Tutkimuslupa, Äkillisen kriisityön vaikutus, vaikuttavuus ja osaaminen

HEL 2025-000160
Ärendet har nyare handläggningar
§ 2

Tutkimuslupa tutkimukseen ”Äkillisen kriisityön vaikutus, vaikuttavuus ja osaaminen – ammattilaisten kokemuksia”

Chef för boende-, kris- och missbrukartjänster

Päätös

Asumis-, kriisi- ja päihdepalvelujen johtaja myönsi tutkimusluvan ********** tutkimukselle ”Äkillisen kriisityön vaikutus, vaikuttavuus ja osaaminen – ammattilaisten kokemuksia” (post doc). Tutkimuksen yhteyshenkilönä on johtava kriisityöntekijä ********** Tutkimuslupa on voimassa 31.3.2026 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.

Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali-, terveys- ja pelastustoimelle.

Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia.

Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimeen.

Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttöön osoitteella: sotepe.tutkimusluvat@hel.fi. Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen intrasivuilla.

Päätöksen perustelut

Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa kriisityötä tehneiden ammattilaisten kokemuksia äkillisen kriisityön vaikutuksista, vaikuttavuudesta ja osaamisesta. Tutkimuksen tavoitteena on äkillisen kriisityön laaja-alainen kehittäminen hyvinvointialueilla sekä korkeakouluopetuksessa. Tämä tutkimus keskittyy kriisityötä tehneiden / tekevien ammattilaisten kokemuksien tutkimiseen. Kriisitukea saaneiden kansalaisten kokemuksiin keskittyvä tutkimus aloitetaan myöhemmin, jonka jälkeen näiden kahden osatutkimuksen tulokset koostetaan yhteen.

Tutkimuskysymykset ovat:
1) Mitkä tekijät äkillisessä kriisityössä ovat olleet merkityksellisiä tai haastavia tekijöitä osallistujien kokemuksien perusteella?
2) Miten äkillisen kriisityön nykytilanne vastaa tarpeisiin eri tasojen näkökulmista (asiakkaat, työntekijät, organisaatiot, yhteiskunta)?
3) Miten kriisityön osaamista voisi kehittää hyvinvointialueilla ja korkeakouluopetuksessa?

Tutkimusaineisto kerätään 11 hyvinvointialueelta vuoden 2025 aikana sähköisellä kyselylomakkeella. Helsingin kriisipäivystyksestä tavoitellaan noin viiden (5) vastaajan otoskokoa. Tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista ja tietoa tutkimukseen osallistumisesta välitetään tutkimuksen yhteyshenkilön kautta. .

Kyselyyn vastataan anonyymisti ja vastaamiseen kuluu aikaa noin tunti. Lomakkeella kerättävät epäsuorat taustatiedot luokitellaan siten, ettei yksittäisiä vastaajia voida tunnistaa. Tutkimusaineiston tietoturvallinen ja tietosuojaa noudattava käsittely sekä arkistointi on kuvattu tietosuojaselosteessa.

Tulokset raportoidaan ammatillisina ja tieteellisinä artikkeleina sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kanssa yhteisjulkaisuina. Tutkimusta rahoittaa Tampereen ammattikorkeakoulu.

Sosiaali- ja kriisipäivystyksen päällikkö on puoltanut tutkimuslupaa (8.1.2025).

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätöksen 30.11.2023 § 249 mukaan tutkimusluvan myöntämisestä tai hylkäämisestä päättää asumis-, kriisi- ja päihdepalvelujen johtaja palveluansa koskevissa tutkimusluvissa.

Detta beslut publicerades 21.01.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Minttu Markkanen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 40196

minttu.markkanen@hel.fi

Beslutsfattare

Mikko Tamminen
asumis-, kriisi- ja päihdepalvelujen johtaja

Bilagor

1. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
2. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
3. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
4. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
5. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
6. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.