En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Vahingonkorvaus, henkilövahinko, 18.3.2024, Arkadiankatu 3, Pohjola Vakuutus

HEL 2024-011017
Ärendet har nyare handläggningar
§ 14

Takautumisvaatimus, polkupyörävahinko, Pohjola Vakuutus Oy

Enhetschef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan takautumisvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 2.7.2024 esittänyt Valtiokonttorille määrältään 8 033,71 euron takautumisvaatimuksen. Valtiokonttori on siirtänyt 20.8.2024 hakijan takautumisvaatimuksen kaupungille, koska vahinko on tapahtunut kaupungin katuverkolla. Vaatimuksen mukaan vakuutusyhtiöllä on takautumisoikeus vahinkopaikan kunnossapitovelvollista kohtaan maksamassaan polkupyörällä tapahtuneessa liukastumisvahingossa 87-2024-016783-4 työtapaturma- ja ammattitautilain 270 §:n perusteella. Liukastuminen on tapahtunut 18.3.2024 klo 12.45 pyörätiellä osoitteessa Arkadiankatu 3. Vaatimuksen mukaan kadut olivat jo osittain sulat, mutta vahinkopaikassa oli lunta ja jäätä sen verran, että se aiheutti kaatumisen. Vahinkopaikassa oli ollut röpelöistä jäätä ja hieman lunta, ja vahinkopaikkaa ei ollut hiekoitettu. Vahingonkärsijän polkupyörässä oli talvirenkaat.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kadun kunnossapito käsittää lumen ja jään poistamisen, kadun pinnan pitämisen tasaisena sekä liukkauden torjumisen.

Vahinkopaikka on kevyen liikenteen väylän erotettu pyörätie, jota kunnossapidetään A-luokan mukaisesti.

A-luokan kevyen liikenteen väylän aurauksen lähtökynnys on 5 cm lunta. Kun lähtökynnys on ylittynyt, toimenpideaika auraukselle on neljä tuntia, kuitenkin niin, että klo 17 ja klo 3 välisenä aikana satanut lumi poistetaan klo 7 mennessä. Liukkaudentorjunnan osalta toimenpideaika on kolme tuntia, kuitenkin niin, että klo 18 ja klo 4 välisenä aikana havaittu tuntuvasti lisääntynyt liukkaus torjutaan klo 7 mennessä. Toimenpideaika alkaa siitä, kun säätilassa tapahtunut muutos aiheuttaa liukkauden tuntuvan lisääntymisen.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikka on hiekoitettu ja aurattu vahinkopäivänä 18.3.2024 klo 6.47. Alueen aurauksessa on käytetty kulkuväylän pinnan karhentavaa verkkoterää. Selvitys perustuu GPS-tietoon.

Kaupungin palautejärjestelmään ei ole annettu palautteita vahinkopäivältä vahinkopaikan liukkaudentorjunnantarpeesta tai muista talvikunnossapitotarpeista. Kaupungille ei ole esitetty kyseisestä vahinkopaikasta muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia.

Sijainniltaan vahinkopaikkaan nähden vertailukelpoisin säähavaintoasema on Helsingin Kaisaniemessä. Forecan mukaan Kaisaniemen havaintoasemalla tehdyissä mittauksissa vahinkopäivänä 18.3.2024 klo 13 lämpötila on ollut 0,1 °C ja lumen syvyys on ollut 2 cm. Klo 12 lämpötila on ollut -1,2 cm ja lumen syvyys on ollut 0 cm. Lämpötila on Kaisaniemen havaintoasemalla tehdyissä mittauksissa vaihdellut vahinkopäivän aikana ennen klo 13 -7,2 °C ja 0,1 °C välillä, ja lumen syvyys on ollut klo 13 saakka 0 cm.

Forecan mukaan Kumpulan havaintoasemalla tehdyissä mittauksissa vahinkopäivänä 18.3.2024 klo 13 lämpötila on ollut -0,7 °C ja lumen syvyys on ollut 15 cm. Klo 12 lämpötila on ollut -1,7 °C ja lumen syvyys on ollut 15 cm. Lämpötila on Kumpulan havaintoasemalla tehdyissä mittauksissa vaihdellut vahinkopäivän aikana ennen klo 13 -7,7 °C ja -0,7 °C välillä, ja lumen syvyydeksi on kyseisenä aikana mitattu 14–15 cm. Kaisaniemen tai Kumpulan havaintoasemien mittausten mukaan vahinkopäivänä ei ole esiintynyt sateita.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Liukkauden torjuntaa ei ole mahdollista toteuttaa siten, että kulkuväylät eivät koskaan olisi liukkaat (esim. KKO:1998:147). Liukkaudentorjuntatoimenpiteillä ei aina voida täysin estää jään aiheuttamaa liukkautta siinäkään tapauksessa, että kunnossapito on ollut asianmukaisella ja kunnossapitolain edellyttämällä tasolla. Aina on jokin kohta, johon on mahdollista liukastua. (Vakuutuslautakunnan ratkaisu FINE-001397.)

Kadun käyttäjät voivat omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään varautumalla keliolosuhteiden muutoksiin ja ottamalla ne riittävästi liikkumisessaan huomioon (HE 281/2004 vp, s. 16).

Polkupyörää pidetään tieliikennelaissa ajoneuvona. Tieliikennelain mukaan vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Talvipyöräilyyn sisältyy aina riskejä, jotka kuljettajan täytyy ottaa huomioon. Talvipyöräilyn riskit huomioiden pyöräilijän tulee noudattaa erityistä varovaisuutta.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Saatujen selvitysten perusteella vahinkopaikkaa on kunnossapidetty kaupungin normien mukaisesti. Vahinkopaikka on aurattu ja hiekoitettu vahinkopäivän 18.3.2024 aamuna ennen vahingon tapahtumista. Tämän jälkeen vallinneissa sää- ja keliolosuhteissa ei ole tapahtunut mitään sellaista muutosta, joka olisi aiheuttanut tarvetta enemmille talvikunnossapidon toimenpiteille. Talvisissa olosuhteissa pyöräilyyn sisältyy aina riskejä, jotka kuljettajan täytyy ottaa huomioon. Edellä esitetyin perustein kaupunki katsoo, ettei se ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Työtapaturma- ja ammattitautilaki (459/2015) 270 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 15 000 euroa.

Mer information fås av

Eeva-Maria Mattila, valmistelija, puhelin: 09 310 34957

kymp.korvausasiat@hel.fi

Beslutsfattare

Inkeri Lehmusoksa
vs. yksikön päällikkö