En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Valtuustoaloite, raitiovaunulinjaan 13 pysäkki Nylanderin puiston ja Pyöräilystadionin väliselle osuudelle Vallilanlaaksoon

HEL 2024-012639
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 16. / 118 §

Ledamoten Sami Muttilainens motion om en hållplats för spårvagn 13 i Vallgårdsdalen

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige betraktade motionen som slutbehandlad.

Behandling

Ledamoten Sami Muttilainen understödd av ledamoten Hilkka Ahde föreslog följande hemställningskläm:

 
Stadsfullmäktige godkänner förslaget men förutsätter att man under utredningen mer ingående tar reda på hur områdets invånare, inte bara de som bor närmast, skulle gynnas av en eventuell hållplats.

Stadsfullmäktige godkände först enhälligt stadsstyrelsens förslag.

6 omröstningen

Ledamoten Sami Muttilainens förslag till hemställningskläm JA, motsätter sig NEJ

JA-förslag: Ledamoten Sami Muttilainens förslag till hemställningskläm
NEJ-förslag: Motsätter sig

Ja-röster: 38
Hilkka Ahde, Mahad Ahmed, Alviina Alametsä, Outi Alanko-Kahiluoto, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Nita Austero, Elisa Gebhard, Mia Haglund, Oona Hagman, Eveliina Heinäluoma, Fardoos Helal, Titta Hiltunen, Jenni Hjelt, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Ville Jalovaara, Elina Kauppila, Otso Kivekäs, Mai Kivelä, Laura Kolbe, Pia Kopra, Vesa Korkkula, Minja Koskela, Eeva Kärkkäinen, Johanna Laisaari, Petra Malin, Sami Muttilainen, Tuomas Nevanlinna, Johanna Nuorteva, Mikko Paunio, Mika Raatikainen, Tuomas Rantanen, Minna Salminen, Anni Sinnemäki, Ilkka Taipale, Thomas Wallgren, Ozan Yanar

Nej-röster: 6
Marko Kettunen, Kimmo Niemelä, Matias Pajula, Wille Rydman, Daniel Sazonov, Seida Sohrabi

Blanka: 39
Sirpa Asko-Seljavaara, Eva Biaudet, Harry Bogomoloff, Silja Borgarsdottir Sandelin, Maaret Castrén, Fatim Diarra, Mika Ebeling, Nora Grotenfelt, Juha Hakola, Jussi Halla-aho, Atte Harjanne, Martina Houtsonen, Shawn Huff, Mikael Jungner, Atte Kaleva, Laura Korpinen, Sini Korpinen, Heimo Laaksonen, Minna Lindgren, Nina Miettinen, Seija Muurinen, Björn Månsson, Dani Niskanen, Tom Packalén, Jenni Pajunen, Amanda Pasanen, Marcus Rantala, Risto Rautava, Laura Rissanen, Sari Sarkomaa, Pekka Sauri, Mirita Saxberg, Osmo Soininvaara, Juhani Strandén, Nina Suomalainen, Reetta Vanhanen, Juhana Vartiainen, Sanna Vesikansa, Maarit Vierunen

Frånvarande: 2
Arja Karhuvaara, Otto Meri

Stadsfullmäktige godkände inte ledamoten Sami Muttilainens förslag till hemställningskläm.

