Hankinta, valuasfalttityöt, pienet päällystystyöt ja paikkaukset sekä talviasfalttityöt, rakentamispalveluliikelaitos Stara
Valuasfalttitöiden ja pienten päällystystöiden urakka ajalle 1.5.2025 - 30.4 2026
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti valita edullisimman tarjouksen antaneen Asfalttikallio Oy:n Staran valuasfalttitöiden ja pienten päällystystöiden urakoitsijaksi ajalle 1.5.2025 - 30.4.2026.
Samalla johtokunta päätti oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajan allekirjoittamaan urakkasopimuksen.
Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa Staran yksiköt tilaamaan päällystystöitä tästä hankintapäätöksestä syntyvän urakkasopimuksen puitteissa enintään 1 000 000 euron (AVL 8 c §) arvosta jäljempänä esitetyin perustein.
Kaupunkitekniikan rakentamisen osaston yksikönjohtajalla on oikeus päättää lisä- ja muutostöiden hankkimisesta johtokunnan päätöksen 20.6.2017 § 7 mukaisesti.
Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun muutoksenhakuaika on kulunut ja kun tilaaja ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Staran kaupunkitekniikan rakentamisen osasto ja kaupunki-infran kunnossapidon osasto toteuttavat antamiensa tarjousten perusteella vuosittain useita katurakennushankkeita ja päällysteiden paikkaustöitä kaupunkiympäristön toimialan tilaamina ja rahoittamina. Hankkeet toteutetaan omajohtoisesti ja niissä käytetään oman tuotannon lisäksi runsaasti kilpailutettuja aliurakoita ja -hankintoja. Asfalttipäällystystyöt ovat tällainen tyypillinen alihankinta, jossa on välttämätöntä käyttää materiaalituotannon hallitsevaa ja ammattiosaamiseen keskittynyttä erikoiskaluston omaavaa aliurakointia. Vastaavan tyyppinen päällystystöiden urakkajärjestely on toteutettu vuosittain.
Hankintalain 75 §:ssä tarkoitettu tavoite hankinnan jakamisesta osiin on toteutettu jakamalla päällystystöiden hankintakokonaisuus osa-alueisiin tilaavan osaston, yksikön ja päällystelaadun mukaan. Hankintakokonaisuus käsittää erityisesti kaupunkitekniikan rakentamisen osaston ja kaupunki-infran kunnossapidon osaston päällystysurakoita. Mikään yksittäinen urakka ei ylitä EU-kynnysarvoa, mutta kokonaisuuden yhteenlaskettu arvo ylittää sen.
Hankintakokonaisuuden osa-alueet, eli urakkarajat, ovat muuttuneet aiemmista vuosista. Päällystysurakat vuodelle 2025 on kilpailutettu kahdeksana erillisenä hankintana siten, että Staran kaupunkitekniikan rakentamisen osaston kaikilla kolmella rakentamisyksiköllä on käytössään oma aluekohtainen urakka. Kaupunki-infran kunnossapidon osaston rakenteellisen kunnossapidon yksikölle on kaksi alueellista uudelleenpäällystystöiden urakkaa, sekä erillisten jalankulku- ja polkupyöräväylien uudelleenpäällystystöiden urakka. Lisäksi Staran kaikkien osastojen käytössä on koko kaupungin alueen kattavat SMA-töiden (kivimastiksiasfaltti) urakka, sekä yhdistetty valuasfalttitöiden ja pienten päällystystöiden ympärivuotinen urakka.
Tämä päätös koskee Staran kaupunkitekniikan rakentamisen osaston rakennusyksiköiden päällystystöitä, ja kaupunki-infran kunnossapidon osaston rakenteellisen kunnossapidon yksiköiden uudelleenpäällystys- ja paikkaustöitä sekä valu- että jyräasfaltilla. Urakka-aika on 1.5.2025 - 30.4.2026, kestoltaan yhden vuoden. Urakkaan on yhdistetty ennen erilliset valuasfalttiurakka ja talviasfalttiurakka.
Hankintamenettely on ollut julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukainen nopeutettu avoin menettely. Hankintailmoitus Staran valuasfalttitöiden ja pienten päällystystöiden urakasta on lähetetty julkaistavaksi 23.1.2025 julkisten hankintojen ilmoituskanava Hilma:ssa ja Cloudia-tarjouspalvelussa sekä EU:n virallisen lehden TED-tietokannassa.
Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 4.2.2025 klo 12.00 asti. Hankintaa koskien ei esitetty lisäkysymyksiä.
