Hankinta, maksuliikenne- ja maksuvalmiussuunnittelujärjestelmä, taloushallintopalveluliikelaitos

HEL 2024-011025
Ärendet har nyare handläggningar
§ 7

Julkisuuslain mukainen päätös maksuliikenne- ja maksuvalmiussuunnittelujärjestelmän hankintaan kohdistuvassa tietopyyntöasiassa

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päätti, ettei Nomentia Oy:n 16.12.2024 ja 18.12.2024 pyytämiä liikesalaisuusperusteella salassa pidettäviä Avalosys Oy:n tarjoustietoja luovuteta.

Päätöksen perustelut

Maksuliikenne- ja maksuvalmiusjärjestelmän hankinnassa tarjouksen antanut Nomentia Oy (asianosainen) pyysi sähköpostitse 16.12.2024 jäljennöksen tarjouskilpailussa annetusta Avalosys Oy:n tarjouksesta. Tietopyyntö ja sen täydennys ovat tämän päätöksen liitteinä.

Nomentia Oy:lle vastattiin 18.12.2024 sähköpostitse. Vastauksen liitteenä annettiin pyydetyt tiedot julkisilta osin: tarjous (liikesalaisuustiedot peitetty), vaatimusluetteloliite sekä rating alfa -raportti. Samalla ilmoitettiin, että Avalosys Oy:n tarjousasiakirjojen muut tiedot ja liitteet kuuluvat yksityisen liikesalaisuuden piiriin julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan nojalla, eikä hankintayksikkö näin ollen luovuta näitä tietoja. Liikesalaisuusperusteella salassa pidettäviä tietoja ovat muun muassa alihankkijatiedot, referenssiasiakkuustiedot ja projektipäällikköön ja hänen kokemukseensa liittyvät tiedot sekä hintaliite tuotetietoineen.

Nomentia Oy pyysi 16.12.2024 ja uudelleen 18.12.2024 saada asiasta valituskelpoisen hallintopäätöksen, jos hankintayksikkö ei katso voivansa antaa asiakirjoja pyydetyssä laajuudessa. Vähimmäisvaatimuksena pyydettiin tietoa voimavaratoimittajan nimestä (voimavara-alihankkija) ja tarjotusta ohjelmistotuotteesta, projektipäällikön nimestä ja ansioluettelosta sekä tarjouksessa mainituista referensseistä.

Tällä päätöksellä vastataan Nomentia Oy:n vaatimukseen siltä osin kuin hankintayksikkö katsoo, ettei tietoja voida luovuttaa.

Voimassa olevan julkisuuslain 11 §:n mukaan asianosaisella on oikeus saada asiaa käsittelevältä tai käsitelleeltä viranomaiselta tieto muunkin kuin julkisen asiakirjan sisällöstä, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn. Tätä oikeutta ei kuitenkaan ole julkisessa hankinnassa toisen ehdokkaan tai tarjoajan liikesalaisuutta koskeviin tietoihin. Tieto tarjousten vertailussa käytetystä kokonaishinnasta on kuitenkin aina annettava. Nomentia Oy:lle on hankintapäätöksen yhteydessä toimitettu tieto vertailussa käytetystä Avalosys Oy:n kokonaishinnasta.

Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaan salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liikesalaisuudesta, samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa.

Julkisuuslain perustelujen mukaan liikesalaisuudella tarkoitetaan tietoa a) joka on salaista, koska se ei ole kokonaisuutena tai osiensa täsmällisenä kokoonpanona ja yhdistelmänä tällaisia tietoja tavanomaisesti käsitteleville henkilöille yleisesti tunnettua tai helposti selville saatavissa, b) jolla on taloudellista arvoa elinkeinotoiminnassa, koska se on salaista ja c) jonka laillinen haltija on ryhtynyt kohtuullisiin toimenpiteisiin tiedon pitämiseksi salassa.

Elinkeinonharjoittajan salassapitotahto ei kuitenkaan ole yksistään ratkaiseva, vaan viranomaisen on arvioitava asiaan liittyvät salassapitointressit objektiivisesti. Epäselvissä tapauksissa viranomaisen on asianmukaista kuulla yritystä sekä ottaa arvioinnissa huomioon yrityksen salassapitotahto.

Asiakirjojen arviointia varten hankintayksikkö kysyi kirjallisesti Avalosys Oy:ltä, miltä osin sen tarjousasiakirjat kuuluvat yksityisen liikesalaisuuden piiriin. Avalosys Oy:n vastauksen perusteella hankintayksikkö teki itsenäisesti arvionsa ja päätyi luovuttamaan 16.12.2024 edellä mainitut julkisiksi luettavat asiakirjat ja tiedot Nomentia Oy:lle.

Tarjoajan soveltuvuutta osoittavia referenssitietoja on oikeuskäytännössä yleisesti pidetty liikesalaisuuksina. Referenssitietoja ja asiantuntijoiden kokemusta osoittavia tietoja sekä sopimuskumppanitietoja (alihankkijatiedot, kumppanuudet) voidaan objektiivisesti arvioiden pitää yrityksen kaupalliseen ja muuhun toimintastrategiaan liittyvinä salattavina tietoina. Tällä perusteella hankintayksikkö ei luovuta referenssitietoja, toimitusprojekteihin liittyviä asiantuntijatietoja eikä alihankkijaliitettä. Hankintayksikkö on hankintamenettelyssä tarkastanut, että tiedot ovat tarjouspyynnön vaatimusten mukaisia.

Tarjouksen liitteissä esitettyjä suunnitelmia ja ratkaisukuvauksia puolestaan voidaan pitää liikesalaisuuden piiriin kuuluvana hankinnan toteuttamiseen liittyvänä teknisenä prosessitietona, jolla niin ikään on selvä yhteys yrityksen toimintastrategiaan ja elinkeinotoiminnan taloudelliseen arvoon. Näin ollen hankintayksikkö ei luovuta käyttöönottosuunnitelmia, palvelukuvauksia eikä ratkaisukuvauksia. Hankintayksikkö on hankintamenettelyssä tarkastanut, että tiedot ovat tarjouspyynnön vaatimusten mukaisia.

Tarjousasiakirjojen sisältämiä tuotetietoja ja yksikköhintoja on julkisuuslain perustelujen ja useiden tuomioistunpäätösten mukaan pidetty tarjouksen tehneen elinkeinonharjoittajan liikesalaisuuksina (esimerkiksi KHO 2007:83). Tiedoista on mahdollista tehdä päätelmiä tarjoajan liiketoimintamalleista ja tarjousstrategioista, jolloin tiedot objektiivisesti arvioiden voivat sisältää liikesalaisuuden piirissä olevia tietoja. Tällä perusteella hankintayksikkö ei luovuta yksittäisiä tuote- ja hintatietoja sisältävää hintaliitettä.

Hankintalain (1397/2016) 138 §:n mukaan hankintayksikön asiakirjojen julkisuuteen ja asianosaisen tiedonsaantioikeuteen sovelletaan viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua lakia (621/1999).

Julkisuuslain (621/1999) 14 §:n mukaan viranomaisen asiakirjan antamisesta päättää se viranomainen, jonka hallussa asiakirja on, jollei 15 §:n 3 momentissa tai muualla laissa toisin säädetä. Kaupunginkanslian hallussa olevien asiakirjojen antamisesta päättää kansliapäällikkö.

Mer information fås av

Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 09 310 31651

marja.sarmela@hel.fi

Beslutsfattare

Jukka-Pekka Ujula
kansliapäällikkö
Pia Ojavuo
talousarviopäällikkö

Bilagor

1. Tietopyyntö 16.12.2024
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Tietopyyntö, täydennys 18.12.2024
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.