Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös alueen 3 ruoka- ja puhtauspalveluiden hankinnasta kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kohteille ajalle 28.7.2025 – 29.7.2029
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös alueen 3 ruoka- ja puhtauspalveluiden hankinnasta kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kohteille ajalle 28.7.2025 – 29.7.2029
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti esitystekstistä ilmenevin perustein, että alue 3:n ruoka- ja puhtauspalvelut ajalle 28.7.2025 - 29.7.2029 sekä mahdolliselle optiokaudelle (2 vuotta) hankitaan seuraavilta palveluntuottajilta:
- Ryhmä 1: Compass Group Finland Oy
- Ryhmä 2: Compass Group Finland Oy
- Ryhmä 3: Compass Group Finland Oy
- Ryhmä 4: Compass Group Finland Oy.
Samalla kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti oikeuttaa toimialajohtajan allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella tehtävät sopimukset ja päättämään optiokauden käyttöönotosta ja tarvittaessa sopimuksien irtisanomisesta tai purkamisesta.
Hankinnan ennakoitu arvo optiokausi mukaan laskettuna on noin 47 miljoonaa euroa, alv. 0 %.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala on kilpailuttanut valtuustoon päätöksen 2014 § 332 sekä kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätösten 2021 § 391 ja toimialajohtajan päätöksen 2023 § 45 mukaisesti ruoka- ja puhtauspalvelut alueelle 3. Hankinta on kilpailutettu ajalle 28.7.2025 – 29.7.2029 sekä mahdolliselle optiokaudelle (2 vuotta).
Alue 3 -kilpailutuksen kohdeluettelo on tämän päätöksen liitteenä. Alue 3 sijoittuu maantieteellisesti koillisen, kaakkoisen ja itäisen suurpiirin alueelle ja Sves:in itäiselle alueelle. Kilpailutuksen piirissä on ollut osa alueiden kohteista.
Kilpailutus perustuu 18.12.2024 päivättyyn, kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tarjouspyyntöön HEL2024-014777 /Alue 3, ruoka- ja puhtauspalveluiden hankinta kasvatus- ja koulutustoimialan kohteille.
Hankinta on EU-kynnysarvot ylittävä palveluhankinta ja sen kilpailutus on toteutettu avoimella menettelyllä. Hankintaan sisältyy ruoka- ja puhtauspalveluhenkilöstön liikkeenluovutus ryhmien 1-3 osalta (osa kohteista).
Tarjouskilpailun kulku
Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus 18.12.2024 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa hankintailmoitukset.fi sekä TED-sivustolla. Hankinnasta julkaistiin korjausilmoitukset 4.2.2025 sekä 18.2.2025. Tarjouspyyntöaikaa pidennettiin 4.2.2025, sillä hankintaan sisältyvästä liikkeenluovutuksesta annettiin tarjoajille lisätietoja. Lisäksi 18.2. tehtiin hankinnan hintaliitteisiin tekninen korjaus.
Kilpailutettavat kohteet esiteltiin palveluntarjoajille ajalla 13.1 - 23.1.2025. Tarjouksen jättäminen ei edellyttänyt kohteisiin tutustumista. Tarjoajille varattiin mahdollisuus kysymysten jättämiselle 31.1.2025 mennessä. Kysymyksiä saatiin yhteensä 59.
Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 24.2.2025. Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti osa-alueeseen 1 yhteensä viisi (5) tarjoajaa: Compass Group Finland Oy (0873697-9), Fodbar Oy (3140793-8), Palmia Oy (2653762-3), V. Kristal Oy (2875208-7) sekä ISS Palvelut Oy (0906333-1).
Määräaikaan mennessä osa-alueeseen 2 tarjouksen jätti yhteensä neljä (4) tarjoajaa: Compass Group Finland Oy (0873697-9), Fodbar Oy (3140793-8), Palmia Oy (2653762-3), V. Kristal Oy (2875208-7).
Määräaikaan mennessä osa-alueeseen 3 tarjouksen jätti yhteensä neljä (4) tarjoajaa: Compass Group Finland Oy (0873697-9), Fodbar Oy (3140793-8), Palmia Oy (2653762-3), V. Kristal Oy (2875208-7)
Määräaikaan mennessä osa-alueeseen 4 tarjouksen jätti yhteensä 4 (neljä) tarjoajaa: Compass Group Finland Oy (0873697-9), Palmia Oy (2653762-3), ISS Palvelut Oy (0906333-1) sekä Sodexo Oy (0907890-4).
Soveltuvuusvaatimusten ja tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.
V. Kristal Oy on tarjouksessaan tarjonnut vain siivouspalveluja. Tarjouspyynnön kohdassa Hankinnan kuvaus todetaan, että: ”Tarjouksen voi antaa yhdestä, useammasta tai kaikista osa-alueista (ryhmästä), mutta osa-alueen sisällä on tarjottava jokaiseen kysyttyyn kohtaan.” Näin ollen V. Kristal Oy:n tarjous ei täytä tarjouspyynnön vaatimusta. V. Kristal Oy:n tarjous ei siten ole mukana tarjousten vertailussa.
Tarjoajien soveltuvuutta koskevat edellytykset on tarkastettu lukuun ottamatta pakollisia poissulkemisperusteita, jotka tarkastetaan päätöksenteon jälkeen ennen mahdollisen sopimuksen tekemistä tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.
Tarjoajien selvitykset sekä tarjoukset on tarkastettu ja tarjoukset ovat V. Kristal Oy:n tarjousta lukuun ottamatta tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu
Hankittavien palveluiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin ryhmissä 1-3 hintaa (90 pistettä) sekä laatua (10 pistettä, laskennassa käytetty varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen pisteiden keskiarvoa).
Hankinnassa oli asetettu lisäksi muita ehtoja ja soveltuvuusvaatimuksia ehtona tarjouskilpailuun osallistumiselle. Asetetun laatutason toteutumista tullaan seuraamaan myös sopimuskaudella.
Tarjousten vertailun perusteella Compass Group Oy voitti tarjouskilpailun osa-alueissa 1-3. Tarjousten vertailutaulukko on tämän päätösesityksen liitteenä.
Lukiolaisten osallistaminen ja tarjousvertailu osa-alueessa 4
Ryhmässä 4 toteutettiin Helsingin kielilukion lukiolaisten osallistaminen siten, että lukiolaiset saivat pisteyttää tarjoajien antamia esimerkkiruokalistoja. Osallistamisosuudesta tarjoaja voi saada maksimissaan 20 pistettä. Osallistamisen osalta parhaiten menestyi ISS Palvelut Oy.
Ryhmässä 4 osallistamisen lisäksi pisteitä voi saada vastuullisuudesta maksimissaan 10 pistettä sekä hinnasta 70 pistettä. Tarjousten kokonaisvertailun voitti ryhmässä 4 Compass Group Oy. Tarjousten vertailutaulukko on tämän päätösesityksen liitteenä.
Sopimuksen teko
Sopimuskausi on 28.7.2025 – 29.7.2029 ja mahdollinen optiokausi kaksi (2) vuotta. Optiokausi voidaan ottaa käyttöön Tilaajan tekemällä päätöksellä osittain tai kokonaan. Päätös optiokauden käyttöönotosta tehdään viimeistään kuusi (6) kuukautta ennen varsinaisen sopimuskauden päättymistä.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Hankintayksikkö tutkii otteista koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätöksen (HEL 2023-005321, 23.5.2023 § 101) mukaan lautakunta päättää arvonlisäverottomalta arvoltaan 500 000 euron ylittävät hankinnat toimialalla.
Detta beslut publicerades 16.04.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Riikka Uoti, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 28857