Valtuutettu Juha Hakolan aloite mielenterveysasiamiehen toimen perustamisesta

HEL 2024-014078
Ärende 14. / 84 §

Valtuutettu Juha Hakolan aloite mielenterveysasiamiehen toimen perustamisesta

Helsingfors stadsfullmäktige

Päätös

Kaupunginvaltuusto katsoi aloitteen loppuun käsitellyksi.

Samalla kaupunginvaltuusto hyväksyi seuraavan toivomusponnen:

 
Kaupunginhallituksen tulee selvittää, miten kaupunkilaiset, mielenterveysavun hakijat ja heidän omaisensa voidaan nykyistä vahvemmin osallistaa mielenterveyspalvelujen kehittämiseen, budjetointiin, toteuttamiseen ja arviointiin. (Björn Månsson)

Käsittely

Valtuutettu Björn Månsson ehdotti valtuutettu Marcus Rantalan kannattamana hyväksyttäväksi seuraavan toivomusponnen:

 
Helsinkiläisten mielenterveys on koetuksella, ja mielenterveyden häiriöt ovat nousseet tärkeimmäksi työkyvyttömyyden aiheuttajaksi. Mielenterveyden ongelmat painavat erityisesti nuoria ja nuoria aikuisia.
 
 
 
Kaupunkilaisten oikeus hoitoon ei aina toteudu. Varhainen hoito perustasolla ehkäisee ongelmien monimutkaistumisen. Erityisesti ruotsinkielisen keskusteluhoidon tarpeessa oleville hoito ei toteudu yhdenvertaisesti omakielisten mielenterveyspalveluiden heikon saatavuuden takia.
 
 
 
Kaupunkilaiset kokevat ongelmia mielenterveyspalvelujen saatavuudessa. He myös kokevat, että palveluihin ja niiden laatuun on vaikea vaikuttaa. Sosiaali- ja terveydenhuollon mielenterveyspalvelut eivät ole osallistavan budjetoinnin OmaStadi-toiminnan piirissä.
 
 
 
Mielenterveyspalvelujen kehittämisessä, toteuttamisessa ja arvioinnissa tulee lisätä palvelujen käyttäjien ja omaisten osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia.
 
 
 
Kaupunginhallituksen tulee selvittää, miten kaupunkilaiset, mielenterveysavun hakijat ja heidän omaisensa voidaan nykyistä vahvemmin osallistaa mielenterveyspalvelujen kehittämiseen, budjetointiin, toteuttamiseen ja arviointiin.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi ensin yksimielisesti kaupunginhallituksen ehdotuksen.

9 äänestys

Valtuutettu Björn Månssonin ehdottama toivomusponsi JAA, vastustus EI

JAA-ehdotus: Valtuutettu Björn Månssonin ehdottama toivomusponsi
EI-ehdotus: Vastustaa

Jaa-äänet: 65
Hilkka Ahde, Mahad Ahmed, Tarik Ahsanullah, Ted Apter, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Nita Austero, Harry Bogomoloff, Maaret Castrén, Fatim Diarra, Laura Finne-Elonen, Elisa Gebhard, Mia Haglund, Juha Hakola, Timo Harakka, Eveliina Heinäluoma, Fardoos Helal, Veronika Honkasalo, Shawn Huff, Ville Jalovaara, Mikael Jungner, Kati Juva, Atte Kaleva, Otso Kivekäs, Mai Kivelä, Tapio Klemetti, Laura Kolbe, Vesa Korkkula, Minja Koskela, Noora Laak, Heimo Laaksonen, Ajak Majok, Petra Malin, Nina Miettinen, Sami Muttilainen, Björn Månsson, Tuomas Nevanlinna, Reeta Niemisvirta, Matti Niiranen, Johanna Nuorteva, Tom Packalén, Matias Pajula, Amanda Pasanen, Terhi Peltokorpi, Katri Penttinen, Suvi Pulkkinen, Marcus Rantala, Tuomas Rantanen, Risto Rautava, Nasima Razmyar, Pekka Sauri, Mirita Saxberg, Oula Silvennoinen, Anni Sinnemäki, Nina Suomalainen, Ilkka Taipale, Byoma Tamrakar, Coel Thomas, Tuomas Tuomi-Nikula, Joona Turtiainen, Thomas Wallgren, Reetta Vanhanen, Sinikka Vepsä, Maarit Vierunen, Ozan Yanar

