Avustuksen myöntäminen, järjestöavustukset 2025, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Mieli Helsingin mielenterveys ry:n oikaisuvaatimus sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan 10.12.2024 § 260 päätökseen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttötalousmäärärahoista myönnettäviin avustuksiin vuodelle 2025
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hylätä Mieli Helsingin mielenterveys ry:n oikaisuvaatimuksen sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan 10.12.2023 § 260 päätöksestä koskien sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttötalousmäärärahoista myönnettäviä avustuksia vuodelle 2025.
Oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole esitetty sellaisia perusteluja, joiden vuoksi se tulisi hyväksyä.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Taustaa
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti 10.12.2024 § 260 sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttötalousmäärärahoista myönnettävistä avustuksista vuodelle 2025.
Mieli Helsingin mielenterveys ry on tehnyt 12.1.2025 päivätyn oikaisuvaatimuksen lautakunnan 10.12.2024 § 260 päätökseen. Oikaisuvaatimus on liitteenä 1. Oikaisuvaatimus on tehty kuntalain 138 §:n mukaisessa määräajassa ja oikealle toimielimelle.
Oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti päätöksellään 10.12.2024 § 260 olla myöntämättä Mieli Helsinki mielenterveys ry:n hakemaa 17 000 euron avustusta. Avustusta haettiin mielenterveys- ja kriisityöhön liittyvään monimuotoiseen vapaaehtoistoimintaan ja kehittämistyöhön. Yhdistys kouluttaa henkilökohtaisia tukihenkilöitä, tuottaa henkilökohtaista tukitoimintaa sekä myös erilaisia ryhmämuotoisia mm. yksinäisyyttä ehkäiseviä ryhmämuotoisia toimintoja. Yhdistys tekee yhteistyötä Helsingin sote-toimijoiden kanssa järjestämällä näiden asiakkaille tukihenkilöitä ja ryhmätoimintaa.
Yhdistys toteaa oikaisuvaatimuksessa päätöksen perustelun olevan ympäripyöreä ja ettei päätöksessä avata millä perusteella yhdistyksen toiminta on luokiteltu epätarkoituksenmukaiseksi avustuskokonaisuuden ja/tai myöntämiskriteerien osalta. Yhdistyksen näkemyksen mukaan oikaisuvaatimuksen tekeminen on käytännössä mahdotonta, sillä muiden hakijoiden hakemukset eivät ole Mieli Helsingin Mielenterveys ry:n käytettävissä. Yhdistys toteaa Mieli Helsingin Mielenterveys ry:n toiminnan olevan Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen lakisääteisiä palveluja täydentävää ja samalla myös palvelutuotannon kuluja vähentävää.
Yhdistyksen mukaan Helsingin kaupungin sote-palvelujen toimijoilta tulee jatkuvasti tukihenkilötiedusteluja. Yhdistys ilmoittaa tarjoavansa mielellään sote-palvelujen asiakkaille mielenterveyttä vahvistavaa ja veloituksetonta apua Mieli ry:n konseptin avulla koulutettujen vapaaehtoisten avulla.
Mieli Helsingin Mielenterveys pyytää oikaisuvaatimuksessaan vuoden 2025 avustuspäätöstä oikaistavaksi hakemuksensa mukaiseksi tai avustuksen osittaista myöntämistä 5000 eurolla, jotta yhdistys selviäisi välttämättömistä tilakuluista ja pystyisi siten jatkamaan tukipalvelujen tarjoamista. Yhdistyksen mukaan avustus on tärkeä toiminnan ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi.
Yhdistys viittaa oikaisuvaatimuksessaan myös vuonna 2022 ilmi tulleeseen kavallustapaukseen, josta on annettu tuomio käräjäoikeudessa 13.12.2024.
Oikaisuvaatimuksen hylkäämisen perusteet
Lautakunnan päätöksessä 10.12.2024 § 260 Mieli Helsingin mielenterveys ry:n avustushakemuksen hylkäämisen peruste oli se, että avustuskokonaisuudessa todettiin olevan hakemuksia, jotka olivat tarkoituksenmukaisempia avustuskokonaisuuden ja myöntämiskriteereiden kannalta. Mieli Helsingin mielenterveys ry:n toimintoihin ei siten esitetty eikä myönnetty avustusta.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätöksessä 10.12.2024 § 260 edellä mainittu kavallustapaus ei ole ollut avustushakemuksen hylkäämisen perusteena.
Avustusten kriteerit
Kaupunginhallitus päätti 26.9.2022 § 661 hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustusten kriteerit. Yleisperiaatteena on, että avustuksen piiriin hyväksyttävän toiminnan tulee tukea voimassa olevan kaupunkistrategian ja kaupunginvaltuuston hyväksymän lakisääteisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen suunnitelman tavoitteiden toteutumista. Avustuksilla tuetaan helsinkiläisten hyvinvointia ja terveyttä edistävää sekä hyvinvointieroja kaventavaa toimintaa.
Avustusten jakamisessa kiinnitetään huomiota järjestöjen yleishyödyllisyyteen, toiminnan vaikuttavuuteen sekä järjestöjen omavaraisuuteen. Avustuksen saajalla tulee olla omaa varainhankintaa tai muuta toimintaresurssia (esimerkiksi vapaaehtoistyö), jotta toiminta ei kokonaan ole yhden ulkoisen rahoittajan tuen varassa.
Avustus kohdennetaan pääsääntöisesti välittömään auttamis- ja tukemistoimintaan, joten välillistä järjestötyötä, kuten yhteistyötä muiden järjestöjen kanssa ja järjestön tunnetuksi tekemistä, ei ensisijaisesti avusteta eikä myöskään järjestötoiminnan hallinnollisia ja vieraanvaraisuuteen liittyviä kuluja (esimerkiksi kokouskulut, tarjoilut, toimistotarvikkeet, kalusteet, ATK, internet, AV-laitteet, puhelin, posti, matka- tai päivärahat, henkilökunnan koulutus, julkaisujen tilaaminen tai tuottaminen, korjausrakentaminen ja remontointi, yleiset kiinteistönhoitokulut) eikä sellaisia ajanvietteeseen liittyviä kuluja, jotka järjestön tai osallistujien voidaan katsoa pystyvän kustantamaan itse (esimerkiksi luentopalkkiot, juhlat ja retket).
Avustuksia ei myönnetä kertaluontoiseen toimintaan. Toiminnan tulee olla pitkäjänteistä ja jatkuvamuotoista. Avustusta ei myönnetä uskonnolliseen tai poliittiseen toimintaan, eikä sellaiseen toimintaan, johon hakija saa muuta Helsingin kaupungin avustusta.
Pelastustoiminnan avustukset kohdennetaan järjestöille, joiden toiminta kytkeytyy onnettomuuksien ehkäisyyn, pelastustoimintaan tai väestönsuojelun edistämiseen Helsingin kaupungissa.
Avustusten jakamisessa noudatettavat ohjeet ja periaatteet
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttötalousmäärärahoista myönnettäviä avustuksia koskevan päätösesityksen valmistelussa noudatettiin Helsingin kaupungin avustusten yleisohjetta (kaupunginhallitus 28.10.2019 § 723, liite 2). Lisäksi kaupunginhallitus päätti 26.9.2022 § 661 avustuskriteerit (liite 3), jotka täydentävät kaupungin avustusten yleisohjeita. Valtion rahoituksesta jaettavien avustusten tulee tukea sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä, joka kytkeytyy hyvinvointialueen lakisääteisiin tehtäviin (sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut).
Vuonna 2025 sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustuksilla tuetaan hyvinvointia ja terveyttä edistävää sekä hyvinvointi- ja terveyseroja kaventavaa toimintaa, joka täydentää sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen lakisääteisiä palveluja sekä edistää kaupunkistrategian ja hyvinvointisuunnitelman tavoitteita. Avustettavaksi esitetty toiminta kohdentuu lapsiperheiden ja nuorten vertaistukeen, lähisuhde- ja väkivaltatyöhön, mielenterveyden tukeen, vammaisten perheiden ja omaishoitajien vertaistukeen, päihdetyöhön, ikäihmisten toimintakykyä tukeviin toimintoihin sekä pelastustoimea täydentäviin toimintoihin.
Avustusten valmistelu sekä päätöksenteko ovat harkinnanvaraisia. Avustuskokonaisuudessa on vuodelle 2025 esitetty sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnalle avustettavaksi hakemuksia, jotka ovat tarkoituksenmukaisia avustuskokonaisuuden ja myöntämiskriteereiden kannalta. Mieli Helsingin Mielenterveys ry:n avustettavaksi haettu toiminta ei tässä harkinnassa päätynyt avustettavaksi. Avustettavaksi esitettiin järjestöjä, jotka parhaiten tukevat ja täydentävät sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen lakisääteisiä palveluja ja siten muodostavat sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen kannalta tarkoituksenmukaisen avustuskokonaisuuden. Määräraha ei myöskään riitä kaikkien hakijoiden avustamiseen.
Mieli Helsingin Mielenterveys ry ei ole oikaisuvaatimuksessaan esittänyt sen kaltaisia uusia perusteluita, joiden perusteella aikaisempi lautakunnan päätös perusteluineen tulisi ratkaista yhdistyksen oikaisuvaatimuksessaan esittämällä tavalla.
Muutoksenhaku
Tähän päätökseen voidaan hakea muutosta Helsingin hallinto-oikeudelta kunnallisvalituksella. Hallinto-oikeus voi tutkia valituksen ainoastaan kuntalain 135 §:stä ilmenevillä perusteilla. Kunnallisvalituksen valitusperusteet ilmenevät tämän päätöksen liitteenä olevasta muutoksenhakuohjeesta.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja 19.12.2024 § 273
10.12.2024 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
26.11.2024 Pöydälle
Detta beslut publicerades 23.01.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Föredragande
Mer information fås av
Marianne Neijonen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 29263