Hankinta, vammaisten lasten loma-ajan toiminta, kesäkaudet 2025-2028, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-014601
Ärendet har nyare handläggningar
§ 21

Vammaisten lasten loma-ajan toiminnan hankinta kesien (2025–2028) ajaksi

Social-, hälsovårds- och räddningsnämndens sektorchef

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti valita vammaisten lasten loma-ajan toiminnan (kesien 2025–2028 ajaksi) palveluntuottajaksi Tunne Hoiva Oy:n.

Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hylätä KoskiHoiva Oy:n tarjouksen, sillä tarjoaja ei täyttänyt tarjouspyynnöllä tarjoajalle asetettua soveltuvuusvaatimusta referenssin osalta.

Valinnat on tehty tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltyjen ehtojen mukaisesti. Tarjousvertailu on tämän päätöksen liitteenä (liite 1 Vertailutaulukko).

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo (alv 0 prosenttia) laskettuna hankintamenettelyn kokonaiskestolle optiokaudet mukaan lukien on 790 000 euroa.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että palveluntuottaja toimittaa asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat selvitykset ennen sopimuksen allekirjoittamista. Lisäksi soteri-rekisteröinnin voimassaolo ja vastuuhenkilötiedot tarkastetaan.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on vammaisten lasten loma-ajan toiminta peruskoululaisten kesälomalle. Loma-ajan toiminta alkaa kesälomalla juhannuksen jälkeen maanantaina ja sitä järjestetään kuuden viikon ajan.

Vammaisten lasten loma-ajan toimintaan osallistuvat helsinkiläiset kehitysvammaiset ja pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevat autistiset lapset sekä Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri Ruskiksen helsinkiläiset vaikeavammaiset.

Kesäloman loma-ajan toimintaa järjestetään 1.–8.-luokkalaisille. Loma-ajan toimintaan tulevat lapset ovat koululaisina Marjatta-koulussa, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri Ruskiksessa sekä Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan suomen- ja ruotsinkielisessä peruskoulussa. Marjatta-koulun ja Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri Ruskiksen esikoululaiset kuuluvat vammaisten lasten loma-ajan toiminnan piiriin. Peruskoulun päättötodistuksen saaneet 9.-luokkalaiset eivät kuulu enää tämän palvelun piiriin peruskoulun jälkeisellä kesälomalla.

Uuden vammaispalvelulain ja lain soveltamisalan tarkentamisen myötä loma-ajan toimintaan tulee osallistumaan myös lapset, jotka kuuluvat uuden vammaispalvelulain soveltamisalan piiriin lyhytaikaisessa huolenpidossa. Lyhytaikaisella huolenpidolla on tarkoitus turvata oman perheensä tai muun läheisensä kanssa asuvan vammaisen henkilön tarvitsema välttämätön huolenpito ja tukea huolenpidosta vastaavien henkilöiden hyvinvointia sekä mahdollistaa heidän suoriutumisensa esimerkiksi työhön, yritystoiminnan harjoittamiseen tai opiskeluun liittyvistä velvoitteista.

Helsingin kaupungin sosiaali- terveys ja pelastustoimiala on huomioinut hankintalain (1397/2016) liitteen E mukaisen sote-palveluhankinnan valmistelussa lain sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) 8 §:ssä säädetyt vastuut ja palvelutoiminnan jatkuvuuden sekä lain 12 §:n edellytykset ja rajoitukset sote-palvelujen hankkimiseen hyvinvointialueella yksityiseltä palveluntuottajalta.

Hankintamenettely

Vammaisten lasten loma-ajan toiminta on lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), myöhemmin hankintalaki, luvun 12 tarkoittamaa sosiaali- ja terveyspalvelua. Hankinnan ennakoitu arvo ylittää hankintalain tarkoittaman, sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan kansallisen kynnysarvon. Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä.

Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa 7.11.2024 julkaistulla hankintailmoituksella.

Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä palvelulle ja tarjoajille asetut vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan. Palvelun tulee täyttää Euroopan unionin suoraan velvoittavien säädösten, Suomen lakien ja asetusten sekä viranomaisten antamat määräykset.

Tarjouspyynnössä oli yksi osa-alue, joka sisälsi kaksi (2) palveluluokkaa.

Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia tarkentavia lisätietokysymyksiä. Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 19.11.2024 klo 12.00 mennessä. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä 29 kysymystä ja niihin vastattiin julkisesti Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin kautta 21.11.2024.

Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 9.12.2024 klo 12.00 mennessä. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät:

KoskiHoiva Oy

Kotipalvelu Mehiläinen Oy

Tunne Hoiva Oy

Tarjousten käsittely

Tarjoukset avattiin 9.12.2024 klo 12.06 sähköisestä järjestelmästä.

Tarjoajien soveltuvuuden arvioiminen ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintayksikkö on tehnyt tarjouksen jättäneiden tarjoajien soveltuvuuden arvioinnin ja tarkastanut tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli olla tarjouspyynnön mukaisia ja tarjotun palvelun tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjoajalla tuli olla palvelun laatuun ja laajuuteen nähden riittävästi kokemusta kehitysvammaisille ja autisteille tai vaikeavammaisille lapsille tuotetusta palvelusta (hankinnan kohteena olevan palvelun asiakasryhmä). Riittävänä kokemuksena pidetään palvelun tuottamista hankinnan kohteena olevan palvelun asiakasryhmälle vähintään puolen vuoden ajan viimeisen kolmen (3) vuoden aikana (10/2021–10/2024). Puolen vuoden ajanjakson ei tarvitse olla yhtenäinen.

Lisäksi tarjoajalla tuli olla palvelun laatuun ja laajuuteen nähden riittävästi kokemusta ryhmämuotoisesta toiminnasta. Ryhmämuotoisen toiminnan ei tarvitse olla ollut hankinnan kohteen asiakasryhmälle suunnattua. Ryhmän koon tuli olla ollut vähintään 5 henkilöä. Riittävänä kokemuksena pidetään ryhmämuotoisen toiminnan tuottamista vähintään kuukauden ajan viimeisen kolmen (3) vuoden aikana (10/2021–10/2024).

KoskiHoiva Oy ilmoitti tarjouksen referenssissään, ettei sillä ole kokemusta ryhmämuotoisesta toiminnasta. Hankintayksikkö hylkäsi KoskiHoiva Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.

Muut tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Tarjousten valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voi muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa. Hankintamenettelyn aikana hankintayksikkö on kohdellut kaikkia hankintamenettelyyn osallistuneita ja muita toimittajia hankintalain mukaisesti tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toiminut suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo oli 100 prosenttia. Laatu oli huomioitu tarjouspyyntöasiakirjoissa palvelulle asetetuissa korkeissa vähimmäisvaatimuksissa. Vertailuhinta muodostui palveluluokka 1:n ja palveluluokka 2:n hinnan summasta.

Tarjouspyynnön mukaisesti palvelua tuottamaan valittiin yksi (1) palveluntuottaja.

Hankintavaltuudet

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 17.12.2024 § 281.

Sopimus

Valitun palveluntuottajan kanssa tehdään sopimus. Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.4.2025 ja se päättyy 31.8.2028. Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella.

Osapuolia sitovat sopimukset eivät synny päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta, kun hankinnasta on tehty sopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa. Sopimukset voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.

Sosiaali-, terveys ja pelastustoimiala on myös ottanut huomioon tässä sote-palveluhankinnassa ja hankintasopimuksessa järjestämislain 15 §:n asettamat velvoitteet.

Mer information fås av

Minna Eronen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 24859

minna.eronen@hel.fi

Outi Ekebom, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183

outi.ekebom@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja