Hankinta, ravintolapalvelut, Kaupunkiympäristötalo, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2024-009793
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 9. / 9 §

Kaupunkiympäristön toimialan toimitalon (KYMP-talon) kahvila-, ravintola ja catering-palveluiden käyttöoikeussopimus (1.8.2025 - 31.7.2030)

Sektionen för byggnader och allmänna områden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti valita kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen ja oikeutti yhteisten palveluiden päällikön tekemään Helsingin kaupunkiympäristön toimialan toimitalon kahvila-, ravintola- ja catering-palveluita koskevan käyttöoikeussopimuksen ajalle 1.8.2025 - 31.7.2030 Palmia Oy:n kanssa.

Arvio ravintola-, kahvila- ja catering-palveluiden liikevaihdosta koko sopimuskauden ajalta on noin 7 500 000 euroa. Arvio ei sido kaupunkiympäristön toimialaa.

Liikehuoneiston kiinteä kuukausivuokra on 24 794 euroa (veroton). Kiinteän vuokrahinnan lisäksi Palmia Oy maksaa kaupunkiympäristön toimialalle liikevaihtosidonnaista lisävuokraa, jonka suuruus on 5,11 % ravintola-, kahvila- ja catering-palveluiden liikevaihdosta. Erityistilat -yksikön päällikkö tekee Palmia Oy:n kanssa liikehuoneiston vuokrasopimuksen tarjouspyynnön liitteenä olleiden vuokrasopimusluonnoksen ja vastuunjakotaulukon mukaisin ehdoin.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Helsingin kaupunkiympäristön toimiala on kilpailuttanut toimitalonsa ravintola- kahvila- ja catering-palvelut. Hankinta on avoimen hankintamenettelyn mukainen. Kaikki halukkaat voivat jättää tarjouksen. Valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus.

Hankinta toteutetaan käyttöoikeussopimuksena. Hankintayksikkö antaa valitulle palveluntuottajalle oikeuden periä maksuja palveluja käyttäviltä asiakkailta palveluntuottajan ottaessa kantaakseen palveluntuottamiseen liittyvän riskin.

Tarjouskilpailun perusteella valitaan yksi palveluntuottaja, jonka vastuulla on henkilöstöravintola-, kahvila- ja catering-palveluiden hoitaminen. Käyttöoikeussopimus koostuu vuokrasopimuksesta ja palvelusopimuksesta. Käyttöoikeussopimus on voimassa ajalla 1.8.2025 - 31.7.2030.

Hankintamenettely

Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.

Hankinnasta julkaistiin ensimmäinen EU-hankintailmoitus sähköisessä tietokannassa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst) sekä TED:n ilmoitus 3.10.2024. Hankinnan ensimmäinen kilpailutus jouduttiin keskeyttämään tarjouspyynnöstä puuttuneen liitteen takia. Tarjouskilpailun keskeyttämisestä on tehty Yhteisten palveluiden päällikön päätös 23.10.2024 HEL 2024-009793 § 6.

Hankinnasta julkaistiin 24.10.2024 korjatuilla tiedoilla toinen EU-hankintailmoitus, jota korjattiin puuttuvien liitteiden osalta 14.11.2024. Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 14.11.2024 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2024-009793.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 27.11.2024 klo 11.00 mennessä tarjouksen jätti kaksi (2) palveluntarjoajaa, jotka ovat:

- Juvenes Oy ja

- Palmia Oy

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset, jotka ovat:

  • Tarjoaja ja tarjoajan alihankkijat ovat merkitty kaupparekisteriin, ennakkoperintärekisteriin, työnantajarekisteriin ja arvonlisäverovelvollisten rekisteriin tai tarjoajan ja/tai alihankkijoiden sijoittautumismaan vastaaviin rekistereihin.
  • Tarjoaja ja tarjoajan alihankkijat ovat maksaneet lakisääteiset eläkevakuusmaksut, sosiaaliturvamaksut ja verot tai tehneet verottajan kanssa maksusuunnitelman, jota on noudatettu.
  • Tarjoajan ja tarjoajan alihankkijoiden on noudatettava Matkailu-, ravintola ja vapaa-ajan palveluita koskevaa työehtosopimusta (esimiehet, työntekijät) tai muuta lain mukaista työehtosopimusta.
  • Tarjoaja ja tarjoajan alihankkijat ovat huolehtineet työntekijöiden lakisääteisen työterveyshuollon järjestämisestä.
  • Tarjoajalla on voimassa oleva tapaturmavakuutus ja toiminnan vastuuvakuutus.
  • Tarjoajalla on asiakastiedon riskimittarin mukainen luokka 1-3, tai sitä vastaava talouden riskiluokitus.
  • Tarjoajalla on kokemusta hankinnan kohteena olevien vastaavan laajuisten ravintolapalvelujen tuottamisesta. Riittäväksi laajuudeksi katsotaan vähintään kaksi asiakasmäärältään päivittäin keskimäärin vähintään 200 lounasta myyvää henkilöstöravintolaa, jotka ovat toimineet vähintään yhden vuoden viimeisen kolmen vuoden aikana.
  • Tarjoaja sitoutuu pyydettäessä toimittamaan hankintalain 88 §:ssä tarkoitetut otteet tarjoajan ja sen hallinto-, johto ja valvontaelimen jäsenistä sekä edustus-, päätös ja valvontavaltaa käyttävistä henkilöistä.

Molemmat tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät asetetut soveltuvuusvaatimukset pois lukien hankintalain 88 §:ssä tarkoitetut otteet.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus ja tarjousten vertailu

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan hinnan ja laatutekijöiden perusteella. Vertailuperusteet ovat:

  • Kiinteän vuokrahinnan euroa/kk, (alv. 0 %) ylittävä, liikevaihtoon sidottu prosenttiosuus liikehuoneiston vuokrasta: 5 pistettä
  • Hinta, joka muodostuu lounas-, kahvila- ja catering-tuotteiden painotetuista yksikköhinnoista sekä työn hinnoista aukioloaikojen ulkopuolella: 45 pistettä
  • Tarjoajan ehdotus ravintolan ja kahvilan konseptista ja toimintamallista, henkilöstöstä, käyttöönottosuunnitelmasta sekä sijaistusjärjestelyistä ja perehdytysprosessista: 13 pistettä
  • KYMP-talon lounasravintolan tarjonta ja kahvilan valikoima: 20 pistettä
  • Vaikeasti työllistettävien henkilöiden palkkaaminen vähimmäisvaatimuksen ylittävin osin: 5 pistettä
  • Asiakastyytyväisyyden varmentaminen KYMP-talon ravintola-, kahvila- ja kokouspalveluiden osalta: 6 pistettä
  • Vastuullisuussuunnitelma: 6 pistettä

Palmia Oy:n tarjouksessa oli tarjottu "Työn hinnat" -kohdassa tarjoilijan tuntiveloituksia poikkeuksellisen alhaisilta vaikuttavilla hinnoilla. Hankintayksikkö pyysi Palmia Oy:ltä selvitystä ja perusteluita em. hinnoille 9.12.2024 ja sai selvityksen 16.12.2024. Saadun selvityksen perusteella Palmia Oy:n tarjoamat työn hinnat ovat perusteltuja ja hyväksyttävissä.

Saadun selvityksen jälkeen molemmat tarjoajat täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja molemmat tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Palmia Oy:n tarjous on kokonaistaloudellisesti edullisin liitteenä olevasta
vertailutaulukosta ja laatuvertailuiden pisteytystaulukoista ilmenevin perustein.

Vastuullisuus

Hankinnassa on käytetty kestävän kehityksen mukaisia kriteereitä vähimmäisvaatimuksissa. Valitun palveluntuottajan edellytetään huomioivan tämän kilpailutettavan hankintasopimuksen kohteena olevan toiminnan aiheuttamat ilmasto- ja ympäristövaikutukset ja tavoittelemaan niiden pienentämistä. Lisäksi palveluntuottaja voi saada laatupisteitä laatimalla vastuullisuussuunnitelman ja esittämällä siinä palvelukuvauksen ja vastuullisuusliitteen vähimmäisvaatimukset ylittäviä toimenpiteitä ja niihin kohdistuvia mittareita.

Sosiaalista vastuullisuutta hankinnassa edistettiin työllistämisehdolla. Tarjoajat sitoutuivat vähimmäisvaatimuksena työllistämään vähintään yhden heikossa työmarkkina-asemassa olevan työttömän työnhakijan. Lisäksi tarjoajat voivat saada laatupisteitä mikäli sitoutuivat työllistämään useamman kuin yhden heikossa työmarkkina-asemassa olevan henkilön osana hankintaa.

Sopimusmenettely

Sopimus tulee voimaan aikaisintaan 1.8.2025, ja kun sopimukset on allekirjoitettu. Sopimus päättyy 31.7.2030.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 19.12.2023 § 700) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennukset ja yleiset alueet -jaostolla on hankintavaltuudet yli 3 000 000 euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennukset ja yleiset alueet -jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Stäng

Kaupunkiympäristön toimiala Toimialan yhteiset palvelut Yhteisten palvelujen johtaja 23.10.2024 § 6

Stäng

Detta beslut publicerades 27.01.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

tekninen johtaja
Kari Pudas

Mer information fås av

Marko Harapainen, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42163

marko.harapainen@hel.fi

Bilagor

1. Pisteytys, asiakastyytyväisyyden varmentaminen
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Pisteytys, konsepti kehittäminen, valikoimat
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Pisteytys, vastuullisuussuunnitelma
Bilagan publiceras inte på internet.
4. vertailutaulukko KYMP-talon ravintolapalvelut
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.