En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Aloituspaikat ja toimipaikat, ruotsinkielinen esikouluopetus, lukuvuosi 2025-2026

HEL 2024-014241
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 20. / 177 §

Oikaisuvaatimus kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätöksestä

Nämnden för fostran och utbildning

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti, että se hylkää Pitäjänmäki-seura ry:n oikaisuvaatimuksen, joka on tehty kasvatus- ja koulutuslautakunnan 21.1.2025 (§ 4) tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä oikaisuvaatimuksessa esitetyn vaatimuksen täytäntöönpanokiellosta ja viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Oikaisuvaatimuksen tekijästä

Pitäjänmäki-seura ry on tehnyt 10.2.2025 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen kasvatus- ja koulutuslautakunnan 21.1.2025 (§ 4) tekemästä päätöksestä liittyen ruotsinkielisen esiopetuksen toimipaikoikoihin toimintavuodelle 2025–2026. Päätöksen mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunta katsoi mm., että helsinkiläisten lasten välinen yhdenvertaisuus edellyttää, että kunnalliset esiopetuksen toimipaikat tulee määrätä noudattaen poliittisesti yhdessä sovittua 14 lapsen vähimmäisryhmäkokoa.

Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Pitäjänmäki-seura ry:n kotipaikka on Helsingissä, joten yhdistys on voinut kuntalain 3 §:n mukaisena kunnan jäsenenä tehdä oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Toimivallasta

Kuntalain 92 §:ssä säädetään asian ottamisesta ylemmän toimielimen käsiteltäväksi.

Hallintosäännön 19 luvun 3 §:n 2 momentin mukaan toimialalautakunta tai apulaispormestari voi ottaa lautakunnan käsiteltäväksi asian, jossa sen alainen toimielin tai viranhaltija on tehnyt päätöksen.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 15 luvun 2 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto päättää oman kieliryhmänsä osalta esiopetuksen järjestämispaikoista.

Oikaisuvaatimuksesta

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan, että lautakunnan päätös on kumottava ja asia on jätettävä lain mukaan yksin toimivaltaisen ruotsinkielisen jaoston päätöksen varaan. Toissijaisesti vaaditaan, että asia palautetaan ruotsinkielisen jaoston uudelleen käsiteltäväksi.

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan myös, että lautakunnan päätös, jonka mukaan ”helsinkiläisten lasten välinen yhdenvertaisuus edellyttää, että kunnalliset esiopetuksen toimipaikat tulee määrätä noudattaen poliittisesti yhdessä sovittua 14 lapsen vähimmäisryhmäkokoa” on kumottava yhdenvertaisuuslaissa olevan välillisen syrjinnän kiellon vastaisena sekä riittämättömän valmistelun perusteella.

Oikaisuvaatimuksen mukaan lautakunnan päätöstä ei tule panna täytäntöön ennen vireille pantujen yhdenvertaisuuslain mukaisten menettelyjen loppuun saattamista.

Edelleen oikaisuvaatimuksen mukaan lautakunnan päätöstä ei tule panna täytäntöön ilman sen itse toivomien selvitysten valmistumista. Lisäksi hallintolain 41 §:n edellyttämä vaikuttamismahdollisuuksien varaaminen on järjestettävä.

Oikaisuvaatimuksen perusteluista tarkemmin itse oikaisuvaatimuksessa, joka tämän esityslistan liitteenä.

Lainsäädännöstä

Perusopetuslain 30 §:n 2 momentin mukaan opetusryhmät tulee muodostaa siten, että opetuksessa voidaan saavuttaa opetussuunnitelmassa asetetut tavoitteet.

Yhdenvertaisuuslain 6 §:n mukaan koulutuksen järjestäjän velvollisuus on edistää yhdenvertaisuutta. Edelleen yhdenvertaisuuslain 8 §:ssä on säädetty syrjinnän kiellosta, 10 §:ssä välittömästä syrjinnästä ja 13 §:ssä välillisestä syrjinnästä.

Asian arviointia

Otto-oikeudesta

Oikaisuvaatimuksessa todetaan, että kasvatus- ja koulutuslautakunnan ruotsinkielisen jaoston hallintosäännössä päätettävää asiaa ei olisi voitu ottaa otto-oikeudella kasvatus- ja koulutuslautakunnan käsiteltäväksi johtuen kuntalain 30 §:n 4 momentin säännöksen toimivallasta kaksikielisten kuntien opetustoimen hallintoa koskevissa asioissa.

Kuntalain 92 §:n 5 momentissa on säädetty, millaisia asioita ei voi ottaa ylemmän toimielimen käsiteltäväksi. Näitä ovat 1) lain tai asetuksen mukaisia lupa-, ilmoitus-, valvonta- tai toimitusmenettelyä koskevia asioita; 2) yksilöön kohdistuvia opetustoimen, terveydenhuollon tai sosiaalitoimen asioita; 3) 51 §:ssä tarkoitetulle kuntien yhteiselle toimielimelle siirrettyjä asioita, jos asianomaiset kunnat niin sopivat.

Nyt otto-oikeudella otetussa asiassa ei ole kysymys edellä todetuista asioista. Linjaus ryhmäkoosta ei ole yksilöön kohdistuva opetustoimen asia, eikä missään ole säädetty, että otto-oikeus koskisi vain toista kieliryhmää koskevia asioita kaksikielisessä kunnassa. Laissa ei ole myöskään säädetty asiaa tietyn nimetyn toimielimen ratkaistavaksi.

Toimialalautakunnalla tässä tapauksessa kasvatus- ja koulutuslautakunnalla on ollut asiaa käsitellessään sama toimivalta kuin sen alaisella viranomaisella on ollut. Käsiteltäväksi otettavassa asiassa lautakunta on voinut tehdä uuden päätöksen, pysyttää, kumota tai muuttaa aiemmin tehdyn päätöksen taikka palauttaa asian aiemmin päätöksen tehneen viranomaisen käsiteltäväksi.

Opetusryhmien muodostamisesta

Opetuksen järjestäjällä on laaja päätäntävalta siitä, kuinka se opetuksen järjestää. Kuten edellä on todettu, opetusryhmät tulee muodostaa erityisopetusta lukuun ottamatta siten, että opetuksessa voidaan saavuttaa opetussuunnitelmassa asetetut tavoitteet. Tämä koskee myös opetusryhmien muodostamista esiopetuksessa.

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan otto-oikeudella ottamassa päätöksessä 21.1.2025 (§ 4) on katsottu, että helsinkiläisten lasten välinen yhdenvertaisuus edellyttää, että kunnalliset esiopetuksen toimipaikat tulee määrätä noudattaen poliittisesti yhdessä sovittua 14 lapsen vähimmäisryhmäkokoa. Vähimmäisryhmäkoolla varmistetaan lautakunnan päätöksen mukaan se, että esikouluryhmät ovat pedagogisesti toimivia ja opetuksen tavoitteet voidaan perusopetuslain mukaisesti saavuttaa. Myös laadukkaan toiminnan järjestäminen edellyttää riittäviä ryhmäkokoja. Päätöksen mukaan ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen päällikkö voi kuitenkin päättää esiopetuksen järjestämisestä toimipaikoissa, joissa esiopetuksen 14 lapsen vähimmäisryhmäkoko alitettaisiin.

Kysymys ei ole syrjinnästä eikä välillisestä syrjinnästä, koska päätöksellä mahdollistetaan nimenomaan kieliryhmistä riippumatta oppilaille yhdenvertaiset mahdollisuudet saada laadukasta opetusta, sekä kokemusta ryhmään kuulumisesta jo opinpolun alkuvaiheessa. Toisin kun oikaisuvaatimuksessa todetaan, lautakunnan päätöksessä toimivallan siirtäminen ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen päällikölle mahdollistaa myös tilannekohtaisen reagoinnin vähimmäisryhmäkokoa pienempiin ryhmiin.

Muuta esiopetuksen järjestämisessä huomioon otettavaa

Yleisesti voidaan todeta, että oppilaaksiottoalueita on aika ajoin tarpeen tarkistaa kokonaisuutena. Helsingin kaupungissa esiopetusta järjestettäessä huomioon otettaan perusopetuslain 6 §:n 1 momentti, jonka mukaan opetus tulee kunnassa järjestää siten, että oppilaiden matkat ovat asutuksen, koulujen ja muiden opetuksen järjestämispaikkojen sijainti sekä liikenneyhteydet huomioon ottaen mahdollisimman turvallisia ja lyhyitä. Esiopetusta järjestettäessä tulee lisäksi ottaa huomioon, että opetukseen osallistuvilla lapsilla on mahdollisuus käyttää varhaiskasvatuspalveluita.

Toisin kuin oikaisuvaatimuksessa annetaan ymmärtää, kaupungin palveluverkko ruotsinkielisessä opetuksessa mukaan lukien esiopetus on kattava. Kasvatus- ja koulutuslautakunnan 21.1.2025 (§ 4) tekemän päätöksen perusteluiden mukaan lukuvuonna 2025–2026 ruotsinkielistä esiopetusta järjestetään 19 toimipaikassa. Helsinkiläisillä lapsilla on siten mahdollisuus osallistua esiopetukseen äidinkielestä ja/tai asuinpaikasta riippumatta.

Valmistelun asianmukaisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien varaamisen osalta todetaan, että kuten edellä on todettu, lautakunnan päätöksessä on kysymys linjauksesta, joka on jo käytössä suomenkielisessä esiopetuksessa ja jota on mahdollista arvioida tilannekohtaisesti. Edelleen lautakunta edellytti, että ruotsinkielisen esiopetuksen palvelutarvetta ja toimipaikkoja kartoitetaan jatkossakin, jotta tulevaisuudessa voidaan varmistaa, että koko Helsingin alueella asuville ruotsinkielisille perheille on yhdenvertaisesti palveluita hyvien kulkuyhteyksien päässä. Tämä on jatkuvaa palveluverkon kartoitukseen ja kehittämiseen liittyvää toimialalla tehtävää työtä.