Ei-äänet: 1
Otto Meri

Tyhjä: 14
Sirpa Asko-Seljavaara, Mika Ebeling, Jussi Halla-aho, Nuutti Hyttinen, Pia Kopra, Laura Korpinen, Teija Makkonen, Dani Niskanen, Hannu Oskala, Mikko Paunio, Mika Raatikainen, Mari Rantanen, Daniel Sazonov, Juhana Vartiainen

Poissa: 5
Harry Harkimo, Joel Harkimo, Petrus Pennanen, Wille Rydman, Osmo Soininvaara

Kaupunginvaltuusto hyväksyi valtuutettu Björn Månssonin ehdottaman toivomusponnen.

Se röstningsresultatet i tabellform

Äänestys 1

Medlem Fullmäktigegrupp
Ahde, Hilkka Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Ahmed, Mahad Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Ahsanullah, Tarik Kokoomuksen valtuustoryhmä
Apter, Ted Kokoomuksen valtuustoryhmä
Arajärvi, Pentti Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Arhinmäki, Paavo Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Austero, Nita Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Bogomoloff, Harry Kokoomuksen valtuustoryhmä
Castrén, Maaret Kokoomuksen valtuustoryhmä
Diarra, Fatim Vihreä valtuustoryhmä
Finne-Elonen, Laura Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Gebhard, Elisa Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Haglund, Mia Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Hakola, Juha Kokoomuksen valtuustoryhmä
Harakka, Timo Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Heinäluoma, Eveliina Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Helal, Fardoos Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Honkasalo, Veronika Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Huff, Shawn Vihreä valtuustoryhmä
Jalovaara, Ville Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Jungner, Mikael Kokoomuksen valtuustoryhmä
Juva, Kati Vihreä valtuustoryhmä
Kaleva, Atte Kokoomuksen valtuustoryhmä
Kivekäs, Otso Vihreä valtuustoryhmä
Kivelä, Mai Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Klemetti, Tapio Kokoomuksen valtuustoryhmä
Kolbe, Laura Keskustan valtuustoryhmä
Korkkula, Vesa Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Koskela, Minja Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Laak, Noora Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Laaksonen, Heimo Kokoomuksen valtuustoryhmä
Majok, Ajak Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Malin, Petra Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Miettinen, Nina Vihreä valtuustoryhmä
Muttilainen, Sami Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Månsson, Björn Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Nevanlinna, Tuomas Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Niemisvirta, Reeta Kokoomuksen valtuustoryhmä
Niiranen, Matti Kokoomuksen valtuustoryhmä
Nuorteva, Johanna Vihreä valtuustoryhmä
Packalén, Tom Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Pajula, Matias Kokoomuksen valtuustoryhmä
Pasanen, Amanda Vihreä valtuustoryhmä
Peltokorpi, Terhi Keskustan valtuustoryhmä
Penttinen, Katri Kokoomuksen valtuustoryhmä
Pulkkinen, Suvi Vihreä valtuustoryhmä
Rantala, Marcus Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Rantanen, Tuomas Vihreä valtuustoryhmä
Rautava, Risto Kokoomuksen valtuustoryhmä
Razmyar, Nasima Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Sauri, Pekka Vihreä valtuustoryhmä
Saxberg, Mirita Kokoomuksen valtuustoryhmä
Silvennoinen, Oula Vihreä valtuustoryhmä
Sinnemäki, Anni Vihreä valtuustoryhmä
Suomalainen, Nina Kokoomuksen valtuustoryhmä
Taipale, Ilkka Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Tamrakar, Byoma Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Thomas, Coel Vihreä valtuustoryhmä
Tuomi-Nikula, Tuomas Vihreä valtuustoryhmä
Turtiainen, Joona Kokoomuksen valtuustoryhmä
Wallgren, Thomas Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Vanhanen, Reetta Vihreä valtuustoryhmä
Vepsä, Sinikka Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Vierunen, Maarit Kokoomuksen valtuustoryhmä
Yanar, Ozan Vihreä valtuustoryhmä
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Meri, Otto Kokoomuksen valtuustoryhmä
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Asko-Seljavaara, Sirpa Kokoomuksen valtuustoryhmä
Ebeling, Mika Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä
Halla-aho, Jussi Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Hyttinen, Nuutti Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Kopra, Pia Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Korpinen, Laura Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Makkonen, Teija Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Niskanen, Dani Kokoomuksen valtuustoryhmä
Oskala, Hannu Vihreä valtuustoryhmä
Paunio, Mikko Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Raatikainen, Mika Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Rantanen, Mari Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Sazonov, Daniel Kokoomuksen valtuustoryhmä
Vartiainen, Juhana Kokoomuksen valtuustoryhmä
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Harkimo, Harry Liike Nyt Helsinki
Harkimo, Joel Liike Nyt Helsinki
Pennanen, Petrus Ei valtuustoryhmää
Rydman, Wille Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Soininvaara, Osmo Vihreä valtuustoryhmä
Stäng
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp Ja Nej Tomt Bort
Kokoomuksen valtuustoryhmä 18 1 4 0
Vihreä valtuustoryhmä 16 0 1 1
Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä 13 0 0 0
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä 11 0 0 0
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä 4 0 0 0
Keskustan valtuustoryhmä 2 0 0 0
Perussuomalaisten valtuustoryhmä 1 0 8 1
Ei valtuustoryhmää 0 0 0 1
Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä 0 0 1 0
Liike Nyt Helsinki 0 0 0 2
Stäng