Tarjoukset tuli antaa sähköisessä muodossa Tarjouspalvelu-toimittajaportaalin kautta 13.2.2025 kello 12.00 mennessä. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä.
Tarjouksen tähän urakkaan jättivät määräaikaan mennessä seuraavat kaksi (2) yritystä:
Asfalttikallio Oy |
Peab Industri Oy |
Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksissa annettujen tietojen perusteella. Kaikki tarjoukset täyttivät soveltuvuusvaatimukset ja pääsivät mukaan tarjousvertailuun.
Hankintayksikkö on tarjouspyynnössä ilmoittanut että se tarkastaa voittamassa olevan tarjoajan tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:n tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat urakoitsijan velvoitteet ja todistukset.
Voittamassa olevalta Asfalttikallio Oy:ltä tarkastettiin tarjouksessa annettujen tietojen paikkansapitävyys ennen päätösesityksen tekemistä. Koska kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankintakokonaisuus, myös yrityksen yhteisösakko-ote ja vastuullisen henkilöstön rikosrekisteriotteet tarkastettiin. Lisäksi tarjoajalta tarkastettiin muut tarjouspyynnössä vaaditut selvitykset. Tarkastuksessa todettiin tarjoajan täyttävän soveltuvuusvaatimukset.
Tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti valintaperusteena soveltuvien tarjousten kesken käytetään halvinta vertailusummaa. Laadulliset näkökohdat oli huomioitu tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimuksissa. Tarjousvertailu on suoritettu tarjouspyynnön mukaisesti.
Yksikköhintaperusteisen kokonaisurakan yksikköhintaluettelo muodostuu urakoitsijan tarjouksessaan antamien työvaiheiden yksikköhintojen perusteella. Koko urakan vertailusumma muodostuu yksikköhintojen ja tarjouspyynnössä hankintayksikön arvioimien suoritemäärien mukaan lasketusta vertailusummasta. Urakkakilpailun voittajan vertailuhinta on 826 140,00 euroa (AVL 8 c §). Urakka on yhdistetyltä sisällöltään uusi. Valuasfaltin osalta hintataso vastaa edellisen vuoden tasoa. Keskimäärin jyräasfalttien hinnat ovat korkeampia johtuen urakan pienemmistä päällystystyökohteista ja paikkausluonteisesta työstä. Talvikuukausilta maksetaan sopimuksen mukaista prosentuaalista korotusta yksikköhintoihin.
Tarjouspyynnön työmäärätiedot perustuvat arvioihin, lopullisesti toteutuvat määrät voivat olla merkittävästikin suurempia tai pienempiä tilaavien hallintokuntien päätöksistä ja paikkaustarpeesta riippuen. Uutena urakkana ja talvikorotuksesta johtuen, voidaan arvioida että sopimuksen lopullinen toteutunut arvo tulee olemaan enintään 1 000 000 euroa (AVL 8 c §). Arvio enimmäishinnasta muodostuu tarjoushinnasta, lisättynä lisä- ja muutostöiden lisähankintamahdollisuuden 15 prosentin varauksesta, sekä arviosta talvitöiden hinnankorotuksen vaikutuksesta.
Toteutuvien päällystystöiden laajuutta on hankinnan tässä vaiheessa vaikea arvioida tarkasti. Staran kaupunkitekniikan rakentamisen osaston rakennuskohteet ja kaupunki-infran kunnossapidon osaston paikkauskohteet perustuvat kaupunkiympäristön toimialan katujen rakentamisen ja kunnossapidon tilauksiin. Talvikuukausina sääolosuhteiden ollessa epäsuotuisat, pyritään laadullisista syistä välttämään suuria rakentamiskohteiden päällystystöitä ja tekemään vain välttämättömät päällystystyöt. Säätila vaikuttaa vanhan päällysteen reikiintymiseen ja paikkaustarpeisiin. Kaupunkitekniikan rakentamisen osaston tekninen tuki valvoo sopimuksen toteutumista ja raportoi siitä.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat tarjousasiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Vertailusummat ovat kuitenkin aina julkisia. Tässä hankinnassa oli esitetty eräitä tarjouksissa annettuja tietoja liikesalaisuuksiksi liikesalaisuuslain (595/2018) perusteella. Hankintayksikkö rajoittaa liikesalaisuuksiksi esitettyjen yksikköhintatietojen saatavuutta pyydetysti, mutta katsoo että eräät liikesalaisuuksiksi esitetyt tiedot soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimusten täyttymisestä eivät täytä liikesalaisuuden edellytyksiä.
Detta beslut publicerades 21.03.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Upplysningar
Rainer Sirén, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 37833
Heikki Laristo, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39241