Liikennejärjestelyt, Erottajankadun ja Uudenmaankadun itäpää

HEL 2024-016009
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 13. / 170 §

Erottajankadun ja Uudenmaankadun risteyksen ympäristön liikennesuunnitelma

Stadsmiljönämnden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä liikennesuunnitelman numero 7748 mukaiset järjestelyt Erottajankadun ja Uudenmaankadun itäpään liikennejärjestelyjen suunnitteluperiaatteiksi.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Lähtökohdat

Kaupunkiympäristölautakunta on 15.11.2022 päätöksellään (§ 635) päättänyt, että kaupunkiympäristön toimiala valmistelee Esplanadeille ja niihin liittyville tietyille kaduille, kuten Erottajankadulle, liikennejärjestelyiden ja katuympäristön kahden vuoden kokeilut alkaen vuodesta 2023.

Kaupunkiympäristölautakunta on 12.11.2024 päätöksellään (§ 596) päättänyt, että Erottajankatuun liittyviä järjestelyitä Ludviginkadusta etelään ei pureta syksyn 2024 aikana vaan valmistellaan tähän liittyvistä pysyvistä liikennejärjestelyistä liikennesuunnitelma ja tuodaan se lautakunnan päätettäväksi. Päätösaikataulu suunnitellaan siten, että se mahdollistaa ravintoloille terassit kesäkaudelle 2025.

Erottajankadulle on suunnitteilla vesihuoltosaneeraus arviolta vuosikymmenen lopulla osana Esplanadin ympäristön vesihuoltotöitä. Tällöin kadun rakenteita joudutaan purkamaan laajalta alueelta, minkä takia kadun liikenteellinen ratkaisu tullaan suunnittelemaan myöhemmin uudelleen lähivuosina. Tämän vuoksi tässä suunnitelmassa esitettyjen periaatteiden mukaiset järjestelyt tulevat olemaan käytössä tämänhetkisen tiedon mukaan 2030-luvun alkuun asti.

Suunnitelma

Tämänhetkisessä tilanteessa on väliaikaisin ratkaisuin levennetty Erottajankadun itälaidan jalkakäytävää ajoradan suuntaan kuuden kadunvarren pysäköintipaikan tilalle. Pysäköintipaikkoja on jäänyt jäljelle kolme. Uudenmaankadulla kahdesta ryhmityskaistasta toinen on poistettu käytöstä. Lautakunnan linjauksen perusteella tässä suunnitelmassa esitetään nämä järjestelyt vakinaistettavaksi.

Liikennesuunnitelmassa Erottajankadun–Uudenmaankadun risteysalueelle mahtuu Erottajankadun puolella vain yksi vastaanottava kaista Uudenmaankadulta kääntyville. Tämän vuoksi Uudenmaankadulla varataan Erottajankadulle ryhmittymiseen vain yksi kaista. Liikennesuunnittelussa on selvitetty järjestelyn aiheuttamaa jonoutumista Uudenmaankadulla sekä Esplanadien kokeilujen aikaisessa tilanteessa että ennen sitä, joista tilanne ennen Esplanadien kokeilujen aloittamista vastaa tämän päätöksen mukaista tilannetta.

Paikan päällä tehtyjen havainnointien perusteella Erottajankadulle suuntaava ajoneuvoliikenne jonoutuu ruuhkahuipputunteina Annankadulle asti. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ruuhkassa autot jonottavat Uudenmaankadulta Erottajalle pääsyä 2-3 liikennevalokiertoa. Ruuhkahuipputuntien ulkopuolella liikenteen sujuvuus arvioitiin hyväksi ja autot pääsivät liikkeelle risteyksestä yhden valokierron aikana. Järjestely ei siis aiheuta merkittäviä viiveitä tai ruuhkautumista ajoneuvoliikenteelle ruuhkapiikkien ulkopuolella.

Järjestelyt ovat olleet useampana vuotena osa Esplanadien ja kesäkatujen kokeilua, jota on vuorovaikutettu laajasti alueen yrittäjien ja asukkaiden kanssa. Vuorovaikutuksen perusteella Erottajankadun etenkin ravintolayrittäjät ovat hyötyneet kokeilusta ja haluaisivat muuttaa sen pysyväksi, kun taas osa muista yrittäjistä on ollut tyytymättömiä kokeiluun. Tyytymättömyyttä on aiheuttanut huoli alueen autoliikennesaavutettavuudesta ja autoilevien asiakkaiden asiointihalukkuudesta. Helsingin kaupungin teettämän asiointiselvityksen mukaan suurin osa noin 85–90 prosenttia keskustaan saapuvasta ostovoimavirrasta saapuu joukkoliikenteellä, polkupyörällä tai kävellen.

