Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 15.4.2025 § 87 (autovaurio)
Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 15.4.2025 § 87 (autovaurio)
Päätösehdotus
Kaupunkiympäristölautakunta päättää hylätä kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 15.4.2025 (87 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.
Esittelijän perustelut
Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös
Kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö on päätöksellään 15.4.2025 (87 §) hylännyt 9.10.2024 Yhdyskunnantiellä Tuusulanväylän alikulussa tapahtuneeseen autovaurioon liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen.
Esitetyt vaatimukset ja perusteet
Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan määrältään yksilöimättömän vahingonkorvausvaatimuksensa liittyen 9.10.2024 kello 22.30 Yhdyskunnantiellä Tuusulanväylän alikulussa tapahtuneeseen autovaurioon. Hakija vaatii kaupunkia korvaamaan täysimääräisesti ajoneuvon tuhoutumisesta aiheutuneet vahingot. Hakijan ajoneuvo sammui alikulussa olleeseen veteen, ja hinausauton saapuessa paikalle vesi oli noussut jo puoleen väliin autoa. Ajoneuvo tuhoutui korjauskelvottomaksi. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.
Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessaan muun ohessa, että kaupunki on laiminlyönyt kunnossapitovelvollisuutensa. Kaupunki oli saanut vahinkopäivän aamulla 9.07 palautteen läheisen Saramäentien avo-ojan viemärin tukkeutumisesta, mutta toimenpiteisiin ei ollut ryhdytty ajoissa. Tulviminen ei ollut ennalta-arvaamatonta, sillä rankkasateet olivat tiedossa. Hakijan omaa myötävaikutusta ei voida pitää asiassa ratkaisevana, sillä veden määrää ei voinut arvioida oikein. Näkyvyys oli heikko ja tilanne yllättävä.
Oikaisuvaatimuksen tutkittavaksi ottaminen
Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt asianosainen.
Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lähetetty hakijalle tiedoksi sähköpostilla 15.4.2025. Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle on saapunut 16.4.2025 eli säädetyssä määräajassa.
Perustelut
Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten kautta. Kaupungin vastuu ei ole tuottamuksesta riippumatonta ns. ankaraa vastuuta, vaan kaupungin vahingonkorvausvastuun syntyminen edellyttää tuottamusta eli huolimattomuutta, virhettä tai laiminlyöntiä. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä. Vahingonkärsijän mahdollinen oma myötävaikutus voi alentaa tai poistaa kunnossapidosta vastuussa olevan korvausvastuun.
Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan lisäksi kunnossapitolain (669/1978) kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta. Vahingonkorvausvastuuta arvioidaan suhteessa ennen vahinkoa tehtyihin kunnossapitotoimenpiteisiin. Korvausvastuun edellytyksenä on, että kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti taikka kadun kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty, ja virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä on syy-yhteys.
Asiassa saadun selvityksen mukaan kunnossapidon urakoitsija on saanut päivystyksestä vahinkopäivänä 9.10.2024 klo 21.22 ilmoituksen, että vahinkopaikalla tulvii. Urakoitsija on tarkistanut kohteen 9.10.2024 klo 22.19, ja soittanut HSY:n vikapäivystykseen, pumppaamon päivystykseen sekä pelastuslaitokselle. Urakoitsija on sulkenut kadun klo 00 pelastuslaitoksen pyynnöstä. Vedet on poistettu kadulta ja tie avattu uudelleen seuraavana aamuna 10.10.2024 klo 8 mennessä.
Kaupungille 9.10.2024 klo 9.07 tullut palaute Saramäentien avo-ojan viemäriaukon tukkeutumisesta ei ole koskenut veden tulvimista Yhdyskunnantien alikulkuun, vaan sitä, että kyseinen oja on roskainen ja siinä olevan viemärin suuaukko tukossa. Kunnossapidon 11.10.2024 paikalla tekemässä katselmuksessa ei ole todettu suuaukon olleen tukossa. Kyseinen avo-ojan viemäriaukko on edeltävän kerran ennen vahinkoa käyty siivoamassa 17.9.2024.