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Valtuutettu Juha Hakola ja 31 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että Helsingin kaupunginhallitus käynnistää välittömästi selvitystyön mielenterveysasiamiehen toimen perustamiseksi. Aloite on liitteenä 1.

Mielenterveyden tukeminen sekä psykiatristen sairauksien hoito ja näihin liittyvä kuntoutus on laaja porrastettu kokonaisuus, joka käsittää erilaiset ennaltaehkäisevät ja matalan kynnyksen palvelut sekä avo-, välimuotoiset ja sairaalapalvelut yhdistettyinä muihin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin. Palvelujärjestelmä ja sen valvonta on rakennettu kattavaksi, minkä vuoksi erillisen mielenterveysasiamiehen tehtävää ei nähdä perusteltuna.

Helsingin kaupungin tarjoamien mielenterveyspalvelujen valikoima on kansallisesti tarkasteltuna monipuolinen ja kattava sekä laajoja ikäryhmiä palveleva. Viime vuosina on lisätty ja kehitetty erityisesti ennaltaehkäiseviä ja matalan kynnyksen mielenterveyspalveluja. Psykiatrisen erikoissairaanhoidon kehittämisen kärkihankkeita ovat olleet hyvä hoitoon pääsy ja kotiin vietävien, liikkuvien palvelujen valikoiman täydentäminen. Erityishuomiota on kiinnitetty haavoittuvimmassa asemassa oleviin asiakasryhmiin, kuten 13–17-vuotiaisiin nuoriin, 18–23-vuotiaisiin nuoriin aikuisiin, paljon palveluja tarvitseviin asiakkaisiin ja ikäihmisiin.

Helsinki on jo pitkään toteuttanut integroituja sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja, jossa asiakkaan ympärille kootaan tarvittavat sosiaali- ja terveydenhuollon sekä muut tarvittavat ammattilaiset. Terveys- ja hyvinvointikeskus -toimintamalliin liittyy myös monialainen hoidon suunnittelu, johon osallistuvat muun muassa perusterveydenhuolto, psykiatria, päihdepalvelut, asumisen suunnittelu ja toteutus, maahanmuuttopalvelut, lastensuojelu ja muut sosiaalipalvelut. Psykiatrinen sairaalaosastohoito on osa tätä kokonaisuutta. Helsingin kaupungin psykiatrialla tehdään palvelurajat ylittävää psykiatristen potilaiden kokonaishoidon suunnittelua sekä sairaala- että avohoitopalvelujen ja myös näiden välissä toimivien liikkuvien, kotiin vietävien avohoidon palvelujen järjestämisessä ja kehittämisessä.

Hoito perustuu mielenterveyspalvelujen portaittaiseen hoitojärjestelmään, jossa edetään oireiden vakavuusasteen mukaisesti. Arkielämän kriisien ohjatusta omahoidosta hoitojärjestelmä jatkuu aina psykiatriseen erikoissairaanhoitoon.

Mielenterveyspalveluihin ja psykiatriseen erikoissairaanhoitoon pääsee kiireellisessä avuntarpeessa välittömästi. Meilahden sairaalan psykiatriseen päivystykseen voivat ilman lähetettä hakeutua kiireellistä psykiatrista arviota ja hoitoa tarvitsevat yli 16-vuotiaat helsinkiläiset. Helsingin psykiatrinen päivystys eroaa muista päivystyksistä siten, että arvio tapahtuu suoraan psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa eikä vasta yleislääketieteen päivystäjän arvion perusteella. Alle 16-vuotiaiden psykiatrinen päivystys on Uudessa lastensairaalassa. Digitaaliset yhteydenottokanavat ovat käytössä ympäri vuorokauden.

Erikoissairaanhoitoon ja perusterveydenhuollon mielenterveyspalveluihin pääsy toteutuu hoitotakuun puitteissa. Psykiatrian lähetetyöryhmä arvioi psykiatrian erikoissairaanhoidon avohoitopalveluihin saapuvat lähetteet. Psykiatrisen avohoidon sisään on rakennettu monipuolisia palveluja. Palveluvalikoimaan kuuluvat muun muassa psykiatrian erikoislääkäreiden toteuttama konsultaatiotuki terveysasemille. Helsinki vastaa tahdosta riippumattoman hoidon järjestämisestä alueellaan. Psykiatrinen sairaalahoito järjestetään Auroran sairaalassa. Erityistä tukea tarvitseville psykiatrisille potilaille on tarjolla yhä kattavammin kotiin vietäviä välimuodon palveluita sekä päiväosastotoimintaa. Myös erityispotilasryhmät, kuten korkean väkivaltariskin potilaat ja maahanmuuttajat, on huomioitu.

Helsingissä toteutetaan Terapiat etulinjaan -mallin mukaista hoidon porrastusta. Hoidon tarpeen arvion tukena käytetään terapia- ja interventionavigaattoreita, joiden tuottaman ensijäsennyksen perusteella potilaalle pyritään osoittamaan ja aloittamaan tehokas ja tarpeen mukainen hoito nopeasti. Oirekuvaltaan kevyemmät elämäntilannekriisit toteutetaan perusterveydenhuollossa, koulu- tai opiskeluterveydenhuollossa, matalan kynnyksen mielenterveyspalvelu Miepeissä tai sosiaaliviranomaisten toteuttamana näyttöön perustuvien hoitomenetelmien avulla. Näihin palveluihin asiakas voi hakeutua ilman lähetettä. Miepit ja terveysasemilla palvelevat mielenterveys- ja päihdetyön hoitajat tuovat osaltaan psykiatrista erityisosaamista perustason palveluihin silloin, kuin muun perustason ammattilaisen antama hoito ei ole riittävää. Lyhytterapioita tuotetaan Helsingissä pääasiallisesti omana toimintana etulinjan lyhytterapiayksikössä ja sen palvelua täydennetään tarvittaessa myös palvelusetelillä saatavilla lyhytpsykoterapioilla. Lyhytterapiayksikössä on tarjolla myös ryhmäterapiaa.

Jokaisella terveysasemalla on nimetty kummipsykiatri, joka tarjoaa konsultaatiotukea ja hoitaa esimerkiksi pidempiä psykoterapioita harkittaessa laajemman psykoterapian tarpeen arvion ilman, että potilasta tarvitsee sen takia lähettää erikoissairaanhoidon palveluihin. Jos potilaan tilanne kuitenkin edellyttää laajempaa psykiatrista erityisosaamista vaativaa arviota, voidaan sekä perusterveydenhuollosta, erikoissairaanhoidosta että yksityisestä terveydenhuollosta laatia lähete Helsingin kaupungin psykiatriseen erikoissairaanhoitoon. Lähetekriteerit ja lähetteen laatimista koskevat ohjeet ovat nähtävillä kaupungin verkkosivuilla. Helsinki noudattaa sosiaali- ja terveysministeriön yhtenäisiä perusteita kiireettömälle hoidolle.

Aikuisikäisten kohdalla neuropsykiatristen häiriöiden tutkimus ja hoito on Helsingissä keskitetty mielialahäiriöpalveluiden neuropsykiatriseen työryhmään tilanteissa, joissa potilaalla ei ole tarvetta erikoissairaanhoidon tasoiselle hoidolle muiden, samanaikaisten mielenterveyden häiriöiden takia. Mikäli potilaalla on jo hoitosuhde psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa, tehdään neuropsykiatrinen tutkimus samassa työryhmässä, kun psyykkinen tilanne on riittävän vakaa. Neuropsykiatriseen työryhmään voi helsinkiläisestä potilaasta lähetteen laatia lääkäri mistä tahansa terveydenhuollon yksiköstä. Neuropsykiatrinen työryhmä vastaa myös perustason lääkitystä, diagnostiikan varmentamista ja jatkohoitoa koskeviin konsultaatioihin.

Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut jakaantuvat myös perustason palveluihin, kuten terveysasemat, lastenneuvolat, koulu- ja opiskelija terveydenhuolto sekä perheneuvola, jotka vastaavat lievien mielenterveyshäiriöiden hoidosta. Lasten ja nuorten erityisvastaanotot on erikoislääkärijohtoinen perustason erikoissairaanhoitoa tuottava yksikkö, joka hoitaa lasten ja nuorten keskivaikeat mielenterveyshäiriöt ja tekee tiivistä yhteistyötä myös nuorten päihdepalvelu Pysäkin kanssa. Vaativampi lasten- ja nuorisopsykiatrinen erikoissairaanhoito, käsittäen myös osastohoidon, toteutetaan HUSissa.

Toukokuun alussa 2025 voimaan tuleva lasten- ja nuorten terapiatakuu tulee edellyttämään toimialat ylittävää ammattilaisten yhteistyötä. Terapiat etulinjaan -hankkeen turvin sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökuntaa koulutetaan mielenterveyshäiriöiden tunnistamiseen ja arviointiin käytettävien hoitomenetelmien ja -interventioiden käyttöön.

Aluehallintovirasto, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ja sosiaali- ja terveysministeriö valvovat potilaiden etuja ja oikeuksien toteutumista. Terveys- ja päihdepalveluissa seurataan säännöllisesti perustason palvelujen hoitoon pääsyn toteutumista, myös erikoissairaanhoidon hoitotakuun piirissä toimivien yksiköiden, kuten Mieppien ja mielenterveys- ja päihdehoitajien, osalta. Omavalvonta Helsingin kaupungilla on riittävää, toimivaa ja hyvin organisoitua ja yksiköiden omavalvontasuunnitelmat
on vastikään päivitetty.

Helsingin kaupungilla mielenterveyspalvelut toteutetaan osana terveys- ja hyvinvointikeskuspalveluja pyrkien saumattomiin hoito- ja palveluketjuihin eri palvelujen välillä. Tavoitteena on, että potilas saa tarvitsemansa tuen ja avun oikea-aikaisesti ja oikeassa paikassa, millä pyritään ehkäisemään oireiden pitkittymistä ja vaikeutumista. Selkeän hoidon porrastuksen ja työnjaon lisäksi potilaita tukevat ja neuvovat puolueettomat sosiaali- ja potilasasiavastaavat, ja valvonnasta vastaavat toimialan omavalvonnan lisäksi myös viranomaistahot.

Mielenterveyspalvelujen kehittämisessä, toteuttamisessa ja arvioinnissa tulee lisätä palvelujen käyttäjien ja omaisten osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia.

Asiasta on saatu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan lausunto. Esitys on lausunnon mukainen.

Hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 4 momentin mukaan kaupunginvaltuustossa käsitellään vastaus aloitteeseen, jonka on allekirjoittanut vähintään 25 valtuutettua. Kaupunginhallituksen on esitettävä antamansa vastaus käsiteltäväksi kaupunginvaltuustossa viimeistään kahdeksan kuukauden kuluessa aloitteen jättämisestä.

Stäng

Kaupunginhallitus 07.04.2025 § 216

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto katsoo aloitteen loppuun käsitellyksi.

Käsittely

Vastaehdotus:
Marcus Rantala: Lisätään uusi kappale esittelijän perustelujen loppuun: "Mielenterveyspalvelujen kehittämisessä, toteuttamisessa ja arvioinnissa tulee lisätä palvelujen käyttäjien ja omaisten osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia. "

Kannattaja: Johanna Laisaari

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä Marcus Rantalan vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

31.03.2025 Pöydälle

11.03.2025 Pöydälle

Esittelijä
kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula
Lisätiedot

Jan Ihatsu, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36276

jan.ihatsu@hel.fi

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 25.03.2025 § 57

Lausunto

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle valtuutettu Juha Hakolan ja 31 muun valtuutetun aloitteesta koskien mielenterveysasiamiehen toimen perustamisesta seuraavan lausunnon:

“Aloitteessa esitetään, että Helsingin kaupunginhallitus käynnistää välittömästi selvitystyön mielenterveysasiamiehen toimen perustamiseksi.

Aloitteessa todetaan, että mielenterveysongelmat ovat yhä useammin esillä yhteiskunnassamme, ja niiden vaikutukset yksilöihin ja yhteisöihin ovat merkittäviä. Mielenterveyshäiriöt ovat yksi yleisimmistä syistä sairauspoissaoloihin ja työkyvyttömyyseläkkeisiin. Myös nuorten mielenterveysongelmat ovat kasvussa, mikä näkyy lisääntyneinä koulupoissaoloina ja oppimisvaikeuksina.

Aloitteessa todetaan lisäksi, että vaikka Helsingissä on tarjolla monia mielenterveyspalveluja, niiden saatavuus ei vastaa nykyiseen tarpeeseen. Jonot hoitoon ovat pitkiä, ja mielenterveyspalvelujen koordinointi eri tahojen välillä voi olla hankalaa. Mielenterveysasiamies toimisi itsenäisenä ja puolueettomana viranomaisena, joka valvoisi palvelujen laatua, auttaisi kaupunkilaisia heidän oikeuksiensa toteutumisessa ja tarjoaisi tukea palvelujärjestelmässä navigoimiseen.

Yhteenveto palveluista

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta toteaa, että mielenterveyden tukeminen sekä psykiatristen sairauksien hoito ja näihin liittyvä kuntoutus on laaja porrastettu kokonaisuus, joka käsittää erilaiset ennaltaehkäisevät ja matalan kynnyksen palvelut sekä avo-, välimuotoiset ja sairaalapalvelut yhdistettyinä muihin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin. Palvelujärjestelmä ja sen valvonta on rakennettu kattavaksi, minkä vuoksi erillisen mielenterveysasiamiehen tehtävää ei nähdä perusteltuna.

Helsingin kaupungin tarjoamien mielenterveyspalvelujen valikoima on kansallisesti tarkasteltuna monipuolinen ja kattava sekä laajoja ikäryhmiä palveleva. Viime vuosina on lisätty ja kehitetty erityisesti ennaltaehkäiseviä ja matalan kynnyksen mielenterveyspalveluja. Psykiatrisen erikoissairaanhoidon kehittämisen kärkihankkeita ovat olleet hyvä hoitoon pääsy ja kotiin vietävien, liikkuvien palvelujen valikoiman täydentäminen. Erityishuomiota on kiinnitetty haavoittuvimmassa asemassa oleviin asiakasryhmiin, kuten 13–17- vuotiaisiin nuoriin, 18–23-vuotiaisiin nuoriin aikuisiin, paljon palveluja tarvitseviin asiakkaisiin ja ikäihmisiin.

Helsinki on jo pitkään toteuttanut integroituja sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja, jossa asiakkaan ympärille kootaan tarvittavat sosiaali- ja terveydenhuollon sekä muut tarvittavat ammattilaiset. Terveys- ja hyvinvointikeskus -toimintamalliin liittyy myös monialainen hoidon suunnittelu, johon osallistuvat muun muassa perusterveydenhuolto, psykiatria, päihdepalvelut, asumisen suunnittelu ja toteutus, maahanmuuttopalvelut, lastensuojelu ja muut sosiaalipalvelut. Psykiatrinen sairaalaosastohoito on osa tätä kokonaisuutta. Helsingin kaupungin psykiatrialla tehdään palvelurajat ylittävää psykiatristen potilaiden kokonaishoidon suunnittelua sekä sairaala- että avohoitopalvelujen ja myös näiden välissä toimivien liikkuvien, kotiin vietävien avohoidon palvelujen järjestämisessä ja kehittämisessä.