Erottajankadun ja Uudenmaankadun liikennejärjestelyiden ei arvioida vaikuttaneen keskustan autoliikennesaavutettavuuteen merkittävästi. Esplanadien ja niihin liittyvien katujen kokeilun yhteydessä kerätyn navigaattoridatan perusteella mediaaninopeudet Erottajankadulla ja Uudenmaankadulla hidastuivat kokeilun myötä maltillisesti, noin 20–30 prosenttia. Järjestelyn vaikutus keskustaan suuntautuvien automatkojen matka-aikoihin on pieni.

Helsinkiläisille suunnatun, otannalla tehdyn kyselyn mukaan käveleminen ja pyöräileminen koettiin sujuvaksi kokeilun aikana, mutta autoilun sujuvuuden suhteen mielipiteet jakaantuivat. Vuonna 2024 autoilun koki sujuvaksi 29 % vastaajista ja haasteita sujuvuudessa koki puolestaan 37 %. Helsinkiläiset jakautuivat kyselyn mukaan myös sen perusteella haluttiinko Erottajankadun osuuden järjestelystä pysyvä ratkaisu. 43 % vastaajista halusi ratkaisusta pysyvän ja 41 % vastusti sitä. 16 % vastaajista ei osannut sanoa kantaansa pysyvän ratkaisun suhteen.

Erottajankatu kuuluu parhaillaan valmistelussa olevan Kluuvin ja Kaartinkaupungin alueellisen liikenne- ja kaupunkitilasuunnitelman suunnittelualueeseen. Tässä yhteydessä alueesta laaditaan alueellinen liikennesuunnitelma ja katukohtaisia liikennesuunnitelmia huomioiden verkostollinen kokonaisuus ja Kaivokadun muutos joukkoliikennekaduksi. Suunnitelmaa on tarkoitus työstää laajassa vuorovaikutuksessa alueen asukkaiden, yrittäjien ja muiden toimijoiden kanssa. Tällöin suunnitellaan myös Erottajankadun liikenteellinen ratkaisu vesihuoltoremontin jälkeiseen tilanteeseen. Kokeilun aikainen järjestely on perusteltua pitää toistaiseksi voimassa Uudenmaankadulla ja Erottajalla, koska sillä on suora vaikutus Erottajan kivijalkaliiketiloissa olevien ravintoloiden menestykseen. Näiltä yrityksiltä saadun tiedon perusteella, muutaman vuoden katko terasseihin olisi näille yrityksille hyvin merkittävä tappio ja voi vaikuttaa niiden mahdollisuuksiin toimia kyseisellä paikalla.

Koska esitetty liikennejärjestely vastaa Esplanadien kokeilun aikaista tilannetta, josta laadittujen toimivuustarkastelujen, tehtyjen havainnointien ja tutkimusten perusteella järjestely ei aiheuta merkittäviä muutoksia alueen liikenneverkkoon, ei tämän päätöksen yhteydessä järjestelystä ole tarpeellista tehdä erillisiä toimivuustarkasteluja.

Kustannusarvio

Rakennukset ja yleiset alueet, Rakennuttaminen 3 000 €. Kustannus koostuu nykyisiä väliaikaisia liikennejärjestelyjä täydentävien toimenpiteiden toteuttamisesta suunnitelman mukaisesti.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 1 §:n 1 kohdan perusteella kaupunkiympäristölautakunta päättää yleis- ja asemakaavoituksen, liikenne- ja katusuunnittelun sekä muun maankäytön ohjaamisesta.

Sovelletut oikeusohjeet

Kuntalaki 136 §. Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Tiedoksianto

Päätös annetaan tiedoksi yleistiedoksiantona, sillä henkilöiden lukumäärää ei tiedetä (hallintolaki 55 § 2 momentti).

Detta beslut publicerades 01.04.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Upplysningar

Aleksi Kinnunen, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 52602

aleksi.kinnunen@hel.fi