Hankesuunnitelma, Medialukion lisätila ja pikku-Finlandian siirto, Moisiontie 3, kaupunkiympäristön toimiala
Projektplan för utbyggnad av och lokaländringar i Helsingin medialukio (Moisiovägen 3, Stapelstaden)
Beslut
Stadsfullmäktige godkände projektplanen för utbyggnad av och lokaländringar i gymnasiet Helsingin medialukio, daterad 23.1.2025, enligt vilken projektet omfattar cirka 2 147 m² bruttoyta och byggkostnaderna för projektet uppgår till högst 13 200 000 euro exklusive mervärdesskatt i prisnivån för november 2024.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Projektets behövlighet
Gymnasiet Helsingin medialukio ligger på adressen Moisiovägen 3 i Stapelstaden. Antalet studerande vid gymnasiet stiger från cirka 980 till 1200 från augusti 2027. De nuvarande lokalerna är otillräckliga för det ökande antalet användare och motsvarar inte till alla delar verksamhetsmålen. Tilläggslokalerna som tas i bruk gör det möjligt att ordna verksamhet för det stigande antalet studerande. I och med projektet med tilläggslokalerna ökar antalet lokalplatser för studerande med cirka 200. I de nya lokalerna kan man ordna gymnasieundervisning enligt områdets föränderliga behov. Lokalerna har dimensionerats så att de tillåter en mångsidig användning.
Fostrans- och utbildningsnämnden godkände 1.10.2024 (§ 261) en behovsutredning för tilläggslokaler för Helsingin medialukio på Moisiovägen 3.
Projektplan
Projektplanen gäller en utbyggnad av Helsingin medialukio på Moisiovägen 3 i Stapelstaden samt lokaländringar som görs i den befintliga byggnaden och gårdsarbeten. Gymnasiets studerandeantal kommer att stiga under de närmaste åren, varför den nuvarande gymnasiebyggnaden behöver funktionella ändringar och en utbyggnad.
I projektet byggs gymnasiet ut genom att flytta en stor del av det så kallade Lilla Finlandia så att det blir en permanent tilläggslokal för gymnasiet. Lilla Finlandia är en paviljongsbyggnad som byggdes vid Tölöviken 2022 och användes som tillfällig lokal för Finlandiahuset under dess ombyggnad och som inte längre behövs för det ändamålet. Byggnaden byggs om och den kopplas samman med gymnasiet med hjälp av en ny förbindelsekorridor. Stadsmiljösektorn äger den byggnad som ska flyttas.
Avsikten är att resten av paviljongen Lilla Finlandia, dvs. cirka en femtedel av den tillfälliga lokalen, flyttas till Tali idrottspark som hör till kultur- och fritidssektorn för tillfällig förvaring. Senare ska den byggas om till omklädningsrum som ett separat projekt.
Inne i gymnasiet genomförs lokaländringar som krävs för det stigande antalet studerande. Matsalen och köket som är för små flyttas till den nya paviljongen och i stället för dem byggs undervisningslokaler i den befintliga byggnaden. Samtidigt förbättras akustiken i gymnastiksalen bredvid. Tidsenliga utrymmen byggs för administrationen och studerandevården. I de nya tilläggslokalerna/den nya utbyggnadsdelen byggs dessutom undervisningslokaler och lokaler för grupparbete. Gårdens trivsamhet och funktionalitet utvecklas.
En projektplan, daterad 23.1.2025, har utarbetats i samarbete mellan stadsmiljösektorn och fostrans- och utbildningssektorn.
I samband med projektplaneringen har representanter för byggnadstillsynen, stadsmuseet, gatu- och trafikplaneringen, miljöcentralen och räddningsverket samt tillgänglighetsombudet och samarbetspersonalen vid fostrans- och utbildningssektorns arbetarskydd hörts som experter.
Projektplanen finns i bilaga 1.
Fostrans- och utbildningssektorns personal engageras
Planerna för lokalprojektet har efter behovsutredningsfasen utvecklats i samarbete med användarna. Gymnasiets personal har deltagit i beredningen av projektet och bidragit med ett pedagogiskt och funktionellt perspektiv på planeringen av lokalerna och gården. Ingångsarrangemang, lärmiljöer, paus- och arbetsrum och byggnadens inre logistik har granskats i samarbete för att se om de fungerar. Särskild vikt har lagts vid ett tillräckligt antal lugna verksamhetslokaler och en fungerande akustik i byggnaden. Eleverna kommer att delta i planeringen av gården och möblerna när planeringen fortskrider.
Personalen engageras i den fortsatta utvecklingen av planerna med hjälp av användarmöten.
Projektets omfattning
Tilläggslokalens omfattning är cirka 2 147 m² bruttoyta, 1 790 m² lägenhetsyta och 1 619 m² effektiv yta. Efter projektet uppgår hela skolans omfattning till 10 430 m² bruttoyta, 9 096 m² lägenhetsyta och 6 888 m² effektiv yta. I samband med projektet avstår staden från en inhyrd paviljong med tilläggslokaler på 575 m² lägenhetsyta som ligger på gymnasiets tomt.
Projektets tekniska förverkligande och kostnader
De totala projektkostnaderna beräknas uppgå till totalt högst 13,2 miljoner euro i kostnadsnivån för november 2024. De totala kostnaderna består av följande delhelheter:
- Ombyggnadsarbeten i den befintliga gymnasiebyggnaden 4,1 miljoner euro.
- Arrende som betalas för användning av ett parkeringsområde som byggplats och som återbetalas till stadsmiljösektorn 0,7 miljoner euro.
- Grundberedning och exceptionellt krävande jordarbeten 1,4 miljoner euro.
- Beställarens kostnader och planering 0,7 miljoner euro.
- Rivningar, flyttning, uppförande av stommen på nytt, uppförande av väderskydd i båda ändarna, mellanlagring totalt 1,3 miljoner euro.
- Det egentliga byggandet 5,0 miljoner euro (inklusive VVSE 1,3 miljoner euro och reserveringar 1,5 miljoner euro), vilket utgör ett pris på cirka 2 300 euro/m² bruttoyta för tilläggslokalerna.
Kostnader för fostrans- och utbildningssektorn
Den nuvarande totalhyran för gymnasiets huvudbyggnad uppgår till cirka 18,63 euro/m² lägenhetsyta i månaden, dvs. sammanlagt cirka 136 099 euro i månaden och cirka 1 633 188 euro om året. Huvudbyggnadens kalkylmässiga hyresyta är 7 306 m² lägenhetsyta.
När projektet blir färdigt uppgår den interna totalhyran för huvudbyggnaden beräknat enligt stadens nya hyresmodell till högst 22,56 euro/m² lägenhetsyta, dvs. totalt till cirka 164 822 euro i månaden och 1 977 865 euro om året, när huvudbyggnadens kalkylmässiga hyresyta är 7 306 m² lägenhetsyta. Den interna totalhyran för de permanenta tilläggslokalerna beräknas på motsvarande sätt uppgå till cirka 33,04 euro/m² lägenhetsyta i månaden, dvs. sammanlagt cirka 59 142 euro i månaden och cirka 709 702 euro om året. Tilläggslokalernas kalkylmässiga hyresyta är 1 790 m² lägenhetsyta.
Efter att projektet har slutförts beräknas den interna totalhyran för det nya gymnasiet uppgå till högst 24,62 euro/m² lägenhetsyta i månaden, alltså sammanlagt cirka 223 964 euro i månaden och cirka 2 687 567 euro om året. Det nya gymnasiets kalkylmässiga hyresyta uppgår till sammanlagt 9 096 m² lägenhetsyta. Den nya totalhyran består av kapitalhyra 20,37 euro/m² lägenhetsyta/mån., arrende 0,68 euro/m² lägenhetsyta/mån., allmänna kostnader 0,67 euro m² lägenhetsyta/mån. och underhållshyra 4,12 euro/m² lägenhetsyta/mån.
Den slutliga kapitalhyran justeras efter de verkliga kostnaderna. Underhållshyran justeras så att den motsvarar underhållshyran vid tidpunkten då projektet slutförs.
Projektplanen har uppdaterats efter sammanträdet av stadsmiljönämndens sektion för byggnader och allmänna områden så att den motsvarar de ovannämnda kostnaderna.
Projektfinansiering
För projektet har det inte reserverats någon finansiering i byggnadsprogrammet för husbyggnadsprojekt 2025–2034, som ingår i 2025 års budget. För projektet anvisas den finansiering som behövs för 2025 från oförbrukade anslag som reserverats för husbyggnadsprojekt för 2025.
Finansieringsbehovet under de kommande åren beaktas i förslaget till byggnadsprogram för husbyggnadsprojekt i 2026 års budget.
Projektets genomförande och tidsplan
Projektets beräknade tidsplan är följande:
- Grundarbeten 9–12/2025
- Flyttning av paviljongen för tilläggslokaler och ombyggnad av den 1–12/2026
- Lokaländringar i gymnasiet 1–6/2027
Avsikten är att tilläggslokalerna i paviljongen tas i bruk 1/2027 och gymnasiets lokaler 8/2027.
Servicehelheten byggnader och allmänna områden i stadsmiljösektorn har helhetsansvaret för projektet. Stadsmiljösektorns lokalservice ansvarar för underhållet av byggnaden.
Tillfälliga lokaler
Under projektet behövs inga tillfälliga lokaler.
Bedömning av konsekvenserna för barn
Bedömningen av konsekvenserna för barn i behovsutredningsfasen styr planeringen och genomförandet av projektet samt utvecklingen av den nya verksamhetskulturen. Genom planeringen främjas välbefinnandet hos ungdomarna och personalen.
De studerandes rätt till en trygg verksamhetsmiljö som stöder lärande säkerställs i lokalprojektet genom ett ändamålsenligt genomförande av lokalerna och gården. Med hjälp av lokalplaneringslösningar främjas de studerandes jämlika möjligheter till uppväxt, utveckling och välfärd. I projektet ägnas särskilt uppmärksamhet åt att lokalerna ska vara lugna, akustiken god och belysningen naturlig. Dessutom ska lokallösningarna stöda uppkomsten av individuella lärostigar. De studerandena får delta i planeringen av gården och inredningen. Genom samarbete på stadsnivå säkerställs trygga gång- och cykelförbindelser för de studerande till byggnaden och rekreations-, motions- och kulturtjänster i närområdet.
Fostrans- och utbildningsnämndens utlåtande
Fostrans- och utbildningsnämnden har 18.3.2025 (§ 88) tillstyrkt projektplanen för utbyggnad av och lokaländringar i Helsingin medialukio i sitt utlåtande.
Projektplanen motsvarar verksamhetsmålen i behovsutredningen och inom fostrans- och utbildningssektorn. Särskild uppmärksamhet ska fästas vid att lokalerna blir klara enligt den överenskomna tidsplanen, vid vikten av kostnadsuppföljningen och kvalitetskontrollen under hela processen samt vid planeringen av lokalerna.
Utlåtandet finns i sin helhet i ärendets beslutshistoria.
Befogenheter
Enligt 7 kap. 1 § 1 mom. 3 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om projektplaner för projekt i stadens regi då de kalkylerade kostnaderna överstiger 10 miljoner euro.
Kaupunginhallitus 07.04.2025 § 218
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy Helsingin medialukion laajennuksen ja tilamuutosten 23.1.2025 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on noin 2 147 brm² ja hankkeen rakentamiskustannusten enimmäishinta arvonlisäverottomana on enintään 13 200 000 euroa marraskuun 2024 kustannustasossa.
Esittelijä
Lisätiedot
Susanna Hyvärinen, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 60716
Kasvatus- ja koulutuslautakunta 18.03.2025 § 88
Lausunto
Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle puoltavan lausunnon 23.1.2025 päivätystä Helsingin medialukion lisätilan hankesuunnitelmasta (liite 1).
Lautakunta edellyttää erityistä huomiota ja tarkkuuta kiinnitettävän tilojen valmistumiseen sovitussa aikataulussa, mikä on edellytys lakisääteisten palvelujen toteuttamiselle.
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta lausuu hankesuunnitelmasta seuraavaa:
Hankesuunnitelma vastaa tarveselvityksen sekä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan toiminnallisia tavoitteita. Tilojen suunnittelussa ja toteutuksessa tulee edelleen työskennellä yhdessä käyttäjätoimialan kanssa. Tilojen suunnittelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota äänieristykseen, äänenvaimennukseen ja valaistukseen. Tilat ja pintarakenteet tulee suunnitella helposti siivottaviksi, huollettaviksi ja korjattaviksi.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta painottaa hankkeen kustannusseurannan ja laadunvalvonnan tärkeyttä koko prosessin aikana. Niillä on suuri vaikutus terveelliseen ja turvalliseen oppimisympäristöön sekä toimialan käyttökustannuksiin.
Esittelijä
Lisätiedot
Seija Serovuo, suunnittelija, puhelin: 310 25897
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 06.02.2025 § 14
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto esitti kaupunginhallitukselle osoitteessa Moisiontie 3 sijaitsevan Helsingin medialukion laajennuksen ja tilamuutosten hankesuunnitelman hyväksymistä siten, että hankkeen laajuus on noin 2 147 brm² ja hankkeen enimmäishinta-arvio on arvonlisäverottomana 13 200 000 euroa marraskuun 2024 kustannustasossa ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli projektinjohtaja Mari Koskinen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Esittelijä
Lisätiedot
Mari Koskinen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 37530
Detta beslut publicerades 25.04.2025
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av en kommunmedlem
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.
Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.
Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Besvär anförs primärt via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
besöksadress: | Banbyggarvägen 5 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Norra esplanaden 11-13 |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Susanna Hyvärinen, stadssekreterare, telefon: 09 310 60716