Oppilaan koulupaikan määräytyminen ja oppilaaksiottamisen perusteet 1.1.2025 alkaen, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala, suomenkielinen perusopetus

HEL 2024-007684
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 3. / 54 §

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös oppilaan koulupaikan määräytymisestä ja oppilaaksiottamisen perusteista suomenkielisessä perusopetuksessa 1.1.2025 alkaen

Finska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti hyväksyä liitteessä 1 olevat oppilaan koulupaikan määräytymisen ja oppilaaksiottamisen perusteet suomenkielisessä perusopetuksessa 1.1.2025 alkaen. Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti kumota 19.9.2023 (§ 55) tekemänsä päätöksen 1.1.2025 alkaen.

Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti, että laajamittaisen kaksikielisen opetuksen ensimmäisen luokan valintamenettelyn muutoksen vaikutukset arvioidaan ja arvioinnin tulokset tuodaan kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston kokoukseen keväällä 2026, jolloin jaosto päättää, miten laajamittaiseen kaksikieliseen opetukseen otetaan oppilaaksi ensimmäiselle luokalle 1.1.2027 alkaen.

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto pitää tärkeänä, että kaksikielisen opetuksen oppilaspaikkamääriä tullaan tulevaisuudessa lisäämään merkittävästi ja kielitarjontaa laajennetaan asukaslähtöisesti.

Kaksikielistä opetusta tulee olla tulevaisuudessa saatavilla mahdollisemman tasapuolisesti jokaisella alueella erityisesti lähiöitä huomioiden, jotta turvataan lasten yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua opetukseen. Koska paikkamääriä ei ole mahdollista lisätä kaikissa nykyisin toimivissa kouluissa, tulee myös uusien koulujen opetukseen lisätä kaksikielisiä ryhmiä.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala tuo jaostolle helmikuuhun 2025 mennessä selvityksen siitä, miten ja missä kouluissa kaksikielistä opetusta on mahdollista lisätä ja mikä on tämän kustannus sekä vaikutukset toimialalla. Erityistä huomioita selvityksessä on kiinnitettävä opettajien saatavuuteen ja osaamisen kehittämiseen. Selvityksen tavoitteena on vähintään kaksinkertaistaa kaksikielisen opetuksen paikkamäärä vuoteen 2030 mennessä asteittain.

Kokeilun tuloksia arvioidaan laajemmin. Kokeilun aikana ja jälkeen kerätään muun muassa opettajilta uudistuksesta kokemuksia ja ne esitellään jaostolle.

Kasvatuksen ja koulutuksen suomenkielinen jaosto pitää erittäin tärkeänä, että toimiala tiedottaa vieraan kielen kaksikielisen opetuksen osalta sen tavoitteista ja sitovuudesta lapsen huoltajille. Tiedotuksessa on erityisesti huomioitava, ettei huoltajan puutteellinen suomen kielen taito rajoita lapsen mahdollisuuksia hakeutua vieraan kielen kaksikieliseen opetukseen.

Käsittely

Asian aikana oli kutsuttuna asiantuntijana pedagoginen asiantuntija Satu Koistinen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Esittelijä muutti ehdotustaan siten, että otsikon Muutosesityksen valmistelu alla olevan 12 kappaleen alku: "Laajamittaista kaksikielistä opetusta antavien koulujen johtokunnista kuusi kolmestatoista vastustaa muutosta. Näistä viisi koulua edustaa laajamittaista kaksikielistä suomi-englanti-opetusta ja yksi laajamittaista kaksikielistä suomi-espanja-opetusta " korjataan kuulumaan seuraavasti: Laajamittaista kaksikielistä opetusta tarjotaan 13 Helsingin kaupungin koulussa. Johtokuntien kanta kysyttiin niistä yhdeksästä koulusta, joiden oppilaaksiottoon esitys toisi muutosta. Näistä kouluista kuusi vastusti esitystä ja kolme oli esityksen kannalla.

