunjako kiinteistön ja vuokralaisten osalta. Tämä kattaa myös poistumisreittien opasteiden ja valaistuksen toiminnan koestuksen vastuuttamisen. Päävelvoite 5 katsotaan täytetyksi.

Päävelvoite 7:

Asianosainen on toimittanut 19.4.2024 pelastussuunnitelman. Pelastussuunnitelma täyttää lakisääteiset vaatimukset. Päävelvoite 7 katsotaan täytetyksi.

Päätös uhkasakon tuomitsemisesta

Asianosaisen toimittamien selvityksien perusteella päävelvoitteet 1, 2, 5 ja 7 katsotaan täytetyiksi.

Päävelvoite 6 on edelleen voimassa. Kiinteistö Oy Kirkonkyläntie 12 tuomitaan maksamaan kiinteä uhkasakko 500 (viidensadan) euron suuruisena. Perusteena uhkasakon tuomitsemiselle on mainitun päävelvoitteen laiminlyönti.

Yhteenveto

Päävelvoite 1 - Luovuttu hallintopakkokeinomenettelystä

Päävelvoite 2 - Luovuttu hallintopakkokeinomenettelystä

Päävelvoite 3 - Luovuttu hallintopakkokeinomenettelystä

Päävelvoite 4 - Luovuttu hallintopakkokeinomenettelystä

Päävelvoite 5 - Luovuttu hallintopakkokeinomenettelystä

Päävelvoite 6 - Poistumisreittien opasteiden ja valaistuksen kunnossapidon vastuutus ja dokumentointi - 500€

Päävelvoite 7 - Luovuttu hallintopakkokeinomenettelystä

Asianosaisilla on valitusoikeus päätöksestä hallinto-oikeuteen 30 päivän kuluessa tiedoksisaannista. Päätös muuttuu lainvoimaiseksi, kun valitusaika on umpeutunut tai valitus on käsitelty. Valitusosoitus toimitetaan tämän pöytäkirjan liitteenä.

Uhkasakon maksaminen

Maksakaa teille tuomittu uhkasakko liitteenä olevan tilisiirtolomakkeen mukaisesti. Huomaattehan, että uhkasakon maksaminen tai päätöksestä valittaminen ei poista velvollisuuttanne korjata välittömästi esitettyä päävelvoitetta lainsäädännön vaatimalle tasolle. Nämä eivät estä myöskään uuden uhkasakon tuomitsemista (pelastuslaki 616/2022 104 §, uhkasakkolaki 1113/1990 10 §).

Päätös uuden uhkasakon asettamisesta

Pelastusviranomainen on uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n sekä pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisesti päättänyt asettaa jäljempänä kuvatulla tavalla uuden uhkasakon yllä esitetyn päävelvoitteen tehosteeksi. Päätöksen perusteluna on kyseisen päävelvoitteen laiminlyönti. Asianosaisen tulee korjata päävelvoitteen edellyttämä asia viivytyksettä.

Päävelvoite 6 on edelleen voimassa ja pelastusviranomainen asettaa velvoitteen tehosteeksi uuden kiinteän uhkasakon.

Päävelvoitteen määräajaksi asetetaan 17.06.2024. Uhkasakko asetetaan Kiinteistö Oy Kirkonkyläntie 12:een.

Mikäli päävelvoite täytetään määräaikaan mennessä, ei uutta uhkasakkoa tuomita maksettavaksi.

Muussa tapauksessa pelastusviranomaisella on uhkasakkolain (1113/1990) 10 §:n mukaisesti mahdollisuus tuomita asetettu uhkasakko maksettavaksi taikka määrätä teettämisuhka täytäntöön pantavaksi. Uudet uhkasakot tuomitaan maksettavaksi, mikäli seuraavan kuulemisen jälkeen päävelvoitteessa eritelty puute on edelleen korjaamatta. Uuden sakon tuomitsemisesta teitä tullaan kuulemaan erillisellä pöytäkirjalla

Uuden uhkasakon yhteenveto

Päävelvoite 6 - Poistumisreittien opasteiden ja valaistuksen kunnossapidon vastuutus ja dokumentointi – 1000 €

Velvoitetun on omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. (Uhkasakkolaki 1113/1990 18 §)

Mer information fås av

Talvikki Ryynänen, Johtava palotarkastaja, puhelin: 09 310 31379

talvikki.ryynanen@hel.fi

Beslutsfattare

Jani Pitkänen
pelastuskomentaja

Bilagor

1. Pöytäkirja_96006
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.