Arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiön pääomittamiseen liittyvä täytäntöönpanopäätös

Det här är en framställning

Arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiön pääomittamiseen liittyvä täytäntöönpanopäätös

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus myöntää talousarvion kohdalta 1 30 01 Kaupunginhallituksen käyttövarat 28 miljoonaa euroa Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö sr:n pääomitukseen ja valtuuttaa kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosaston toteuttamaan viimeisen erän maksatuksen samanaikaisesti Suomen valtion kanssa.

Samalla kaupunginhallitus päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Esittelijän perustelut

Kaupunginvaltuusto päätti 14.2.2024, § 32 pääomittaa Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö sr:ää yhteensä 60 miljoonalla eurolla uuden Arkkitehtuuri- ja designmuseon toteutuksen mahdollistamiseksi seuraavin ehdoin:

  • Suomen valtio tekee samansuuruisen pääomalahjoituksen Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö sr:lle.
 
  • Pääomalahjoitus maksetaan samanaikaisesti, yhtä suurissa erissä Suomen valtion kanssa.
 
  • Arkkitehtuuri- ja designmuseon rakennuksesta Makasiininrantaan osoitettavalle paikalle järjestetään kansainvälinen suunnittelukilpailu, joka käynnistyy vuonna 2024 pääomituspäätösten tultua lainvoimaisiksi.
 
  • Toteutettavan museorakennuksen valintapäätös syntyy erikseen suunnittelukilpailun kautta. Kilpailun taustatietoihin sisällytetään tämän päätöksen perusteluosuudessa, liitteinä olevissa toteutussuunnitelmassa ja alustavassa hankesuunnitelmassa tarkemmin esitelty museotoimintojen tilaohjelma, jonka tavoiteltava laajuus on alustavan hankesuunnitelman mukaan 9 000 hu-m2 ja 10 050 brm2.
 
  • Arkkitehtuuri- ja designmuseon uudisrakennushankkeen suunnittelusta, kaksivaiheisen kansainvälisen suunnittelukilpailun toteuttamisesta sekä museon rakennuttamisesta vastaa Suomen valtion ja Helsingin kaupungin päätöksentekohetkellä yhdessä omistama Kiinteistö Oy ADM yhteistyössä Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö sr:n kanssa.
 
  • Kiinteistö Oy ADM:n omistuksen siirrosta lopulliselle omistajalle päätetään ennen rakentamisen aloittamista Suomen valtion ja Helsingin kaupungin välisellä sopimuksella.
 
  • Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö sr:lle tehtävän pääomalahjoituksen ja museolle osoitetun rakennuspaikan rakennuskelpoiseksi saattamisen lisäksi kaupunki ei osallistu museon varsinaisiin toimintakuluihin.
 
  • Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö sr. saa yksityisiltä pääomittajilta Helsingin kaupungin ja Suomen valtion viimeiseen pääomalahjoituserään mennessä sitovat lahjoituspäätökset yhteensä vähintään 30 miljoonalla eurolla. Näiden lahjoitusten maksuaikataulusta sovitaan erikseen.
 
  • Mikäli rakennushanke ei toteudu, niin tämä pääomalahjoituspäätös raukeaa ja pääomalahjoitukset tulee palauttaa Helsingin kaupungille täysimääräisesti.
 
  • Asiassa tehdään valtiontukiarviointi ennen kaupungin ensimmäistä maksatuserää koskevaa päätöstä ja arvioinnin lopputulemana tulee olla, että pääomittaminen on hyväksyttävissä valtiontukia koskevan sääntelyn puitteissa.
 
  • Sijoitettavan pääoman taikka sen erien maksuhetkellä on olemassa Verohallinnon tai keskusverolautakunnan lainvoimaiset ennakkoratkaisut siitä, että Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö sr:ää pidetään tuloverolain 22 §:ssä ja perintö- ja lahjaverolain 2 §:ssä tarkoitettuna yleishyödyllisenä yhteisönä.

Kaupunginhallitus on 28.10.2024, § 659 täytäntöönpanopäätöksellä myöntänyt talousarvion kohdalta 1 30 01 Kaupunginhallituksen käyttövarat yhteensä 32 miljoonaa euroa Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö sr:n pääomittamisen kahden ensimmäisen erän suorittamiseksi. Samassa yhteydessä kaupunginhallitus hyväksyi Suomen valtion ja Arkkitehtuuri- ja designsäätiö sr:n kanssa tehtävän sopimuksen valtiontukiarvioiden ja -ilmoitusten tekemisestä koskien eräiden tukien myöntämistä AD-museo Oy:lle.

Nyt tehtävällä päätöksellä pannaan täytäntöön kaupunginvaltuuston päätöksen mukaisen 60 miljoonan euron pääomalahjoituksen viimeisen erän, yhteensä 28 miljoonaa euroa, maksaminen. Säätiö on saanut viimeisen erän maksamisen edellytyksenä olleet sitovat lahjoituspäätökset yksityisiltä pääomittajilta yhteensä 30 miljoonalla eurolla.

Valtiontukiarviointi

Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimukseen (SEUT) 107 (1) artiklan mukaan jäsenvaltion myöntämä tai valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.

Valtiontukisääntöjä sovelletaan ainoastaan silloin, kun tuensaajana on yritys. Yrityksellä tarkoitetaan taloudellista toimintaa harjoittavaa yksikköä riippumatta sen oikeudellisesta muodosta tai rahoitustavasta. Taloudellista toimintaa on kaikki toiminta, jossa tavaroita tai palveluita tarjotaan markkinoilla (Euroopan unionin komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01, jäljempänä käsitetiedonanto, kohdat 6-12).

Kaupunginkanslian oikeuspalvelut ja opetus- ja kulttuuriministeriö ovat tehneet Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiön pääomittamisesta yhteisen valtiontukiarvioinnin. Valtiontukiarvioinnissa on selvitetty, harjoittaako Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö valtiontukisäännösten tarkoittamaa taloudellista toimintaa. Selvityksen mukaan Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiön harjoittama toiminta ei ole luonteeltaan taloudellista, vaan kyse on kulttuurin ja kulttuuriperinnön edistämiseen liittyvistä erityisluonteisista toiminnoista, jotka järjestetään muutoin kuin kaupalliselta pohjalta ja joille ei ole todellisia markkinoita (käsitetiedonannon kohdat 34 ja 36). Säätiö on lisäksi yhtiöittämällä operatiivisen museotoiminnan eriyttänyt museon taloudelliset toiminnot erilliseen osakeyhtiöön. Edellä kuvattujen perustelujen mukaisesti Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiön pääomittaminen tai säätiön kulttuurinedistämistoimintaan käyttämä pääoman tuotto ei ole SEUT 107 (1) artiklan mukaista valtiontukea taloudelliseen toimintaan.

Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiön on tarkoitus jakaa omistamalleen AD-museo Oy:lle avustusta säätiön pääoman tuotoista sen jälkeen, kun AD-museo Oy:n on muuttanut uuteen museorakennukseen vuonna 2030. Avustus kohdistuisi museorakennuksen vuokraan ja ylläpitokuluihin. Toteutussuunnitelman mukaan yli puolet AD-museo Oy:n harjoittaman museotoiminnan kustannuksista katettaisiin pääsylippu-, ravintola- ja tapahtumatoiminnan sekä muun kaupallisen toiminnan tuotoilla. Käsitetiedonannon mukaan kulttuuriin tai kulttuuriperinnön edistämiseen liittyvä toiminta, joka rahoitetaan pääasiassa kävijä- tai käyttäjämaksuilla tai muunlaisin kaupallisin keinoin olisi katsottava luonteeltaan taloudelliseksi (kohta 35). Suunnitelmien toteutuessa ADmuseo Oy harjoittamaa toimintaa voidaan siten pitää valtiontukisääntelyn tarkoittamana taloudellisena toimintana.

Valtiontukiarvioinnissa on selvitetty, että vuosittaiset avustukset voitaisiin myöntää yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen (651/2014) 53 artiklan mukaisena toimintatukena kulttuurin ja kulttuuriperinnön edistämiseen. Ryhmäpoikkeusasetuksen voimassaoloaika päättyy kuitenkin 31.12.2026. Vaikka voidaan pitää todennäköisenä, että tuki olisi avustusten myöntöhetkellä voimassa olevan ryhmäpoikkeusasetuksen mukaista, on mahdollista, että kulttuuritukiinkin tulisi muutoksia ennen kaavailtuja myöntämisajankohtia.

Tästä syystä Helsingin kaupunki, Suomen valtio ja Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö ovat allekirjoittaneet pääomittamiseen liittyen sopimuksen, jonka mukaan säätiö voi myöntää avustusta AD-museo Oy:lle vain kulloinkin voimassa olevien valtiontukisäännösten sallimissa rajoissa ja sen määrittämin menettelyin. Säätiö raportoi vuosittain myönnetyistä avustuksista ja tehdyistä valtiontukiarvioinneista. Kaupunki ja valtio voivat määrätä avustuksen takaisinperittäväksi AD-museo Oy:ltä, jos tuki on ollut EU:n valtiontukisääntöjen vastaista. Yritystukineuvottelukunta puolsi lausunnossaan 12.3.2024 tässä valtiontukiarvioinnissa esitettyä ja totesi, että säätiön sopimusperusteiset velvoitteet varmistavat valtiontukisääntöjen noudattamisen pääoman tuoton osalta.

Verohallinnon ennakkoratkaisut

Verohallinnon 25.6.2024 tekemän ennakkoratkaisun (P0226864698) perusteella Arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö sr. täyttää sekä sääntöjensä että tosiasiallisen toimintansa perusteella yleishyödylliselle yhteisölle asetetut tuloverolain 22 §:n mukaiset edellytykset.

Verohallinnon 1.7.2024 tekemän ennakkoratkaisun (P0226942207) perusteella Arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö sr. katsotaan perintö- ja lahjaverolain 2. luvun 1 §:ssä tarkoitetuksi säätiöksi, jolla on yleishyödyllinen tarkoitus. Ennakkoratkaisun mukaisesti kaupungin, valtion ja yksityisten lahjoittajien tekemät pääomalahjoitukset säätiölle ovat lahjaverosta vapaita.

Föredragande

Namn
Jukka-Pekka Ujula

Titel
Kansliapäällikkö

Upplysningar