Se röstningsresultatet i tabellform

Omröstning 1

Medlem Fullmäktigegrupp
Ahde, Hilkka Ej fullmäktigegrupp
Ahmed, Mahad Ej fullmäktigegrupp
Alametsä, Alviina Ej fullmäktigegrupp
Alanko-Kahiluoto, Outi Ej fullmäktigegrupp
Arajärvi, Pentti Ej fullmäktigegrupp
Arhinmäki, Paavo Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Austero, Nita Ej fullmäktigegrupp
Gebhard, Elisa Ej fullmäktigegrupp
Haglund, Mia Ej fullmäktigegrupp
Hagman, Oona Ej fullmäktigegrupp
Heinäluoma, Eveliina Ej fullmäktigegrupp
Helal, Fardoos Ej fullmäktigegrupp
Hiltunen, Titta Ej fullmäktigegrupp
Hjelt, Jenni Ej fullmäktigegrupp
Holopainen, Mari Ej fullmäktigegrupp
Honkasalo, Veronika Ej fullmäktigegrupp
Jalovaara, Ville Ej fullmäktigegrupp
Kauppila, Elina Ej fullmäktigegrupp
Kivekäs, Otso Ej fullmäktigegrupp
Kivelä, Mai Ej fullmäktigegrupp
Kolbe, Laura Ej fullmäktigegrupp
Kopra, Pia Ej fullmäktigegrupp
Korkkula, Vesa Ej fullmäktigegrupp
Koskela, Minja Ej fullmäktigegrupp
Kärkkäinen, Eeva Ej fullmäktigegrupp
Laisaari, Johanna Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Malin, Petra Ej fullmäktigegrupp
Muttilainen, Sami Ej fullmäktigegrupp
Nevanlinna, Tuomas Ej fullmäktigegrupp
Nuorteva, Johanna Ej fullmäktigegrupp
Paunio, Mikko Ej fullmäktigegrupp
Raatikainen, Mika Ej fullmäktigegrupp
Rantanen, Tuomas Ej fullmäktigegrupp
Salminen, Minna Ej fullmäktigegrupp
Sinnemäki, Anni Vihreä valtuustoryhmä
Taipale, Ilkka Ej fullmäktigegrupp
Wallgren, Thomas Ej fullmäktigegrupp
Yanar, Ozan Ej fullmäktigegrupp
Medlem Fullmäktigegrupp
Kettunen, Marko Ei valtuustoryhmää
Niemelä, Kimmo Ej fullmäktigegrupp
Pajula, Matias Ej fullmäktigegrupp
Rydman, Wille Ej fullmäktigegrupp
Sazonov, Daniel Kokoomuksen valtuustoryhmä
Sohrabi, Seida Ej fullmäktigegrupp
Medlem Fullmäktigegrupp
Asko-Seljavaara, Sirpa Ej fullmäktigegrupp
Biaudet, Eva Ej fullmäktigegrupp
Bogomoloff, Harry Ej fullmäktigegrupp
Borgarsdottir Sandelin, Silja Ej fullmäktigegrupp
Castrén, Maaret Ej fullmäktigegrupp
Diarra, Fatim Ej fullmäktigegrupp
Ebeling, Mika Ej fullmäktigegrupp
Grotenfelt, Nora Ej fullmäktigegrupp
Hakola, Juha Ej fullmäktigegrupp
Halla-aho, Jussi Ej fullmäktigegrupp
Harjanne, Atte Ej fullmäktigegrupp
Houtsonen, Martina Ej fullmäktigegrupp
Huff, Shawn Ej fullmäktigegrupp
Jungner, Mikael Ej fullmäktigegrupp
Kaleva, Atte Ej fullmäktigegrupp
Korpinen, Laura Ej fullmäktigegrupp
Korpinen, Sini Ej fullmäktigegrupp
Laaksonen, Heimo Ej fullmäktigegrupp
Lindgren, Minna Ej fullmäktigegrupp
Miettinen, Nina Ej fullmäktigegrupp
Muurinen, Seija Ej fullmäktigegrupp
Månsson, Björn Ej fullmäktigegrupp
Niskanen, Dani Ej fullmäktigegrupp
Packalén, Tom Ej fullmäktigegrupp
Pajunen, Jenni Ej fullmäktigegrupp
Pasanen, Amanda Ej fullmäktigegrupp
Rantala, Marcus Ej fullmäktigegrupp
Rautava, Risto Ej fullmäktigegrupp
Rissanen, Laura Ej fullmäktigegrupp
Sarkomaa, Sari Ej fullmäktigegrupp
Sauri, Pekka Ej fullmäktigegrupp
Saxberg, Mirita Ej fullmäktigegrupp
Soininvaara, Osmo Ej fullmäktigegrupp
Strandén, Juhani Ei valtuustoryhmää
Suomalainen, Nina Ej fullmäktigegrupp
Vanhanen, Reetta Ej fullmäktigegrupp
Vartiainen, Juhana Ej fullmäktigegrupp
Vesikansa, Sanna Ej fullmäktigegrupp
Vierunen, Maarit Ej fullmäktigegrupp
Medlem Fullmäktigegrupp
Karhuvaara, Arja Ej fullmäktigegrupp
Meri, Otto Ej fullmäktigegrupp
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp Ja Nej Tomt Bort
Ej fullmäktigegrupp 35 4 38 2
Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä 1 0 0 0
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä 1 0 0 0
Vihreä valtuustoryhmä 1 0 0 0
Ei valtuustoryhmää 0 1 1 0
Kokoomuksen valtuustoryhmä 0 1 0 0

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Ledamot Sami Muttilainen och 25 andra ledamöter föreslår i sin motion att staden utreder kostnaderna och möjligheterna att förbättra tillgängligheten av spårvagn 13 genom att bygga en hållplats mellan Nylandersparken och Velodromen. Detta skulle således även betjäna invånare i Gumtäkt, Kottby, Sofielund, Vallgård och Vallgårdsdalen samt användare av KäPa Campus och fotbollsplanerna.

Med anledning av fullmäktigemotionen har staden utrett en ny hållplats i Vallgårdsdalens park. Utifrån nuvarande uppgifter anses hållplatsen inte vara ändamålsenlig. I och med hållplatsen skulle antalet nuvarande invånare som omfattas av tjänsten på spårvägslinje 13 vara lågt (drygt 400) i jämförelse med alla som bor inom serviceområdet för hela linjens hållplatser i nuläget (över 23 000). Passagerarpotentialen i de nuvarande hållplatsernas influensområde kommer att öka ytterligare under de kommande åren när bostadsbyggandet fortskrider i Sumparn, Hermanstadsstranden och Byholmen.

Fördelarna med att förbättra tillgängligheten är ringa jämfört med olägenheterna för andra passagerare och driften av linjen som orsakas av att restiden blir längre och variationen av körtiderna ökar. Den nya hållplatsen skulle ha en negativ påverkan på attraktiviteten och användningsgraden av spårvägslinje 13. De nya invånarna på Barnmorskeinstitutets område (~850) ökar den föreslagna hållplatsens användarpotential, men den nya markanvändningen är inte förlagt i den planerade hållplatsens omedelbara närhet och antalet påstigna passagerare skulle fortfarande inte räcka till att kompensera antalet passagerare som man går miste om på grund av att restiden blir längre. Bedömningen av huruvida en ny hållplats behövs fortsätter när planeringen, invånarantalet och tidsplanen för byggandet av Barnmorskeinstitutets nya bostadsområde preciseras. När bedömningen fortsätter undersöks närmare även vilken potentiell effekt användarna av Vallgårdsdalens fotbollsplaner samt Campus Gumtäkt har på hållplatsens lönsamhet. Dessutom undersöks andra möjligheter för markanvändning i närområdet som kunde medföra en ökning i antalet passagerare. Utöver detta övervägs samlande av kvalitativ information om vilka konsekvenser hållplatsen och den förlängning av restiden som den orsakar har på nuvarande passagerares val av fordon. Informationen kunde samlas till exempel genom en enkät.

Avstånden mellan hållplatserna på spårvägslinje 13

Ett lämpligt antal hållplatser på en kollektivtrafiklinje är en balansgång mellan geografisk täckning och tillräckligt korta restider. Enligt planeringsanvisningen för Helsingfors spårväg ska sådana spårvägar som betjänar lokal mobilitet ha ett hållplatsavstånd på 500–600 meter för att gångavstånden till hållplatserna och en smidig spårvägstrafik ska stå i balans. Hållplatsavstånden på övergångssträckor kan vara klart längre. På vissa avsnitt är hållplatsavståndet i genomsnitt något kortare än det riktgivande variationsintervallet, till exempel cirka 450 meter på Hermanstads strandväg. Detta är motiverat i en tät innerstadsliknande stadsstruktur. Jämförelsevis är hållplatsavståndet på parkområdet mellan Velodromen och Nylandersparken 1,2 kilometer.

Betydelsen av spårvägslinje 13 i kollektivtrafiksystemet

Spårvägslinje 13 är en lokal tjänst som stöder markanvändningen på det omgivande området. Dess någorlunda korta hållplatsavstånd möjliggör korta gångavstånd och på så vis korta restider vid lokala resor. Cirka 23 000 personer bor för tillfället fågelvägen 400 meter från hållplatserna på spårvägslinje 13. I framtiden kommer linjen att få till och med 15 000 fler invånare, till exempel i Byholmen, Hermanstadsstranden och Sumparn. Avståndet på 400 meter fågelvägen som använts i utredningen utgår från en allmän europeisk uppfattning om en attraktiv tillgänglighet av kollektivtrafiken.

Spårvägslinje 13 har också betydande regionalt värde som en stomförbindelse mellan arbetsplats- och affärsområdena i Böle och Fiskehamnen. Längs linjen ligger flera läroanstalter. Viktiga knutpunkter i kollektivtrafiken utmed rutten är Böle station, Fiskehamnens metrostation och Velodromen. I framtiden kommer även den så kallade Tavasttullens område (nu Nylandersparkens hållplats) att bli en viktig knutpunkt. Spårvägen kommer att bland annat trafikeras av en spårvägslinje till Kronbergstranden. Utöver närområdets invånare använder också arbetstagare och studerande linje 13 för att resa till arbetsplatsen och läroanstalten från olika håll i Helsingfors och även grannkommunerna. För flera användare är resan med spårvagnen en del av en längre resekedja. Därför bör man förhålla sig reserverat till alla lösningar som förlänger restiden.

Passagerarmängder på linje 13 och hur de utvecklats

I oktober 2024 var antalet passagerare på linje 13 cirka 9 500 under en vardag. Kapaciteten dimensioneras enligt Vallgårdsdalens avsnitt mellan velodromens och Nylanderparkens hållplatser, alltså har spårvagnarna flest passagerare på avsnittet i fråga. Passagerarantalen förväntas öka i takt med att bostadsbyggandet längs linjen framskrider. Även förbindelsen till Kronbroarna ökar antalet passagerare genom Vallgårdsdalen.

Den nya hållplatsens konsekvenser på restid och restidsvariation på spårvägslinje 13

En förlängning av restiden består av tiden på hållplatsen samt den tid som det tar för vagnen att sakta ner och accelerera. Ett nytt stopp på en hållplats mellan Velodromen och Nylandersparken skulle absolut sett förlänga resetiden på spårvägslinje 13 uppskattningsvis ½ minuter. Tidtabeller läggs upp med en minuts noggrannhet och en ny hållplats skulle sannolikt ha 1 minuts inverkan på restiden. En större olägenhet vore ökningen i restidsvariation då en del av vagnarna skulle stanna på hållplatsen och en del inte. Enligt den nuvarande trafikeringspraxisen på Helsingfors spårväg (med undantag av snabbspårvägslinje 15) stannar förarna inte fordonet på hållplatsen om det inte finns passagerare på hållplatsen som vill stiga på eller passagerare i spårvagnen som vill stiga av. Ökningen av variationen försämrar trafikens punktlighet och gör det svårare att uppnå både en snabb och pålitlig restid.

Den nya hållplatsens konsekvenser på attraktiviteten, användningsgraden och tillgängligheten av spårvägslinje 13

Förlängningen i restiden på kollektivtrafiklinjen leder till att en del av passagerarna börjar använda en annan rutt eller byter färdsätt helt och hållet. Det kan vara svårt att förutse vilka konsekvenser förlängningarna i restiden kommer att ha. En förlängning på en enda minut av restiden på linje 13 kan orsaka att en bytesförbindelse bryts, till exempel med ett tåg i Böle eller en buss på Velodromen, och då kan en enskild passagerare utsättas för en restidsförlängning på 10 till 15 minuter.

För att den nya hållplatsen kunde öka attraktiviteten och användningsgraden av spårvägslinje 13 skulle den behöva fler nya passagerare än den förlorar på grund av att det nya uppehållet förlänger restiden. Projektet Från Fiskehamnen till Böle bedömde år 2021 att en ny hållplats som förlänger restiden skulle minska antalet passagerare genom Vallgårdsdalen med cirka tusen per vardag.

En ny hållplats vid korsningarna Vallgårdsdalsgången och Tvärgången skulle leda till att spårvägslinje 13 skulle omfatta 400 invånare som inte bor i någon nuvarande hållplats influensområde. Hållplatsens serviceområde har i denna granskning definierats som en cirkel med mittpunkten på hållplatsen och med en radie på 400 meter. De ovan nämnda invånarna bor i huvudsak i Gumtäkt i området mellan Storängsgatan och Gumtäktsstråket. Det finns inte en enda bostadsbyggnad i hållplatsens omedelbara närhet. Utgående från en resvaneundersökning för år 2023 gör 400 invånare cirka 280 resor med kollektivtrafiken i Helsingfors per dag. Om det förmodas att hälften av dessa resor görs i spårvägslinje 13 riktning skulle dagliga resor som drar nytta av hållplatsen uppgå till 140.

Innanför cirkeln som ritas utgående från Tvärgången (r = 400 m) finns också bostäder på stadsdelen Vallgårds sida, många av dem på Karstulavägen. Området i fråga förlitar sig dock först och främst på kollektivtrafiken längs Backasgatan. Till exempel låter Backasbrinkens spårvagnshållplats passagerare färdas i riktning mot Böle. En direkt gångförbindelse från Karstulavägen till den nya hållplatsen är inofficiell till sin karaktär och höjdskillnaderna är stora. Eftersom hållplatsen saknar egentliga gångförbindelser kan man inte anta att den skulle ha stor användarpotential på Vallgårds sida. Det finns så stora brister i tillgängligheten på rutten att äldre personer och personer med nedsatt rörlighet inte alls skulle nå hållplatsen från Vallgårds riktning.

Den nya hållplatsen skulle inte skapa nya arbetsplatser eller andra betydande resmål på spårvägslinje 13 i någon nämnvärd utsträckning. Backasbrinkens simcenter, Urheahallen och gymnasiet Mäkelänrinteen lukio finns i influensområdet av Velodromens hållplats. Även Campus Gumtäkt förblir utanför ett attraktivt gångavstånd; av de nuvarande hållplatserna på linje 13 är Nylandersparken närmare Campus Gumtäkt än den planerade hållplatsen. Den nya hållplatsens serviceområde skulle emellertid omfatta fotbollsklubben Käpylän pallos träningsanläggning (KäPa Campus). Enligt fotbollsföreningens uppgifter använder högst 400 personer träningscentret under en vardag. Det är inte känt hur användarna färdas eller hur färdsätten fördelas. Utgående från kollektivtrafikens färdmedelsandel (24 %) som genomfördes i Helsingfors år 2023 kan man dock bedöma att KäPa Campus skulle bidra med totalt cirka 200 resor i kollektivtrafiken under vardagar.

Enligt en grov sakkunnigbedömning skulle hållplatsen betjäna 150–200 resor under vardagar, alltså antalet personer som kliver på spårvagnen skulle vara 75–100 per vardag (båda riktningar sammanlagt). Bedömningen motsvarar trafikmodellgranskningen som genomfördes för projektet Från Fiskehamnen till Böle. Enligt granskningen skulle antalet personer som kliver på spårvagnen på en hållplats vara 100 under vardagar.

Hur detaljplanen för Barnmorskeinstitutets område påverkar användarpotentialen

Den offentliga detaljplanen för Barnmorskeinstitutets område möjliggör att antalet invånare i det tidigare sjukhusområdet ökar med cirka 850 invånare i framtiden. De nya invånarna bor delvis inom ett verkligt gångavstånd på 400 meter från den planerade hållplatsen. Således ökar de hållplatsens användarpotential. Platsen för den nya markanvändningen ligger dock inte i hållplatsens omedelbara närhet utan vid den övre gränsen av ett attraktivt gångavstånd. Även om hälften av de nya invånarna skulle göra alla sina kollektivtrafikresor via den planerade hållplatsen, skulle antalet påstigna passagerare inte räcka till att kompensera antalet passagerare som förloras på grund av att restiden blir längre. Platsen för den nya markanvändningen betjänas i framtiden främst av busshållplatsparet vid namn Barnmorskeinstitutet på Sofielundsgatan. Dessutom ligger Velodromen, som är en knutpunkt för kollektivtrafiken, på ett gångavstånd på mindre än 600 meter från största delen av området.

Byggandet av en hållplats i Vallgårdsdalen på den plats som önskas i motionen undersöktes vid planeringen av linje 13. Utredningarna visade att hållplatsen inte skulle användas mycket på grund av dess läge. Dessutom skulle hållplatsen öka de operativa kostnaderna och försämra spårtrafikens passagerarservice genom att göra linjerna som använder spåret genom Vallgårdsdalen mindre punktliga. Byggandet av hållplatsen skulle slutligen medföra fler nackdelar än fördelar.

Stadsmiljönämnden och HRT har gett utlåtanden i ärendet. Förslaget stämmer överens med utlåtandena.

Enligt 30 kap. 11 § 4 mom. i förvaltningsstadgan behandlas svaret på en motion som undertecknats av minst 25 ledamöter i stadsfullmäktige. Stadsstyrelsens svar ska föreläggas stadsfullmäktige inom åtta månader från att motionen väckts.

Kaupunginhallitus 12.05.2025 § 304

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto katsoo aloitteen loppuun käsitellyksi.

05.05.2025 Pöydälle

17.12.2024 Pöydälle

10.12.2024 Pöydälle

Esittelijä
kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula
Lisätiedot

Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunta 14.01.2025 § 3

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Aloitteessa esitetään, että selvitettäisiin kustannukset ja mahdollisuudet lisätä raitiolinjan 13 reitille pysäkki Nylanderinpuiston ja Velodromin väliselle osuudelle. Aloitteen mukaan raitiovaunupysäkin lisääminen tälle välille lisäisi raitiolinjan houkuttelevuutta, käyttöastetta ja saavutettavuutta.

Pysäkin lisäämistä Vallilanlaakson puistoalueelle on valtuustoaloitteen vuoksi selvitetty eikä sitä pidetä nykyisten tietojen perusteella tarkoituksenmukaisena. Pysäkin myötä raitiolinjan 13 palvelun piiriin tulevien nykyisten asukkaiden määrä olisi hyvin pieni (runsaat 400) verrattuna koko linjan pysäkkien palvelualueella nykytilanteessa asuviin (yli 23 000). Matkustajapotentiaali nykyisten pysäkkien vaikutusalueella kasvaa entisestään tulevina vuosina, kun asuntorakentaminen Sompasaaressa, Hermanninrannassa ja Kyläsaaressa etenee. Uusi pysäkki ei myöskään toisi linjan piiriin juurikaan työpaikkoja tai sellaisia merkittäviä käyntikohteita, jotka eivät ole houkuttelevan kävelyetäisyyden päässä muilta raitiolinjan 13 pysäkeiltä.

Saavutettavuuden paranemisesta saatavat hyödyt ovat vähäisiä, kun niitä verrataan matka-ajan pidentymisen ja ajoajan hajonnan kasvun aiheuttamiin haittoihin muille matkustajille ja linjan operointiin. Uudelta pysäkiltä tehtäisiin arkipäivisin arviolta vain noin 100 nousua. Matka-ajan pidentyminen vastaavasti vähentäisi raitiolinjalla 13 Vallilanlaakson läpi arkipäivisin kulkevien matkustajien määrää noin tuhannella. Uusi pysäkki vaikuttaisi siten negatiivisesti raitiolinjan 13 houkuttelevuuteen ja käyttöasteeseen. Kätilöopiston alueen uudet asukkaat (~850) lisäävät esitetyn pysäkin käyttäjäpotentiaalia, mutta uusi maankäyttö ei sijoitu tarkastellun pysäkin välittömään läheisyyteen eikä nousijamäärä edelleenkään riittäisi kompensoimaan matka-ajan pidentymisen vuoksi menetettäviä matkustajia. Uuden pysäkin lisäämisen arviointia jatketaan kun Kätilöopiston uuden asuinalueen suunnittelu, asukasmäärät ja toteutuksen aikataulu tarkentuvat. Arvioinnin jatkossa tuolloin tutkitaan tarkemmin myös Vallilanlaakson jalkapallokenttien käyttäjien sekä Kumpulan kampuksen potentiaalinen vaikutus pysäkin kannattavuuteen. Lisäksi tarkastellaan lähialueen muuta uusia matkustajia tuottavia maankäytön mahdollisuuksia. Tämän ohella harkitaan liikennemallinnuksen lisäksi laadullisen tiedon keräämistä pysäkin ja sen tuottaman matka-ajan pidennyksen vaikutuksista nykyisten matkustajien liikennevälinevalintoihin, esimerkiksi kyselytutkimuksen avulla.

Pysäkkivälit raitiotielinjalla 13

Sopiva pysäkkien määrä joukkoliikennelinjalla on tasapainoilua alueellisen kattavuuden ja riittävän nopeiden matka-aikojen välillä. Helsingin raitioteiden suunnitteluohjeen mukaan paikallista liikkumista palvelevien raitioteiden keskimääräisen pysäkkivälin tulisi olla 500–600 metriä, jotta kävelymatkat pysäkeille ja linjan sujuva kulku ovat tasapainossa. Siirtymäosuuksilla pysäkkiväli voi olla selvästi em. pidempi. Raitiolinjan 13 tietyillä osuuksilla keskimääräinen pysäkkiväli on jonkin verran ohjeellista vaihteluväliä lyhyempi, esimerkiksi Hermannin rantatiellä noin 450 metriä. Tämä on perusteltua tiheällä, kantakaupunkimaisella kaupunkirakenteella. Vastaavasti Velodromin ja Nylanderinpuiston välillä pysäkkiväli on 1,2 kilometriä, sillä siellä linja ei kulje tiiviissä kaupunkirakenteessa, vaan puistoalueella.

Raitiolinjan 13 rooli joukkoliikennejärjestelmässä

Raitiolinja 13 palvelee monia erilaisia matkoja. Toisaalta se on ympäröivää maankäyttöä tukeva paikallinen palvelu, jonka lyhyehkö pysäkkiväli mahdollistaa lyhyet kävelymatkat ja siten lyhyet matka-ajat paikallisilla matkoilla. 400 metrin linnuntie-etäisyydellä raitiolinjan 13 pysäkeistä asuu nykyään yhteensä noin 23 000 henkilöä. Tulevaisuudessa linjan varrelle esimerkiksi Kyläsaareen, Hermanninrantaan ja Sompasaareen tulee jopa 15 000 asukasta lisää. Tarkastelussa käytetty 400 metrin linnuntie-etäisyys perustuu yleiseurooppalaiseen käsitykseen houkuttelevasta joukkoliikenteen saavutettavuudesta.

Toisaalta raitiolinja 13 on seudullisesti merkittävä runkoyhteys Pasilan ja Kalasataman työpaikka- ja liikealueiden välillä. Linja palvelee matkan varrella useita oppilaitoksia. Tärkeitä joukkoliikenteen solmukohtia matkan varrella ovat Pasilan asema, Kalasataman metroasema ja Velodromi. Tulevaisuudessa myös niin sanottu Hämeentullin alue (nykyinen Nylanderinpuiston pysäkki) korostuu solmukohtana, ja radalla tullaan liikennöimään muun muassa Kruunuvuorenrantaan saakka kulkevaa raitiolinjaa. Radan lähiympäristön asukkaiden lisäksi linjaa 13 käyttävät siis monet työntekijät ja opiskelijat, jotka matkustavat työ- ja opiskelupaikoilleen eri puolilta Helsinkiä ja myös naapurikunnista. Monille linjan käyttäjille raitiotiematka on osa pidempää matkaketjua. Tästä syystä kaikkiin matka-aikaa pidentäviin ratkaisuihin tulee suhtautua varauksella.

Linjan 13 matkustajamäärät ja niiden kehitys

Linjan 13 arkipäivän matkustajamäärä on ollut lokakuussa 2024 noin 9500. Vallilanlaakson osuus Velodromin ja Nylanderinpuiston pysäkkien välillä on kapasiteetin kannalta mitoittava eli kyseisellä välillä raitiovaunujen kyydissä on eniten ihmisiä. Matkustajamäärien arvioidaan kasvavan sitä mukaa, kun asuntorakentaminen linjan varrella etenee. Myös Kruunusiltojen yhteyden avautuminen lisää Vallilanlaakson läpi matkustavien määrää.

Uuden pysäkin vaikutus raitiolinjan 13 matka-aikaan ja matka-ajan hajontaan

Pysäkkipysähdyksestä johtuva matka-ajan pidentyminen koostuu pysäkkiajasta sekä vaunun hidastukseen ja kiihdytykseen kuluvasta ajasta. Uusi pysäkkipysähdys Velodromin ja Nylanderinpuiston välillä hidastaisi raitiolinjan 13 matka-aikaa absoluuttisesti arviolta noin ½ minuuttia. Minuutin tarkkuudella laadittavissa yleisöaikatauluissa uuden pysäkin vaikutus matka-aikaan olisi todennäköisesti 1 minuutti. Matka-ajan pidentymistä suurempi haitta olisi matka-ajan hajonnan kasvu, kun osa vaunuista pysähtyisi pysäkillä ja osa ei. Helsingin raitioteiden nykyisillä liikennöintikäytännöillä (pl. pikaraitiolinja 15) kuljettajat eivät pysähdy pysäkillä, mikäli sillä ei ole kyytiin pyrkiviä matkustajia eikä vaunussa ole poistuvia matkustajia. Hajonnan kasvu heikentää liikenteen täsmällisyyttä sekä hankaloittaa samanaikaisesti nopean ja luotettavan matka-ajan saavuttamista.

Uuden pysäkin vaikutukset raitiolinjan 13 houkuttelevuuteen, käyttöasteeseen ja saavutettavuuteen

Joukkoliikennelinjan matka-ajan pidentäminen johtaa siihen, että osa matkustajista siirtyy toiselle reitille tai vaihtaa kokonaan kulkutapaa. Matka-ajan pidentymisen vaikutukset voivat olla osin vaikeasti ennakoitavissa. Yhdenkin minuutin pidennys linjalla 13 tehtävän raitiotiematkan kestossa voi aiheuttaa vaihtoyhteyden katkeamisen esimerkiksi junaan Pasilassa tai linja-autoon Velodromilla, jolloin yksittäisen matkustajan kokema matka-ajan pidennys voikin olla esimerkiksi 10–15 minuuttia.

Jotta uusi pysäkki kasvattaisi raitiolinjan 13 houkuttelevuutta ja käyttöastetta, täytyisi sen myötä saada enemmän uusia matkustajia, kuin lisäpysähdyksen aiheuttaman matka-ajan pidentymisen myötä menetetään. Kalasatamasta Pasilaan -hanke on arvioinut vuonna 2021, että matka-ajan pidentyminen uuden pysäkin myötä vähentäisi Vallilanlaakson läpi kulkevia matkustajia noin tuhannella arkipäivässä.

Uusi pysäkki Vallilanlaaksonkulku- ja Poikkikulku-nimisten raittien risteyksen luona toisi raitiolinjan 13 piiriin hieman yli 400 sellaista asukasta, jotka eivät asu minkään nykyisen pysäkin vaikutusalueella. Pysäkin palvelualue on tässä tarkastelussa määritelty ympyränä, jonka keskipiste on pysäkillä ja jonka säde on 400 metriä. Em. asukkaat asuvat pääosin rakennuksissa, jotka sijaitsevat Kumpulan kaupunginosassa Isonniitynkadun ja Kumpulantaipaleen välisellä alueella. Pysäkkipaikan välittömässä läheisyydessä ei ole yhtään asuinrakennusta. 400 asukasta tuottaa vuotta 2023 koskevan liikennetutkimustiedon perusteella Helsingissä noin 280 joukkoliikennematkaa päivässä. Jos oletetaan, että näistä joukkoliikennematkoista puolet tehtäisiin raitiolinjan 13 suunnassa, pysäkistä hyötyviä päivittäisiä matkoja olisi noin 140.

Poikkikulun kohdalta piirretyn ympyrän (r=400 m) sisään jää asuinrakennuksia myös Vallilan kaupunginosan puolella, monet niistä Karstulantiellä. Kyseinen alue tukeutuu kuitenkin ensisijaisesti Mäkelänkatua kulkevaan joukkoliikenteeseen. Esimerkiksi Pasilan suuntaan pääsee matkustamaan käyttäen Mäkelänrinteen raitiopysäkkiä. Suora kävely-yhteys Karstulantieltä tarkastellulle uudelle pysäkille on luonteeltaan epävirallinen ja sillä on suuria korkeuseroja. Varsinaisten kävely-yhteyksien puuttuessa pysäkillä ei voida olettaa olevan merkittävää käyttäjäpotentiaalia Vallilan puolella. Reitin esteettömyydessä on niin suuria puutteita, että pysäkki ei olisi Vallilan suunnasta lainkaan ikäihmisten ja liikuntarajoitteisten saavutettavissa.