Ilmatieteen laitoksen Kumpulan havaintoasemalla tehtyjen mittausten mukaan vahinkopäivänä 9.10.2024 klo 10.30 oli alkanut vesisade, ja vettä oli satanut vahinkohetkeen klo 22.30 mennessä 35,95 mm. Koko vuorokauden sademäärä on ollut yhteensä 48,71 mm. Ilmatieteen laitoksen määritelmän mukaan yli 15 mm sademäärää 12 tunnissa ja yli 20 mm sademäärää vuorokaudessa pidetään rankkasateena.
Vahinkopäivänä tullut sade on aiheuttanut Saramäentien avo-ojan tulvimisen ja veden kertymisen kadulle vahinkopäivän iltana. Kunnossapito on tullut paikalle välittömästi saatuaan tiedon kadun tulvimisesta ja ryhtynyt toimenpiteisiin veden poistamiseksi kadulta. Ottaen huomioon, ettei Saramäentien avo-ojan tukkeutuminen ole kunnossapidon selvityksen mukaan aiemmin aiheuttanut tulvimista Yhdyskunnantiellä, ei sitä, että kunnossapito ei ole reagoinut vahinkopäivän aamulla tulleeseen, ojan ja viemäriaukon roskaisuutta koskevaan palautteeseen saman työpäivän aikana, voida pitää vahinkopaikan kunnossapidon laiminlyöntinä. Selvityksen perusteella Saramäentien avo-oja viemärin suuaukko ei ole myöskään ollut tukossa, vaan tulviminen on johtunut poikkeuksellisesta rankkasateesta.
Hakija on ajanut ajoneuvollaan alikulkuun, joka on ollut jo silloin veden peitossa. Hakijan mukaan hän ei ole pystynyt arvioimaan veden määrää, koska näkyvyys on ollut heikko ja tilanne yllättävä. Hakijan ajoneuvo sammui, kun hakijan edessä ajava sekä vastaantuleva ajoneuvo nostattivat vettä hakijan ajoneuvon päälle.
Hakijan ajoneuvotyypin käyttöohjeiden mukaan autoon pääsevä vesi voi vaurioittaa moottoria, sähkölaitteita ja vaihteistoa. Vesi voi myös imeytyä moottoriin ilman imuputken kautta ja johtaa moottorivaurioon. Ohjeiden mukaan jos autolla on ajettava vesiesteen yli, tyynen veden korkeus saa vastata korkeintaan korin alareunan korkeutta. Ajajan on huomioitava, että edellä ajavat tai vastaan tulevat autot voivat saada aikaan aaltoja, minkä seurauksena suurin sallittu vedenkorkeus voi ylittyä.
Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.
Hakija ei oman kertomuksensa mukaan ole pystynyt havaitsemaan alikulussa olleen veden syvyyttä ajaessaan siihen. Hakija on siten ottanut tietoisen riskin ajoneuvonsa vaurioitumisesta ajaessaan tuntemattoman syvyiseen veteen erityisesti sellaisella hetkellä, kun edessä on ajanut ja vastaan on tullut muuta liikennettä. Ottaen huomioon hakijan ajoneuvotyypin käyttöohjeet, ovat myös hakijan ajoneuvolle aiheutuneet vauriot olleet ennalta-arvattavat veteen ajamisen seuraukset.
Asiassa saadun selvityksen perusteella vahinkopaikan tulvimisen aiheuttaneen Saramäentien avo-ojan kunnossapitoa ei ole laiminlyöty, ja rankkasateesta johtuneeseen vahinkopaikan tulvimiseen on reagoitu asianmukaisesti vahinkopäivänä ilman aiheetonta viivytystä. Edellä esitetyin ja muutoin vahingonkorvaustiimin päällikön päätöksestä ilmenevin perustein kaupunki katsoo, ettei se ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään ja ettei se ole asiassa korvausvelvollinen.
Lopputulos
Edellä esitettyjen perusteluiden perusteella Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijan ajoneuvon vaurioitumisesta. Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, jotka antaisivat aihetta päätöksen muuttamiseen. Näin ollen kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään oikaisuvaatimuksen hylkäämistä.
Sovelletut säännökset
Kuntalaki (410/2015) 134 §, 137 §
Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1‒4 §
Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) 19 §
Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §
Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §
Toimivalta
Kuntalain 134 §:n mukaan oikaisuvaatimus lautakunnan sekä lautakunnan alaisen viranomaisen päätöksestä tehdään asianomaiselle lautakunnalle.
Föredragande
Mer information fås av
Inkeri Lehmusoksa, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 22794