Hankinta, suun terveydenhuollon työnohjaussovellus, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-014307
Ärendet har nyare handläggningar
§ 6

Suun terveydenhuollon reaaliaikaisen työnohjaussovelluksen hankinnan keskeytys

Informationsförvaltningsdirektör

Päätös

Tietohallintojohtaja päätti keskeyttää suun terveydenhuollon reaaliaikaisen työnohjaussovelluksen hankinnan lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 125 §:n mukaisesti ja palauttaa hankinnan uudelleen valmisteltavaksi tarjouspyyntöasiakirjoissa olevien muutostarpeiden vuoksi.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Tämän hankinnan kohteena oli suun terveydenhuollon reaaliaikainen työnohjaussovellus (myöhemmin työohjaussovellus).

Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla (jäljempänä sotepe), Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluvalikoimassa (jäljempänä Sotepalvelut) tarjotaan terveyttä ja hyvinvointia edistäviä palveluja, kuten muun muassa terveysasemapalveluja, neuvolapalveluja, psykiatrisia palveluja, sosiaalihuollon avopalveluja ja suun terveydenhuollon palveluja. 

Suun terveydenhuollossa kehitetään parhaillaan uusia toimintamalleja perinteisen kiinteäaikaisen vastaanottomallin rinnalle. Eräs näistä uusista toimintamalleista on Kerralla enemmän kuntoon – toimintamalli (Keku), joka on tällä hetkellä käytössä yhdessä hoitolassa yhtenä päivänä viikossa. Tavoitteena tulevaisuudessa on, että Keku-toimintamallin mukaista, tai muuta vastaavaa joustavaa vastaanottomallia, toteutetaan useissa eri hoitoloissa 1–5 päivänä viikossa.

Keku-toimintamallissa potilailla ei ole ennalta määrättyä hoidon aloitusaikaa tai kestoaikaa, vaan potilasvirtaus on jatkuvaa ja dynaamista. Hoidon aloitusaika ilmoitetaan potilaalle ajanvarauksen yhteydessä (1 tuntia) aikaikkunana, jonka sisällä hoito alkaa. Tarkka hoidon aloitusaika ilmoitetaan tekstiviestillä (30 minuuttia) ennen aloitusta. Hoidon kestolla on maksimiaika (2 tuntia).

Hoitohuoneessa potilaan ottaa vastaan hammashoitaja, joka kutsuu hoidon tarpeen arvion perusteella hoitohuoneeseen hoidon aloittavan suun terveydenhuollon ammattilaisen ja myöhemmin mahdollisesti myös hoitoa jatkavan ammattilaisen. Kutsuttavat ammattilaiset ovat taustatilassa ja ottavat vastaan kutsuja huoneisiin työnohjaussovelluksen välityksellä. Tällä hetkellä Keku-toimintamallin hoitopäivän aikana tapahtuvaa, reaaliaikaista potilaiden ja hoitavien ammattilaisten sijoittumista hoitohuoneisiin oikea-aikaisesti ohjataan tätä tarkoitusta varten toteutetulla työnohjaussovellus-prototyypillä yhdistettynä tekstiviestipalveluun ja Teams-viestintään.

Reaaliaikaisen työnohjaussovelluksen ensisijaisia käyttäjiä ovat suun terveydenhuollon ammattilaiset; hammashoitajat, suuhygienistit ja hammaslääkärit. Välillisesti käyttäjiä ovat myös suun terveydenhuollon asiakkaat ja työnohjaussovelluksen datasta tuotettujen raporttien käyttäjät, suun terveydenhuollon esi- ja johtohenkilöt.

Hankinnan kohteena olevalla työnohjaussovelluksella on integraatio ensivaiheessa ainakin potilastietojärjestelmä Apottiin ja tämän tekstiviestinlähetystoimintoon, sekä Helsingin kaupungin Microsoft Entra ID palveluun.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton arvo on 450 000 euroa.

Hankintamenettely

Helsingin kaupungilla on voimassa oleva puitejärjestely ohjelmistokehityksen asiantuntija- ja ylläpitopalveluiden dynaamisesta hankintajärjestelmästä (H093-19). Hankinta on toteutettu tämän hankintajärjestelmän puitteissa ja sen ehtoja noudattaen. Tarjouskilpailu käynnistettiin 21.11.2024 julkaistulla hankintailmoituksella.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa oli määritelty työohjaussovellus palveluineen sekä tarjoajille ja ratkaisulle asetetut soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset. Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 40 pistettä ja laadun painoarvo on 60 pistettä. Vertapisteiden lasku- ja suhteutus kaavat oli esitetty tarjouspyynnössä. Suurimmat kokonaispisteet saanut tarjoaja voittaa kilpailun.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöä koskevia lisäkysymyksiä 9.12.2024 klo 16.00 mennessä Tarjouspalvelu.fi toimittajaportaalin välityksellä. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä 61 lisätietokysymystä, joihin Hankintayksikkö vastasi tarjouspyynnöllä Ilmoitettuun määräpäivään 20.12.2024 mennessä.

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 10.1.2025 klo 16.00. Tarjoukset avattiin 13.1.2025 sähköisestä järjestelmästä.

Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat viisi tarjoajaa:

- Cinia Oy
- Orkestr.io Oy
- Solita Oy
- twoday Oy
- Vincit Oyj.

Keskeyttämisen perusteet

Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankinta keskeytetään tarjouspyyntöasiakirjoissa olevien muutos- ja korjaustarpeiden vuoksi.

Tarjousten tarkastamisen yhteydessä hankintayksikkö havaitsi, että hankintaa koskevassa tarjouspyyntöasiakirjoissa on oleellisia puutteita sekä tulkinnanvaraisuuksia. Näiden puutteiden ja tulkinnanvaraisuuksien vuoksi hankintayksikkö ei voi todeta, että kaikki tarjoajat olisivat ymmärtäneet tarjouspyyntöasiakirjoissa asetetut vaatimukset ja ehdot samalla tavalla.

Hankinnan keskeyttämiselle on näin ollen todellinen ja perusteltu syy. Ratkaisu ei vaaranna tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua. Hankinta keskeytetään ja tullaan kilpailuttamaan uudelleen.

Uudella kilpailutuksella pyritään varmistamaan riittävä kilpailu ja hankintamenettelyn oikeellisuus.

Tarjousasiakirjojen julkisuus

Hankintaan jätetyt tarjousasiakirjat eivät ole julkisia lain viranomaisten toiminnan julkisuudesta (21.5.1999/621) 24 § 1 mom. kohdan 17 perusteella.

Toimivaltaperuste

Tietohallintojohtajan oikeus toteuttaa hankinnan keskeyttäminen perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 17.12.2024 § 281.

Mer information fås av

Jukka-Pekka Lehtomaa, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 24074

jukka-pekka.lehtomaa@hel.fi

Beslutsfattare

Petri Otranen
tietohallintojohtaja