Hankinta, suun terveydenhuollon pienlaitteiden huollot ja korjaukset, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-012132
Ärendet har nyare handläggningar
§ 153

Hankinnan keskeyttäminen, suun terveydenhuollon pienlaitteiden huollot ja korjaukset

Direktör för hälsovårds- och missbrukartjänster

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti keskeyttää suun terveydenhuollon pienlaitteiden huoltojen ja korjausten hankinnan lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 125 §:n mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Hankinnan kohteena olivat suun terveydenhuollon pienlaitteiden huollot ja korjaukset, mukaan lukien kompressorit ja imumoottorit.

Hankinta oli jaettu neljään osa-alueeseen:

1. Kompressorit. Määräaikaishuollot ja/ tai toiminnan tarkastukset ja vikakorjaukset.

2. Imumoottorit. Määräaikaishuollot ja/ tai toiminnan tarkastukset ja vikakorjaukset.

3. Muiden pienlaitteiden huollot ja korjaukset. Tarjoajan omassa huolto-organisaatiossa tehtävät.

4. Valmistajalle / tehtaalle lähetettävien laitteiden huollot ja korjaukset

Hankintamenettelynä oli lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (29.12.2016/1397) mukainen avoin menettely. Hankinnasta julkaistiin tarjouspyyntö julkisten hankintojen ilmoituskanavassa Hilmassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi 23.10.2024.Tarjousten jättöaika päättyi 4.12.2024 klo 10:00. Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti viisi tarjoajaa.

Hankinnan keskeyttäminen

Lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 125 §:n mukaisesti hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastuksessa ja tarjousten alustavassa vertailussa 5.12.2024 havaittiin tarjouspyynnön rakenteessa olleen sellaisia puutteita, jotka estivät tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun ja tarjousten tasapuolisen vertailun. Lisäksi havaittiin, että hankinnan osa-alueessa 4 oli ollut tulkinnanvaraisuutta siitä, mitä sillä oli tarkoitettu ja kuinka osa-alueen 4 valinnat tullaan tekemään.

Samalla todettiin, että jokaisen tarjoajan tarjouksessa oli sellaisia puutteita, joita ei olisi voitu saada tarjousten täsmennyspyynnöillä riittävästi täydennettyä ilman, että kyseessä olisi voitu katsoa olleen tarjouksen kielletty parantaminen.

Hankinnan keskeyttämiselle on näin ollen todellinen ja perusteltu syy. Hankinnan osa-alueisiin on tarpeen tehdä korjauksia, jotta tarjoajien tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu toteutuu ja hankintayksikkö saa tarkoittamiaan tarjouksia.

Hankinnan keskeyttäminen ei vaaranna tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua. Hankintaan jätetyt tarjousasiakirjat ja alustava vertailutaulukko eivät ole julkisia lain viranomaisten toiminnan julkisuudesta (21.5.1999/621) 24 § 1 mom. kohdan 17 perusteella.

Hankinta valmistellaan uudelleen ja siitä tullaan julkaisemaan uusi hankintailmoitus alkuvuodesta 2025.

Hankintavaltuudet

Terveys- ja päihdepalvelujen johtajan oikeus päättää hankinnasta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen 27.8.2024 § 167 hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla.

Mer information fås av

Eeva Rantala, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Beslutsfattare

Leena Turpeinen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja