Hankinta, trukki, rakentamispalveluliikelaitos Stara
Hankintaoikaisuvaatimus Staran toimitusjohtajan päätöksestä 12.2.2025 § 17
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hylätä esityslistatekstissä mainituin perustein Finnsiirto Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen koskien Staran toimitusjohtajan tekemää päätöstä 12.2.2025 § 17 vastapainotrukin hankinnasta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Taustaa
Finnsiirto Oy on hankintaoikaisulla vaatinut muutosta Staran toimitusjohtajan tekemään päätökseen 12.2.2025 § 17 vastapainotrukin hankinnasta. Staran toimitusjohtajan päätöksen perusteella toimittajaksi on valittu Logisnext Finland Oy. Hankintapäätös on annettu tarjouskilpailuun osallistuneille sähköisesti tiedoksi 17.2.2025.
Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara järjesti kansallisen kynnysarvon ylittävän tarjouskilpailun koskien vastapainotrukin hankintaa avointa menettelyä käyttäen.
Tarjouksen valintaperusteena on ollut kokonaistaloudellinen edullisuus. Hankinnasta on julkaistu HILMA-verkkosivustolla hankintailmoitus 18.12.2024. Tarjouspyyntöasiakirjat julkaistiin tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. Hankinnan kohteena on vastapainotrukin hankinta. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä tavarahankinta. Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen.
Tarjousten käsittely
Tarjousten tarkastusvaiheessa kaikkien tarjoajien todettiin täyttävän soveltuvuusvaatimukset. Hankintayksikkö tarkasti myös tarjoajien tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden.
Hankintalain 74 §:n 1 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.
Tarjouspyynnössä ilmoitetut vaatimukset hankittavan trukin akulle olivat 80 V järjestelmä, huoltovapaa akku (ei vesitystä), NexSys tai vastaava, vähintään 700 Ah. Tavanomaiset lyijyvalmisteiset trukkiakut vaativat säännöllisen vesityksen toimiakseen optimaalisesti. Tarjouspyynnössä oli edellytetty huoltovapaata akkua, joka ei tarvitse vesitystä. Tarjouspyynnössä oli lisäksi mainittu, että trukki hankitaan Staran konepajan ulkokäyttöön.
Finnsiirto Oy:n tarjouksessaan ilmoittama trukin akku on toteutukseltaan litiumioniakku. Finnsiirto Oy:n tarjous hylättiin tarjouspyynnön vastaisena, eikä sitä otettu mukaan tarjousvertailuun.
Päätöksenteon perusteiden mukaan kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous oli Logisnext Finland Oy:n 17.1.2025 päivätty tarjous.
Hankintaoikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset
Finnsiirto Oy:n tekemä hankintaoikaisuvaatimus on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 25.2.2025, joten hankintaoikaisuvaatimus on tehty määräajassa (liite 1). Finnsiirto Oy ei ole saattanut asiaa vireille Markkinaoikeudessa.
Oikaisuvaatimuksessa julkista hankintaa koskevassa asiassa Finnsiirto Oy vaatii, että päätös Finnsiirto Oy:n tarjouksen hylkäämisestä kumotaan ja Finnsiirto Oy:n tarjous otetaan mukaan tarjousvertailuun.
Finnsiirto Oy toteaa hankintaoikaisuvaatimuksensa perusteluissa, että tarjouspyynnön tekstissä tilaaja oli painottanut akun ominaisuuksia, mutta jättänyt akkutyypin osalta akkuseoksen vaateen valittajan mukaan avoimeksi kirjoittamalla perään ”tai vastaava”. Finnsiirto Oy:n käsityksen mukaan heidän tarjoamansa akku täyttää NexSys-akun kriteerit.
Hankintayksikkö ei pyytänyt tarjouskilpailuun osallistuneilta tarjoajilta vastineita hankintaoikaisuvaatimukseen liittyen, koska se hankintayksikön käsityksen mukaan on ilmeisen tarpeetonta.