Hoito perustuu mielenterveyspalvelujen portaittaiseen hoitojärjestelmään, jossa edetään oireiden vakavuusasteen mukaisesti. Arkielämän kriisien ohjatusta omahoidosta hoitojärjestelmä jatkuu aina psykiatriseen erikoissairaanhoitoon.

Mielenterveyspalveluihin ja psykiatriseen erikoissairaanhoitoon pääsee
kiireellisessä avuntarpeessa välittömästi. Meilahden sairaalan yhteispäivystykseen voivat ilman lähetettä hakeutua kiireellistä psykiatrista
arviota ja hoitoa tarvitsevat yli 16-vuotiaat helsinkiläiset. Päivystyksellisen psykiatrisen hoidon tarpeessa olevat potilaat ohjataan yhteispäivystyksessä suoraan psykiatrian linjalle hoidettavaksi. Tältä osin malli eroaa useimmista muista yhteispäivystyksistä, joissa psykiatriset potilaat ohjautuvat pääosin yleislääketieteen linjalle. Alle 16-vuotiaiden psykiatrinen päivystys on Uudessa lastensairaalassa. Digitaaliset yhteydenottokanavat ovat käytössä ympäri vuorokauden.

Erikoissairaanhoitoon ja perusterveydenhuollon mielenterveyspalveluihin pääsy toteutuu hoitotakuun puitteissa. Psykiatrian lähetetyöryhmä arvioi psykiatrian erikoissairaanhoidon avohoitopalveluihin saapuvat lähetteet. Psykiatrisen avohoidon sisään on rakennettu monipuolisia palveluja. Palveluvalikoimaan kuuluvat muun muassa psykiatrian erikoislääkäreiden toteuttama konsultaatiotuki terveysasemille. Helsinki vastaa tahdosta riippumattoman hoidon järjestämisestä alueellaan. Psykiatrinen sairaalahoito järjestetään Auroran sairaalassa. Erityistä tukea tarvitseville psykiatrisille potilaille on tarjolla yhä kattavammin kotiin vietäviä välimuodon palveluita sekä päiväosastotoimintaa. Myös erityispotilasryhmät, kuten korkean väkivaltariskin potilaat ja maahanmuuttajat, on huomioitu.

Helsingissä toteutetaan Terapiat etulinjaan -mallin mukaista hoidon porrastusta. Hoidon tarpeen arvion tukena käytetään terapia- ja interventionavigaattoreita, joiden tuottaman ensijäsennyksen perusteella potilaalle pyritään osoittamaan ja aloittamaan tehokas ja tarpeen mukainen hoito nopeasti. Oirekuvaltaan kevyemmät elämäntilannekriisit toteutetaan perusterveydenhuollossa, koulu- tai opiskeluterveydenhuollossa, matalan kynnyksen mielenterveyspalvelu Miepeissä tai sosiaaliviranomaisten toteuttamana näyttöön perustuvien hoitomenetelmien avulla. Näihin palveluihin asiakas voi hakeutua ilman lähetettä. Miepit ja terveysasemilla palvelevat mielenterveys- ja päihdetyön hoitajat tuovat osaltaan psykiatrista erityisosaamista perustason palveluihin silloin, kuin muun perustason ammattilaisen antama hoito ei ole riittävää. Lyhytterapioita tuotetaan Helsingissä pääasiallisesti omana toimintana etulinjan lyhytterapiayksikössä ja sen palvelua täydennetään tarvittaessa myös palvelusetelillä saatavilla lyhytpsykoterapioilla. Lyhytterapiayksikössä on tarjolla myös ryhmäterapiaa.

Jokaisella terveysasemalla on nimetty kummipsykiatri, joka tarjoaa konsultaatiotukea ja hoitaa esimerkiksi pidempiä psykoterapioita harkittaessa laajemman psykoterapian tarpeen arvion ilman, että potilasta tarvitsee sen takia lähettää erikoissairaanhoidon palveluihin. Jos potilaan tilanne kuitenkin edellyttää laajempaa psykiatrista erityisosaamista vaativaa arviota, voidaan sekä perusterveydenhuollosta, erikoissairaanhoidosta että yksityisestä terveydenhuollosta laatia lähete Helsingin kaupungin psykiatriseen erikoissairaanhoitoon. Lähetekriteerit ja lähetteen laatimista koskevat ohjeet ovat nähtävillä kaupungin verkkosivuilla. Helsinki noudattaa sosiaali- ja terveysministeriön yhtenäisiä perusteita kiireettömälle hoidolle.