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto hyväksyi esittelijän muutoksen yksimielisesti.

Palautusehdotus:
Seida Sohrabi: Esitys palautetaan valmisteluun siten että kaksikielisen opetuksen valintakokeista ei luovuta.

Valintakokeita kehitetään suuntaan, jolla varmistetaan kielelliset oppimisvalmiudet kielen osaamisen sijaan. Näin varmistetaan, että kielen aiempi osaaminen ei takaa paikkaa opetuksessa. Valintakokeiden kehittäminen tehdään yhteistyössä tutkijoiden kanssa.

Mikäli opetukseen soveltuvia ilmoittautuneita on enemmän kuin aloittavassa ryhmässä on paikkoja, valitaan oppilaat opetukseen arvalla.

Nyt esitetty palautus tehdään määräaikaisena niin, että sen mukainen oppilaaksiottomenettely on voimassa seuraavissa mahdollisissa oppilaaksiotossa seuraaville vuosille. Valintamenettelyn muutoksen vaikutukset arvioidaan ja arvioinnin tulokset tuodaan kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston seuraavaan mahdolliseen kokoukseen vuonna 2026-2027, jolloin jaosto päättää, miten laajamittaiseen kaksikieliseen opetukseen otetaan oppilaaksi ensimmäiselle luokalle 1.1.2027 alkaen.

Kaksikieliseen opetukseen pitää olla mahdollisuus hakeutua nykyistä joustavammin esimerkiksi lisäämällä kaksikielisen opetuksen oppilasmäärää. Samalla on huolehdittava henkilökunnan saatavuudesta, jotta luokkakoot eivät olisi liian suuria.

Kannattaja: Jeremias Nurmela

Palautusehdotus:
Mika Ebeling: Esitys palautetaan uudelleen valmisteluun siten, että pääsykokeista ei luovuta.

Mika Ebelingin palautusehdotus raukesi kannattamattomana.

Vastaehdotus:
Marika Koski: Kasvatuksen ja koulutuksen suomenkielinen jaosto pitää erittäin tärkeänä, että toimiala tiedottaa vieraan kielen kaksikielisen opetuksen osalta sen tavoitteista ja sitovuudesta lapsen huoltajille. Tiedotuksessa on erityisesti huomioitava, ettei huoltajan puutteellinen suomen kielen taito rajoita lapsen mahdollisuuksia hakeutua vieraan kielen kaksikieliseen opetukseen.

Kannattaja: Sami Säynevirta

Vastaehdotus:
Mari Holopainen: Lisätään päätösehdotukseen: Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto pitää tärkeänä, että kaksikielisen opetuksen oppilaspaikkamääriä tullaan tulevaisuudessa lisäämään merkittävästi ja kielitarjontaa laajennetaan asukaslähtöisesti.

Kaksikielistä opetusta tulee olla tulevaisuudessa saatavilla mahdollisemman tasapuolisesti jokaisella alueella erityisesti lähiöitä huomioiden, jotta turvataan lasten yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua opetukseen. Koska paikkamääriä ei ole mahdollista lisätä kaikissa nykyisin toimivissa kouluissa, tulee myös uusien koulujen opetukseen lisätä kaksikielisiä ryhmiä.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala tuo jaostolle helmikuuhun 2025 mennessä selvityksen siitä, miten ja missä kouluissa kaksikielistä opetusta on mahdollista lisätä ja mikä on tämän kustannus sekä vaikutukset toimialalla. Erityistä huomioita selvityksessä on kiinnitettävä opettajien saatavuuteen ja osaamisen kehittämiseen. Selvityksen tavoitteena on vähintään kaksinkertaistaa kaksikielisen opetuksen paikkamäärä vuoteen 2030 mennessä asteittain.

Kaksikielisen opetuksen henkilökunnan tueksi muutoksessa tarjotaan lisäresursseja.

Kannattaja: Seida Sohrabi

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto hyväksyi Mari Holopaisen vastaehdotuksen yksimielisesti.

