Hankinta, apuvälinepalveluiden uuden huoltomallin edellyttämät järjestelmämuutokset, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-011558
Ärendet har nyare handläggningar
§ 41

Apuvälinepalveluiden uuden huoltomallin edellyttämät järjestelmämuutokset

Informationsförvaltningsdirektör

Päätös

Tietohallintojohtaja päätti hankintalain 136 §:n perusteella hankkia
Polycon Oy:ltä Apuvälinepalveluiden uuden huoltomallin edellyttämät järjestelmämuutokset Effector Apuvälinepalvelut -järjestelmään (Jäljempänä Effector).

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on enintään
35 276,00 euroa.

Päätöksen perustelut

Apuvälinepalveluiden omistamien apuvälineiden huollot tulee kilpailutuksen perusteella tekemään kaupungin organisaation ulkopuolinen huoltotuottaja, Berner Oy. Bernerin apuvälinehuoltajat tulevat kirjaamaan huollot Effectoriin.

Uusi huoltomalli edellyttää tuotekehitystä sekä Effectoriin että Effector-SAP-liittymään, jotta huoltokirjaukset ja niiden laskutus saadaan hallinnoitua Apuvälinepalveluiden tilausprosessin vaatimuksia noudattaen.

Hankintalain 136 § mukaan hankintasopimukseen ja puitejärjestelyyn voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai -palveluja taikka ylimääräisiä tavarantoimituksia, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen, edellyttäen, että sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle.

Tehtävä päätös perustuu hankintalain 136 § 2 mom. 2 kohtaan, jonka mukaisesti sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista teknisistä ja taloudellisista syistä.

Lisähankinnan arvo jää hankintalain 136 § 3 mom. edellyttämällä tavalla alle 50 % alkuperäisen hankinnan arvosta, joka oli 399 760 euroa. Tietohallintopäällikön hankintapäätös: Apuvälinepalvelun tietojärjestelmäratkaisun hankinta 50 §, 7.9.2021.

Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun hankinnasta on tehty muutossopimus.

Tietohallintojohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 12.12.2023 § 260.

Mer information fås av

Jukka Pääkkönen, ict-asiantuntija, puhelin: 09 310 75471

jukka.paakkonen@hel.fi

Beslutsfattare

Petri Otranen
tietohallintojohtaja