Täytäntöönpanokiellosta

Oikaisuvaatimuksessa on esitetty täytäntöönpanokieltoa. Kuntalain 143 §:ssä säädetään päätöksen täytäntöönpanokelpoisuudesta. Sen mukaan päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi taikka jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin tai valitusviranomainen kieltää täytäntöönpanon

Kuten edellä on todettu lautakunnan linjaus koskee tulevaa lukuvuotta 2025 – 2026, johon on mahdollista reagoida tilannekohtaisesti. Oikaisuvaatimus ei käy näin ollen täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi, eikä oikaisuvaatimuksen alaisen päätöksen täytäntöönpanoa ole tarpeen kieltää.

Lopuksi

Edellä todetun perusteella oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Esittelijä esittää edellä lausuttuun sekä kasvatus- ja koulutuslautakunnan 21.1.2025 (§ 4) tekemään päätökseen viitaten, että Pitäjänmäki-seura ry:n tekemä oikaisuvaatimus hylätään.

Stäng

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 29.04.2025 § 145

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti jättää asian pöydälle.

Käsittely

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti yksimielisesti jättää asian pöydälle Nora Grotenfeltin ehdotuksesta.

21.01.2025 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

05.11.2024 Bordlades

Esittelijä
ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja
Niclas Grönholm
Lisätiedot

Anu Kangaste, johtava lakimies, puhelin: 310 87180

anu.kangaste@hel.fi

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning 10.12.2024 § 52

Beslut

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning beslutade att fastställa verksamhetsställen för förskoleundervisning verksamhetsåret 2025 - 2026, enligt bifogad bilaga.

Sektionen beslutar att de kommunala verksamhetsställena för förskoleundervisning fastställs om gruppstorleken är minst 14 barn.

Svenska sektionen beslutade efter omröstning om följande tillägg till beslutet:

Svenska sektionen beslutade fastslå att förskoleundervisning verksamhetsåret 2025-2026 ordnas även i Sockenbacka, även om grupperna som bildas i Sockenbacka och Haga eventuellt inte kommer att uppfylla minimikravet gällande antal barn.

Svenska sektionen beslutade efter omröstning att inte överföra sin befogenhet att ta beslut om ordnandet av förskoleverksamhet till chefen för småbarnspedagogiken vid verksamhetsställen där minimigruppsstorleken på 14 barn i förskoleundervisningen skulle komma att underskridas.

Behandling

Under diskussionen lade Nora Grotenfelt understödd av Bicca Olin fram följande tillägg till beslutsförslaget:

Svenska sektionen fastslår att förskoleundervisning verksamhetsåret 2025-2026 ordnas även i Sockenbacka, även om grupperna som bildas i Sockenbacka och Haga eventuellt inte kommer att uppfylla minimikravet gällande antal barn.

Under diskussionen lade Nora Grotenfelt understödd av Bicca Olin fram följande motförslag:

Svenska sektionen överför inte sin befogenhet att ta beslut om ordnandet av förskoleverksamhet till chefen för småbarnspedagogiken vid verksamhetsställen där minimigruppsstorleken på 14 barn i förskoleundervisningen skulle komma att underskridas.

1 omröstningen

JA-förslag: Beredningen
NEJ-förslag: Tillägg till beslutsförslaget

Ja-röster: 2
Ted Apter, Veera Hellman

Nej-röster: 6
Nora Grotenfelt, Bicca Olin, Theo Tyrväinen, Eliel Kilpelä, Runa Ismark, Anna Jungner-Nordgren

Blanka: 0

Frånvarande: 1
Johannes Waris

2 omröstningen

JA-förslag: Beredningen
NEJ-förslag: Motförslag

Ja-röster: 2
Ted Apter, Veera Hellman

Nej-röster: 6
Nora Grotenfelt, Bicca Olin, Theo Tyrväinen, Eliel Kilpelä, Runa Ismark, Anna Jungner-Nordgren

Blanka: 0

Frånvarande: 1
Johannes Waris

Beslut fattades efter omröstning där både tillägget till beslutsförslaget och motförslaget fick 6 röster (Grotenfelt, Olin, Tyrväinen, Kilpelä, Ismark, Jungner-Nordgren) och beredningen fick 2 röster (Apter, Hellman).

Föredragande Niclas Grönholm anmälde avvikande åsikt med motiveringen att beslutet strider mot alla fastslagna kriterier.

05.11.2024 Bordlades

Föredragande
direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm
Upplysningar

Barbro Björk-Sinisalo, specialplanerare, telefon: 310 81193

barbro.bjork-sinisalo@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 20.05.2025

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja
Niclas Grönholm

Mer information fås av

Anu Kangaste, johtava lakimies, puhelin: 09 310 87180

anu.kangaste@hel.fi

Bilagor

1. Oikaisuvaatimus 10.2.2025
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.