En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Hankinta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon silmälääkäri- ja optometristipalvelut, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-007258
Ärendet har nyare handläggningar
§ 259

Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon silmälääkäri- ja optometristipalvelujen hankinta

Social-, hälsovårds- och räddningsnämndens sektorchef

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti valita koulu- ja opiskeluterveydenhuollon silmälääkäri- ja optometristipalvelujen palveluntuottajiksi osa-alueittain etusijajärjestyksessä seuraavat tarjoajat:

Osa-alue 1: Silmälääkäripalvelut

1. Silmäasema Optiikka Oy

Osa-alue 2: Optometristipalvelut

1. Specsavers Finland Oy

2. Silmäasema Optiikka Oy

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella. Valinta ja palveluntuottajien etusijajärjestys on tehty tarjousvertailun (liite 1) mukaisesti.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskaudella mahdolliset optiokaudet mukaan lukien on 750 000 euroa.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen sillä ehdolla, että valitut palveluntuottajat toimittavat asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimuksen allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan tausta

Hankinta täyttää sote-järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta ja on myös tarkoituksenmukaista tehtävien hoitamiseksi kyseisessä pykälässä tarkoitetulla tavalla. Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala kykenee toteuttamaan sote-järjestämislain 8 §:ssä säädetyn järjestämisvastuunsa ja palvelutoiminnan jatkuvuuden.

Tilaaja varmistaa palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella sote-järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Tilaaja seuraa sopimuskaudella palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Tilaaja on varautunut palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin. Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023) 6 §:ssä säädetään palveluntuottajan yleisistä edellytyksistä ja 7 §:ssä palveluntuottajan luotettavuuden toteamisesta.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena ovat silmätautien erikoislääkäripalvelu ja optometristipalvelu, joiden asiakkaina ovat helsinkiläiset koululaiset ja opiskelijat. Palveluntuottaja toteuttaa palveluun kuuluvia tutkimuksia tilaajan antaman lähetteen perusteella. Tavallisesti lähete on jatkotutkimuspyyntö, joka perustuu Terveydenhuoltolakiin. Terveydenhuoltolain 16 § määrittelee, että kouluterveydenhuoltoon kuuluu mm. oppilaan terveydentilan toteamista varten tarpeelliset erikoistutkimukset, ja perusteena on valtioneuvoston asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta 6.4.2011/338, sekä THL:n Tiedä ja toimi -ohje Näönseulonta kouluterveydenhuollossa 5/2019.

Palvelu on kuvattu tarkemmin palvelukuvauksessa.

Hankintamenettely

Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut ovat lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), myöhemmin hankintalaki, luvun 12 tarkoittamaa sosiaali- ja terveyspalvelua. Hankinnan ennakoitu arvo ylittää hankintalain tarkoittaman, sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan kansallisen kynnysarvon. Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä.

Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa 11.10.2024 julkaistulla hankintailmoituksella.

Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettiin vähimmäisvaatimukset tarjoajien soveltuvuudelle ja määriteltiin hankittava palvelu sekä hankittavan palvelun ja palvelun laadun vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan. Palvelun tulee täyttää Euroopan unionin suoraan velvoittavien säädösten, Suomen lakien ja asetusten sekä viranomaisten antamat määräykset.

Tarjouksen pystyi jättämään yhteen tai molempiin hankinnan osa-alueisiin ja valituksi saattoi tulla yhteen tai molempiin hankinnan osa-alueisiin.

Tarjoajien oli mahdollista esittää tarjousaikana hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia lisätietokysymyksiä 31.10.2024 klo 12:00 mennessä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin kautta. Määräaikaan mennessä ei saapunut yhtään lisätietokysymystä.

Tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan 15.11.2024 klo 12:00 mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat:

Osa-alue 1: Silmälääkäripalvelu

- Silmäasema Optiikka Oy

Osa-alue 2: Optometristipalvelu

- Silmäasema Optiikka Oy

- Specsavers Finland Oy

Tarjousten käsittely

Tarjoukset avattiin 15.11.2024 sähköisestä järjestelmästä.

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset oli määritelty tarjouspyyntöasiakirjoissa. Tarjousten tarkastamisen jälkeen todettiin, että molemmat tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintayksikkö on tarkastanut soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden tarjoajien tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Molemmat tarjoukset olivat tarjouspyynnössä asetettujen vaatimusten mukaisia ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Tarjousten valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voi muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa. Hankintamenettelyn aikana on kohdeltu kaikkia hankintamenettelyyn osallistuneita ja muita toimittajia hankintalain mukaisesti tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittu suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka peruste oli halvin hinta. Laatu oli huomioitu tarjouspyyntöasiakirjoissa palvelulle asetetuissa korkeissa vähimmäisvaatimuksissa.

Hankinnassa perustetaan osa-alueittain puitejärjestely, johon tilaaja valitsee yhden tai useampia palveluntuottajia. Palveluntuottajia valitaan se määrä, joka tarvitaan arvoidun hankintatarpeen täyttämiseksi.

Osa-alueelle 1 saapui vain yksi tarjous, joten tarjousvertailua ei tehty. Osa-alueelle 2 palveluntuottajat valittiin tarjousvertailun mukaisessa ensisijaisuusjärjestyksessä.

Vertailutaulukko on liitteenä.

Sopimus

Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään sopimukset ajalle 1.2.2025-31.1.2026.

Hankintaan sisältyy mahdollisuus kahteen (2) kahdentoista (12) kuukauden mittaiseen optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen. Tilaaja ilmoittaa optiokauden käyttöönotosta vähintään kuusi (6) kuukautta ennen mahdollisen optiokauden alkamista. Tilaaja voi ottaa optiokaudet käyttöön yksi tai molemmat kerrallaan.

Osapuolia sitova sopimus ei synny päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimukset. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.

Hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen tehtävien tarkoituksenmukaiseksi hoitamiseksi lain sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) 12 §:ssä tarkoitetulla tavalla. Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala kykenee toteuttamaan lain sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä 8 §:ssä säädetyn järjestämisvastuunsa hankkiessaan kyseessä olevia palveluja.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala on myös ottanut huomioon tässä sote-palveluhankinnassa ja hankintasopimuksessa järjestämislain 15 §:n asettamat velvoitteet.

Hankintavaltuudet

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 27.8.2024 § 167.

Mer information fås av

Ulrika Winqvist, johtava ylilääkäri, puhelin: 09 310 61426

ulrika.winqvist@hel.fi

Elina Takamäki, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35937

elina.takamaki@hel.fi

Beslutsfattare

Leena Turpeinen
vs. sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja