Suun erikoishoidon yksikön cart-malliset hammashoitoyksiköt

HEL 2025-000106
§ 83

Suun erikoishoidon yksikön cart-malliset hammashoitoyksiköt

Chefstandläkare

Päätös

Johtajahammaslääkäri päätti hyväksyä Fimet Oy:n tarjouksen Neo Cart-merkkisistä hammashoitoyksiköistä suun erikoishoidon yksikön kahden cart-mallisen hammashoitoyksikön hankinnassa.

Hankinnan kokonaisarvo on noin 19 690,00 euroa (alv 0 %).

Hintaan sisältyy asennus täydelliseen käyttökuntoon, käyttökoulutusta henkilökunnalle vähintään kaksi kertaa ja kaksi määräaikaishuoltoa.

Päätöksen perustelut

Hankintamenettely ja valintaperusteet

Suun terveydenhuollolla on voimassa oleva puitesopimusjärjestely seitsemän toimittajan kanssa. Hankinta toteutettiin rajoitetulla menettelyllä, ns. minikilpailutuksena puitesopimustoimittajien kesken.

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 100 %.

Tarjouspyynnössä oli asetettu riittävät laadulliset vaatimukset hankittaville hammashoitoyksiköille, joten valinta pelkällä hinnalla katsotaan riittäväksi.

Tarjoajilla oli mahdollisuus käydä tutustumassa 17.9.2025 Sehyk-Helsingin kirurgiseen hoitohuoneeseen. Tutustumiskäynnille tuli ilmoittautua 15.9.2025 klo 15 mennessä. Yksi tarjoaja kävi tutustumassa kohteeseen.

Hoitohuoneessa oli nähtävänä mm. kattokisko ja katon kautta tulevat sähkö-, vesi- ja paineilmaliitännät.

Tarjouspyyntö

Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajalle, tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle muodolliset vähimmäisvaatimukset.

Tarjouspyyntö lähetettiin puitejärjestelyssä mukana oleville toimittajille 1.9.2025 tarjouspalvelu.fi kautta. Lisätietokysymykset hankintaan tuli esittää 22.9.2025 klo 13.30 mennessä. Hankintaan ei esitetty kysymyksiä.

Määräaikaan 29.9.2025 klo 14.00 mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat kaksi tarjoajaa:

- Fimet Oy (FI04688826)

- JH Hammastuote Oy (2184134–3)

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen ja tarjouksen täsmennyspyyntö

Suun terveydenhuolto ja hankinta- ja sopimuspalvelut ovat tarkastaneet saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden 30.9.2025.

Fimet Oy:n tarjous täytti tarjouspyynnössä olleet vaatimukset kaikilta osin.

JH Hammastuote Oy:n tarjouksen osalta pyydettiin tarjoukseen liittyviä täsmennyksiä 30.9.2025. Täsmennyksiä pyydettiin määräaikaishuollon sisällöstä, cart-mallisen hammashoitoyksikön kytkentäkotelon asennuspaikasta sekä biofilmin poistoon liittyen.

JH Hammastuote Oy vastasi täsmennyspyyntöön 30.9.2025. Täsmennyksessään JH Hammastuote Oy antoi selvityksen määräaikaishuollon sisältöön ja biofilmin poistoon liittyen. Näiden osalta JH Hammastuote Oy:n tarjous vastasi tarjouspyynnön vaatimuksia saatujen täsmennysten jälkeen.

JH Hammastuote Oy:n tarjouksen hylkääminen

Tarjouspyynnössä oli vaatimuksena, että tarjoaja ilmoittaa tarjouksessaan, missä hammashoitoyksikön kytkentäkotelo sijaitsee tai mihin se sijoitetaan. Tarjouspyynnön edellä mainitussa kohdassa oli viittaus tarjouspyynnön liitteeseen 2 (Hankinnan kohteen kuvaus). Hankinnan kohteen kuvauksessa oli kerrottu, että tarjottavan cart-mallisen hammashoitoyksikön kytkentäkoteloa ei voi sijoittaa lattialle, seinälle tai kaappiin. Lisäksi oli kerrottuna, että cart-malliset hammashoitoyksiköt hankitaan ensisijaisesti anestesiahammashoitoa varten ja että toimenpidehuoneissa on anestesiahoidon aikana normaalia enemmän laitteita ja henkilökuntaa.

JH Hammastuote Oy ilmoitti tarjouksessaan, että kytkentäkotelo voidaan asentaa / sijoittaa vapaasti lattialle, seinälle tai kattoon.

Täsmennyspyyntöön antamassaan vastauksessa JH Hammastuote Oy totesi, että heidän tarjouksessaan oli virhe ja että kytkentäkoteloa ei voida asentaa kattoon. Kytkentäkotelo voidaan asentaa lattialle, seinälle tai kaappiin.

JH Hammastuote Oy:n tarjous hylätään, koska se ei täytä kytkentäkotelon asennuspaikan osalta asetettuja vaatimuksia.

Tutustuminen tarjottuun hammashoitoyksikköön

Hankintaan sisältyi tarjotun hammashoitoyksikön esittely suun terveydenhuollon hankintatyöryhmälle.

Fimet Oy esitteli Neo Cart hammashoitoyksikön hankintatyöryhmälle Sehyk-Helsingin tiloissa 7.10.2025.

Esittelytilaisuudessa suun terveydenhuollon hankintatyöryhmä arvioi tarjotun cart-mallisen hammashoitoyksikön vaadittujen ominaisuuksien täyttymisen.

JH Hammastuote Oy:n tarjoaman hammashoitoyksikön osalta esittelyä ei ollut, koska tarjottu yksikkö ei vastannut tarjouspyynnön vaatimuksia.

Valinta

Suun terveydenhuollon hankintatyöryhmä ja hankinta- ja sopimuspalvelut ovat käsitelleet 8.10.2025 hankintaan saatuja tarjouksia, täsmennyspyyntöön saatuja vastauksia ja Fimet Neo Cart hammashoitoyksikön esiteltyjä ominaisuuksia.

Hyväksyttyjä tarjouksia oli vain yksi, joten vertailutaulukkoa ei tehdä.

Sopimus

Helsingin kaupunkia ja toimittajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen.

Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.

Hankinnasta tehdään valitulle toimittajille erillinen, kirjallinen tilaus.

Hankintavaltuudet

Johtajahammaslääkärin oikeus päättää hankinnasta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen 17.12.2024 § 281 hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla.

Detta beslut publicerades 20.10.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka teke- mällä molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikai- sua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuk- sen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määrä- ajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla
muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.

Lupa on myönnettävä, jos

  • asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltai-
    sissa asioissa tärkeää tai 
  • siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdes- sä.

Muutoksenhakuaika

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätök-
sen tiedoksisaannista.

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätök- sen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuk- sen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupaha- kemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeis- tään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuvi- ranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäi- vä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittely- lupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Muutoksenhakuviranomainen

Käsittelylupahakemus ja valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö

Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja vali-
tuksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati- muksen kirjallisesta muodosta.

Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  • peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
  • syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle 
    on olemassa edellä mainittu peruste.

Valituksessa on ilmoitettava

  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös 
    ei kohdistu valittajaan.

Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja
yhteystiedot. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voi- daan lähettää (prosessiosoite). ). Mikäli muutoksenhakija on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mi- hin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakir- jat.

Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä

  • muutoksenhaun kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Pui- tejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi teh- dä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin
valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tie- doksisaannista.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu
sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Upplysningar

Eeva Rantala, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Beslutsfattare

Sebastian Kaste
johtajahammaslääkäri