Vastaehdotus:
Seida Sohrabi: Lisätään päätöksen loppuun:

Kokeilun tuloksia arvioidaan laajemmin. Kokeilun aikana ja jälkeen kerätään muun muassa opettajilta uudistuksesta kokemuksia ja ne esitellään jaostolle.

Kannattaja: Jeremias Nurmela

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto hyväksyi Seida Sohrabin vastaehdotuksen yksimielisesti.

1 äänestys

JAA-ehdotus: Asian käsittelyä jatketaan
EI-ehdotus: Esitys palautetaan valmisteluun siten että kaksikielisen opetuksen valintakokeista ei luovuta. Valintakokeita kehitetään suuntaan, jolla varmistetaan kielelliset oppimisvalmiudet kielen osaamisen sijaan. Näin varmistetaan, että kielen aiempi osaaminen ei takaa paikkaa opetuksessa. Valintakokeiden kehittäminen tehdään yhteistyössä tutkijoiden kanssa. Mikäli opetukseen soveltuvia ilmoittautuneita on enemmän kuin aloittavassa ryhmässä on paikkoja, valitaan oppilaat opetukseen arvalla. Nyt esitetty palautus tehdään määräaikaisena niin, että sen mukainen oppilaaksiottomenettely on voimassa seuraavissa mahdollisissa oppilaaksiotossa seuraaville vuosille. Valintamenettelyn muutoksen vaikutukset arvioidaan ja arvioinnin tulokset tuodaan kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston seuraavaan mahdolliseen kokoukseen vuonna 2026-2027, jolloin jaosto päättää, miten laajamittaiseen kaksikieliseen opetukseen otetaan oppilaaksi ensimmäiselle luokalle 1.1.2027 alkaen. Kaksikieliseen opetukseen pitää olla mahdollisuus hakeutua nykyistä joustavammin esimerkiksi lisäämällä kaksikielisen opetuksen oppilasmäärää. Samalla on huolehdittava henkilökunnan saatavuudesta, jotta luokkakoot eivät olisi liian suuria.

Jaa-äänet: 6
Sandra Hagman, Mari Holopainen, Marika Koski, Sanni Lehtinen, Sami Säynevirta, Ozan Yanar

Ei-äänet: 3
Mika Ebeling, Jeremias Nurmela, Seida Sohrabi

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Tässä äänestyksessä asian käsittelyä päätettiin jatkaa.

2 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Kasvatuksen ja koulutuksen suomenkielinen jaosto pitää erittäin tärkeänä, että toimiala tiedottaa vieraan kielen kaksikielisen opetuksen osalta sen tavoitteista ja sitovuudesta lapsen huoltajille. Tiedotuksessa on erityisesti huomioitava, ettei huoltajan puutteellinen suomen kielen taito rajoita lapsen mahdollisuuksia hakeutua vieraan kielen kaksikieliseen opetukseen.

Jaa-äänet: 0

Ei-äänet: 8
Sandra Hagman, Mari Holopainen, Marika Koski, Sanni Lehtinen, Jeremias Nurmela, Seida Sohrabi, Sami Säynevirta, Ozan Yanar

Tyhjä: 1
Mika Ebeling

Poissa: 0

Tässä äänestyksessä Marika Kosken vastaehdotus hyväksyttiin äänin 8-0. Tyhjää äänesti 1.

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti asiasta esittelijän muutetun ehdotuksen ja kolmen hyväksytyn vastaehdotuksen mukaisesti.

Se röstningsresultatet i tabellform

Mika Ebeling: Eriävä mielipide

Pidän jaoston tekemää päätöstä erittäin huonona. Esitys olisi tullut palauttaa uudelleen valmisteluun siten, että pääsykokeista ei luovuta.

Perusteluita:

1. Mitä merkitystä on sillä, millä tasolla oppilaiden lähtötaso ja oppimisvalmiudet ovat?
- Kun bilingual opetus oli voimissaan, koulussa kolmannen luokan bilingual oppilaat saattoivat käyttää englannin kielessä 5. luokan kirjoja. Opetuksen taso oli korkea.
- Kun pääsykokeista poistettiin tarve osoittaa englannin kielen taitoa, niin 3. luokalle oppilaiksi tuli henkilöitä, joiden lähtötaso oli merkittävästi aiempaa matalampi. Niinpä bilingual opettajien keskuudessa todettiin nopeasti, että 5. luokan kirjaa ei enää voi käyttää, mutta lopulta tuli siirtyä 3. luokan kirjaan. Näin ollen, jo tuo päätös heikensi opetuksen tasoa merkittävästi.
- Arpa tarkoittaisi sitä, että ei ainoastaan kielen lähtötaso ole pudonnut, vaan silloin putoaa myös oppimiskyky.
- Tämä vaikuttaa käytännössä tarkoittavan Helsingin bilingual opetuksen alasajoa. Opettajakunnan keskuudessa liikkui jo 5-10 vuotta sitten huhu, että Opetusvirasto on ajamassa bilingual opetuksen alas. Tästä opettajat ovat yhä ihmeissään, eivätkä tiedä, mistä tämä johtuu.

2. Pääsykoestressistä: Tämä perustelu on aivan suhteeton. Jos verrataan yhden pääsykokeen stressiä siihen, mikä stressi syntyy, kun oppilas joutuu 6-9 vuodeksi sellaiseen opetukseen, joka ylittää hänen oppimiskykynsä. Joka koulupäivä viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen on stressaava, kun opetetaan toisella kielellä (hänelle vieraalla kielellä). Pääsykoe varjelisi tällaisen lapsen joutumasta vuosien stressiin, joten tämä stressiargumentti toimii tasan päinvastaisesti kuin on esitetty.

3. Opettajat ovat kertoneet vaikeudesta rekrytoida opettajia bilingual opetukseen ja kantavat huolta myös opettajien jatkamisesta alalla. Tämä ei ole turha pelko. Opettajakunnan keskuudessa mietitään, mitä muita mahdollisuuksia heillä on. Joku siirtyy ehkä eläkkeelle aiemmin kuin muuten, joku muihin tehtäviin. Voi olla, että menetämme merkittävästi parhaita opettajiamme.

4. Yhdenvertaisuus, tasa-arvo ym.: Nykyään on yleistynyt tapa ajatella, että yhdenvertaisuus tarkoittaisi lopputulosten samankaltaisuutta. Ikään kuin se, että joku ei jotakin opi, tarkoittaisi sitä, että kukaan muukaan ei saa oppia. Ihmisen arvo ei riipu hänen lahjoistaan ja kyvyistään. On yhteiskunnan etu, että kaikkia kohdellaan yhdenvertaisesti heidän lahjojensa, kykyjensä ja halukkuutensa mukaan. Kun ihmiset ovat niissä tehtävissä, joihin he parhaiten soveltuvat, yhteiskunta on tuottavampi ja yhteiskunnalla on enemmän jaettavaa kuin siinä tapauksessa, että tehtäviin eivät hakeudu ne, jotka siihen parhaiten soveltuvat. Arpominen vie myös kouluttautumisen arvon.

5. En ole vielä tavannut ketään virkamiestä tai poliitikkoa, joka olisi sitä mieltä, että häntä ei olisi pitänyt valita tehtävään osaamisensa ja koulutuksensa perusteella, vaan hänen saamansa tehtävä olisi pitänyt täyttää arpomalla.

Föredragande

perusopetusjohtaja
Outi Salo

Mer information fås av

Anni Holopainen, pedagoginen asiantuntija (oppilaaksiotto), puhelin: 09 310 27922

anni.holopainen@hel.fi

Satu Koistinen, pedagoginen asiantuntija (kielet ja kaksikielinen opetus), puhelin: 09 310 23444

satu.koistinen@hel.fi

Hanna Välitalo, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 09 310 83012

hanna.valitalo@hel.fi