Valtuustoaloite, Taivallahden koulun liikenneturvallisuuden parantaminen

HEL 2024-015926
Ärendet har nyare handläggningar
Det här är en motion

Ledamoten Otso Kivekäs motion om att förbättra trafiksäkerheten vid Taivallahden peruskoulu

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslutsförslag

Stadsfullmäktige betraktar motionen som slutbehandlad.

Föredragandens motiveringar

Ledamoten Otso Kivekäs och 28 andra ledamöter föreslår i sin motion att man bedömer de i motionen beskrivna och eventuella andra säkerhetsåtgärder för grundskolan Taivallahden peruskoulus del, och snabbt genomför dem som kan genomföras snabbt och dessutom förbereder mer tidskrävande ändringar.

Stadsmiljönämnden beslutade 20.5.2025 sänka hastighetsbegränsningen med 10 kilometer i timmen på avgränsade gatuavsnitt i närheten av övergångsställen som är centrala med tanke på skolvägen vid låg- eller högstadieskolor om den nuvarande hastighetsbegränsningen är 40–50 kilometer i timmen. Principen gäller de närgator till skolor där hastighetsbegränsningen i närheten av skolan ännu inte har sänkts till en lägre nivå än på övriga delar av gatan. Principen gäller för Mechelingatan vid Taivallahden peruskoulu.

Syftet med principerna är att förbättra trafiksäkerheten och den upplevda tryggheten under skolvägen genom att sänka hastighetsbegränsningen på de viktigaste skolrutterna i närheten av skolorna. Hastighetsbegränsningen sänks med 10 kilometer i timmen på skolornas närgator vid och kring de övergångsställen som är viktigast på elevernas skolvägar. Hastighetsbegränsningen sänks på ett begränsat gatuavsnitt nära skolan om den nuvarande hastighetsbegränsningen på gatan är 40–50 kilometer i timmen och en punktmässig sänkning av hastighetsbegränsningen ännu inte har gjorts i skolans omgivning.

Mechelingatan är en livligt trafikerad huvudgata och en central förbindelse i innerstaden i nord-sydlig riktning. Gatan har två körfält åt vartdera hållet och fält för cykeltrafik. Hastighetsbegränsningen på gatan är 40 kilometer i timmen, vilket överensstämmer med stadens principer för hastighetsbegränsningar. Mechelingatan har två kontrollpunkter för automatisk trafikövervakning i korsningen av Södra Hesperiagatan. Med kamerorna övervakas körhastigheterna och iakttagandet av trafikljusen i båda körriktningarna på Mechelingatan. Övervakningskamerorna ligger i grundskolan Taivallahden peruskoulus omedelbara närhet, och genom övervakningen har man strävat efter att i synnerhet förbättra barnens säkerhet på skolvägen. Den första övervakningskameran sattes upp i korsningen år 2012. Medelhastigheterna i närheten av övervakningskameran sjönk med cirka 2 kilometer i timmen från 33 till 31 kilometer i timmen enligt mätningar under 2013–2014. I närheten av korsningen har medelhastigheterna därmed varit på en klart lägre nivå än vad hastighetsbegränsningen förutsätter. Korsningsområdets andra övervakningskamera har satts upp senare.

Man undviker vanligtvis att anlägga strukturella farthinder på huvudgator för att det ska gå smidigt att ta sig fram på dem, i synnerhet för busstrafikens stomlinjer och räddningsfordon. Fartguppar lämpar sig i regel inte för korsningar med trafikljus, där man vid grönt ljus normalt ska kunna köra med ett motorfordon enligt hastighetsbegränsningen eller med nästan motsvarande hastighet. I korsningen mellan Mechelingatan och Caloniusgatan utreds dock ännu möjligheten att göra en förhöjning vid övergångsstället över Caloniusgatan, vilket skulle förbättra säkerheten för fotgängare och cyklister när de kommer till korsningen från Mechelingatan i söder och svänger till höger in på Caloniusgatan.

