Valtuutettu Thomas Wallgrenin aloite yksityistämisen kustannusten arvioinnista demokratian edistämiseksi
Valtuutettu Thomas Wallgrenin aloite yksityistämisen kustannusten arvioinnista demokratian edistämiseksi
Päätösehdotus
Kaupunginhallitus katsoo aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijän perustelut
Valtuutettu Thomas Wallgren ja 8 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että kaupunki alkaa julkaista vuosittaisen raportin, josta selviää yhtiö- ja alakohtaisesti kuinka paljon kaupungin varoja on ohjattu kaupallisille toimijoille yksittäisten kaupunkilaisten käyttämien palvelusetelien kautta, sosiaali- ja terveysalan sekä koulutusalan, ml varhaiskasvatuksen, ostopalvelusopimusten perusteella, sekä maksuina konsulttiyritysten selvityksistä. Raportissa kuvataan myös talousluvuin ja kartoin kaupungin ja kaupallisten toimijoiden yhteistyötä kaupunkisuunnittelussa ja rakentamisessa. Raportissa julkaistaan tiedot kyseisten yhteistyökumppaneiden verojäljestä ja liikevaihdosta. Aloite on liitteenä 1.
Helsingin kaupungin ostot (palvelut, aineet ja tarvikkeet, käyttöomaisuushankinnat) on julkaistu vuodesta 2012 alkaen internetistä löytyvällä Helsinki Region Infoshare -sivustolla. Tiedot mahdollistavat kaupungin virastojen ja toimialojen hankintojen (ostojen) tarkastelun toimittaja- ja tilitasoilla. Vuonna 2024 ostot kaupallisilta toimijoilta, joita oli yli 12 000, olivat yhteensä noin 2,3 miljardia euroa.
Palvelusetelit ovat käytössä sosiaali-, terveys ja pelastustoimialalla. Palvelusetelituottajia oli vuonna 2024 kaikkiaan noin 350, ja asiakkaille on tarjolla yli 200 erilaista palveluseteliä. Yksittäisten palvelusetelien tuottajien määrä vaihteli 1–79, ja kaikkiaan seteli-tuottaja-kombinaatioita oli yli 2 300 kappaletta. Palvelusetelillä ostettujen asiakaspalvelujen kustannukset olivat yli 54 miljoonaa euroa. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla ei ole käytössä palveluseteleitä, mutta varhaiskasvatuksessa asiakkailla on mahdollisuus valita kunnan varhaiskasvatuspalvelujen sijaan yksityisen hoidon tuki. Vuonna 2024 yksityisen hoidon tuella oli noin 3 200 lasta ja tuen kokonaiskustannus oli noin 31,7 miljoonaa euroa. Yksityisen hoidon tukea maksettiin noin 60 palveluntuottajalle.
Vuonna 2024 sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan asiakaspalvelujen ostoihin noin 550 kaupalliselta toimijalta käytettiin noin 380 miljoonaa euroa ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialan asiakaspalvelujen ostoihin noin 100 kaupalliselta toimijalta käytettiin noin 10 miljoonaa euroa. Kaikkien toimialojen, virastojen ja liikelaitosten asiantuntijapalvelujen ostoihin noin 1 600 toimittajalta käytettiin noin 41 miljoonaa euroa.
Kaupunkiympäristön toimialan ja rakentamispalveluliikelaitoksen käyttöomaisuushankintoja ja urakoita hankittiin vuonna 2024 noin 900 kaupalliselta toimijalta noin 650 miljoonalla eurolla. Yksittäisiä tilakohteita oli noin 2 200.
Kaupungin rakentamishankkeita ei ole kuvattu kattavasti julkisissa karttapalveluissa, mutta infrastruktuurin rakentamisen katu- ja puistohankkeiden paikkatiedot löytyvät mm. kaupungin sisäverkon karttapalvelusta (Helsingin paikkatietovipunen). Myöskään ostotietoja ei ole eritelty tällä hetkellä hankekohtaisesti HRI-sivuston tietokantaan.
Kaupungin yhteistyökumppaneiden määrä on suuri, joten kumppaneiden liikevaihto- ja verojälkitietojen selvittäminen olisi erittäin työlästä. Osakeyhtiömuotoisten toimijoiden liikevaihtotiedot ovat julkisia, ja yhdisteltävissä kaupungin hankintatietoihin, mutta kaikkien toimijoiden liikevaihto ei ole tiedossa tai raportoitavissa. Esimerkiksi yksityisten elinkeinonharjoittajien tietojen on kaupungin raportoinnissa katsottu olevan yleisessä tietosuoja-asetuksessa tarkoitettuja henkilötietoja, joita ei julkaista. Verojälkeä koskevia tietoja ei ole saatavilla julkisista läheistä, eikä niiden laskemiseen ja esittämiseen ole olemassa yhteisesti sovittuja ja vakiintuneita malleja, joten tiedot eivät ole yritysten kesken vertailukelpoisia. Verojäljen raportointi on yrityksille vapaaehtoista, ja yritykset voivat raportoida siitä esimerkiksi osana yritysvastuuraporttia.
Kaupungin ostolaskutietojen raportointia on lähivuosina kehitettävä. Valtiovarainministeriö on asettanut 17.1.2025 hankkeen, jonka tarkoituksena on perustaa julkisten hankintojen tietovaranto. Hankintoja koskevien ilmoitus- ja tarjoustietojen lisäksi tietovarantoon kerättäisiin myös julkisyhteisöjen ostolasku-tasoinen tieto. Tietovarannon tekniseen toteutukseen kuuluisi kaikille avoin, käyttäjäystävällinen näkymä julkisen sektorin hankinta- ja ostotietoihin. Ostolaskutietojen toimittamisen pilotointi alkaa syksyllä 2025. Tietovarannon käyttöönotto ja tarvittavan lainsäädännön voimaantulo siirtymäsäännöksineen tapahtuisivat vuosien 2026–2028 aikana ja julkisyhteisöjä velvoittava raportointi tietovarantoon alkaisi vuonna 2028.
Helsingin kaupungin ostoja koskevan tietotuotannon jatkokehittäminen on tarkoituksenmukaista kytkeä vireillä olevan lainsäädäntöhankkeen takia säädösohjauksen edellyttämään raportointitarpeeseen ja julkisista lähteistä saatavilla olevan tietotarjonnan kehittymiseen. Tietojen raportoinnissa on otettava huomioon myös turvallisuuteen ja riskienhallintaan sekä tietosuojaan liittyvät näkökohdat.
Hallintosäännön 30 luvun 11 §:n mukaan kaupunginhallituksen on osoitettava aloite vastattavaksi sille lautakunnalle tai johtokunnalle, jonka toimivaltaan tai jonka alaisen viranomaisen toimivaltaan aloitteessa esitetty toimenpide kuuluu. Kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja suoraan kaupunginhallituksen alaisen viranomaisen toimivaltaan kuuluvia toimenpiteitä koskevat aloitteet jäävät kaupunginhallituksen vastattavaksi.
Kaupunginhallitus on 7.1.2025 § 15 päättänyt, että se vastaa valtuutettu Thomas Wallgrenin aloitteeseen yksityistämisen kustannusten arvioinnista demokratian edistämiseksi.
Föredragande
Mer information fås av
Kari Gröndahl, kehittämispäällikkö, puhelin: 09 310 70224
Mauno Rönkkö, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 36279