Toivomusponsi, Vartiosaareen liikennöivän lauttaliikenteen jatkaminen saareen johtavan sillan käyttöönottoon saakka

HEL 2024-015309
Ärendet har nyare handläggningar

Valtuutettu Johanna Nuortevan toivomusponsi Vartiosaaren lauttaliikenteen jatkamisesta sillan käyttöönottoon saakka

Ärende 21. / 719 §

Päätös

Kaupunginhallitus merkitsi tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 13.11.2024 (242 §) hyväksymän toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen tiedoksi muille valtuutetuille.

Lautakunnan tavoin kaupunginhallitus toivoo sähkölauttaliikenteen jatkamista sillan valmistumiseen saakka, jotta Vartiosaaren saavutettavuus säilyy.

Käsittely

Vastaehdotus:
Reetta Vanhanen: Lisätään päätösehdotukseen:
"Lautakunnan tavoin kaupunginhallitus toivoo sähkölauttaliikenteen jatkamista sillan valmistumiseen saakka, jotta Vartiosaaren saavutettavuus säilyy."

Kannattaja: Mia Haglund

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä Reetta Vanhasen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

Kaupunginhallitus merkitsee tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 13.11.2024 (242 §) hyväksymän toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen tiedoksi muille valtuutetuille.

Käsitellessään Vartiosaaren osayleiskaavaa (nro 12889) 13.11.2025 kaupunginvaltuusto hyväksyi seuraavan toivomusponnen: Hyväksyessään Vartiosaaren osayleiskaavan kaupunginvaltuusto edellyttää selvitettävän mahdollisuutta jatkaa Vartiosaareen liikennöivää lauttaliikennettä saareen johtavan sillan käyttöönottoon saakka.

Vartiosaareen liikennöidään Laajasalon Reposalmen laiturista aurinkoenergiaa hyödyntävällä sähkölautalla. Liikennöintiä on tuettu Helsingin osallistavan budjetoinnin hankerahoituksella vuosien 2020–2024 aikana, ja on jatkettu vielä ainakin vuoden 2025 ajan. Vartiosaari on lisäksi yksi itäinen saaristoreitti -vesiliikennereitin pysähdyspaikoista.

Helsingin virkistyssaarten saavutettavuus on tunnistettu tärkeäksi kehitettäväksi aiheeksi osana Helsingin merellisen strategian toteuttamista. Kaupunkiympäristön toimialalla on parannettu resursseja saariston vesiliikenteen kehittämiseksi. Kaupunkiympäristölautakunnan mukaan on tärkeää ratkaista Vartiosaareen liikkumisen mahdollisuudet aina sillan käyttöönottoon saakka, myös toistaiseksi käytetyn osallistavan budjetoinnin rahoituksen päättyessä. Sähkölauttayhteys Vartiosaareen on ollut suosittu, ja lautakunta piti toiminnan jatkumista kannatettavana.

Pormestarin 20.10.2025 esittelemässä ehdotuksessa vuoden 2026 talousarvioksi puistojen ja liikunta-alueiden rakentamisohjelmassa vuosiksi 2026 - 2028 Vartiosaaren sillalle on esitetty 4,5 miljoonaa euroa.

Kaupunkistrategian mukaisesti "[m]erellisten palveluiden ja virkistysmahdollisuuksien tulee olla kaikkien ulottuvilla. Edistämme saarien saavutettavuutta, vesiliikenteen kehittymistä, rantojen ja saarien infrastruktuurin vahvistumista, meren äärellä olevien palveluiden kasvua ja virkistysmahdollisuuksien parantamista. Vahvistamme pienveneilyn ja muun omaehtoisen vesillä liikkumisen edellytyksiä. Vaalimme ainutlaatuista saari- ja meriluontoamme."

Ponnesta on saatu kaupunkiympäristölautakunnan lausunto. Annettu selvitys on lausunnon mukainen.

Hallintosäännön 30 luvun 14 §:n mukaan kaupunginhallituksen on toimitettava ponnen ehdottajalle kirjallinen selvitys toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä viimeistään vuoden kuluttua ponnen hyväksymisestä. Selvitys on toimitettava erikseen tiedoksi muille valtuutetuille.

Kaupunkiympäristölautakunta 13.05.2025 § 295

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Hyväksyessään Vartiosaaren osayleiskaavan (13.11.2024, § 242) kaupunginvaltuusto edellytti selvitettävän mahdollisuudet jatkaa Vartiosaareen liikennöivää lauttaliikennettä saareen johtavan sillan käyttöönottoon saakka.

Vartiosaareen liikennöidään nykytilassa Laajasalon Reposalmen laiturista aurinkoenergiaa hyödyntävällä sähkölautalla. Liikennöintiä on tuettu Helsingin osallistavan budjetoinnin hankerahoituksella vuosien 2020–2024 aikana ja tullaan jatkamaan vielä ainakin vuoden 2025 ajan. Vartiosaari on lisäksi yksi itäinen saaristoreitti -vesiliikennereitin pysähdyspaikoista.

Helsingin kaupungin virkistyssaarien saavutettavuus ja niihin pääseminen on tunnistettu tärkeäksi kehitettäväksi aiheeksi osana Helsingin merellisen strategian toteuttamista. Kaupunkiympäristön toimialalla on parannettu resursseja saariston vesiliikenteen kehittämiseksi. Kaupunkiympäristölautakunta piti tärkeänä ratkaista Vartiosaareen liikkumisen mahdollisuudet aina sillan käyttöönottoon saakka, myös toistaiseksi käytetyn osallistavan budjetoinnin rahoituksen päättyessä. Sähkölauttayhteys Vartiosaareen on ollut suosittu, ja kaupunkiympäristölautakunta piti toiminnan jatkumista kannatettavana.

Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot

Vili Tuomisto, projektinjohtaja: 09 310 52606

vili.tuomisto@hel.fi

Detta beslut publicerades 15.11.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Föredragande

Namn
Jukka-Pekka Ujula

Titel
Kansliapäällikkö

Upplysningar