Uusia työpaikkoja tai muita merkittäviä matkustuskohteita uusi pysäkki ei raitiolinjan 13 piiriin juuri toisi. Mäkelänrinteen uintikeskus, Urhea-halli ja Mäkelänrinteen lukio ovat Velodromin pysäkin vaikutusalueella. Myös esimerkiksi Kumpulan kampus jää houkuttelevan kävelyetäisyyden ulkopuolelle; raitiolinjan 13 nykyisistä pysäkeistä Nylanderinpuisto on lähempänä Kumpulan kampusta, kuin tarkasteltu uusi pysäkki. Tarkastellun pysäkin palvelualueeseen kuuluisi kuitenkin jalkapalloseura Käpylän pallon harjoituskeskus (KäPa Campus). Jalkapalloseuralta saatujen tietojen mukaan harjoituskeskusta käyttäisi enimmillään noin 400 henkilöä arkipäivässä. Ei ole tiedossa, miten käyttäjien matkat suuntautuvat, eikä myöskään ole tietoa matkojen kulkutapajakaumasta. Vuonna 2023 Helsingissä toteutuneen joukkoliikenteen kulkutapaosuuden (24 %) perusteella voidaan kuitenkin arvioida, että KäPa campus tuottaisi arkipäivisin yhtensä noin 200 joukkoliikennematkaa.

Karkeana asiantuntija-arviona voi esittää, että pysäkki palvelisi arkipäivisin 150–200 matkaa eli sillä tehtäisiin 75–100 nousua arkipäivässä (molemmat suunnat yhteensä). Arvio vastaa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen tekemää liikennemallitarkastelua, jonka mukaan pysäkillä tehtäisiin arkipäivisin noin 100 nousua.

Kätilöopiston alueen asemakaavan vaikutus käyttäjäpotentiaaliin

Kätilöopiston alueen nähtävillä oleva asemakaava mahdollistaa entisen sairaala-alueen asukasluvun kasvun tulevaisuudessa noin 850 asukkaalla. Uudet asukkaat sijoittuvat osittain noin 400 metrin todellisen kävelyetäisyyden päähän tarkastellusta raitiopysäkistä lisäten sen käyttäjäpotentiaalia. Uusi maankäyttö ei kuitenkaan sijaitse pysäkin välittömässä läheisyydessä vaan houkuttelevan kävelyetäisyyden ylärajalla. Vaikka uusien asukkaiden joukkoliikennematkoista puolet tehtäisiin tarkastellun pysäkin kautta, nousijamäärä ei riittäisi kompensoimaan matka-ajan pidentymisen vuoksi menetettäviä matkustajia. Uutta maankäyttöä palvelee tulevaisuudessa ensisijaisesti Kätilöopisto-niminen bussipysäkkipari Sofianlehdonkadulla. Lisäksi Velodromin joukkoliikennesolmukohta on suurimmasta osasta aluetta alle 600 metrin kävelymatkan päässä.

Käsittely

Vastaehdotus:
Mia Haglund: Poistetaan kappaleen neljä (4) viimeinen virke. Kappaleen loppuun lisätään: "Uuden pysäkin lisäämisen arviointia jatketaan kun Kätilöopiston uuden asuinalueen suunnittelu, asukasmäärät ja toteutuksen aikataulu tarkentuvat. Arvioinnin jatkossa tuolloin tutkitaan tarkemmin myös Vallilanlaakson jalkapallokenttien käyttäjien sekä Kumpulan kampuksen potentiaalinen vaikutus pysäkin kannattavuuteen. Lisäksi tarkastellaan lähialueen muuta uusia matkustajia tuottavia maankäytön mahdollisuuksia. Tämän ohella harkitaan liikennemallinnuksen lisäksi laadullisen tiedon keräämistä pysäkin ja sen tuottaman matka-ajan pidennyksen vaikutuksista nykyisten matkustajien liikennevälinevalintoihin, esimerkiksi kyselytutkimuksen avulla."

Kannattaja: Otso Kivekäs

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Mia Haglundin vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna.

Jaa-äänet: 2
Otto Meri, Risto Rautava

Ei-äänet: 10
Silja Borgarsdottir Sandelin, Mia Haglund, Otso Kivekäs, Olli-Pekka Koljonen, Sami Kuusela, Tuomas Nevanlinna, Jenni Pajunen, Katri Penttinen, Saana Rossi, Anni Sinnemäki

Tyhjä: 1
Mika Raatikainen

Poissa: 0

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä Mia Haglundin vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen äänin 2–10 (1 tyhjä).

17.12.2024 Pöydälle

10.12.2024 Pöydälle

Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot

Juho Björkman, liikenneinsinööri: 09 310 52627

juho.bjorkman@hel.fi

Detta beslut publicerades 29.05.2025

FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING

Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.

Tillämpat lagrum: 136 § i kommunallagen

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Timo Lindén, stadssekreterare, telefon: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi

Bilagor

3. Kirjelmä 19.1.2025
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.