I motionen föreslogs att hastighetsbegränsningar och vägmarkeringar som informerar om att skolan finns där ska placeras i närheten av skolan. Vägtrafiklagen gör det möjligt att framhäva ett vägmärke med en vägmärkesmarkering, men tills vidare används inte denna möjlighet i Helsingfors gatunät. I stället för vägmarkeringar kommer placeringen och antalet vägmärken som varnar för barn på gatan att omvärderas för att säkerställa att trafikmärkena är ändamålsenligt placerade med tanke på skolvägarna. Vägmärkena placeras om möjligt på samma ställe som en eventuell ändring av hastighetsbegränsningen eller annars närmare skolan. Bilister informeras om att barn rör sig i området med vägmärket för barn. Helsingfors använder denna markering i närheten av skolor och daghem.

Utöver de åtgärder som gäller Taivallahden peruskoulu föreslås i motionen en förbättring av korsningen mellan Mechelingatan och Norra Järnvägsgatan. En gatuplan för utvecklingen av den aktuella korsningen har färdigställts. Enligt planen blir cykeltrafiken enkelriktad. Samtidigt justeras korsningens geometri för att bättre än nu främja säkra körhastigheter. Gatuplanerna 31431/1 ja 31432/1 godkändes i stadsmiljönämnden 22.3.2022 (§ 176). Dessutom har det beslutats att det nordligare övergångsstället vid Maria spårvagnshållplats i närheten av korsningen ska ändras till en plats där körbanan kan korsas, eftersom det nuvarande övergångsstället inte är säkert och inte heller har kunnat göras säkrare. På huvudgatan kan inte antalet körfält minskas eller fartguppar anläggas just där, och i anslutningen kan inte heller trafikljus placeras eftersom förgreningen i sidriktning byggs som ett förhöjt övergångsställe och cykelbana.

I korsningarna vid Norra Hesperiagatan, Södra Hesperiagatan, Museigatan och Caloniusgatan har man till följd av motionen gjort små regleringar i styrningen av trafikljusen. Fotgängare har förgrönt, vilket innebär att det gröna ljuset tänds några sekunder innan svängande fordon får grönt ljus. På detta sätt hinner den svängande bilisten bättre uppfatta fotgängaren. Funktionen förgrönt gäller i och med de gjorda regleringarna längre än tidigare.

I motionen föreslogs också att antalet körfält på Mechelingatan i närheten av skolan ska minskas. Vid Taivallahden peruskoulu är mängden biltrafik cirka 18 000 fordon per dygn. Trafikmängden är mindre vid skolan än i gatans södra del. Mängden är dock så stor att en minskning av antal körfält skulle försämra trafikens smidighet och styra biltrafiken till lokalgator, vilket inte är önskvärt med tanke på trafiksäkerheten.

Stadsstyrelsen betonar att man måste kunna vidta åtgärder för att förbättra barnens säkerhet också när dessa åtgärder försämrar trafikens smidighet. På Mechelingatan och andra gator där hastighetsbegränsningen sänks vid skolor utreds inverkan på körhastigheterna, särskilt för de bilar som kör snabbast, och utifrån resultaten bedöms behovet av strukturella åtgärder.

Stadsmiljönämnden har gett ett utlåtande i ärendet. Förslaget stämmer överens med utlåtandet och har kompletterats utifrån stadsmiljönämndens beslut 20.5.2025 om principerna för att fastställa hastighetsbegränsningar för skolors närgator.

Enligt 30 kap. 11 § 4 mom. i förvaltningsstadgan ska stadsfullmäktige behandla svaret på en motion som undertecknats av minst 25 ledamöter. Stadsstyrelsens svar ska föreläggas stadsfullmäktige inom åtta månader från att motionen väckts.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Timo Lindén, stadssekreterare, telefon: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi