En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Vahingonkorvaus, takaisinsaantivaatimus, henkilövahinko, 29.1.2024, Hitsaajankatu 13, Pohjola Vakuutus Oy

HEL 2024-005424
Ärendet har nyare handläggningar
§ 28

Takautumisvaatimus, liukastuminen, Pohjola Vakuutus Oy

Enhetschef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan takautumisvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 12.4.2024 esittänyt kaupungille määrältään 12 375,04 euron takautumisvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan vakuutusyhtiöllä on takautumisoikeus kaupunkia kohtaan maksamassaan liukastumisvahingossa numero 87-2024-007787-1 työtapaturma- ja ammattitautilain 270 §:n perusteella. Vaatimuksen mukaan vahingonkärsijä liukastui 29.1.2024 noin kello 6.55 suojatien ja kävelytien liitoskohdassa Hitsaajankatu 13 kohdalla. Vahingonkärsijän olosuhdeselvityksen mukaan vahinkopaikka oli jäinen ja sen ympäristössä oli hiekkaa, mutta kohta, jossa liukastuminen tapahtui, oli hiekoittamaton. Sää oli pimeä ja pilvinen. Vaatimuksen liitteenä on toimitettu kartta, johon on merkitty tarkka vahinkopaikka.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kadun kunnossapito käsittää lumen ja jään poistamisen, kadun pinnan pitämisen tasaisena sekä liukkauden torjumisen. Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan. Vahinkopaikkaa talvikunnossapidetään A-luokan mukaisesti.

A-luokan kevyen liikenteen väylän aurauksen lähtökynnys on 3 cm lunta. Kun lumikerroksen paksuus on ylittänyt lähtökynnyksen, toimenpideaika auraukselle on neljä tuntia, kuitenkin niin, että klo 19 ja klo 3 välisenä aikana satanut lumi poistetaan klo 7 mennessä. Jalankulku- ja pyöräväyliä hoidetaan pääosin hiekoittamalla tai muulla mekaanisella liukkaudentorjuntamenetelmällä, kuten käyttämällä pinnan karhentavaa aurausta. Liukkaudentorjunnan osalta toimenpideaika on kolme tuntia, kuitenkin niin, että klo 18 ja klo 4 välisenä aikana havaittu tuntuvasti lisääntynyt liukkaus torjutaan klo 7 mennessä. Toimenpideaika alkaa siitä, kun säätilassa tapahtunut muutos aiheuttaa liukkauden tuntuvan lisääntymisen.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä
on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopäivänä 29.1.2024 hiekoitus on tehty vahinkopaikassa kello 7.38. Vahinkoalueen aurauksessa on käytetty kulkuväylän karhentavaa terää. Liukkaudentorjunnan toimenpiteet on aloitettu kunnossapidon 29.1.2024 aamulla tekemän omavalvontakierroksen perusteella. Vahinkopäivän aamuna keli on alkanut kuurautumaan ennen auringon nousua, jonka jälkeen olosuhteet ovat lauhtuneet. Vahinkopaikka on hiekoitettu edellisen kerran 26.1.2024 ja aurattu 23.1.2024. Kunnossapidon selvitys perustuu GPS-tietoihin.

Kaupungille ei ole saapunut palautteita vahinkopaikan talvikunnossapidosta vahinkopäivältä 29.1.2024 ennen vahinkoa. Kaupungille ei ole saapunut muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia vahinkopaikasta.

Forecan mukaan Kaisaniemen havaintoasemalla tehdyissä mittauksissa vahinkopäivänä 29.1.2024 kello 7 lämpötila on ollut 2,5 °C ja lumen syvyys on ollut 28 cm. Lämpötila on kääntynyt pakkaselta plussan puolelle päivää ennen vahinkoa 28.1.2024 kello 2, jolloin lumen syvyys on ollut 30 cm. Perjantaina 26.1.2024 kello 19–20 on esiintynyt vähäistä lumisadetta, mutta lumen syvyys ei ole noussut. Tämän jälkeen ennen vahinkopäivää 29.1.2024 kello 7 ei ole esiintynyt sateita.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Liukkauden torjuntaa ei ole mahdollista toteuttaa siten, että kulkuväylät eivät koskaan olisi liukkaat (esim. KKO:1998:147). Liukkaudentorjuntatoimenpiteillä ei aina voida täysin estää jään aiheuttamaa liukkautta siinäkään tapauksessa, että kunnossapito on ollut asianmukaisella ja kunnossapitolain edellyttämällä tasolla. Aina on jokin kohta, johon on mahdollista liukastua. (Vakuutuslautakunnan ratkaisu FINE-001397.)

Kadun käyttäjät voivat omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään varautumalla keliolosuhteiden muutoksiin ja ottamalla ne riittävästi liikkumisessaan huomioon (HE 281/2004 vp, s. 16). Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava olosuhteiden edellyttämää
huolellisuutta ja varovaisuutta.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Vahinkopaikan talvikunnossapidosta on huolehdittu asianmukaisesti, koska vahinkopaikalla on tehty vahinkopäivän 29.1.2024 aamuna omavalvontakierros, jonka perusteella liukkaudentorjunnan toimenpiteet on tehty kello 7.38 toimenpideaikojen puitteissa.

Jalankulkijan on talvisissa olosuhteissa noudatettava erityistä huolellisuutta ja varovaisuutta, koska aina on jokin kohta, johon voi liukastua. Vallitsevan oikeuskäytännön mukaisesti ja asiassa saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot ja suoritetut kunnossapidon toimenpiteet huomioiden kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti. Näin ollen kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia
tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §

Työtapaturma- ja ammattitautilaki (459/2015) 270 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 15 000 euroa.

Mer information fås av

Paula Karppinen, valmistelija, puhelin: 09 310 52908

kymp.korvausasiat@hel.fi

Beslutsfattare

Inkeri Lehmusoksa
vs. yksikön päällikkö