Asian arviointi
Tarjouspyynnössä oli edellä esitetyn mukaisesti edellytetty huoltovapaata akkua, joka ei tarvitse vesitystä. Ainoastaan lyijyhappopohjaiset trukkiakut saattavat teknologiansa takia ylipäätään tarvita vesitystä. Tarjouspyynnössä on viitattu NexSys-akkutekniikkaan, koska tarkoituksena oli hankkia trukki huoltovapaalla lyijyakulla. Mikäli tarkoituksena olisi ollut hankkia litiumioniakulla toimiva trukki, koko vaatimus vesitysvapaudesta olisi ollut täysin merkityksetön.
Ammattimaisesti alalla toimivalle tarjoajalle on vaatimusten asettelun perusteella ollut selvää, että tarkoituksena on ollut hankkia trukki lyijyakulla. Tätä käsitystä tukee se seikka, että tarjouspyyntöön oli jätetty tarjousaikana kysymys tarjottavan trukin akkujärjestelmän jännitteestä sekä siitä, olisiko trukki mahdollista toimittaa litiumakulla, joka olisi edullisempi vaihtoehto (liite 2). Hankintayksikkö on vastannut hankintaa koskeviin lisätietokysymyksiin 10.1.2025. Hankintaoikaisuvaatimuksen tekijä Finnsiirto Oy ei esittänyt tarjouspyynnön sisältöön liittyviä kysymyksiä määräaikaan 8.1.2025 klo 12.00 mennessä.
Edellä esitetyn lisäksi tarjouspyynnössä oli kerrottu trukkia käytettävän Staran konepajalla. Konepajan käyttö on pääasiassa ulkokäyttöä, minkä lisäksi konepajan työkoneita säilytetään pääosin ulkona. Tarjottavan tuotteen täytyy aina soveltua käyttötarkoitukseensa. NexSys-teknologialla valmistettu litiumioniakku ei ole tarkoitettu kovaan, alle -10 asteen pakkaseen. Lisäksi valmistaja ei suosittele NexSys-teknologian litiumioniakun latausta pakkasessa. Näin ollen litiumioniakulla varustettu trukki ei olisi ollut hankintayksikön tarjouspyynnössä ilmoittamaan käyttötarkoitukseen soveltuva.
Edellä mainituilla perusteilla hankintayksikkö pitää selvänä, että alalla ammattimaisesti toimivat tarjoajat ovat käsittäneet tarjouspyynnössä asetetun vaatimuksen hankintayksikön tarkoittaman mukaisesti siten, että hankinnan kohteena on ollut nimenomaan lyijyakulla toimiva trukki.
Näin ollen hankintayksikkö edelleen katsoo, että Finnsiirto Oy:n tarjous ei ole ollut tarjouspyynnön mukainen vaan ennemmin ns. vaihtoehtoinen tarjous. Tarjouspyynnössä on erikseen mainittu, että vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytä.
Hankintayksikkö on tarkistanut Finnsiirto Oy:n ja tarjouskilpailun voittaneen yrityksen Logisnext Finland Oy:n tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden uudelleen hankintaoikaisuvaatimuksessa esitettyjen vaatimusten ja väitteiden osalta. Oikaisuvaatimusasiassa ei ole esitetty sellaisia hankintalain mukaisia perusteita, joiden vuoksi hankintapäätöstä pitäisi muuttaa.
Keskushallinto Rakentamispalveluliikelaitos Toimitusjohtaja 12.02.2025 § 17
Detta beslut publicerades 21.03.2025
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.
Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 134 § 1 mom, 163 §.
Föredragande
Upplysningar
Sami Aherva , yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 78571
Heikki Halonen, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 38963
Ari Kinnunen, hankintainsinööri, puhelin: 09 310 38947
Tanja Dickman, hankintalakimies, puhelin: 09 310 38821