Aikuisikäisten kohdalla neuropsykiatristen häiriöiden tutkimus ja hoito on Helsingissä keskitetty mielialahäiriöpalveluiden neuropsykiatriseen työryhmään tilanteissa, joissa potilaalla ei ole tarvetta erikoissairaanhoidon tasoiselle hoidolle muiden, samanaikaisten mielenterveyden häiriöiden takia. Mikäli potilaalla on jo hoitosuhde psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa, tehdään neuropsykiatrinen tutkimus samassa työryhmässä, kun psyykkinen tilanne on riittävän vakaa. Neuropsykiatriseen työryhmään voi helsinkiläisestä potilaasta lähetteen laatia lääkäri mistä tahansa terveydenhuollon yksiköstä. Neuropsykiatrinen työryhmä vastaa myös perustason lääkitystä, diagnostiikan varmentamista ja jatkohoitoa koskeviin konsultaatioihin.

Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut jakaantuvat myös perustason palveluihin, kuten terveysasemat, lastenneuvolat, koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto sekä perheneuvola, jotka vastaavat lievien mielenterveyshäiriöiden hoidosta. Lasten ja nuorten erityisvastaanotot on erikoislääkärijohtoinen perustason erikoissairaanhoitoa tuottava yksikkö, joka hoitaa lasten ja nuorten keskivaikeat mielenterveyshäiriöt ja tekee tiivistä yhteistyötä myös nuorten päihdepalvelu Pysäkin kanssa. Vaativampi lasten- ja nuorisopsykiatrinen erikoissairaanhoito, käsittäen myös osastohoidon, toteutetaan HUSissa.

Toukokuun alussa 2025 voimaan tuleva lasten- ja nuorten terapiatakuu tulee edellyttämään toimialat ylittävää ammattilaisten yhteistyötä. Terapiat etulinjaan -hankkeen turvin sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökuntaa koulutetaan mielenterveyshäiriöiden tunnistamiseen ja arviointiin käytettävien hoitomenetelmien ja -interventioiden käyttöön.

Aluehallintovirasto, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ja sosiaali- ja terveysministeriö valvovat potilaiden etuja ja oikeuksien toteutumista. Terveys- ja päihdepalveluissa seurataan säännöllisesti perustason palvelujen hoitoon pääsyn toteutumista, myös erikoissairaanhoidon hoitotakuun piirissä toimivien yksiköiden, kuten Mieppien ja mielenterveys- ja päihdehoitajien, osalta. Omavalvonta Helsingin kaupungilla on riittävää, toimivaa ja hyvin organisoitua ja yksiköiden omavalvontasuunnitelmat on vastikään päivitetty.

Helsingin kaupungilla mielenterveyspalvelut toteutetaan osana terveys- ja hyvinvointikeskuspalveluja pyrkien saumattomiin hoito- ja palveluketjuihin eri palvelujen välillä. Tavoitteena on, että potilas saa tarvitsemansa tuen ja avun oikea-aikaisesti ja oikeassa paikassa, millä pyritään ehkäisemään oireiden pitkittymistä ja vaikeutumista. Selkeän hoidon porrastuksen ja työnjaon lisäksi potilaita tukevat ja neuvovat puolueettomat sosiaali- ja potilasasiavastaavat, ja valvonnasta vastaavat toimialan omavalvonnan lisäksi myös viranomaistahot.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Helsingin kaupungilla on kattavien palvelujensa ansiosta kyky vastata monipuolisin keinoin helsinkiläisten arkielämän toimintakykyä hetkellisesti tai joissakin tapauksissa pitkällisemmin rajoittaviin mielenterveyden haasteisiin ja psykiatrisiin sairauksiin. Toimintaa valvotaan sekä omavalvonnan että ulkoisen valvonnan kautta.”

11.03.2025 Pöydälle

Esittelijä
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Tove Munkberg, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 40654

tove.munkberg@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 25.04.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

Kaupunginhallitus

Mer information fås av

Jan Ihatsu, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36276

jan.ihatsu@hel.fi